Układy MLF/QFN i płytki domowej produkcji

Przerzucam się powoli na dwustronne płytki PCB. Ponieważ moje projekty są zwykle robione na własny użytek, w liczbie 1-2 sztuk, nie widzę za bardzo sensu w zamawianiu ich w chińskiej fabryce.

Chciałbym jednak zapytać o możliwość zastosowania układów w obudowach MLF/QFN. Mają pod spodem mają one zwykle jeden duży pad, połączony z masą. Jego główną funkcją jest zwykle odprowadzanie ciepła, a więc wskazane jest umieszczenie w tym miejscu przelotek do głównego pola masy. A zrobienie w domowych warunkach przelotek pod układami (szczególnie takich, które poradzą sobie z odprowadzaniem ciepła) zawsze było kłopotliwe.

Zastanawia mnie jednak nieco inna kwestia - co z układami, które nie wydzielają podczas pracy dużych ilości ciepła? Czy w przypadku zwykłego mikrokontrolera mogę sobie pozwolić na połączenie tego dużego pola lutowniczego z innymi wyprowadzeniami masy i umieszczenie przy każdym z nich (albo przynajmniej większości) przelotki do pola masy po drugiej stronie płytki? Takie rozwiązanie jest dopuszczalne?

Reply to
Atlantis

W dniu 15.12.2017 o 18:49, Atlantis pisze:

A nie możesz sobie zamówić płytek z metalizacją u Chińczyków?

Masz problem w warunkach domowych z wykonaniem przelotki pod układem (pod dużym centralnym wyprowadzeniem masy czyli na thermal padzie), a nie masz problemu z wykonaniem przelotki pod innymi wyprowadzeniami masy

- czyli na padach o szerokości 0,3 mm? Zresztą na padach nie powinno się stawiać przelotek.

Reply to
Mario

użytkownik Atlantis napisał:

Takie rozwiązanie też można spotkać.

Bytomir Kwasigroch

użytkownik Mario napisał:

Pewnie taka prowizoryczna metalizacja lekko odstaje i nie da się położyć układu na płasko.

Swego czasu wywierciłem w takiej sytuacji otwór fi 3-4mm i smyrałem układ od spodu z potem na czole coby nie przegrzać , coś jak tu tylko bez metalizacji:

dodać, takie wykonanie j.w. jest ok w chałupie, poza tym jest nietechnologiczne.

Reply to
Bytomir Kwasigroch

W dniu 2017-12-15 o 18:49, Atlantis pisze:

Scalak jest robiony tak, aby dał radę odprowadzić ciepło w sytuacji maksymalnego obciążenia. Dla procka wystarczy, że będziesz pracował na dwa razy mniejszej f niż maksymalna i ilość ciepła spadnie dwa razy. Zazwyczaj praca przy mniejszym f pozwala też pracować przy mniejszym napięciu zasilania - tu chyba oszczędności będę do kwadratu. Tak samo będzie jak on będzie większość czasu uśpiony. Wtedy jak w krótkich (odpowiednio krótkich) momentach popracuje nawet na maksymalnej f to ciepło i tak "nie zdąży" skorzystać z super połączenia z płaszczyzną GND. Czyli wiedząc, że nie korzystasz z maks możliwości możesz pogorszyć odprowadzanie ciepła.

A co do płytek. My firmowe prototypy staramy się dawać w Techno w te dni kiedy mają promocje na prototypy. Ostatnimi czasy miewają prawie co miesiąc. Ostatnio było 7-go grudnia. Cena wstępna 7zł i coś tam od cm2 (chyba ze dwa razy drożej niż przy zamówieniu produkcyjnym, ale wtedy koszty uruchomienia duże), termin chyba 5 dni roboczych (nie ja zamawiam - nie jestem pewien). Gdybym robił coś hobbystycznie i nie musiałbym mieć "na wczoraj" to chyba nie chciało by mi się robić domowym sposobem. Nigdy nie robiłem 4-warstwowych, ale chyba też 7zł + może nieco więcej od cm2. Nie wiem ile przesyłka, ale pewnie standardowo jak kurier. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 16.12.2017 o 13:39, Piotr Gałka pisze:

Ile to jest to coś tam od cm?

Reply to
Mario

W dniu 16.12.2017 o 13:39, Piotr Gałka pisze:

Ile to jest to coś tam od cm? I za co te 7zł? Od płytki?

Reply to
Mario

W dniu 2017-12-16 o 14:13, Mario pisze:

Coś tam od cm - jakbym wiedział to bym napisał. Strzelam, że przy małych zamówieniach standardowych to może być około

20zł/dm2 więc przy prototypach to może być 40zł/dm2. Ale te kwoty to mi majaczą gdzieś tak sprzed 5 lat. Powinno dać się znaleźć (mam takie same możliwości poszukania, a nie mam czasu). Może trzeba w tym celu zasymulować, że się chce zamawiać (może trzeba założyć konto - ja nie mam) i przed przyklepaniem da się zobaczyć cenę, bo zapewne zależy np. od złocona, czy hal. Wydaje mi się, że słyszałem (może rok temu), że w dniu promocji podliczenie pokazywało normalną cenę wstępną a nie te 7zł, ale podobno trzeba było to ignorować. Te promocje mają różne ceny czasem 6zł, czasem 15zł - zależy od okazji - teraz było 7-go i cena 7. Może jak robili stronę to nie przewidzieli takich jednodniowych odstępstw, a może to już teraz jest dobrze.

Jestem niezorientowany bo ja daję gerbery komuś innemu i on zamawia, a wysyłka do innego miasta i faktury to nie widzę ani ja ani on. Jakby, mimo zamówienia w dniu promocji obciążyli nas normalną ceną to może byśmy się nie zorientowali bo ten co dostaje fakturę to czasem jest zaskoczony, że jakieś płytki dostał, bo jeszcze nie było czasu wysłać mu dokumentacji co chcemy mieć na nich zmontowane.

Normalnie jak zlecasz płytkę to oni robią dokumentację i to kosztuje chyba kilkaset. Jak potem zamawiasz ponownie te same płytki to już nie płacisz za przygotowanie dokumentacji.

W trybie prototypów (TS-ka czy jakoś tak) płacisz koszty wstępne niższe

- chyba rzędu 80 ale nic za to nie masz - oni wtedy łączą płytki prototypowe od różnych zamawiających na wspólnej formatce. Koszt przygotowania dokumentacji dzieli się na wszystkich - wiec taniej. Ale płytka jest nie do powtórzenia bo jakbyś chciał drugą swoją płytkę to musieliby zrobić całą formatkę, a za te inne nikt nie zapłaci. Dlatego za te 80zł (7zł) nic nie masz.

Podejrzewam, że mają kłopoty z tym łączeniem - brak pasujących do siebie zamówień w rozsądnym czasie, a nie mogą powiedzieć, że prototypy będą robić w czasie 30 dni, bo muszą poczekać na dające się na te samą formatkę włożyć płytki. To cena za różnorodność - jeden zamówi 1mm i złoconą, drugi 1,5mm hal - niby obie dwustronne, a zrobić razem się nie da. Myślę, że stąd się wzięły te promocje - jak wszystkie jednego dnia spłyną to da się je zgrupować i dostarczyć płytki w rozsądnym czasie. Na tej podstawie, można mieć nadzieję, że te promocje to jest i będzie coś powtarzalnego.

W ramach tych prototypów nie musisz zamawiać jednej płytki. Chyba przy ostatniej promocji zamawialiśmy tak 20 płytek bo wyszło nam, że wychodzi taniej niż zamówić jako normalną serię produkcyjną. P.G.

Reply to
Piotr Gałka