Tranzystory starej generacji

Witam.
Mam pytanie do elektroników starszej daty.
Jak rozpoznać elektrody tranzystora germanowego z początku lat 70, TG5. Na
metalowej jego obudowie znajduje się odchylone uszko i w stosunku do
położenia tego uszka która elektroda jest Bazą, która Emiterem a która
Kolektorem, oraz rozróżnienie elektrod tranzystora TG50. Wiem, że w tym
ostatnim Baza jest wyprowadzona na obudowę.
Pozdrawiam.
L.S.

Re: Tranzystory starej generacji

Ząbek to emier. Baza jest symetrycznie do pozostałych.

Re: Tranzystory starej generacji

http://tinyurl.com/34q8f9j

Jak we "wzorcowym" BC107: po kolei E,B,C
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/T/G/5/TG5.shtml
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/T/G/5/0/TG50.shtml

Na obudowie nie jest baza, co najwyżej kolektor

Re: Tranzystory starej generacji
Hello m,

W TG37-40 (o ile mnie skleroza nie myli, to była seria "w.cz.") mogła być baza...

Re: Tranzystory starej generacji

Bardzo Wszystkim dziękuję za wyczerpujące informacje.
L.S.

Re: Tranzystory starej generacji
http://tubedevices.com/alek/polprzewodniki/tg5/tg5.htm

Re: Tranzystory starej generacji
Pan Longin Szatkowski ma pytanie do elektroników starszej daty:

Ten wystający dzyndzel wskazuje emiter. Baza jest w środku. Tak samo
jak w nowszych krzemowych tranzystorach.

Tak samo jak z TG5. Zarówno TG5 jak i TG50 były montowane w różnych
obudowach. Nowsze, to te opisane wyżej. W starszych nie było żadnych
trwałych oznaczeń, a kolektor wyróżniony był czerwoną kropka (chyba
że produkcja ponadplanowa przed 22 Lipca i zabrakło czerwonej farby,
wtedy kolor mógł być inny).

Re: Tranzystory starej generacji

na pewno? Kojarzę, że w starych radzieckich germanowcach (chyba serii "P")
baza była na obudowie ale w TG50 chyba było już "normalnie". Zapytaj na
elektrodzie w dziale retro, siedzi tam kilku dziadków, którzy Ci wszystko
powiedzą na ten temat :)

e.

Re: Tranzystory starej generacji

Były chyba różne. Te, co mi się w szufladzie pałętają mają odizolowaną
czapeczkę, z dołu są zalane tworzywem. Mają standardowy "trójkącik"
c-b-e (od lewa do prawa), przy emiterze ząbek. TG5 tak samo. Stare TG5,
jak i TG3, TG3A, TG3F mają trzy nóżki obok siebie, też C-B-E, przy E
kropka. Obudowa w kolorze wyrzyganego szpinaku.

Waldek

Re: Tranzystory starej generacji

A nie szkliwem?

TG50 też były w takiej obudowie. Z technologicznych względów baza na
obudowe miała sens (towarzysze radzieccy tak robili), ale bywały też
konstrukcje mocowania struktury wewnątrz obudowy, które pozwalały na
odizolowanie bazy od kapturka (to chyba dla mniejszej podatności na
zakłócenia). Czy TG50 miał odizolowaną bazę, tego dokładnie nie
pamiętam.

Ja zawsze spotykałem takie w jasnym kolorze liści tulipanowych (szpinaku
po wyrzyganiu nigdy nie widziałem, może to ten sam kolor).

Re: Tranzystory starej generacji

Muszę sprawdzić w domu, ale wyglądało mi to na tworzywo.

TG2-5 miały obudowy cylindryczne z kulistą główką. TG50 wczesnego
gatunku (te zielone) miały jakby meloniki. Obudowy pochodziły chyba z
ZSRR (albo i na odwrót, ChGW), tylko radzieckie tranzystory (chyba P322)
były w obudowach czarnych, a polskie w zielonych.

No tak mniej więcej ;-). Wygląda, że nie karmiłeś dzieci szpinakiem
(moje bardzo lubiły szpinak, ale wypadki się zdarzały).

Waldek

Re: Tranzystory starej generacji

Ruskie tranzystory miały obudowę w kształcie melonika, do którego
doklejono (a właściwie zgrzano) od spodu drugi niski kapelusik.

Nie, nie karmiłem. Ale może to i dobrze. Za to teraz dzieci mnie tym
czasem karmią -- potrafią przyrządzić szpinak na sto sposobów. Dobre
to nawet.

Wcinały aż do zrzygania?

Idea karmienia dzieci szpinakiem wzięła się z pomyłki drukarskiej.
Zecer przestawił przecinek czy też dorzucił przed nim jakąś cyferkę
i w tabelach żywieniowych pojawiła się Wyjątkowa Roślinka przebogata
w żelazo. Dużo czasu minęło zanim zbadano jeszcze raz i wyszło, że
skład szpinaku niewiele różni się od innych badyli.

Re: Tranzystory starej generacji

tak wyglądały też pierwsze TG50

też lubię.

Nie, ale czasem coś wychlupło ;-)

Nie całkiem tak, ale prawie masz rację. Pomyłka była nie u drukarza,
tylko sami eksperymentatorzy dali pupy. Zbadali zawartość żelaza w
suchej masie i źle przeliczyli na Realnie Egzystującą Roślinkę. No i
wyszło, że szpinak ma 10-100x więcej żelaza niż cokolwiek innego. Potem
okazało się, że ma co prawda dość dużo, ale sałata zielona ma tyle samo.

Waldek

Re: Tranzystory starej generacji

Jeśli tak, to były trzy rodzaje obudowy. Te co je znam, to od spodu
miały przyczepiony beret z trzema antenkami. Tak to mniej więcej
wyglądało:

   +------+     +------+
   | CCCP |     |      |
   |      |     | TG50 |
  ==========   ==========
   +------+      |  | |
    | |  |       |  | |
    | |  |       |  | |
    | |  |       |  | |

Re: Tranzystory starej generacji

Omomierzem się nie da zmierzyć?

--
Desoft

Re: Tranzystory starej generacji
Hello Desoft,

Potrafisz omomierzem odróżnić kolektor od emitera? Bo ja nie...

Re: Tranzystory starej generacji

Namierzasz bazę, to proste.
Do domniemanego kolektora przykładasz  minus omomierza (podejrzewam pnp)
do emitera plus. Ślinisz palec i przykładasz do bazy. drugi palec
przykładasz do jednej i potem do drugiej końcówki omomierza. Krótko mówiąc
mierzysz betę tranzystora. W układzie odwróconym jest dużo mniejsza od
układu standardowego.
We współczesnych miernikach jest pomiar bety, jakby ktoś miał problemy z
poślinieniem palca, ale kiedyś stosowałem nagminnie tą metodę na mierniku
UM200.

--
Desoft

Re: Tranzystory starej generacji
Hello Desoft,

To dotyczy współczesnych tranzystorów. Germanowe miewały wyższe
wzmocnienie w układzie inwersyjnym niż normalnie...

Re: Tranzystory starej generacji

Kojarzę coś takiego: ktoś polecał wlutowywać tranzystory germanowe odwrotnie
w celu uzyskania większych wzmocnień.
Ale po co przepłacać jak nie widać różnicy? :-)

--
Desoft

Re: Tranzystory starej generacji

Jeszcze mi się przypomniało...
jakiś odbiornik radiowy miał tranzystory na podstawkach, grał niezależnie od
tego jak włożyło się tranzystor w podstawkę.

--
Desoft

Site Timeline