Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

Pamiętam, że jakiś czas temu toczyła się tutaj dyskusja na temat
starszych konstrukcji radiowych. Ktoś przy tej okazji jedynie wspomniał
o tunerze AM z KF z podwójną przemianą. Nie mogę się za nic doszukać
tego wątku i wiadomości. Wydaje mi się, że chodziło o któryś numer
czasopisma "Audio-Video Hi-Fi" (na początku 90s połączone z RE) z lat
osiemdziesiątych. Ostatnio bywam dość często na czytelni BJ, a tam mają
(prawie) wszystko. Zerknąłbym przy okazji. ;)

Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

Dobrze Ci się wydaje. Był wzmacniacz, programator w 2 wersjach, tuner
FM, i chyba na końcu wypasiony tuner AM.

--
P. Jankisz
Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

Pamiętasz może w którym roczniku powinienem tego szukać? Z pewnością nie
1985 (ten już sprawdziłem). Taka informacja oszczędziłaby mi problemu z
przeglądaniem wszystkich pozostałych. ;)

Tuner (szczególnie część w.cz. i p.cz.) był na scalakach czy elementach
dyskretnych?

Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

FM zrobiłem, AM mnie nie interesował.

--
P. Jankisz
Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

No to bardzo precyzyjnie odpowiedziałeś na jego pytanie :-)

Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

ZTCP to na TCA440 i masie elementów dyskretnych

--
Pozdr.
Michał

Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"
W 2/86 wzmacniacz 2x30W (artykuł poczatkowy; nie było tunera AM w
zapowiedzi)
w 1/87 korektor,
w 2/87 tuner FM,
w 1/88 wzmacniacz  2x 60W ,
nie mam wszystkich numerów :(
--
Włodek

Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

To i tak bardzo pomocna informacja - wspomniany projekt będzie pewnie
gdzieś w okolicach roczników 86-89. To nieco zawęża obszar poszukiwań.
;) I tak będę musiał się z tym wstrzymać, bo w sierpniu wszystkie lepiej
zaopatrzone biblioteki akademickie w Krakowie są pozamykane. BJ
otwierają dopiero w połowie miesiąca.
Jednak gdy już tam zajrzę rzucę okiem na wspomniane roczniki, zrobię
zdjęcia/ksera.

Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

Tuner AM jest w 5/87.
Gdybyś nie mógł wytrzymać do września... daj znać :-)

--
Artur Stachura

Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"
(ciap)

Własnie miałem napisać, znalazłem spis treści z 1984-1988 w numerze 6/90.

--
Włodek

Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

Hmm... Dysponujesz jakimś skanem? ;)
Jeśli tak, byłbym bardzo wdzięczny. Najwcześniej czytelnia zostanie
otwarta w połowie tego miesiąca.

Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

Nie chcesz oryginału? Jutro mogę wysłać. Mnie raczej się nie przyda...

--
Artur Stachura

Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

Takie rozwiązanie ma radioodbiornik "Maria" R-801.

Mam go do tej pory (naprawdę świetna konstrukcja z lat 80-ch) i schemat
(jeśli nie znajdziesz to mogę zeskanować).

Pzdrw.
Roman

Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

Może chodziło o przystawkę Radmor-a 5421/5422?

e.

Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

Nie, to był kompletny projekt dosyć zaawansowanego tunera. Już
zapoznałem się z tym artykułem dzięki uprzejmości jednego z czytelników
tej grupy - nie musiałem czekać do otwarcia czytelni. Bardzo dziękuję. ;)
Całość składa się m.in. z UL1203, UL1042 (dodatkowa przemiana dla KF),
UL1980, sporej ilości tranzystorów oraz filtrów 7x7. Niestety brak
rysunku płytki od strony ścieżek co mocno utrudnia jej wykonanie metodą
foto lub termotransferu.

BTW zastanawiam się dlaczego tak rzadko widywało się w książkach i
prasie dla radioamatorów projekty odbiorników superheterodynowych. Poza
wspomnianym tunerem natknąłem się na dwa z przełomu lat sześćdziesiątych
i siedemdziesiątych (MT i Radioamator), na tranzystorach germanowych.
Temat odbiorników AM wałkowano przecież na wszystkie możliwe sposoby -
detektorowe, o bezpośrednim wzmocnieniu, reakcyjne, refleksowe itp.
Tylko superheterodynowych jakoś nie ruszano. W przypadku odbiorników FM
projektów superheterodyn wykorzystujących filtry ceramiczne i krajowe
scalaki było całe mnóstwo. Przecież złożenie czegoś podobnego na fale
długie i średnie nie byłoby bardziej skomplikowane...

Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

Rozumiem, że chodzi Ci o lata 80-te...
Bo odbiorników AM i FM, mono i stereo o niższej i średniej jakości było
w sklepach dość dużo. Brakowało tunerów o jakości HI-FI.

Była wydana mała książka o odbiornikach amatorskich na typowe zakresy.

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

Nie tylko. Rozciągnąłbym ten okres na lata siedemdziesiąte,
osiemdziesiąte i początek dziewięćdziesiątych.

Jednak konstrukcje superheterodynowych odbiorników FM nie zawsze
dotyczyły tunerów Hi-Fi. Słynny odbiornik z MT to raczej urządzenie
średniej klasy. W "Radioelektronikach" pojawiło się kilka podobnych
projektów. Jeden tuner z tego czasopisma miał poza tym konstrukcję
modułową - czytelnik mógł wytrawić tylko kilka płytek, złożyć je razem i
mieć zwykłe radio mono zamiast tunera stereo.

Dziwi mnie to, że publikowano projekty odbiorników FM, które generalnie
mogły konkurować ze sprzętem fabrycznym. Podobnych konstrukcji na AM nie
widziałem zbyt wielu.

Pamiętasz może tytuł i/lub autora?

Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

Sławomir Wolszczak "Amatorskie odbiorniki tranzystorowe"... chyba...

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

Bym zapomniał...
Sporo ciekawych konstrukcji publikowało "Amaterske radio pro konstruktery"
i radzieckie "Radio".

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Tuner AM z "Audio-Video Hi-Fi"

W Internecie znalazłem jedynie spis treści a biblioteki cały czas
pozamykanie. ;) Faktycznie jest tam coś takiego jak "Nowoczesny
6-tranzystorowy odbiornik superheterodynowy". Zapewne coś podobnego do tego:
http://mlodytechnik.pl/archiwum/69-NW-02-Miniaturowy_odbiornik.pdf

Przy czym z tego co widzę książka pochodzi jeszcze z lat
sześćdziesiątych (niektóre wydania sprzedawane na aukcjach są z początku
siedemdziesiątych). Czyli należy się spodziewać, iż wszystko to zostało
zbudowane w oparciu o tranzystory germanowe, bez PCB, z transformatorami
we wzmacniaczu m.cz.

Znalazłoby się może coś o dekadę późniejszego? Z tych czasów co
wspomniane już konstrukcje z MT i RE na pasmo UKF. Coś wykorzystującego
tranzystory germanowe, filtry ceramiczne, 7x7 i scalaki CEMI. ;)

Site Timeline