Trzebielino

Byl ktos moze niedawno w Trzebielinie ?

http://metromsn.gazeta.pl/Portfel/1,126512,13253957,Trzebielino_zaoszczedzilo_juz_20_tys__zl_na_zmianie.html

"Żeby zaoszczędzić na kosztownym oświetlaniu ulic, Trzebielino
wymieniło energochłonne lampy sodowe na LED, dużo tańsze, a do tego
ekologiczne"

Bo ja jakos ciagle nie potrafie sie doczytac w danych technicznych
jakoby lampy LED mialy wyzsza skutecznosc niz sodowe.

Naprawde jasniej ? Czy znacznie ciemniej, ale zamiast 70W pobiera 50.

No chyba ze tajemnica tkwi w statecznikach, ktore konsumuja powiedzmy
50% wiecej ...

J.

Re: Trzebielino

http://metromsn.gazeta.pl/Portfel/1,126512,13253957,Trzebielino_zaoszczedzilo_juz_20_tys__zl_na_zmianie.html

Czy jest coś wydajniejszego od lamp sodowych do oświetlania ulic?
Poza tym słowo "energochłonne" jest użyte w sensie "zbyt energochłonne".
A któreż to  oświetlenie nie chłonie energii ?

Re: Trzebielino

Mam taką hipotezę, że w kierunkowości. Co kupię jakąś lampe LED, to się
później zastanawim co z nią zrobić, bo puszcza wąską wiąchę, a mnie takie
rzadko potrzebne. Ale do oświetlenia ulic, to jak znalazł.

Re: Trzebielino

Ech, te sodowe to takie nowoczesne były, od rtęciówek  lepsze...
Komu to przeszkadzało?

Włodek

Re: Trzebielino

No, jesli to "reflektorek" ...

No nie calkiem - latarnie wysokosc maja ograniczona, a rozstaw spory.
Powinien tam byc dobrze zaprojektowany rozklad, aby odpowiednia
powierzchnie oswietlic.

No chyba ze ... pod LEDarnia luksomierz pokazuje wiecej niz pod sodowka.
A ze miedzy latarniami ciemno .. nie ma w normie/rozporzadzeniu ..

J.

Re: Trzebielino

"Jeśli"? Dla diod LED, "reflektorek" jest rzeczą naturalną. Lampa
z jedną diodą świeci zawsze mocno kierunkowo. Żeby zrobić odpowiednik
żarówki, to się trzeba nakombinować.

Tam jest tych diod więcej niż jedna. Łatwo ustawić je tak, by każda
oświetalała swój kawałek ulicy. Przy dużym rozstawie słupów zdecydowanie
łatwiej zapewnić równomierne oświetlenie takimi ledami, niż pojedynczymi
lampami sodowymi czy innymi podobnymi.

Gdyby jakiś miłośnik przysłow i mądrości ludowych się uparł, to może
zrobić tak, że najciemniej będzie pod latarnią.

Re: Trzebielino
On 2013-01-24 23:43:08 +0100,  Jarosław Sokołowski

Uściślij z jaką diodą.
Kąt rozsyłu dla 5050, czy PLCC2, czy powerledów CREE czy LUXEON jesto
zwykle 90-120 stopni. To jest dla Ciebie kierunkowo?
Inną sprawą jest kiedy w taką "lampkę" jest napchane równolegle kupa
diod w 5mm okrągłej obudowie z soczewką. wtedy każda z nich oraz całość
wali kierunkowo.

Mniej więcej odpowiednik, bo podobne to nawet nie będzie ;)

--
DJ

Re: Trzebielino

Z taką, jaka jest w lampach, które kupiłem. Myślałem, że to jasne.

Tak. 90°, to nawet na granicy "bardzo kierunkowo". A te co mam, to mają
chyba nawet 60°. W każdym razie, z zasady działania, struktura diody nie
będzie miała kąta emisji większego niż 180°. To może nie jest kierunkowo
w sensie ogólnym, ale przy oświetlaniu ulicy, w porównaniu z dookólną
emisją lamp wyładowczych, stanowi różnicę jakościową.

Akurat najmniej kierunkowa jaką udało mi się kupić ma 48 małych diod.
Świeci przed domem i oświetla gumno -- świetnie się do tego nadaje, ma
2,4W i jest tak jasno, jak potrzeba. Kąt ma chyba 120°, też jak znalazł.

Re: Trzebielino

Eee, myslalem ze jakies podobne do latarki kupiles :-)
90 stopni ... toz to sie niemal na ulice nadaje, bo z wysokosci 8m oswietla
okrag o srednicy 16 ...

Dookolne ... polowa swiatla leci nie tam gdzie trzeba. Ale zwierciadlo to
stary wynalazek.

Diody 5mm sa rozne. Jedne swieca szeroko, inne wasko.
Oczywiscie dla jednych nadal zbyt wasko, dla innych zbyt szeroko :-)

Ale chcesz szeroko - to czemu nie kupiles np czegos takiego
http://allegro.pl/zarowka-e14-e27-80-smd-3528-led-4w-laur-klienta-i2906769031.html

J.

Re: Trzebielino

Kupiłem latarkę, w której też są diody o podobnym kącie emisji. Więc tak,
te są podobne do latarki.

??? Przecież chodzi własnie o takie, co nadają się na ulicę. Ja też tym
oświetlam teren przed wejściem do domu. Wisi ze trzy metry nad ziemią
i sobie dobrze radzi.

Nie taki stary -- Republika Wenecka. O dobre lustro wcale nie jest łatwo,
to się od tamtych czasów wiele nie zmieniło. Dlatego kierunkowe źródła
światła są tak pożądane.

http://allegro.pl/zarowka-e14-e27-80-smd-3528-led-4w-laur-klienta-i2906769031.html

Po pierwsze, nie mam konta na Allegro. A po drugie, widziałem podobną lampę
w działaniu. I to jest ten zasadniczy powód.

Re: Trzebielino

Wykonywałem niedawno pomiary natężenia oświetlenia ulicznego po
przebudowie - pomiędzy dwiema kolejnymi latarniami było 10 punktów
pomiarowych po długości. Ważna jest równomierność natężenia a nie tyle
jego bezwzlędna wartość. A oświetlenie LEDowe znajduje się m.in. na
węźle Kowale na trójmiejskiej obwodnicy. Producentem jest Siled,
należący do grupy Techno-Service.
--
Pozdrawiam      Bad Worm        badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: Trzebielino
tyle

Cieszę się, że wykonałeś pomiary. I zgadzam się z tobą ze ważna jest
równomierność natężenia. A możesz zdradzić jak duża była ta
równomierność?

Re: Trzebielino

Musiałbym zajrzeć do konkretnych danych w pracy. Interesuje Cię
równomierność na odcinku pomiędzy dwiema kolejnymi latarniami czy
bardziej ogólnie?
--
Pozdrawiam      Bad Worm        badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: Trzebielino

Mnie bardziej ogolnie - jak wygladaja wyniki w porownaniu z klasycznymi
latarniami ...z sodowkami..

J.

Re: Trzebielino

A ja sie zastanawiam nad sprawnoscia lamp w centrum Gdyni:
http://s3.flog.pl/media/foto/718129_gdynia-ul-swietojanska.jpg
http://images02.olx.pl/ui/4/32/16/67182616_1-Okazja-prawie-80m2-gdynia-swietojanska-139-Wzgorze-swmaksymiliana.jpg

Ladnie to wyglada, ale co ze sprawnoscia takiego ukladu lampy z "ekranem"?
(to nie jest lustro)

Re: Trzebielino
Q wrote:
[..]
http://images02.olx.pl/ui/4/32/16/67182616_1-Okazja-prawie-80m2-gdynia-swietojanska-139-Wzgorze-swmaksymiliana.jpg

I kto będzie czyścił syf na lampie osiadający, toż to w górę patrzy.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html

http://www.ezo.pl/

Na tej stronie jest kilka zdjęć, jakieś tabelki i reszta marketingu.
Teoretycznie na prądzie gmina zaoszczędzi 50 tysięcy rocznie (55%), ale
nie pochwalili się ile kosztowała modernizacja i jaki jest koszt wymiany
zużytych lamp led w porównaniu ze starą technologią. Pewnie całkowita
różnica kosztów nie będzie już taka duża, ale jak można zaoszczędzić i
nie jest ciemno, to czemu nie.

Piotrek

Re: Trzebielino

  Akurat całkowitej różnicy bym się nie miał odwagi czepiać, bo nie wiem
jak wychodzi koszt wymiany źródła światła powiedzmy na 10 lat.
  Wczoraj posłałem kilka słów na złą grupę ;) (.pregierz), a podejrzenie
mam takie, że uczciwy pomiar mógłby wykazać że jest po prostu ciemniej.

  IMO to jest jeden z powodów różnego rodzaju oporów przed oswietleniami
"energooszczędnymi" - użytkownicy wierzą w producenckie "współczynniki"
przeliczania mocy.
  A jakby tak zwyczajnie i po polsku zapodać, ile watów biorą i ile lumenów
dają użyte LEDy, najlepiej w porównaniu z niskoprężną sodową, całą
gotową lampą (wraz z pożeraczami energii na wysokie napiecie
rzecz jasna oraz stratami na lustrze, też niezerowymi) to byłoby
nomen omen jaśniej :>

  Inna sprawa, że nie wyjaśniono czego (jakich źródeł światła) tam
poprzednio używali.
  Niemniej za "NISKOSPRAWNE lampy sodowe" autorowi artykułu jakiś
tytuł się należy. >200lm/W to akurat typowe dla niskoprężnej sodowej,
a LEDy z takim wynikiem AFAIK są ciągle na etapie "produkcji
laboratoryjnej" (znaczy robi się, ale nie do masowego stosowania).

  Inna sprawa, że jakby porównywać "jakość światła" białego
(luminoforowego) LEDa z sodową niskoprężną, to jesteśmy sporo
do przodu ze względu na widmo.
  Grafika nie zadowoli :P ale w okolicach lampy rtęciowej (też
luminofor w końcu) będzie.

pzdr, Gotfryd

Re: Trzebielino

Kiedy wlasnie podaja
http://www.ecat.lighting.philips.com/l/selenium-led/910925654712_eu/
system flux 5500 lm,
System power 56 W
Total luminous flux 4810 Lm
Luminous efficacy 87 Lm/W

Ostatnia liczba nie wzbudza szacunku, no i nie wiem o co chodzi:
razem z dlawikiem sodowka nie jest duzo lepsza, straty w oprawie, biale
swiatlo powoduje znacznie lepsza widocznosc niz zolte, czy po prostu jest
dwa razy oszczedniej, ale trzy razy ciemniej ..

http://www.lighting.philips.com/pwc_li/pl_pl/projects/Assets/projects/trzebielino/Trzebielino-Pierwsza_gmina_w_Polsce-100procent_LED.pdf

"Ponad połowę wymienionych opraw stanowiły przestarzałe oprawy rtęciowe o
mocy 250W oraz 125W."

Ale rteciowki o ile pamietam mialy sprawnosc rzedu 75lm/W, wiec znow nie
tak znaczaco mniej. To bylo bez uwzglednienia dlawika, czy lampy byly juz
stare i zmatowialy, a moze po prostu wszyscy sobie gratulowali i wyplacali
nagrody i nikt nie pytal czy nie za ciemno.
No chyba ze te 250 to wkrecili za komuny, a teraz potrzeby sie zmienily :-)

No i jeszcze "Nastąpiła znacząca poprawa oświetlenia ulic i wzrosło
poczucie bezpieczeństwa mieszkańców. Białe światło emitowane przez
diody LED postrzegane jest jako bardziej naturalne i jaśniejsze."

Ok ... tylko ze polowa to byly rteciowe, biale :-)

Az tak sporo to nie, bo w tym przypadku CRI ledwo ">60".

Chyba jednak inny luminofor i to swiatlo bardziej zolto-niebieskie.

J.

Re: Trzebielino
Hello J.F.,

Nie tak.
1. Światło LED ukierunkujesz bez strat w oprawie. Bo ono już świeci
jak trzeba.
2. Rtęciówki może mają te 75lm/W ale jak są nowe i czyste.
3. Trzy razy mniejsza moc nie oznacza subiektywnie trzy razy ciemniej.

Mam w okolicy jedną ulicę oświetlaną starymi rtęciówkami. Włączam tam
długie, bo nie sposób uznać ja za oświetloną.

 RoMan