Trawiarka - pompowanie płynu

Chcę zrobić sobie trawiarkę. Jak wiadomo trzeba zrobić dwie rzeczy - ogrzać roztwór i wymusić jego ruch. Do tej pory używałem pompki do akwarium, drobne bąbelki powietrza opływały płytkę, wywołując ruch roztworu... i niestety osadzając się na płytce. Teraz chcę zrobić wszystko od nowa, porządnie i wymyśliłem, żeby zamiast ruchu powietrza wymusić przepływ roztworu a przy okazji podgrzewać go przepływowo.

Żrący charakter roztworu wyklucza użycie wielu tanich pompek. Macie jakieś sprawdzone patenty bez większej rzeźby i w normalnej cenie? Sporo nad tym myślałem i mam kilka rozwiązań, ale żadne mi się do końca nie podoba :( Najlepsza byłaby pompka taka jak w samochodzie do spryskiwaczy, ale taka, której nie zeżre roztwór.

Na grzanie mam prosty pomysł - radiator i wężyk ułożony między żeberkami radiatora tak, żeby radiator robił za wymiennik ciepła, ciężko to opisać a po zdjęciu byłoby wszystko jasne.

Reply to
Adam Wysocki

Użytkownik "Adam Wysocki" snipped-for-privacy@somewhere.invalid napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

Hasło : Pompy perystaltyczne Przykład, na dole filmik z działania.

henry1

Można wymontować z wielu drukarek atramentowych.

Reply to
Michoo

Zamów pudlo z pleksi z dzieloną komorą, bąble wpuszczej do oddzielnej komory. Jak dalej masz bąble to dodaj środka powierzchniowo czynnego, tyle aby nie pieniło się bardzo. Ew. alkoholu.

Reply to
Leming Show

Ja też - stara zaczęła cieknąć.

Imo pomyliłeś zjawiska ;) Drobne bąbelki osadzające się na płytce powstają w procesie trawienia. Jeżeli "strumień" bąbelków omiatających płytkę jest ciągły to nic nie powinno się "osadzić".

Będzie poważny problem z bąbelkami gazu osadzającymi się na płytce ;)

Chyba żeby płytkę polewać roztworem trawiącym, ale boję się nierównego trawienia (podtrawianie od góry, wolniejsze trawienie od dołu ścieżki).

Mój aktualny pomysł to mieszanie mieszadłem magnetycznym i trzymanie płytki poziomo.

Można zrobić z korka od butelki pet, długopisu, kawałka plastiku i silniczka od tacki CD pompę w której wszystkie elementy mające kontakt z płynem są plastikowe.

Ale to generuje duże straty. Czemu nie grzałka akwariowa (są w szkle) albo grzałka do lutownicy zalana żywicą?

Reply to
Michoo

Użytkownik "Adam Wysocki" snipped-for-privacy@somewhere.invalid napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

Luźne skojarzenie nie całkiem na temat. Może wiatraczek luzem w roztworze obracany zewnętrznym wirującym polem magnetycznym. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu czwartek, 28 lutego 2013 09:22:11 UTC+1 użytkownik Adam Wysocki napisał:

To zależy ile masz płytek do robienia. Jak amatorskie ilości to lepiej poleżeć niż się bujać z robieniem czegokolwiek czego nie da się zrobić w 10 minut. Starodawny patent polegał na postawieniu pojemnika z środkiem trawiącym na głośniku zasilanym przez transformator. Działało bezbłędnie, wiem bo tak robiłem.

Reply to
kogutek444

W dniu 28.02.2013 09:22, Adam Wysocki pisze:

Może nie dawać kostki, niech babelki będą duże, albo bujać pojemnikiem.

Reply to
Cezary Grądys

W dniu 2013-02-28 10:34, henry1 pisze:

Niektóre pompki spryskiwaczy działają na tej zasadzie. Poza tym można poszukać na forach akwarystycznych.

Reply to
Mario

Pytanie zasadnicze - czy te bąbelki mają rzeczywiście sens ? Bo jeżeli mają na celu mieszanie roztworu, to może bardziej racjonalne byłoby albo mieszanie mieszadłem magnetycznym, albo - pobieranie pompką u góry zbiornika i wrzucanie tego ponownie u dołu.

Są jakieś "naukowe" informacje na ten temat (jak najbardziej efektywnie powinien wyglądać proces) ?

Reply to
sundayman

W dniu 2013-02-28 20:47, Mario pisze:

Np. od (starego) poloneza ;)

Reply to
BartekK

Dnia Thu, 28 Feb 2013 20:48:37 +0100, sundayman napisał(a):

Tak mi chodzi po glowie ze dawniej w fabrykach stosowano natrysk plynu.

Z drugej strony (a moze to ta sama strona) - wydaje sie iz napowietrzanie potrafi zregenerowac srodek. Tylko trzeba kwasu solnego dolac.

Witam

Jak jest powietrze do bąbelków to może prosta pompka powietrzna. Z boku rurki doprowadzić powietrze poniżej poziomu płynu. Bąbelki powietrza unoszą ze sobą płyn. Do mieszania roztworu wystarczy, choć nie ma dużej wydajności. Stosowana przez akwarystów do napędzania filtrów "powolnych". A brak ruchomych elementów jest zaletą.

Pozdrawiam Jarek

Reply to
Jarek

Pompka ok, tylko można dodać, że wirnik ma tendencje przysychania do "stojana". Bywało, że musiałem zalać wodą na całą noc by zechciał ponownie ruszyć.

Reply to
PcmOl

Np. ta?

Adam Wysocki

Trzeba ją najpierw zalać, czy sama zasysa?

Ciężko je znaleźć :) Większość grzałek z Allegro ma termostaty, a to i szczelność mniejsza, i przerabiać trzeba, bo zwykle nie osiągają nawet

40 stopni. Właśnie - jaka jest idealna temperatura roztworu? Różni ludzie różnie podają, ja myślałem o 50 stopniach.
Reply to
Adam Wysocki

No to tym lepiej :) Myślałem że to te bąbelki z napowietrzania. Więc może zamiast bawić się w pompowanie roztworu lepiej jednak pozostać przy napowietrzaniu?

Czemu?

O, ciekawe, masz więcej informacji?

Ciężko znaleźć grzałkę bez termostatu :( Taka od lutownicy byłaby OK, ale chyba osiąga za wysoką temperaturę... nie będzie lokalnych przegrzań przy grzałce, zanim roztwór zdąży odebrać ciepło?

Reply to
Adam Wysocki

Amatorskie ilości. Ale chcę zrobić trawiarkę, poświęcić więcej czasu niż te 10 minut, ale mieć wygodną trawiarkę na lata.

Reply to
Adam Wysocki

Będę okrutny i stwierdzę że nie zrobisz` porządnej trawiarki. Nie masz pojęcia o materiałach bo tutaj pytasz. Wymyśliłeś księżycowy sposób grzania. Trawiarka to nie zaprogramowanie małego procesora w czym możesz być dobry. Dostałeś ode mnie sprawdzone rozwiązanie z głośnikiem. Nie chcesz skorzystać z rady, Twoja sprawa.

Reply to
kogutek444

W dniu 2013-03-01 12:05, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Tak swoją drogą to nie rozumiem po co robić trawiarkę. Jak robi się mało (na własny użytek lub prototypy) to się trawi w kuwecie. Jak więcej to się zleca płytkarni, która zrobi porządnie z metalizacją otworów.

Reply to
Mario