urządzenie sterujące włączeniem wyłą czeniem prądu - Page 2

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączenie m prądu

Jak napisałem... kwestia ceny, rozbudowy, bezpieczeństwa.

Podobnych rozwiązań jak to Twoje jest więcej. Prosty tranzystor i przekaźnik
dajemy do mało wymagającego odbiornika, jakiś scalaczego do więcej
wymagającego, Pilza i podobne bajery do maszyny która potrafi uciąć rękę.

--
Desoft

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Póki chodzi o *linie*, a nie *linię*, to nie ma problemu. Jeśli wszystkie
zachowaują się jednako (mają w czasie startu taki sam stan -- LO albo HI),
to traktuje się jedną z nich jako punkt odniesienia i po kłopocie.

Bardzo słusznie. Ja bym nawet nie wchodził w żadne i2c -- rązwiązania
na LPT mają sens tylko przy bezpośrednim sterowaniu urządzeń z linii.

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Co powoduje że układ już nie składa się z dwóch oporników, tranzystora i
przekaźnika.

Nie mają sensu bo nie dają przewidywalnych stanów.

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

A taki był warunek, czy choćby priorytet? Zamiast między masę i linię,
wpinamy się między dwie linie -- i wszystko gra. Jak pojawi się problem
z obciążalnością, to najwyżej będą potrzebne dwa tranzystory i dwa
oporniki. Albo transoptor. Albo bógwico -- w każdym razie i tanie,
i łatwe w zrozumieniu, a więc bezpieczne. Tu chodzi nie o te kilka
groszy, tylko o nieporadność wielu ze współczesnych konstruktorów.
"Raz mam osiem jedynek, innum razem osiem zer -- co robić, Droga
Redakcjo?" -- Myśleć.

Jak nie dają, skoro dają? Drukarki drukują. I nawet daje się przewidzieć
co wydrukują.

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Przejście w automatyce na sterowanie przy pomocy standardowych PC uważam
za jeden z najbardziej nietrafionych pomysłów.
Sterowniki PLC czy inne dedykowane rozwiązania potrafiły bezawaryjnie
pracować 24/7 przez kilkanaście i więcej lat, pecet zwykle pada po
kilku. A jak już padnie to zaczyna się problem, bo w świecie pecetów
elementy sprzed kilku lat są już trudno dostępną egzotyką. Wymiana
sprzętu na nowszy powoduje konieczność kombinowania z oprogramowaniem,
które często nie zadziała bez poprawek/uaktualnień z nowym hardwarem.
Jeszcze gorzej gdy aplikacja sterująca zostanie napisana na windowsa,
dochodzi "zabawa" z zabezpieczeniem antywirusowym, firewallami,
uaktualnieniami itd.
A wykonanie? Oprócz ceny nie ma różnicy, na płytach Advantecha
kondensatory schną tak samo szybko jak na "no-name" w domowym komputerze.

pozdrawiam

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączenie m prądu

A co oznacza CNC?

Jakoś ciężko wyobrazić mi sobie maszynę sterowaną przez PLC.
Fanuc może trochę przypomina podrasowany PLC.
A jak zrobić HMI na czymś innym oprócz PC-ta?

Oprócz kasy to raczej mały problem. Najczęściej padają HDD, płyty
praktycznie wcale.

Siemens stosuje (stosował) win XP, w starszych maszynach można spotkać DOS.
Poza tym
to własne. Jednak nie spotkałem się z tym co piszesz.

--
Desoft

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu
"Computer numerical control" - czyli sterowanie komputerem. Często używa
się tej nazwy w odniesieniu do obrabiarek sterowanych numerycznie.

W środowisku przemysłowym używa się specjalizowanych paneli
operatorskich. Może w takim panelu siedzieć pecet przemysłowy z
windowsem, czy czymkolwiek innym, ale to nie jest niezbędne.
Wiele lat temu robiłem UI do maszyny na czymś takim:
http://avgautomation.com/avgmodconnect/assets/images/vfd_pci185bg.jpg
Maszyna miała w sobie 3 PLC, przez panel można było kłapać zaworami,
uruchamiać sekwencje działań, zmieniać nastawy PIDa, itp. Część operacji
była dostępna dla wszystkich, część zabezpieczona dwoma poziomami haseł,
czyli dość rozbudowane UI. Jedyna styczność jaką panel miał z pecetem to
programowanie.

pzdr.
j.

PS: Najwięcej pochwał od operatorów urządzenia dostaliśmy za funkcję
zegarka, którą dodałem "z nudów".

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączenie m prądu

No to jak może być komputer bez komputera?

Obawiam się że jest niezbędne.
Nasuwa mi się analogia pomiędzy DOSem a OS-em graficznym.
Aby używać DOSa trzeba było być fachowcem, teraz w windowsach klika 5-7
latek.

A jak zrobiłeś sterowanie napędami? Powiązania pomiędzy nimi, np
iterpolację?
Jak zrobić na takich PLC symulację graficzną?

Wydaje mi się że mówimy o różnych maszynach. To nie było centrum obróbcze?
Jest wiele - bardzo wiele - miejsc gdzie PLC się sprawdzają i najbardziej
optymalne.
Chociaż SCADA zaczyna odgrywać coraz większą rolę.

--
Desoft

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

W panelu może siedzieć armowy komputer z windows CE. Bardziej można go
porównać do palmtopa czy tableta niż do PC. A jeśli nawet HMI jest
zrobione na PC (na przykład ze SCADA) to przecież służy do wizualizacji
a nie odpowiada bezpośrednio za bezpieczeństwo maszyny.

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączenie m prądu

Brdzo trudno zrobić "bezpieczeństwo" na sterowaniu. 90% nowych maszyn nadal
używa specjalizowanych modułow do tego.

--
Desoft

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Trochę byłem nieścisły. Oczywiście obwody bezpieczeństwa to osobna
sprawa, chociaż są sterowniki PLC typu Safety. I to nie tylko Pilz ale
są też Schneider - Preventa a pewnie i inne firmy też mają coś w tym
rodzaju.
Ale mi chodziło o rozdzielenie zadań na wizualizację (PC z HMI) oraz
wykonawcze np PLC - gdzie utrata komunikacji z PC nie spowoduje
zagrożenia tym ze maszyna pojedzie w szkodę. A nawet jeśli sterowanie
robisz na PC to porty zdalne czy to Advantys czy ET200, czy CompactBlock
powinny przy utracie komunikacji zdjąć wszystkie stany z wyjść. Takie
rozwiązania też są elementami bezpieczeństwa maszyny chociaż nie są
wprost obwodami bezpieczeństwa.

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączenie m prądu

I tak się robi.
Najciekawsze jakie widziałem to dwa PC spięte poprzez szynę PCI.
Co do szkód, to najwięcej spotkałem softwarowych popełnionych przez
producenta maszyny.
Pamiętam tylko jeden przypadek, gdzie wina leżała po stronie producenta
sterowania.

--
Desoft

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Komputer to nie tylko pecet z windowsem.

Jeśli na ekranie maszyny widzisz prompta z systemu operacyjnego, to
znaczy ze maszynę należy natychmiast wyłączyć w trybie awaryjnym i
zawołać serwis. Na panelu operatorskim ma cały czas działać aplikacja do
obsługi maszyny, uruchamiana po włączeniu do prądu. I nie zawsze musi to
być aplikacja graficzna. Często wystarczy kilka komunikatów tekstowych.

W tamtym urządzeniu nie musiałem robić interpolacji na sterownikach, ale
są PLC które to zrobią.

I po co na maszynie symulacja graficzna? Maszyna ma wykonywać robotę, a
nie ją symulować.

PLC to jest specjalizowany komputer. Może mieć w swoich trzewiach
peceta, ale użytkownika nie obchodzi. SCADA jest dobra do wizualizacji,
ale na maszynie w fabryce, która ma wypluwać gotowe elementy, potrzeba
tylko interfejsu który pozwoli wgrać projekt z nośnika, przygotować
maszynę do produkcji i wykonać czynności serwisowe. Grafika się przyda
jeśli chcemy pozwolić znudzonemu operatorowi pograć w pasjansa.

pzdr.
j.

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączenie m prądu

Tak to też nawet Atmelek.
Dyskusja jest raczej w stylu dlaczego maszyny z mniejszymi komputerami (PLC,
uK jednoukładowe) są bezpieczniejsze od maszyn z komputerami PC (PC
prawidłowo też naywa się mikrokomputer)

To już trochę OT, ale obecnie produkcja małoseryjna rulez.

Są różne maszyny. Jak piszes scada, to nie jest to centrum obróbcze. Nie
wszystko jest takie proste: włączyć maszynę, wyjąć zrobiony detal, wyłączyć
maszynę.
A wgrywanie projektu z nośnika... skąd on się bierze na nośniku?

--
Desoft

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu
No bywa też coś takiego, jak mi się zdarzyło. Zadzwonił facet z Austrii
jak byłem akurat w USA. Nawaliła maszynka, która stała w stalowni gdzieś
na Syberii. On wisiał przez VPN na maszynce w Rosji i podsyłał mi
emailem screenshoty i gadaliśmy przez Skype z człowiekiem w Rosji i ze
sobą. Tu akurat przydał się display na PLC (nawiasem mówiąc kombinowane
urządzenie z PCtem na RT-Linuxie i jakiś STEPach Siemensa). Trzeba było
wsio zresetować i facio z Rosji musiał częściowo czytać, częściowo
działała wideotelefonia, dopóki się VPN na nowo nie postawił. Ale udało
się wszysko doprowadzić do używalności zanim przyszła pierwsza zmiana.
Gdyby nie ten display to biedny Austriak musiałby lecieć kawał drogi
tylko po to, by wymienić kabelek.

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączenie m prądu

Uważam, że maszyna podpięta pod LAN to podstawa. RS to się trochę siermiężny
zrobił.

--
Desoft

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

No proszę, facetowi groził Sybir, a uratował go VPN. Wzruszające.
I jak zwykle przez jakiegoś kabla.

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Tylko tu podkablowanie było po fakcie i dzięki temu kablowaniu Sybira
uniknął. Jednak coś się zmieniło ;-).

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

Całkiem jak u tego Wołodii, co na Sybir poszedł za lenistwo. Wieczoerm
razem z Griszą pili samogon i opowiadali kawały polityczne. Rano go łeb
tak bolał, że nie miał siły iść i donieść. Grisza był pierwszy.

Zależy z której strony patrzeć.

Jarek

PS
Donoszę, że w Skype całkiem dobrze działa transmisja obrazu pulpitu.
Nie trzeba wysyłać skrinszotów mailem, można w czasie rzeczywistym
prowadzić facia z drugiej strony za rękę.

Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu

http://www.unitronics.com/Content.aspx?page=All_In_One

Ale do sterowania typowymi maszynami CNC sie to raczej kiepsko nadaje.

P.S. bledy ktore kosztowaly pare ludzkich zyc
http://courses.cs.vt.edu/cs3604/lib/Therac_25/Therac_1.html

PPS. Ale wodka chyba faktycznie chroni przed promieniowaniem
http://bgoodscience.wordpress.com/2011/03/28/neuroscience-cases-the-man-who-put-his-head-in-a-particle-accelerator /

Zdarza sie i plytom, a teraz moze i czesciej odkad bezolowiowe.

A to nie jest problem tylko kasy, bo kasa bywa powazna, jak sie okaze ze z
powodu braku odpowiedniej plyty trzeba cala maszyne zlomowac..

Bo nie ma zadnych zabaw. Po prostu nie podlacza sie ich do sieci tylko
biega z dyskietkami :-)
Ewentualnie wydziela siec starannie.