Uszkodzenie w długo lezakowanym TV LCD

Witam! Kiedys ( w pierwszej połowie lat 90-tych ubiegłego wieku) kupiłem kieszonkowy telewizor CD Casio TV-470. Przestroiłem w nim fonie i telewizorek działał prawidłowo. Strojenie tego telewizora polega na przeszukiwaniu podpasma (UHF /VHF) co sie objawia kolorowym pionowym paskiem na ekranie. Czyli nie ma tam ustwiania kanałow na stałe. Pasma kanałów sa przełanczane za pomoca trójpozycyjnego włacznika. Pozycia 1 - wyłącz/włacz Pozycja 2 - VHS Pozycja 3 - UHF W innym miejscu sa klawisze przeszukiwania pasma.

- Telewizor był bardzo rzadko używany. Ostanio włączony chyba na poczatku wieku. Telewizor sobie polezał w metalowej kasie pancernej, która jest rodzajem szafki. Temeperatura raczej stała na poziomie pokojowej latem i zimą. Brak wstrząsów, pól magnetycznych, elektrostatycznych, przepieć itp. Dziś wyciagnałem ten TV ponieważ chcałem go zacząć wozic w samochodzie (wczoraj nie mogłem ogladać naszych siatkarek ) a tu TV przestało działać. Podłaczyłem go prawidłowo pod zasilacz, a tu rózne dziwne rzeczy na ekranie. Podłaczyłem go na jakis czas i zauwazyłem, ze TV zaczyna przeszukiwac pasma fal prawidłowo, ale nie moze sie do niczego dostroic, robi to na okragło na obu pasmach. Pytanie co sie mogło stac przez te lata nieuzytkowania? Gdzie szukac uszkodzenia? Czy kondensatory, moze jakis zimny lut czy raczej elementy krzemowe? Szkoda go tak wywalic bez walki!

pozdrawiam - Janusz

Reply to
sofu

Użytkownik "sofu" snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news:ha1u4n$oa4$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Baterie oczywiscie byly wyjete i nie zalaly ?

Generalnie elektrolity .. o ile sa tam jakies przetwornice [30V do strojenia ?]. Zimne luty tez. No i styki.

Reszta sie zasadniczo nie starzeje .. ale zapewne wszystko mikroskopijnie male i trudna walka bedzie.

Urwany kabelek anteny ? Rozprogramowany eprom ?

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:ha24t9$109$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

=============

Baterii oczywiscie nie bylo. Musze to rozebrac i sprawdzic ten przelacznik, druty, luty. Co do scalaków to jestem bezradny. Mam niejasne podejrzenia co do elektrolitów. Martwy calkiem nie jest, bo probuje wstroic sie, tylko mu sie nie udaje. Właczyłem go i tak sobie pracuje bezradnie z tym ze jest jakas malenka poprawa bo wczesniej z tym strojeniem bylo cos nie tak. Wiec chyba elektrolity tez maja w tym udział. Na razioe właczyłem i niech sobie popracuje

pzdr. J.

Reply to
sofu

Użytkownik "sofu" snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news:ha1u4n$oa4$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Wygląda na padnięty jakiś kondensator ceramiczny. Mogło nastąpić mikropęknięcie albo wlazła korozja wywołana wilgotnością powietrza (nie widać gołym okiem). W pierwszej kolejności podejrzewałbym kondensatory przewlekane o większych pojemnościach (> 10nF) - jeśli takie tam są. Elementy krzemowe - wątpię, chyba, że są widoczne ślady "zasyfienia". Srebrzone styki ewentualne jakieś posrebrzane cewki w głowicy jak najbardziej wchodzą w zakres podejrzeń - warstwę srebra mogło zeżreć zupełnie. Elektrolity - tak, choć w przypadku sprzętu nieużywanego i dobrych kondensatorów nie jest to wcale takie częste. Ale jeśli to jakieś jamicony czy coś w tym stylu albo w ogóle bez nazwy, wtedy mogły poschnąć nawet od leżenia. Luty - jeśli ołowiowe (stary TV w tym wieku raczej ma takie) - raczej nie. Jeśli bezołowiowe - jak najbardziej - wredne, niewidoczne zimne luty oraz whiskersy (warto przedmuchać/wymyć). Przy okazji pytanie: może któryś z Kolegów wie, jak dawno pojawiły się pierwsze urządzenia noPb ?

e.

Reply to
entroper

Po otwarciu obudowy zobaczyłem całkiem współczesne wnętrze z monarzem powierzchniowym na czele. TV jest (był) made in Japan wiec tam śmietnika w srodku nie ma. Po ogledzinach stwierdziłem wylany kondensator elektrolityczny 10 mikrofaradów /10V f-my Elan. Wymieniłem go na inny ale TV nadal nie dziala prawidłowo choć miało to wpływ na stabilność obrazu. Przedtem na ekraniku TV linia synoptyki przeszukiwania, ktora powinna być czerwona dla zakresu VHS, a zielona dla UHF wariowała czasami przybierajac inne kolory. Teraz po wymianie kondensatora to sie całkowicie poprawiło. Zauwazyłem tez ze strasznie sie grzeje pewien układ scalony o nazwie OKI

1707 (a pod spodem oznaczenie) - C1169 Po krótkim czasie po podłaczeniu wprost parzy. Grzeje sie tez bardzo dioda, która wsadzili na wejsciu wtyczki pod zasilacz jako rodzaj zabezpieczenia przed zmiana polaryzacji. Jesli scalak jest uszkodzony to obciaza nadmiernie zasilacz i to by sie zgadzalo. W kazdym razie TV nadal przeszukuje stacji na okragło i czuje ze tak juz bedzie do konca, bo nie wiem co to za układ scalony ten OKI 1707 i czy da sie go ew. dokupic?

sofu

Reply to
sofu

Duzo ma nozek ? Moze to tranzystor 2SC1169 ?

-------------

To scalak z 16 nóżkami, chyba ze tam umiescili kilka tranzystorów 2SC1169 ? Ale nie sadze. Scalak jest całkiem spory i ma podstawowe oznaczenie OKI 1707 a to C1169 jest w drugiej linijce. Gdy szukałem w necie tego scalaka z pełna nazwą, to tez mi ciagle wywalal ten tranzytor. Telewizorek był fajny choc ma ekran mały. Ale zarło to duzo pradu od poczatku, bo to świetłowka podswietlala. Na paluszki R6 sie nie nadawało, tylko pod zasilacz. Ale gdyby to przerobic pod gniazdko w samochodzie to by było OK! Szkoda!

sofu

sofu pisze:

(...)

Może to coś pomoże:

ttp://tinyurl.com/y9ovwjc )

Reply to
Dumak

Użytkownik "sofu" snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news:ha3q08$85s$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

scalak na 99% sam od leżenia nie padł (chyba, że go ubiłeś teraz). Jeśli wylał jeden elektrolit obowiązkowo musisz przeszukać wszystkie obwody mocy, w tym zasilacz (nie wiem jak to jest tam rozwiązane). Wylanie kondensatora w zasilaczu często powoduje wzrost lub silne zniekształcenie napięć i dlatego scalak się grzeje. Mogło też coś paść w jego okolicy.

raczej jest coś trzeciego, co powoduje, że grzeje się scalak i dioda

wątpię. szukaj poza scalakiem. jest to trochę rzeźby, jak Ci się nie chce, wywal TV na śmietnik od razu.

e.

Reply to
entroper

miało być: oddaj do najbliższego punktu utylizacji odpadów niebezpiecznych :)

e.

Reply to
entroper

Użytkownik "Dumak" <dumakpl@_usun_gmail.com> napisał w wiadomości news:ha4lg0$8qf$ snipped-for-privacy@nemesis.news.neostrada.pl...

To fragment schematu tego telewizora. Akurat tam jest umiejscowiony ten scalak. Dziekuję!

pozdrawiam - Janusz

Reply to
sofu