Uszkodzenia wejść.

Mam urządzenie samorobne, procesorek, wejścia do których podłączone są czujniki temperatury w domu. Czasami uszkadzają się wejścia. Widocznie z powodu przepięć, wyładowań.

Mam pytanie.

Jeżeli dam warystory na wejścia, gasiki gazowe lub transile. Wejścia są dzielnikami zasilanymi przez rezystor. Czy lepiej jak te elementy zabezpieczające podłączę między wejście a GND urządzenia czy między wejście a PE instalacji elektrycznej? Urządzenie siedzi w skrzynce z bezpiecznikami.

Reply to
mariusz

mariusz pisze:

Nie wiem, czy nie idziesz z armatą na wróbla, ale napisz trochę jaśniej... co to są "dzielniki zasilane przez rezystor"? Tzn. 3 rezystory w szeregu, tak (2 to dzielnik i 1 dodatkowy)? Bo tak by wychodziło... Najlepiej zamieść jakiś schemat przykładowego wejścia... tematyka ochrony przeciw przepięciom jest trochę złożona i trzeba wiedzieć CO JEST, żeby zaproponować rozwiązanie lepsze ;)... A niestety, gasiki gazowe oraz transile to są 2 zupełnie różne rzeczy i stosowanie ich "zamiennie" (słowo LUB w Twoim poście) to nie jest dobry pomysł ;)... Więc zaczniemy od tego, czy odpowiednio wykorzystujesz zabezpieczenia wbudowane w uC ;)...

Reply to
Konop

Przetwornik ADC w procku Atmega dostaje napięcie tak. Jest rezystor 2k do plusa i od niego dzielnik napięcia zmniejszający napięcie +5V(to z rezystora) do poziomu 0..2.5V bo ADC używa wewnętrznego źródła w procku i ono jest 2.5V. Razem 3 rezystory. Za tym dałem 100n i dwie diody do masy i vcc.

Pytam więc czy danie dodatkowego warystora do masy wystarczy czy może powinienem dać go do PE żeby odprowadzić ładunek? A może transila

2-stronnego ale czy do PE czy do GND ? Mam PE w zasięgu ręki ale nie wiem czy to jest skuteczniejsze? Protect nety APC mają drut do PE. Nie wiem jak to jest w urządzeniach zasilanych z sieci. Czy do PE są łączone tylko filtry EMC czy też surge ?
Reply to
mariusz

Użytkownik "Konop" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:hln3r8$jl8$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

A zwykłe diody zwrotne między wejście a linie zasilania nie wystarczą?

GND ustrojstwa połączyć z PE, problemu nie będzie ;)

Dokładnie tak....

Reply to
Jd.

Użytkownik "mariusz" snipped-for-privacy@lol.com napisał w wiadomości news:hlmsfe$isn$ snipped-for-privacy@opal.futuro.pl...

Mam czujnik temperatury Dallasa na przewodzie jakieś 15 metrów, ciągnącym sie z 3 pietra do piwnicy. Równolegle idzie w peszlu kabel zasilający pompę itp do pieca na którym jest ten czujnik. Na wejściu procka 1N4148 zaporowo do masy i zasilania, zasilanie Dallasa przez bezpiecznik polimerowy. Chodzi to już kilka lat i działa... Procek AT89C2051

Reply to
Irokez

Rozumiem, że masz tak: VCC ---[R1]---(a)---[R2]---(b)---[R3]--- GND

Do punktu (a) dochodzi napięcie z zewnątrz, z punktu (b) idzie sygnał na ADC?? A jakie wartości tych rezystorów?? Jakie diody?? Schottky, czy coś wolniejszego??

A czemu nie chcesz łączyć "na krótko" GND i PE?? Dodanie warystora między wejście ADC a masę nic nie da - one są za wolne, żeby w tym miejscu działać skutecznie... możesz dać transila od (a) do masy, ale pytanie jest takie - czy możesz mieć przepięcie względem PE??

Reply to
Konop

Chyba odwrotnie. Warystory szczególnie te małe działają już po 0.3nS.

Paweł

Reply to
Paweł

Użytkownik "Paweł" snipped-for-privacy@neostrada.pl napisał w wiadomości news:hlov07$4la$ snipped-for-privacy@nemesis.news.neostrada.pl...

Chyba nie...

Reply to
Irokez

BAV70 podwójna. (a) przez rezystor lub termistor do masy, a z (b) do ADC

A uważasz, że tak wolno łączyć PE z GND urządzenia ?

Reply to
mariusz

A tak można ?

Reply to
mariusz

To że tobie chodzi, nie znaczy, że innym nie padnie 10 po kolei. Tak to już jest i zastanawiam się czy wolno łączyc GND z PE albo dać choćby diodę zaporowo do PE ?

Reply to
mariusz

Użytkownik "mariusz" snipped-for-privacy@lol.com napisał w wiadomości news:hlovhf$jam$ snipped-for-privacy@opal.futuro.pl...

Czyli chcesz połaczyć GND strony wtórnej zasilacza z PE od strony pierwotnej. Dlaczego nie? Przecież wiele sprzetu tak ma.

Pozdro.

Reply to
Irokez

mariusz pisze:

Tak masz np. w komputerze. Masa jest połączona z obudową połączoną z PE.

Reply to
Mario

Użytkownik "mariusz" snipped-for-privacy@lol.com napisał w wiadomości news:hloveb$j3r$ snipped-for-privacy@opal.futuro.pl...

Tak _trzeba_ - chyba że zasilacz masz beztransformatorowy...

Reply to
Jd.

Często wręcz należy.

Nieprawda. Urządzenia klasy II nie wolno łączyć z PE. W ogóle.

czemu ?

Reply to
mariusz

Bo przestają być urządzeniami klasy II a stają się klasy 0.

A czemu nie?? Pewnie zależy od typu urządzenia itp, dlatego pytałem ;)... ale na przykład komputerom połączenie GND i PE nie przeszkadza ;>...

Reply to
Konop

I ono jest tak po prostu łączone bez chociażby filtru EMI ? Choćby koralik tam dać czy coś ? Ta sama sprawa jest z gniazdami USB czy lutowac masę do obudowy gniazda czy nie. Jedni lutują, inni lutują przez EMI, a inni piszą, że dać 4n7/400V równolegle z 1Mohm.

Reply to
mariusz