[usb] jak to nazwać?

chodzi mi o programową realizację obsługi USB w mikroprocesorach, jak to się
fachowo nazywa jednym wyrazem?

Re: [usb] jak to nazwać?

Jednym wyrazem - pomyślmy...
Może: prousb.
Pewnie będą inne propozycje bo temat ciekawy :-)

Podejrzewam, że jednak nie chodzi Ci o nazwę, ale chcesz coś takiego
zrobić i potrzebujesz materiałów. Jeśli tak to określ czy chcesz być
hostem, któremu się wkłada, czy dzievicem wkładającym, na jaki procek,
jaki język, jakie usługi (włóż wyjmij są podstawowymi, ale później jest
całą prezentacja - nie wiesz kim ja jestem? a ja mogę to, a nawet tamto,
daj mi mocy... itd.)
Rozwiązaniem może być sprytna biblioteczka w C, która załatwi robotę -
ale okreśł swoje potrzeby.

Re: [usb] jak to nazwać?

potrzeba mi nazwać jakimś krótkim sloganem progrmową realizację obsługi USB,

a biblioteczki zarówno hosta jak i devica to chętnie, chętnie.

Re: [usb] jak to nazwać?

Chyba nie ma takiego sloganu. Jak już to software-based albo software-only.

http://www.obdev.at/products/vusb/index.html

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

Re: [usb] jak to nazwać?

Chcesz na PC robić software'owe USB???
Czy pytasz ogólnie o obsługę USB np. pod Windows?

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

tak, ale na wbudowanych sterownikach np. hid i (kosmos) mass storage...

Re: [usb] jak to nazwać?

Nie rozumiem. Skoro masz wbudowany sterownik to po prostu działa. Np. Twoje
urządzenie identyfikuje się jako klawiatura, wtedy w systemie widać je jako
klawiatura. Masz na myśli wysyłanie jakichś niestandardowych komend do
urządzenia HID? Tego nie testowałem.
Jeśli (pod Windows) masz własny sterownik albo WinUSB, to z Twoim
urządzeniem skojarzony jest interfejs o konkretnym GUID. Możesz sobie
wyenumerować interfejsy o tym GUIDzie i w ten sposób dostać listę
podłączonych Twoich urządzeń. Używa się do tego funkcji
SetupDiEnumDeviceInterfaces i SetupDiGetDeviceInterfaceDetail. Dostajesz
ścieżkę do urządzenia. Jak ją masz, to otwierasz je jak zwykły plik funkcją
CreateFile. I teraz możesz już gadać z urządzeniem. Transfery kontrolne
możesz wykonywać za pomocą funkcji DeviceIoControl. Z kolei bulk zazwyczaj
(zależnie od sterownika) przez po prostu WriteFile i ReadFile. Zapewne do
urządzenia HID też można wysłać pakiet kontrolny za pomocą DeviceIoControl.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

no jestem zielony w tej kwestii, kupiłem tą pomarańczową książkę o USB, ale
z niej też się nic nie dowiedziałem... a ten WinUSB całkiem ciekawy, widzę,
że nawet jakiś opis jest na wiki... możesz napisac parę słów komentarza?

Re: [usb] jak to nazwać?

Pewnie Andrzeja Daniuka? Mam, ale nie czytałem :) Widziałem jakiś komentarz,
że ta książka do tłumaczenie MSDN. Coś w tym jest.

WinUSB to bardzo fajna sprawa, bo do wielu urządzeń nie musisz pisać
sterownika tylko masz gotowy. Nie obsługuje on transferów isonochrous i
czegoś tam jeszcze mało ważnego więc nadaje się do większości urządzeń.
Wystarczy, że zrobisz plik inf i już możesz gadać z urządzeniem. A jak
urządzenie samo w sobie wspiera WinUSB, czyli ma kilka odpowiednich
deskryptorów, to nawet inf nie jest potrzebny, podłączasz i działa. No
chyba, że ktoś ma zabytek zwany XP, tam WinUSB nie ma, ale jak ściągniesz z
netu to też śmiga.

Ostatnio testowałem konfigurację: urządzonko z ATmega32U4 + sofcik dla niego
oparty o bibliotekę LUFA + WinUSB + programik na PC napisany w C++. Działało
poprawnie i było proste do zrobienia. Taki zestaw chyba jest najlepszy do
rozpoczęcia przygody z USB.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

a jaką dokumentację radziłbyś zgłębić? chodzi o początki, ta książka
Daniluka może i dobra, ale koleś zupełnie pominął początki i nie wiadomo jak
ugryźć to USB...

może Ktoś widział jakiś programik edukacyjny pokazujący obsługę jakiejś
myszki czy klawiatury HID?

Re: [usb] jak to nazwać?

Bo USB jest skomplikowane i drogie (bo 1. jest skomplikowane więc
projektowanie urządzenia pochłania dużo czasu, od strony PC też; 2.
mikrokontrolery z USB są droższe niż bez). Zauważ, że dużo urządzeń na USB
to tak naprawdę wirtualne porty szeregowe na FT232. Po prostu łatwiej jest
wsadzić scalaczka od FTDI i traktować urządzenie jak stary dobry port
szeregowy niż wchodzić w temat USB.

Ale na jaką platformę? Do STM32 ST daje bibliotekę USB i tam są przykłady.
Na AVR jest LUFA i też sporo przykładów. Tak samo V-USB ma też przykłady.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

Re: [usb] jak to nazwać?

Oczywiście, Google nie działa?
Co do WinUSB to na stronach Microsoftu jest opisany plik dla tego
sterownika. Co do pisania inf dla własnego sterownika to temat jest
poruszony tutaj: http://www.codeproject.com/KB/system/kmdf_osr_usb_fx2.aspx

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

ale czy windows nie burzył się że wymagany jest sterownik po podłączeniu
tego ustrojstwa do PC?

Re: [usb] jak to nazwać?

Czytaj ze zrozumieniem, bo wyciąłeś fragment, który odpowiada na to pytanie.
No chyba, że zrobiłem za duży skrót myślowy i było to niejasno napisane...
Jeśli w kodzie mikrokontrolera odpowiedzialnym za enumerację urządzenia
umieścisz deskryptory WinUSB, to Windows sam sobie znajdzie sterownik i nie
będzie o nic pytać. Jak nie umieścisz, to wtedy tak, będzie się burzyć i
musisz mu wskazać plik inf. Ten plik jest na stronach Microsoftu i wystarczy
go skopiować, oczywiście podmieniając VID i PID. No i jak to jest XP to
jeszcze sam plik sterownika musisz podrzucić. Vista i 7 już mają WinUSB.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

Re: [usb] jak to nazwać?

Zanim zapytasz, zobacz dokumentację. Przykładowo:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff551120 (v=vs.85).aspx
Wszystkie te funkcje Microsoftu mają na dole swojej dokumentacji akapit
Requirements i tam masz podany plik nagłówkowy (tutaj Setupapi.h) dla
kompilatora oraz bibliotekę dla linkera (tutaj Setupapi.lib). Zobacz, czy
masz takie pliki na dysku.
Natomiast jak je Microsoft dystrybuuje to Ci nie powiem. Podejrzewam, że
jeśli Borland ich nie ma, to na 99,99% będą w Windows SDK, które sobie można
ściągnąć ze stron MS i podpiąć do Borlanda. Tak, że nie ma znaczenia jaki
masz kompilator i nie musisz koniecznie instalować Visual Studio. A co do
Express to tak, wystarczy.
Natomiast jeśli chodzi o inne systemy to niestety nie pomogę, na Linuksie
miałem do czynienia tylko z portem szeregowym.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

zagłębię się teraz w opisy, nie wyglądają źle, sporo dokumentacji... jak
przetrawię to jeszcze popytam,
dzięki

Re: [usb] jak to nazwać?
about WinUSB...