urządzenie sterujące włączeniem wyłą czeniem prądu - Page 4

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Nie. Wystarczy napisać driver, który obsługuje LPT tak, jak chcesz.

No nie. Pisałeś i robiłeś cokolwiek, co ma związek z bezpieczeństwem?

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

No własnie. Dokładnie na tej samej zasadzie można powiedzieć że Windows
supportuje promy kosmiczne, bo wystarczy napisać driver.

Owszem. Tylko to nie ja wcisnąłem peceta z kartą LPT. Ja bym tego nie
zrobił. Od tego są sterowniki w których scalaki z podstawek nie
wypadają, druty z gniazdek nie wychodzą i zasilacze się nie palą. Pecet
może sobie co najwyżej grzecznie liczyć ile wyciśnięto garnków.

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Jeszcze nie widziałem PCta z wbudowanym promem kosmicznym.

A na serio, jak nie wiesz jak pisać drivery to twój problem. Ale Windows
pozwala na pisanie swoich driverów.

Są też PCty spełniające ww warunki. Oprócz tego zabezpieczenia robi się, w
zależności od niebezpieczeństw w przypadku awarii. Analizy kumulacji błędów
też trzeba zrobić.

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Ja zaś ostatnio nie widziałem peceta z wbudowanym LPT. Dalej to nijak
nie tłumaczy że Windows ma wsparcie dla LPT w sensie jaki istnieje w tym
wątku.

K... znowu jakaś osobista wycieczka. Skąd wiesz że nie potrafię?

ROTFL. No właśnie. System nie wspiera bezpośrednio i tylko o to mi
chodzi. Znalezienie się windowsa na tej liście to pomyłka. On nie
wspiera dłubania po pinach LPT. Nie ma żadnego API do tego. Nie ma
żadnego sterownika do tego. Musisz sobie sam to wydziobać. Prawie jak w
Atmelku, z resztą co tam prawie, *DOKŁADNIE* jak w Atmelku.

Gdyby Babcia miała wąsy.... Skoro była mowa o wypadającej karcie LPT to
zapewniam, że nie ma mowy o *takim* pececie.

Polemizuje tutaj z Twoją tezą że winny jest programista od softu na PC.
Otóż on nie jest winny - winny jest wyłacznie pokemon projektujący cusia
po drugiej stronie LPT. Programista softu na PC po wypadnięciu karty ze
złacza *NIC* nie może zrobić. On stracił właśnie kontrolę nad wszystkim.

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu
Po sieci krąży coś o nazwie zdaje się inout32.dll co jest sterownikiem
pozwalającym na bezpośrednie odwołania do LPT z userspace. Problem jest
jedynie taki, że scheduler może nadal robić dziwne numery. (Opisywałem
chyba jakiś czas temu jak to po SPI zrobionym za pomocą LPT co pewien
czas przychodziły śmieci.)

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Bądź giveio. Obydwa to hackowanie pozwalające obejść ograniczenia
windowsa. API nie ma, pozostaje dlubanie po portach jak w Atmelkach.

 > Problem jest

Bo windows nie jest RT.

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Nie wiem, czy potrafisz, czy nie. To była raczej wirtualna druga osoba.

Więc tu dał zarówno programista (mniej) jak i człowiek, który zestawił
hardware  potężnie dupy.

Nie nad wszystkim. Też mam sterowanie zrobione na PCcie. Ale tak na przykład
urządzenie się wyłącza, jak kabel wypadnie. Wyłącza się, jak się PCet
zawiesi. A wyłącza się dlatego, że jest tam watchdog który jest resetowany
przez PCta. Zewnętrzny. A porządny programista powinien powiedzieć
kawanaławizmem że to chujoza coś takiego zrobić, a nie w stylu niemieckich
kolejarzy w 2WŚ "kazali, to wiozłem ludzi, ale nie do gazu". Albo jak ten
rolnik sypiący truciznę na pole: "to nie do jedzenia, to na sprzedaż".

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Właśnie zanegowałeś tezę o przydatności samego LPT od czegokolwiek w
sterowaniu. Bo i tak trzeba coś ala Atmelka wsadzić. Choćby robił tylko
za asercje bezpieczeństwa. CBDU.

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Niekoniecznie. Coś trzeba wsadzić, jeżeli reszta hardware nie ma watchdoga.
A watchdog wcale nie musi być procesorem. Tranzystor lub dwa i trochę
"pokarmu dla kur" i gotowe. Ale to samo musisz zrobić, jak masz PLC. Choćby
moduł watchdog do tego PLC :-).

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Kilka lat temu widziałem maszynkę w ktorej ciekawa zależność pomiędzy
bezwładnością narzędzia a wału silnika powodowała że bez odpowiedniej
sekwencji stop kasowało za każdym razem sprzeglo warte coś koło 1kzł. Po
wydaniu 10kzł szef wreszcie wezwał fachowca od PLC żeby mu soft
poprawił, bo student na praktyce pisał poprzedni (i PLC i na PC).
Poprawił tak że skasowało silnik za 20kzł. Bezpieczeństwo? Się przecież
zrobi jakoś drabinkami, spoko.

Ponadto watchdog to nie to samo co asercja. Asercja to na przykład
kawalek kodu który stwierdza że *NIE* moga wystapić dwa zielone swiatla
jednocześnie w dwóch kierunkach. Jak takie coś nastapi natychmiastowo
realizowana jest procedura awaryjna (zapewne migając na pomarańczowo i
czekając na serwis). Albo silnik nie może zostać uruchomiony wczesniej
niż po 2 sekundach od załaczenia zaworu gazu. Jak zostanie wykonana
proba odpalenia wczesniej to robimy kontrolowany shutdown maszyny i
informujemy software na PC że spieprzyło.

Watchdog to przydatne ale bardzo prymitywne narzędzie...

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

A to też znam. Sterownik pompą góxxxx, znaczy ścieków. Jedna z głównych
arterii, silnik o mocy 1MVA. Pierwsze próby wszystko chodzi. Tylko potem
ktoś wpadł na pomysł, by zrobić próbę wyłączenia awaryjnego pod obciążeniem.
Rozwaliło zawór i pompę.

To akurat wiem.

Dlatego czasem i jedno i drugie jest potrzebne.

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączenie m prądu

Współczuję temu co stał w zasięgu rozprysku góxxx ;-)

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu
Na szczęście nikt, bo zawór był w podziemnym schronie na ulicy, ale ten
trzeba było wyczyścić, a i na ulicę wydostało się "conieco". Dekiel
podskoczył, ale nie odleciał.

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Środki przeczyszczające należy stosować z umiarem.

Re: urządzenie sterując e włączeniem wyłącz eniem prądu
On Fri, 16 Sep 2011 20:39:03 +0200, Sebastian Biały

Po pierwsze, to w szpitalu umarł chłop na oko, szczególnie że
szczegółów nie znasz.

Po drugie, zamiast wysnuć wniosek, że autor felernego rozwiązania miał
niewielkie pojęcie o zapewnieniu bezpieczeństwa kolega wysuwa wniosek,
że to LPT bee, no ciekawe, ciekawe, ale jakby pasujące do kolegi tezy.

Po trzecie, robienie sterownika na przysłowiowym Atmelku jest wbrew
pozorom dość drogim oraz niebezpiecznym rozwiązaniem dla użytkownika
końcowego. Szczególnie jak urządzenie ma pracować wiele lat. Też na
początku swej kariery dziwiłem się, dlaczego w większych fabrykach i
odpowiedzialniejszych zadaniach spuszcza się Atmelkowców na drzewo.
Trochę doświadczenia  i wszystko stało się jasne. A maszyny sterowane
przez PC pracowały, pracują i pracować będą jeszcze wiele lat,
niezagrożone, bezpieczne, tanie, modyfikowalne.

--
Grzegorz Krukowski

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

To "ciekawe" to ustalenia ekspertów powołanych do zbadania przyczyn
wypadku. Osoba z którą rozmawiałem była w gronie tych ekspertów jako
miejscowy automatyk.

Z kupą drutów na LPT ...

I mała uwaga: nie jestem zwolennikiem Atmelków.

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Maszyny *sterowane* przez PC to jednak wyjątki, PC'ty w automatyce
zwykle służą wyłącznie jako HMI/wizualizacja procesu. A gdyby ktoś wpadł
na pomysł budowy sterowania na pececie np. wcześniej wspomnianą prasą,
to proponuję poczytać aktualną dyrektywę maszynową, i już będzie
wiedział dlaczego jednak nie chce tego robić ;)

pozdrawiam

Re: urządzenie sterując e włączeniem wyłącz eniem prądu
On Sat, 17 Sep 2011 23:32:33 +0200, Piotr

Ehm, powiem tak, to wszystko zależy co rozumiemy przez maszynę i co
sterujemy. Tym co napisałem, chciałem podkreślić że bezsensowne jest
pakowanie wszędzie mikrokontrolerów bo to jest bezpieczniejsze z
definicji niż zastosowanie typowego PC + komponentów IO.

Ja mam pewne doświadczenie w budowaniu automatycznych systemów
pomiarowych, gdzie jednak rączke może uciąć a 1kV zabić. I PC + zwykła
winda + peryferia Advantecha dają radę. Kolega Sebastian mógłby
wyrywać kabelki, ubijać windowsa, wyłączać elementy składowe
stanowiska a ja jestem w stanie utrzymać poziom bezpieczeństwo na dość
wysokim poziomie. Jedynym z typowych interfejsów, którego nie
potrafiłem uczynić bezpiecznym jest wyjście z karty muzycznej, którą
stosuje jako generator.

Zaletą zastosowania zwykłego komputera jest dostępność oprogramowania
które jest w stanie zrealizować wszystko co chcę w wersji ,,z
pudełka''.

Mógłbym, będąc bardziej zgodnym ze sztuką, zastosować komputer
przemysłowy czy też PLC. Problem jest tylko taki, że od strony
bezpieczeństwa niewiele się zmienia.

Mógłbym również zintegrować wszystko w układzie z mikrokontrolerem,
tylko że: muszę zdublować całą część metrologiczną tylko dla potrzeb
mikrokontrolera, bo inaczej bezpieczeństwo, w stosunku do wariantów
wymienionych powyżej, nie zmienia się. Dopiero bowiem wtedy, gdy mogę
zapewnić bezawaryjną komunikację pomiędzy miernikami a sterownkiem,
mogę odnieść jakąś korzyść. Praca ierników po RS232 z mikrokontrolerem
nie jest żadną zaletą w stosunku do sterownika opartego na PC.

Do tego należy pamiętać o utrzymaniu wszystkiego w ruchu - korzystanie
z konstrukcji typowych (PC, PLC, komp. przemysłowy, gotowe el.
pomiarowe i wykonawcze) daje mi to, że sprowadzenie uszkodzonego
elementu od producenta, ELFY zajmie mi maks. 24 godziny. Wymiana to
przepięcie paru wtyczek. Jeżeli nie będzie dostępny bezpośredni
zamiennik, to modyfikacji progamu sterującego napisanego w jakimś
,,łatwym'' języku może dokonać każdy, bardziej kumaty pracownik, bo
dokumentacja jest łatwo dostępna.

W przpadku monolitycznego sterownika opartego na uC zdany jestem tylko
i wyłącznie na firmę która to wyprodukowała.

Wracając do prasy - tam musiało być spieprzone wszystko - od projektu,
poprzez sterowanie do wykonania. A szczególnie obwody bezpieczeństwa.
Z chęcią poznałbym więcej szczegółów. Bo jeżeli wypadnięcie wtyczki od
LPT powoduje niekontrolowany ruch maszyny, to autor nie miał pojęcia o
bezpieczeństwie.
--
Grzegorz Krukowski

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Wypadnięcie *KARTY* LPT. Sam dopytalem 2 razy czy się nie przesłyszałem.
Karta na granicy stykania z magistralą zaczyna generować stany
nieustalone. Pukająca obok prasa widocznie powolutku ją wybijała z
gniazda. Ale to moje domysły.

Re: urządzenie sterując e włączeniem wyłącz eniem prądu
On Sun, 18 Sep 2011 21:18:48 +0200, Sebastian Biały

Aha, ale to niczego nie zmienia (no niewiele), problem porównywalny z
zimnym lutem szyny zaciskowej w środowisku z wibracjami, nieprawdaż?

Mówiąc inaczej - bez kanału zwrotnego z el. wykonawczych są to
uszkodzenia tak samo niewykrywalne z punktu sterownika.
--
Grzegorz Krukowski

Site Timeline