urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka

Witam!

Chcę naprawić szlifierkę - silnik o coś w środku trze. Nie widzę jednak
przyczyny gdyż silnik kręci się za szybko bym ją zauważył.

Pomyślałem o takim urządzeniu jak w temacie co by mi zamiast średniego
napięcia 220V z gniazda dało np 22 albo tyle ile bym potencjometrem ustawił
- silnik kręciłby się z taką prędkością jaką bym chciał.

Czy ten pomysł jest sensowny i rzeczywiście tak mozna spowolnić obroty?
Czy takie urządzenia do zmniejszania amplitudy istnieją i jeśli tak to
jak się nazywają? Czy wystarczy co do idei w rozkrojony kabel zasilający
wmontować opornik i powinno zadziałać?

Z góry dzięki za odpowiedź,

pozdrawiam

ŁŚ

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka

Radzę ci łapy precz od naprawiania szlifierki. Daj komuś zarobić albo kup
nową. WW tekst dokumentuje twoją kompletną niewiedzę.

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka

rozważam też i takie wyjścia :), ale może wcześniej jakaś konstruktywna
rada jak się do tego by zabrał ktoś, kto wie więcej ode mnie?

to ja wiem, dlatego pytam

Łukasz

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka

Zapewne to silnik komutatorowy więc da radę tak sterować obrotami ale
nie od zera. Możesz użyć regulowany autotransformator i płynnie zmieniać
napięcie. Możesz wstawić w szereg coś co będzie robić za opornik ale nie
może być zbyt małej mocy bo ci wyparuje. Najlepiej dać jakąś grzałkę.
Jeśli szlifierka ma 500W to dołączenie w szereg grzałki lub żarówki
200W powinno zmniejszyć obroty kilkukrotnie. Gdy dasz żarówkę 100W
prędkość spadnie bardziej o ile w ogóle ruszy. Ale na twoim miejscu nie
kombinowałbym z regulacją prędkości. Powinieneś wykryć co trze po
zakręceniu ręką. Radziłbym sprawdzić czy szczotki się nie kończą, albo
czy po wymianie szczotek nie trze ci przewód od szczotki o komutator. A
najlepiej daj zarobić fachowcowi bo małe szanse że zrobisz a przy
rozkręcaniu silnika możesz go popsuć lub zrobisz sobie krzywdę.

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka

Jeśli to szlifierka jednofazowa to możesz do regulacji obrotów użyć
autotransformatora regulowanego. Ale ty nie potrzebujesz nic takiego. Jeśli
coś (silnik?) trze to rozbierz na kawałki i popatrz gdzie się wytarło.
--
Jacek

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka

Jeśli trze, to znaczy, że się jeszcze nie wytarło.

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka

Zmniejszenie napięcia spowoduje zmniejszenie obrotów, przy założeniu, że
tam jest silnik komutatorowy.
Jednak moc będzie marna :(

Do takich celów nie zmniejsza się napięcia, lecz reguluje długość
okresu. Wtedy przykładowo z wiertarki robisz wkrętarkę wolnoobrotową,
zachowując dość duży moment obrotowy.

--
Pozdrawiam.

Adam.

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka

A w jaki sposF3%b moBF%na regulowaE6% dB3%ugoB6%E6 okresu?

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka

falownikiem

c.

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka

ściślej mówiąc, czoperem

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka

Ludzia złote! Łukasz-wątkotwórca nie ma seledynowego pojęcia o silnikach, a
wy tu o czoperach i innych Harleyach :-).
Już sam pomysł zmniejszenia obrotów w celu zobaczenia gdzie szoruje jest,
powiedzmy, dziwne. Sprawdzałbym raczej bez napięcia i tylko kręcił
szlifierką ręcznie. Cena autotransformatora odpowiedniej mocy przekracza na
ogół cenę nowej szlifierki.

Albo są to szczotki, albo on tego samemu nie naprawi. A nawet szczotki
wymienić dałbym na jego miejscu elektrykowi. Wbrew pozorom można tam też się
głupio ustawić.

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka

Pigulka antykoncepcyjną ?  :D

ups.. nie moglem :)

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka
jeśli jest to silnik komutatorowy bez regulatora to podłącz
do zasilacza regulowanego na ok 30V i sprawdź czy kręci.
Osobiście sprawdzałem i po starcie wystarczyło ok 20V do powolnego
kręcenia się silnika bez obciążenia :)
--
pzdr, j.r.

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka

Wielkie dzięki wszystkim za odpowiedzi i zweryfikowanie mojego pomysłu.
Przy okazji dowiedziałem się to i owo.

Dzięki zwłaszcza za rewolucyjny pomysł by zwyczajne zakręcić tym ręką :)

Pozdrawiam,

ŁŚ

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka

Użytkownik "Łukasz Ślusarczyk"

Może nie rewolucyjna, ale sam na to nie wpadłeś. ;-)
Rewolucyjne jest kręcenie szlifierką za pomocą wkrętarki.

Robert

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka

Ciekawe, czy są tacy, co jak im koło roweru przyciera o hamulec lub błotnik
to szukają przyczyny jadąc ?
P.G.

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka
Pewnie - kiedyś taki prawie we mnie wpadł - jechał i gapił się w tylne
koło. A ja sobie prawie rękę w szprychy wkręciłem jak mi się błotnik na
wyboju skrzywił i próbowałem poprawić ;).

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka

O rowerzyście nie słyszałem ale "Nagrodę Darwina" zdobył ktoś, kto
sprawdzał stuki w podwoziu, trzymając sie tego podwozia w czasie jazdy.
Prowadził kolega tego ktosia.
Maciek

Re: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka

nie oglądał "Speeda" zapewne, bo mógł na jakiejś deskorolce się położyć
i pod autem jechać. Ba, mógł w czasie jazdy naprawić, wtedy naprawa
byłaby W czasie rzeczywistym:)