uPD765 - data separator

Bardzo prosto. Zakładasz jakiś format i próbujesz czytać ścieżka 0 sektor 0 strona 0. Jak się uda to dobrze, a jak nie (po określonym czasie lub kilku obrotach dyskietki) to trzeba próbować z innymi ustawieniami. Stosowne rozkazy znajdziesz w dokumentacji uPD765. Ja tego nie oprogramowywałem, robi to bios PC, ale jakieś tam zabawy robiłem. K.

Reply to
John Smith
identyfikator: 20040501

Zanim zrobiłem PC-ta, wykonałem też stację dysków do Spectrum. Nawet schemat znalazłem od ręki. Jest na nim połączenie uPD765.MFM z 9229.DENS, a 9229.MINI jest połączony z GND. Sterownik ten działał ze starą już wówczas jednostronną stacją 5.25".

Zastosuj standartowy zegar 8MHz. Nie masz się czego obawiać z tym projektem, u mnie jakiś wydziwionych trudności z uruchomieniem nie było. Obecnie jest dużo łatwiej. K.

Reply to
John Smith

IMO to jest dobre na 360KB i 720KB 3.5".

1.44, 1.2 wymagaja szybszego zegara .. a 360 w stacji 1.2 to byl trzeci wariant ..

identyfikator: 20040501 schrieb:

jak chcesz, to mam IBM-XT Technical Reference Manual. Stare jak świat, ale jest tam schemat kontrolera dyskietek 360k na uPD765 i worku LSów oraz paru CMOSach. Mogę zeskanować, ale dopiero jutro.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Sat, 4 Jul 2009 00:09:07 +0200 "identyfikator: 20040501" snipped-for-privacy@onet.eu napisał:

Podobno był zastosowany w komputerze Elwro Junior 800. Może w jakichś uczelnianych bibliotekach znajdziesz jego schemat?

Mikroklanów jeszcze nie przejrzałem, sorki.

Reply to
__Maciek
Reply to
identyfikator: 20040501

Mirek schrieb:

Fucktycznie tam jest. Część 3, strony 21-24.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Użytkownik identyfikator: 20040501 napisał:

Ale tak dokładnie to co Kolega kombinuje, bo nie mogę się doczytać...

1) Jest urządzenie na uPD765 i trzeba je oprogramować (choć nie sądzę, bo wtedy byłby tam separator danych) 2) uPD765 leży w szufladzie i przydałoby się go zagospodarować i przy okazji liznąć trochę wiedzy.

Robiłem swego czasu stację dysków do ATARI 800XL. Standardowy napęd

5,25" 720kB i kontroler WD2793 (o tyle sympatyczny, że można go podłączyć bezpośrednio do napędu FDD, ma wszystko co potrzebne w sobie, separator danych, prekompensację zapisu itp). Kontroler był wpięty bezpośrednio do magistrali Atarika i transfery były imponujące :-) Przy formatowaniu nie musiałem robić przeplotu sektorów. Cała ścieżka (a w zasadzie dwie - po jednej z każdej strony dyskietki) wczytywała się ciurkiem. Co przy 6obr/sek dawało 9*512*6=27kB/sek :-)

Jeśli chodzi o separator danych to czasem nazywa się go układem odtwarzania sygnału zegarowego. Przy prostym zapisie w trybie FM (w sygnale mamy wszystkie impulsy zegarowe) może do tego celu posłużyć zwykły uniwibrator. W przypadku MFM (brakuje niektórych impulsów zegarowych) musi to już być układ PLL. Sądzę, że można by takie coś zmajstrować na popularnym CD4046.

P.S. Tak se myślę, czy w dzisiejszych czasach nie dałoby się zatrudnić AVR-ka do gadania z napędem dyskietek ? W trybie FM (Single Density) kodowanie/dekodowanie jest proste, a i częstotliwości niezbyt wielkie. Nie wiem czy udałoby się uzyskać jakiś sensowny format danych kompatybilny z innymi urządzeniami, ale coś nagrać i odczytać z pewnością by się dało.

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk
Reply to
identyfikator: 20040501
Reply to
identyfikator: 20040501

Na takich się kiedyś pracowało, marne ksero z marnego ksero. Masz pełen powrót do przeszłości. Jeszcze tylko pozostaje Ci zabrać internet i PC-ta.

A poważniej, poszukaj na stronach różnych producentów. Były drukowane katalogi z dokumentacją. Może ktoś zrobił skan z oryginał. Albo wybrać się do biblioteki uczelnianej i tam poszukać katalogu. Te sprzed lat nie będą wypożyczone. K.

Reply to
John Smith
Reply to
identyfikator: 20040501

Tue, 7 Jul 2009 17:22:44 +0200 "identyfikator: 20040501" snipped-for-privacy@onet.eu napisał:

Za tamtych czasów nie było PDFów tylko papierowe katalogi. A później to już te scalaki były przestarzałe i nikt nie bawił się w robienie na nowo dokumentacji do nich. I tak dobrze że te papierowe katalogi się komuś chciało poskanować, mogło być znacznie gorzej...

Reply to
__Maciek

Użytkownik identyfikator: 20040501 napisał:

W FDC ciężko mówić o ustawianiu bitrate, to nie UART. Z tego co pamiętam jest do wyboru tryb FM i MFM, a częstotliwość sygnału zegarowego ("bitrate") jest stała. Tak mi coś świta, że w przypadku zapisu na dyskietkach HD poganiano sterownik dwa razy większą częstotliwością.

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

kurdesz nie wiecie jak to jest z tym zegarem? moze na przykladzie?

Reply to
identyfikator: 20040501