układ rozpoznający napięcie sygnału wejściowego ? jak

Witam !

Nie jestem elektronikiem, czasem tylko coś sobie zlutuję, więc być może mój problem, który tu przedstawię jest dziecinnie prosty do rozwiązania.

Mam urządzenie, pewnego rodzaju sterownik, który na każde ze swoich wielu wyjść podaje dwa rodzaje sygnałów. Jeden, nazwijmy go testującym, o parametrach: napięcie ok. 12VDC, prąd ograniczony do ok. 10mA. Sygnał ten jest w zasadzie ciągły tzn. może płynąć w obwodzie wyjściowym przez dłuższy okres czasu. Drugi, dla odmiany nazwijmy go roboczym, o parametrach: napięcie ok. 34VDC, prąd do max 5A tzn. zależy od liczby odbiorników i ich konfiguracji, czas trwania ok. 25mSec. Dla utrudnienia, polaryzacja tych sygnałów jest określona na wyjściach sterownika, ale na wejściach odbiorników już nie bo przewody łączące je mogą być przyłączone absolutnie dowolnie. Sygnał testujący sprawdza czy do danego wyjścia jest dołączony jakiś odbiornik, a sygnał roboczy ten odbiornik ewentualnie włącza. Odbiorniki swoimi parametrami wejściowymi przypominają mniej więcej żarówki, bo jak podłączę do obwodu żaróweczkę telefoniczą to sterownik ją wykrywa i ewentualnie nią błyska.

Teraz przedstawię mój problem. Chciałbym mianowicie zbudować sobie jakiś układ pośredniczący, który pozwoliłby mi dołączyć do tegoż sterownika innego rodzaju odbiorniki i móc nimi sterować tj. włączać i wyłączać je wedle uznania. Wykombinowałem sobie układzik, który ma na wejściu transoptor PC814, taki z dwoma diodami LED, więc jest niezależny od polaryzacji sygnału wejściowego, z dołączonym szeregowo rezystorem 1k5, dzięki czemu wytrzymuje bez żadnego szwanku sygnał roboczy. Potem dołożę do tego jakiś przerzutnik i układ wykonawczy. Problem w tym, że układ jest na tyle czuły, iż reaguje również na sygnał testujący, a nie tylko na roboczy, więc włącza się zaraz po przyłączeniu go do obwodu wyjściowego sterownika.

Jak to wyeliminować ? Wszystkie podane wyżej parametry sygnałów są raczej niestabilne bo przewody łączące sterownik z odbiornikami mogą być bardzo różnej długości (od kilku do kilkuset metrów) i o różnym przekroju. Jakiegoś skomplikowanego układu nie zbuduję bo nie mam o tym żadnego pojęcia!

Bardzo proszę o pomoc.

Reply to
gazeta

LEDa mozesz "znieczulić" włączając równolegle z nim rezystor. -^^^- | 100 |

-o-|>|-o-^^^- LED 1.5k Zakładając, że LED zaczyna świecić od 1V i chcemy żeby zaświecił powyżej 15V a szeregowy rezystor ma 1.5k liczymy:

15V-1V=14V tyle musi spaść na rezystorze 1.5k. Stanie sie tak przy prądzie: 14V/1.5k=9.3mA. Ten prąd da 1V na rezystorze: 1V/9.3mA=~100om. Taki układ działa dość dokładnie, ale można też włączyć szergowo z LEDem i rezystorem 1.5k 2 diody Zenera na 12V połączone szeregowo: LED 1.5k 12V 12V

---|>|--^^^--L<|--|>J--- Można też pomyśleć o dodaniu mostka prostowniczego - wtedy wystarczy transoptor ze "zwykłym" LEDem z rezystorem i jedną diodą Zenera. TG

Dziękuję. Popróbuję.

Reply to
gazeta