transformatory i oświetlenie cd.

Cześć Spece,

prośba o pomoc i "oświecenie" jak w rzeczonym tytule ;-) Kupiłem taki oto
transformator:
http://yfrog.com/02742275994j

 i zacząłem do niego podłączać halogeny 20W/12V, no i tutaj jest zonk - czym
więcej podłączam tym słabiej świecą, przy 2óch wszystko było ok, ale jak
podłączyłem już 7 halogenów (7 x 20W = 140W a transformator ma teoretycznie
250W), to zaczęły znacząco słabiej świecić.

W drugim obwodzie też mam 7 halogenów, ale podłączonych do transformatora
toroidalnego i wszystkie bardzo ładnie się żarzą. Dlaczego więc różnica w
świeceniu jest tak znacząca przy tych dwóch transformatorach?

Proszę o pomoc czy mam wymieniać ten drugi transformator też na toroidalny
(nie chciełbym tego robić), bo jest to na zewnątrz.

Pozdrawiam. R.

Re: transformatory i oświetlenie cd.

IMO coś z nim nie tak. Reklamuj.
--
Jacek

Re: transformatory i oświetlenie cd.
a jakie przewody i jak długie?
Pozdrawiam
Rafał

Re: transformatory i oświetlenie cd.
przewody 3 x pojedyncza miedź 1,5mm (nie splot), rozmieszczenie na
przewodzie długości ok. 15metrów. Czy to tłumaczy, że 7 halogenów nie świeci
"pełną" mocą różnica jest znaczna pomiędzy świeceniem 2óch a sześci, fakt,
że ten ostatni na końcu linii świeci zdecydowanie ciemniej, ale czy to jest
aż tak duży spadek na tej odległości?

Pozdrawiam. R.

Re: transformatory i oświetlenie cd.
o ile dobrze policzyłem, to według wzoru znalezionego gdzieś w sieci:

s=(200*I*l)/(%*56*U)
s przekrój przewodu miedzianego dwużyłowego w mm2
I prąd obciążenia A
l długość przewodu w m
U napięcie V
% założony procentowy spadek napięcia %

wyszło mi że jeżeli miałbyś tylko jedną lampkę na końcu przewodu (20W,
15m, 12V, 1,5mm^2) spadek napięcia wynosił by 0,6V

Natomiast żeby zachować taki spadek napięcia (5%) dla wszystkich
żarówek(dla uproszczenia przyjąłem że wszystkie są na samym końcu
przewodu) to musiał byś zastosować przewód przynajmniej 10mm^2!!

Może uda się przesunąć ten transformator gdzieś bliżej, ewentualnie dać
kilka transformatorów ale przy żarówkach.
Pozdrawiam
Rafał

Re: transformatory i oświetlenie cd.

Ten wzór dotyczy dwóch przewodów, czy pojedynczego (tzn. czy uwzględnia
fakt, że prąd płynie "w te i na zod")??

No to to jest znaczące uproszczenie... jeśli ma 7 żarówek na 15m, to tak
c.a. jedna żarówka na 2m!! Więc tak:
140W na 2m przewodu
120W na kolejnych 2m
100W na następnych 2m
itd
(zakładając, że żarówki są rozmieszczone równolegle, a nie długi kabel i
wszystkie "w kupie")...

Wówczas wynik będzie znacznie lepszy ;)...

Tak, zdecydowanie polecany jest sposób instalacji taki, aby przewody na
wyjściu były jak najkrótsze!! W zależności od sposobu rozstawienia tych
żarówek, być może wystarczy dać ten przewód, ale w kilku obwodach... tak
po 3..4 żarówki na obwód, na krótkich przewodach, a gdzieś "pośrodku"
transformator, i wszystkie te przewody razem wkręcić w zasilacz.

Pozdrawiam
Konop

Re: transformatory i oświetlenie cd.

Wyciąłeś poniższą informacje:
wnioskuje więc że jest już podróż w obie strony jest uwzględniona, ale
pewny nie jestem, wzór znalazłem w sieci.

Wiem, ale nie chciało mi się liczyć, podałem wzór, niech autor sobie sam
policzy, te 10mm^2 podałem żeby uwidocznić skale problemu.

Pozdrawiam
Rafał

Re: transformatory i oświetlenie cd.

Nie żebym się czepiał, ale pytanie o wzór na rezystancję przewodu lekko
dyskwalifikuje pytającego w takiej dyskusji ;-))).

Czyli 7 żarówek na 15-metrowym kablu będzie świecić tak samo jak jedna na
2-metrowym? Kurde, to muszę u siebie w chacie wszystkie żarówki powiesić na
100-metrowym ;-)))).

Od czego lepszy?

Jak w większości instalacji ;-)))

Re: transformatory i oświetlenie cd.

Weź się nie czepiaj, co? Wzór na rezystancję przewodu znam! W wersji
"oryginalnej" - tzn. ro l / s .. kolega podał wzór "inżynierski" - w
sensie z podstawionymi pewnymi wartościami... osobiście go nie znam, nie
uczę się takich wzorów na pamięć... autor z resztą sam mówi, ze nie wie
czy wzór jest poprawny, ale jego to nie dyskwalifikuje... mnie natomiast
dyskwalifikuje fakt, że zapytał, czy wzór ten jest na dwużyłowy, czy
nie??!!... no super...

Poczytałbyś całość, dobra?? Czy ja gdzieś napisałem, że 7żarówek / 15m =
1 żarówce / 2m??!! Po prostu napisałem, że być może żarówki te nie są
podłączone wszystkie na końcu przewodu, tylko jedna jest jest po 2m,
dalszym odcinek kabla obciążony jest już sześcioma... później pięcioma
żarówkami itp... może faktycznie lepiej by było napisać że jedna żarówka
CO 5m, a nie NA 5m, ale chyba każdy by to zrozumiał... ale widać, bez
rysunku Tobie tego nie wytłumaczę :/... no trudno, nie każdy musi takie
skomplikowane rzeczy rozumieć.

Ty na serio masz problemy z czytaniem, czy tylko udajesz?? Nie wiem,
może Tobie czytnik wyświetla coś nie po kolei... u mnie moja wiadomość
wygląda tak:

> [...]

wszystkie "w kupie")...

Wówczas wynik będzie znacznie lepszy ;)...

Jest cytat i jest na niego odpowiedź... Ty sobie najpierw rozdzielasz
jeden akapit pomiędzy zdaniami i cytujesz zdania wyrwane z kontekstu, a
potem się głupio pytasz...
Wynik lepszy tzn. nie potrzeba aż tak grubego kabla (10mm2) tylko
zapewne mniej!!!!

Brawo! Teraz zabłysnąłeś... Napisałem jedno zdanie, więc ciężko Ci je
było rozbić tak, żeby straciły sens ;P... no super... W przeciwieństwie
do Ciebie, to ja proponuję znacznie więcej rozwiązań (opisałem je w
innym poście) - a nie tylko pogrubienie przewodów, zapłacanie mnóstwa
kasy za kabel 10mm2 i tyle...
Wiadomo, że nikt nie będzie robić slalomu, aby uzyskać jak najdłuższy
kabel... tylko o ile w przypadku typowych instalacji elektrycznych
topologia gwiazdy jest rzadko stosowana (mówię o podłączaniu na przykład
gniazdek), o tyle w przypadku oświetlenia halogenowego się sprawdza (na
wyjściu zasilacza)... Podobnie, może autor nie widzie różnicy w podłączeniu:
230V - zasilacz - 15m kabla - żarówki
oraz w podłączeniu:
230V - 15m kabla - zasilacz - żarówki

Bo gdyby to była instalacja 230V, nie byłoby w niej zasilacza, to by nie
było różnicy. Widać, że autor wątku nie czuje różnicy pomiędzy zwykłą
żarówką, a halogenem na 12V, dlatego mu to tłumaczę! No ale widzę, że Ty
w sumie dawno pomyliłeś grupy pręgierz i elektronika... zamiast pomóc,
wytłumaczyć, wolisz leczyć kompleksy...

Pozdrawiam
Konop

Re: transformatory i oświetlenie cd.

OK, nie unoś się ;-). Nie chciałem urazić, ale uważam że piszesz w
zagmatwany sposób. I tyle. Mam chyba prawo tak uważać?
Jakby co to przepraszam  ;-)

Re: transformatory i oświetlenie cd.

OK, ja też przepraszam, że się uniosłem ;)... ale na przyszłość napisz,
że to w zagmatwany sposób ująłem ;). nigdy nie miałem "lekkiego pióra",
niestety :(...

Pozdrawiam
Konop

Re: transformatory i oświetlenie cd.

Te grupy tak działają ;-). Czasem znacząco podnoszą ciśnienie ;-)))

To tak jak ja.
Pozdr.

Re: transformatory i oświetlenie cd.

W jakiej odległości na tym kablu jest PIERWSZA żarówka?? Rozumiem, że
wszystkie są na jednym kablu (topologia magistrali, nie gwiazdy)?
Kabelek 1,5mm2, to trochę mało dla takich prądów :(... Zwłaszcza przy
tych odległościach... ja bym poniżej 2,5mm2 nie schodził ;)... pamiętaj,
  że masz prądy rzędu 12A, a spadek napięcia typu 1V jest już istotny...

Zrób tak - z wyjścia tego zasilacza zrób osobny kabelek, jak najkrótszy
(tzn. rzędu np. 20cm) i podłącz do niego tylko jedna żarówkę. Tzn. ma to
wyglądać tak, że z zasilacza wychodzą 3 kable - jeden na wejściu
(zasilający) i dwa na wyjściu. Na jednym jest kilka żarówek i ma on te
15m, na drugim jest tylko jedna, a przewód krótki. Jeśli jasność tej
będzie zdecydowanie mniejsza niż tej na toroidzie - to coś jest nie tak...
Pamiętaj tylko, że ani toroidy, ani tego typu zasilacze, nie mają
jakiejś stabilizacji napięcia - wraz ze wzrostem obciążenia napięcie
trochę siada, ale przy pełnym obciążeniu jest napięcie takie, jak podają
  (12V albo 11,5V zapewne)...

Pozdrawiam
Konop

Re: transformatory i oświetlenie cd.

No to błąd w sztuce. Przewód 1,5^2 do jednej typowej żarówki halogenowej
nie powinien mieć wiecej jak 2-3m.
--
Jacek

Re: transformatory i oświetlenie cd.

A tak bliżej to co to oznacza?

15 metrów dwóżyłowego przewodu 1,5 mm2 to ok. 0,35 ohma. Jeden halogen 20 W
to jakieś 1,6 A. Już dla jednej żarówki na końcu masz spadek napięcia ponad
pół volta, a włączyłeś ich po kolei 7 :-)). Halogen ma tę właściwość, że
jego jasność bardzo gwałtownie spada nawet przy niewielkim spadku
napięcia...
Reasumując: zastosuj dużo grubsze przewody.

Re: transformatory i oświetlenie cd.

To tym bardziej wymień na toroid.

Re: transformatory i oświetlenie cd.
dziękuję Wszystkim za pomoc i wskazówki postaram zastosować się do Waszych
sugestii i sprawdzę czy będzie lepiej.

jeszcze raz dziękuje, pozdrawiam. r.

Site Timeline