UL1261 jeszcze raz

Do 1990 roku czyli do chwili pojawienia sie pierwszej prywatnej rozglosni bylo tylko Polskie Radio. Nie wiem co to nadawalo w Szczecinie ale nie ma sladow takich nadajnikow w zapiskach. Chyba ze piraci albo w celach "naukowych"

Reply to
Dlabink

W dniu 2011-01-19 21:29, Artur Stachura pisze:

W drugą stronę już sprawdziłem - opisywany wcześniej dekoder na osobnej płytce pracuje prawidłowo. Przy czym dysponuje on jeszcze dwustopniowym przedwzmacniaczem tranzystorowym. Ten w tunerze jest sterowany bezpośrednio z BC109C znajdującego się zaraz za UL1200. Zawsze jest więc możliwość, iż amplituda sygnału jest za mała (chociaż przecież identyczne rozwiązanie konstrukcyjne sprawdzało się w innych egzemplarzach tego tunera o których wiem, że ktoś je wykonał).

Przyszła mi do głowy jeszcze jedna kwestia, gdy porównywałem obydwa schematy. Ktoś mógłby rzucić okiem?

W pierwszym przypadku pin 11 scalaka jest połączony przez diodę z potencjometrem, praca w trybie mono lub stereo zależy od umiejscowienia suwaka po stronie masy lub plusa zasilania. W drugim (tuner) pin 11 wisi w powietrzu - nie jest połączony ani z masą, ani z plusem zasilania. Czy tutaj może leżeć źródło problemu?

Reply to
Atlantis

Na schemacie aplikacyjnym UL1621 pin 11 jest oznaczony jako "wyjście

19kHz oraz wejście automatycznej regulacji separacji kanałów" i wisi "w powietrzu".

W książce T.Masewicza "Radioelektronika dla praktyków" jest dokładny opis działania UL1621; pisze tam: "Blok 13 (na schemacie blokowym) umożliwia płynną regulację separacji kanałów zależnie od wartości napięcia stałego na końcówce 11 układu scalonego. Ma to duże znaczenie przy odbiorze słabych sygnałów."

Jednak na schemacie aplikacyjnym w tejże książce pin 11 też jest niepodłączony.

Ja bym 11 podłączył przez dzielnik napięcia na potencjometrze (z redukcją prądu do paru mA) i popróbował kręcić...

Powodzenia

Reply to
Artur Stachura

W dniu 2011-01-21 14:38, jedrek pisze:

No cóż. Już przez chwilę sądziłem, że namierzyłem źródło problemu - na schemacie montażowym C15 i R15 zamieniono miejscami. Wlutowałem jak być powinno ale niestety - nie zaszła żadna zmienia. Przetestowałem poza tym kilka kolejnych egzemplarzy UL1621 - zawsze to samo. Częstotliwość na nóżce 11, mierzona przez C=33pF wynosi zmienia się podczas kręcenia potencjometrem RN2. Przez jakieś pół obrotu wynosi kilkadzisiąt Hz, potem wzrasta do kilku MHz (ale cały czas skacze).

Na wyjściu UL1200 mam kondensator 100pF do masy, dalej (szeregowo) do wejścia przedwzmacniacza BC109C rezystor 3,3k oraz elektrolit 2,2uF. Czyli wszystko wygląda w porządku.

Reply to
Atlantis

Jeszcze jeden eksperyment. Wziąłem sygnał MPX z drugiego radia na UL1244 i podłączyłem do wejścia dekodera stereo na płytce tunera (a konkretnie do przedwzmacniacza przed nim). Jest to samo co przedtem - w słuchawkach słyszę cichy zarys audycji (brak wzmacniaczy na wyjściach, więc słuchawki pracują bardzo cicho). Niestety - kręcenie RN2 nie powoduje zaświecenia się diody.

Biorąc pod uwagę następujące fakty:

- Sprawdzony dekoder stereo pracuje wraz z częścią radiową tunera.

- Dekoder stereo tunera nie chce pracować nawet wtedy, gdy otrzymuje sygnał MPX z prawidłowo pracującego radia.

Można zaryzykować stwierdzenie, że coś jest nie tak z dekoderem stereo. No właśnie, tylko co? ;)

Reply to
Atlantis

Jeśli masz pewność co do płytki i poprawnego montażu, i sprawdzałeś kilka egzemplarzy UL 1621, to może któryś z elementów biernych jest niesprawny...? Nie ma tego dużo, może przelutować z nowymi elementami?

Reply to
Artur Stachura

W dniu 2011-01-22 19:22, Artur Stachura pisze:

Chyba ostatecznie, w przypływie desperacji (i wolnego czasu) tak zrobię. ;) Najdziwniejsze jest to, że o ile dobrze pamiętam przed montażem pomierzyłem wszystkie elementy (właściwie zawsze je sprawdzam przed wlutowaniem chociaż oczywiście zawsze istnieje możliwość, że coś mi umknęło.

Zbyt mała amplituda sygnału na wejściu układu chyba nie powinna być tutaj problemem? Pytam z uwagi na fakt, iż stereodekoder opublikowany w MT rok wcześniej miał na wejściu dwustopniowy przedwzmacniacz. Tutaj pomiędzy UL1200 a UL1621 wstawiono jeden BC109C. Z drugiej strony już parę razy natknąłem się na relacje ludzi, którzy złożyli ten tuner, a sam artykuł w MT zawierał zdjęcia prototypu uruchomionego przez autora.

Reply to
Atlantis

Tak mi sie wydaje - zasada dzialania jest prosta - jest tam generator synchronizowany PLL do pilota.

Nie ma sygnalu - bedzie tyle ile ustawisz swobodnie, bedzie ~19kHz na wejsciu - powinien sie dosynchronizowac.

A - i uwazaj, sygnal wyjsciowy jest zapewne bardzo slaby, nie liczony na sluchawki 30 ohm.

Dokladnie - mono.

Mimo skomplikowanego opisu, na ile rozumiem to tam sa po prostu dwa kanaly przelaczane z czestotliwoscia 38kHz.

Jeśli dobrze rozumiem dane w katalogu, pętla PLL "chwyta" już od 90mV sygnału wejściowego. Dla pewności możesz dolutować "na pająka" jeszcze jeden stopień wzmocnienia.

Osobiście obstawiałbym jednak jakiegoś trywialnego "babola" w montażu...

Reply to
Artur Stachura