uPD765 - data separator - Page 2

Re: uPD765 - data separator

765 obsluguje wszystkie, ale zegar mu trzeba zmieniac, bo sa uzywane
inne.

I nie bardzo wiem jak to zrobiono, bo przestalem sledzic konstrukcje
od czasow AT, a i chyba w AT nie bylo juz uPD765, tylko cos
"kompatybilnego w gore".
Sam 765/8272 chyba nie oferowal nic co mogloby umozliwic zmienianie.

J.

Re: uPD765 - data separator

Bardzo prosto. Zakładasz jakiś format i próbujesz czytać ścieżka 0 sektor 0
strona 0.
Jak się uda to dobrze, a jak nie (po określonym czasie lub kilku obrotach
dyskietki)
to trzeba próbować z innymi ustawieniami. Stosowne rozkazy znajdziesz w
dokumentacji
uPD765.
Ja tego nie oprogramowywałem, robi to bios PC, ale jakieś tam zabawy robiłem.
K.

Re: uPD765 - data separator

dzięki, przeglądam pdfa do tego separatora... strasznie skompy, czy gęstość
dyskieteki wybiera się poziomami na pinach DENS i MINI? jakie są
częstotliwości przy typowych gęstościach na dyskietce?

Re: uPD765 - data separator

Zanim zrobiłem PC-ta, wykonałem też stację dysków do Spectrum. Nawet schemat
znalazłem od ręki. Jest na nim połączenie uPD765.MFM z 9229.DENS,
a 9229.MINI jest połączony z GND. Sterownik ten działał ze starą już wówczas
jednostronną stacją 5.25".

Zastosuj standartowy zegar 8MHz.
Nie masz się czego obawiać z tym projektem, u mnie jakiś wydziwionych
trudności z uruchomieniem nie było. Obecnie jest dużo łatwiej.
K.

Re: uPD765 - data separator

IMO to jest dobre na 360KB i 720KB 3.5".

1.44, 1.2  wymagaja szybszego zegara ..  a 360 w stacji 1.2 to byl
trzeci wariant ..

J.

Re: uPD765 - data separator
kurdesz nie wiecie jak to jest z tym zegarem? moze na przykladzie?

Re: uPD765 - data separator

Kiedyś bawiłem się w program który odczytuje na PC dyskietkę zapisaną
niestandardowo.
Chodziło o to, że na takiej o zwykłej gęstości było zapisane 80 ścieżek.
Taką gęstość obsługiwały stacje HD. Ale w biosie PC jest ustawione że jak ma
80
ścieżek to automatycznie ma HD zapis. No i przez bios nie dało się czytać
takiej dyskietki.
Ponieważ dyskietka była z innego urządzenia (jakiś dziwny analizator obrazu
z mikroskopu)
to była wielka potrzeba, żeby jednak się dostać do tego. Znalazłem gdzieś w
sieci
program obsługi sterownika napisany w asemblerze. I on podkładał się pod
oryginalny biosowy. Wtedy dało się robić różne cuda z zapisem i odczytem.
jak to od strony hardware wyglądało, teraz nie pamiętam, tz jak byłą
realizowana
komenda.

Strona nadal w sieci jest, ciekawy opis tyle, że... po Hiszpańsku.

http://atc.ugr.es/docencia/udigital/1206.html

Ja z tej strony zaczerpnąłem program, a dokładniej fragment obsługi FDC.
Tak na marginesie to był dopiero fragment roboty, bo po odczytaniu dyskietki
trzeba było rozgryść FAT i sposób zapisu, to był jakiś dziwny archaiczny
zapis, chyba
tylko do tego urządzenia ;-) Ale udało się, tyle, że to już historia...

Re: uPD765 - data separator
by?
te

jak chcesz, to mam IBM-XT Technical Reference Manual. Stare jak świat,
ale jest tam schemat kontrolera dyskietek 360k na uPD765 i worku LSów
oraz paru CMOSach. Mogę zeskanować, ale dopiero jutro.

Waldek

Re: uPD765 - data separator

http://www.retroarchive.org/dos/docs /

Re: uPD765 - data separator

Fucktycznie tam jest. Część 3, strony 21-24.

Waldek

Re: uPD765 - data separator
dzięki wszystkim

nie no teraz to już zupełnie się pogubiłem... muszę przeczytać pdfa
dokładnie i wtedy napiszę co jest niejasne...

Re: uPD765 - data separator

Ale tak dokładnie to co Kolega kombinuje, bo nie mogę się doczytać...
1) Jest urządzenie na uPD765 i trzeba je oprogramować (choć nie sądzę,
bo wtedy byłby tam separator danych)
2) uPD765 leży w szufladzie i przydałoby się go zagospodarować i przy
okazji liznąć trochę wiedzy.

Robiłem swego czasu stację dysków do ATARI 800XL. Standardowy napęd
5,25" 720kB i kontroler WD2793 (o tyle sympatyczny, że można go
podłączyć bezpośrednio do napędu FDD, ma wszystko co potrzebne w sobie,
separator danych, prekompensację zapisu itp). Kontroler był wpięty
bezpośrednio do magistrali Atarika i transfery były imponujące :-) Przy
formatowaniu nie musiałem robić przeplotu sektorów. Cała ścieżka (a w
zasadzie dwie - po jednej z każdej strony dyskietki) wczytywała się
ciurkiem. Co przy 6obr/sek dawało 9*512*627%kB/sek :-)

Jeśli chodzi o separator danych to czasem nazywa się go układem
odtwarzania sygnału zegarowego. Przy prostym zapisie w trybie FM (w
sygnale mamy wszystkie impulsy zegarowe) może do tego celu posłużyć
zwykły uniwibrator. W przypadku MFM (brakuje niektórych impulsów
zegarowych) musi to już być układ PLL. Sądzę, że można by takie coś
zmajstrować na popularnym CD4046.

P.S. Tak se myślę, czy w dzisiejszych czasach nie dałoby się zatrudnić
AVR-ka do gadania z napędem dyskietek ? W trybie FM (Single Density)
kodowanie/dekodowanie jest proste, a i częstotliwości niezbyt wielkie.
Nie wiem czy udałoby się uzyskać jakiś sensowny format danych
kompatybilny z innymi urządzeniami, ale coś nagrać i odczytać z
pewnością by się dało.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: uPD765 - data separator

dokładnie ;o) właśnie znalazłem sklep gdzie można kupić ten scalak i inne
wymienione w wątku - sentymenty odżyły...

ogólnie nie potrafię zrozumieć jak w tych scalakach i uPD765 i WD2793
zmienia się bitrate... czy zmienia się częstotliwość całego układu?

Re: uPD765 - data separator

w PDFie nie ma, mógłby mnie Ktoś oświecić?

Re: uPD765 - data separator

W FDC ciężko mówić o ustawianiu bitrate, to nie UART. Z tego co pamiętam
jest do wyboru tryb FM i MFM, a częstotliwość sygnału zegarowego
("bitrate") jest stała. Tak mi coś świta, że w przypadku zapisu na
dyskietkach HD poganiano sterownik dwa razy większą częstotliwością.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: uPD765 - data separator
ma Ktoś dobre pdfy do WD279x, TMS2793NL, FDC9229BT i uPD765? żeby nie były
marnymi skanami dokumentacji papierowej...

Re: uPD765 - data separator

Na takich się kiedyś pracowało, marne ksero z marnego ksero. Masz pełen powrót
do przeszłości. Jeszcze tylko pozostaje Ci zabrać internet i PC-ta.

A poważniej, poszukaj na stronach różnych producentów. Były drukowane katalogi
z dokumentacją. Może ktoś zrobił skan z oryginał. Albo wybrać się do
biblioteki uczelnianej i tam poszukać katalogu. Te sprzed lat nie będą
wypożyczone.
K.

Re: uPD765 - data separator
Tue, 7 Jul 2009 17:22:44 +0200 "identyfikator: 20040501"

Za tamtych czasów nie było PDFów tylko papierowe katalogi. A później
to już te scalaki były przestarzałe i nikt nie bawił się w robienie na
nowo dokumentacji do nich. I tak dobrze że te papierowe katalogi się
komuś chciało poskanować, mogło być znacznie gorzej...

--
I really hate this damn machine,
I wish that they would sell it.

Np.