Transoptory albo inne "couplery" do urządzeń

Witam!

Poszukuję czegoś, do separacji sygnałów (UART), do urządzenia medycznego... Wiadomo, nie transoptor ma przechodzić badania, tylko całe urządzenie ;)... ale w sumie warto skorzystać z doświadczenia innych :D. Może ktoś coś polecić co stosuje i jest OK? W sensie "urządzenie przechodzi badania"? Chodzi o separację sygnałów z komputera... Trochę nie wiem, jak się do tematu zabrać - jak patrzę na dane techniczne, to niewielu producentów deklaruje, że tą normę ich układy spełniają... Z kolei jak patrzę na parametry - to większość układów moim zdaniem powinna je spełnić (te o napięciu izolacji >3,5kV). Więc albo producenci nie chcą pisać, że spełnia, albo ja źle sprawdzam ;)... Stąd prośba o pomoc ;)... Wujka googla pytałem... ADuM2401 byłby OK, ale trochę to małe, żeby wzbudzić moje zaufanie ;)... Cena OK, ale gdyby było coś tańszego, to też bym się nie obraził ;)... Co z takimi CNY64 65 i 66? Mają napisane niby, że spełniają normę

60601, test 8,2kV przechodzą, ALE w dokumentacji piszą: Rated isolation voltage (RMS includes DC) VIOWM = 1000 VRMS (1450 V peak)

Hmmm... czyli co, napięcie izolacji jest mniejsze od 3,5kV? To jak są zgodne z normą? :(...

A co z jakimiś popularnymi, 4N25, 6N136 itp?? Może mogę zastosować byle co i bardziej przejmować się prędkością niż normą?? :)...

Reply to
Konop

Użytkownik "Konop" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w

Pamietam doswiadczenie kolegow sprzed lat - trudno znalezc transoptory zapewniajace 5mm separacji :-)

I jeszcze drobiazg - czy wolno ci uzyc elementow z adnotacja producenta "do not use in life support application" czy podobnym dupochronem.

Trzeba by normy poczytac, ale byc moze pierwsze jest przez 10us, a drugie przez minute.

O ile mnie skleroza nie myli, to w sprzęcie medycznym obowiązuje 4 kV i creepage co najmniej 8 mm. Czyli wymagania dość zbliżone do iskrobezpiecznych. Żaden transoptor w obudowie DIL nie spełnia wymagania creepage. One z trudem spełniają 6.4 mm konieczne dla "zwykłych urządzeń" zasilanych z sieci.

W TME mają CNY65Exi, który na pewno normy medyczne spełni.

14.90PLN netto/sztukę w detalu.

Bez przesady - typowe mają >6.4mm po powierzchni.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Ale plytke drukowana pod nie trzeba juz uwaznie projektowac, zeby miedzy padami bylo nadal 5 mm :-)

Am 14.06.2010 10:36, schrieb RoMan Mandziejewicz:

Jest jeszcze 1.5pF pojemności między obwodami. To też może sprowadzić białą gorączkę. Oprócz tego mamy do tego różne klasy urządzeń i klasy bezpieczeństwa. W zależności od tych klas prądy upływu do pacjenta mogą wynosić max 0.5mA (AC na izolowanym obwodzie bezpieczeństwa), a tylko

10mikro dla DC. Minimalna izolacja WE-WY dla klasy CF to np. 70MOhm.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Użytkownik "Waldemar Krzok" snipped-for-privacy@zedat.fu-berlin.de> napisał w

Transformator nie ma przypadkiem wiecej ? To jak to zasilac ?

Transoptory to od biedy mozna dac na swiatlowod plastikowy, bedzie

10cm separacji i wszystkie testy wytrzyma, ale co z zasilaniem.

port RS232 to od biedy mozna z peceta zasilac.

To chyba pomyłka - nie da się zrobić takiego transformatora. A parę dla zastosowań medycznych zaprojektowałem i certyfikację przeszły.

Nie mam aktualnej normy medycznej :(

Pomiędzy środkami padów masz 7.62 mm - w czym problem? 5mm osiągasz bez najmniejszego problemu. Starać się trzeba przy żądaniu 6.4mm. Ale w razie czego zawsze możesz frezować szczelinę.

Problem był z pierwszymi transoptorami SMD - były za krótkie.

Raczej tak ;)... to nie jest "life support" na szczęście ;)... To jest zwykłe urządzenie, w metalowej obudowie (wymagania mechaniczne ;P). I tyle... normalnie, to nikt tego nie będzie dotykać nawet ;).. co najwyżej po tym skakać ;)... może kojarzysz niedawny temat o tensometrach ;>... i całość będzie zasilana z USB :). Normalnie bym się niczym nie musiał przejmować. Ale są normy medyczne :(... W sumie ryzyko porażenia - żadne... musiałoby dojść do przebicia w zasilaczu PC, a na dodatek ktoś musiałby tego używać niezgodnie z przeznaczeniem (skakać należy w butach :)). No ale się nie da... trzeba, to trzeba ;)... W każdym bądź razie LifeSupport to nie jest, na szczęście ;)....

Reply to
Konop

U mnie jest na szczęście prościej :). Co do części aplikacyjnej, to albo jej nie ma, albo jest typu B ;). Robię coś podobnego, do platformy, o której kiedyś z Tobą pisałem. Wtedy przeforsowałem, żeby ją zamknąć w obudowie z tworzywa sztucznego i nie ma problemu ;)... Teraz jest to niemożliwe - duże obciążenia dynamiczne :(... Teraz jest dla mnie niejasne, co to jest "fizyczny kontakt"... w normie (wersja PL) mam napisane, że część apliacyjna to taka, która musi mieć fizyczny kontakt z pacjentem, żeby działała... No ale jak pacjent stoi na urządzeniu, mając na nogach buty itp... to czy to jest fizyczny kontakt, czy nie? Jeśli tak - to mam część aplikacyjną typu B. Jeśli nie - to mam tylko części dostępne ;)...

Co do tego 1,5pF to w sumie nie znalazłem tego w normie :(... Więc nie wiem... potrzebuję dostarczyć zasilania i dwa sygnały :). Zasilanie albo przez przetwornicę Traco, albo jakiś gotowy zasilacz "medyczny", a co do sygnałów, to właśnie kombinuję...

A ciekawi mnie jedna rzecz - ADuM240x, ponoć "medyczny", ale pojemności I->O wynosi 2,2pF ;>... odstępów moim zdaniem też nie da się zachować, ze względu na wymiary ;)... Sam już nie wiem :(...

Reply to
Konop

Zgadza się. Jest to wymaganie dla napięcia AC do 250V (RMS) i DC lub szczytowego AC+DC 354V. Wymaganie to zapewnia dwa środki ochrony, czyli jest to jakby izolacja wzmocniona. W sumie możnaby się zastanowić, czy jest to konieczne - zasilacz PCta pewnie zapewnia jeden stopień ochrony, może wystarczy drugi... ale szczerze mówiąc, wolę zapewnić dwa i mieć święty spokój!!

Widziałem je... a wersja nie Exi, tylko zwykła, nie spełni? Odstępy są mniejsze, ale i tak ponad 10mm między pinami, więc 8mm między padami da radę uzyskać ;) Jest tylko problem z tymi oznaczeniami... nie wiem sam, czy one są na 1kV, na 1,5kV, na 2,8kV czy na 8kV????? Pytam, bo są 3x tańsze ;)... W sumie 15zł netto w detalu, to nie jest majątek, ale co chwilę łapię się, że będzie to droższe niż zakładałem ;)....

Reply to
Konop

tensometrach ;>>... i całość będzie zasilana z USB :). Normalnie bym się

Ale ja nie wiem, jak Ty chcesz przskoczyć problem zasilania tego ustrojstwa. Zasilacz PC nie spelnia norm medycznych - musisz zrobić albo zasilacz je spełniający, albo przetwarzać to, co masz na porcie USB i zapewnić odstępy izolacyjne...

Exi masz na ponad 11 kV deklarowane. Na stronie TME mają chyba mocno nieaktualny PDF do tego - zajrzyj na stronę producenta - tam będą aktualne deklaracje zgodności z normami.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

te adnotacje bywaja rozne, a ja jestem ciekaw czy mozna je zlekcewazyc "na wlasna odpowiedzialnosc", czy nie mozna ..

Transfomator izolacyjny do peceta ? I pokryc calosc plastikiem izolujacym

A najprosciej .. twierdzic ze to nie jest urzadzenie medyczne ? :-)

Masz przetwornicę Teaco, spełniającą normy medyczne?

Am 14.06.2010 13:34, schrieb Konop:

to jest najczęstszy problem do dyskusji ;-). Mamy kontakt fizyczny i kontakt galwaniczny (np. elektrody). Jak masz urządzenie takie, że pacjent na nim stoi, to możesz mieć max. 10mikroA prądu upływności, w razie jakby pacjent stanął na mokrych osolonych (znaczy spoconych) nogach.

nie mam już pojęcia, skąd mi się te 1.5pF wzięło. Kolega mi to kiedyś powiedział, i tak to zostało. W normach też nie znalazłem. Kiedyś transformatory do urządzeń medycznych były dwukomorowe i te 1.5pF dało się wtedy zrobić. Ale nowe zasilacze są, jakie są. Gotowy zasilacz medyczny z "papierem" powinien sprawę załatwić.

Już ci pisałem, że mamy USB<>RS232 po stronie komputera i jest odseparowane toto od strony pacjenta przez sprzęg optyczny 6N137 na RS232. Wygląda to tak, że mamy płytkę z FT232R, gniazdem USB, przetwornicą TRACO i sprzęgami przykręconą do płytki czołowej i kabelkiem idzie RS232 i zasilanie do "strony gorącej". Międzymordzie do pacjenta (elektrody) są po drugiej stronie pudła.

A tak w sumie, to robimy tutaj z igły widły. Opis sprzętu, który naprawiałem koleżankom z University of Ontario w KSC (wibrator szlag trafił). Składało się m.in. z komputera (własna konstrukcja, straszna prowizorka), wzmacniacza 40dB (prawdziwy RolsRojs: Bruel & Kjaer) i wibratora elektromagnetycznego (praktycznie głośnik bez membrany) przykręconego do metalowej wanny. W wannie solanka, w której astronauci trzymają nogi. Ani wzmacniacz, ani komputer nie miały dopuszczenia medycznego. Wanna nie była nawet uziemiona. I to by było na tyle z FCC, FDA, MPG, TUEV itd. In God we trust...

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Am 14.06.2010 14:01, schrieb RoMan Mandziejewicz:

Ja mam parę. Mieli kiedyś w programie, ale "się skończyły", przynajmniej te, które potrzebujemy.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

W dniu 2010-06-14 02:03, Konop pisze:

Zerknij na to:

2m
Reply to
2m
[...]

Ja Cię bardzo proszę - nie pisz takich rzeczy. Nie da się zrobić transformatora z tak niewielką pojemnością. Transoptory o takiej pojemności są rzadkością. Poza tym - nikt takiej pojemności nie żąda. rząd wielkości Ci się pomylił.