transformator elektroniczny

zakupiłem sobie takie coś jak z linku:
http://allegro.pl/transformator-elektroniczny-yt-70-emc-70w-i1996134620.html

mam następujące pytanie:
jakie jest napice na wyjściu owego zasilacza?
napięcie jest stałe, sinusoidalnie zmienne, czy może jeszcze jakieś inne?
pytam bo nie posiadam odpowiedniego miernika a mój do 400zł po prostu nie
mierzy nic (potrzeba miernika TruRMS)

Re: transformator elektroniczny
Hello news,

Tam jest kilkadziesiat kHz modulowane 50Hz - po prostu przetwornica
półmostkowa zasilania wyprostowanym i niewygładzonym 230V AC.

Re: transformator elektroniczny

rozumiem że to napięcie wyjściowe składa sie z szeregu impulsów, ale jaki
kształt ma obwiednia tych impulsów?
czy ta obwiednia wygląda jak sinusoida, sinusoida wyprostowana czy jest
stała?

Re: transformator elektroniczny
Hello news,

Odrobinę wyobraźni! Skoro jest zasilanie z wyprostowanego i
niewygładzonego 230V, to obwiednia musi być zblizona do wyprostowanej
sinusoidy.

Re: transformator elektroniczny
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"

więc skoro jest to obwiednia wyprostowanej sinusoidy to da się nią
bezproblemowo zasilić przetwornicę DC/DC?

tak sobie myślę że skoro na wyjściu są kilohercowe impulsy to dlaczego nie
zastosowano jakiegokolwiek kondensatorka do wygładzenia tego?

Re: transformator elektroniczny
Hello news,

Czy Ty rozumiesz pojęcie obwiedni sygnału AC?

Bo AC nie daje się wygładzać kondensatorem.
Bo podłączenie mostka prostowniczego i kondensatora spowoduje
natychmiastowe zerwanie oscylacji.

Re: transformator elektroniczny
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"

no wiesz, odpowiedniego sprzętu pomiarowego brak, a ze słownych opisów
wyobraźnie różne opcje podpowiada, więc spytam jeszcze raz, czy to napięcie
wyjściowe jest napięciem przemiennym (polaryzacja dodatnia i ujemna), jest
to napięcie impulsowe o obwiedni zbliżonej do wyprostowanej sinusoidy, teraz
dobrze zgaduje?
bo jeśli tak to wystarczy dać na wyjściu mostek szotkiego i ewentualny
kondensator do wygładzenia obwiedni, czy do sprawnego zasilania przetwornicy
DC/DC z takiego "transformatora" wystarczy sam mostek, czy potrzebny też
kondensator filtrujący?

może wyjaśnię o co chodzi, jest sobie całkiem przyzwoity, mały, wysoko
sprany i polski zasilacz i chcę znaleźć dla niego jakieś zastosowanie, no bo
fabrycznie jest on robiony pod zasilanie żarówek, ale dla mnie to jest
zupełnie bez sensu, jak bym chciał zaświecić żarówkę to kupię sobie halogena
na napięcie sieciowe, zupełnie nie rozumiem sensu kupowania żarówek o
napięciu samochodowym 12V i podłączanie ich do sieci przez transformator.

Re: transformator elektroniczny
Hello news,

A czy do tej pory coś innego pisałem?

Nie nadaje się! Napisałem to powyżej - podłączenie mostka i
kondensatora spowoduje zrywanie oscylacji.

Nie tędy droga. Użyj transformatora z tej przetwornicy do zrobienia
zasilacza np. na IR2153, skoro chcesz miec tanio i prosto.

Żarówki halogenowe 12V sa trwalsze i maja lepszą wydajność. Dopiero
przy mocy rzedu 100+W halogeny zasilane z sieci zaczynaja mieć sens.
Halogeny mniejszej mocy mają za cienkie włókna.

Re: transformator elektroniczny
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"

ale kondensator będzie za mostkiem, albo wcale mogę go nie dać, więc da się
takim napięciem zasilić przetwornicę?
chyba jednak się pobawię i napiszę o efektach.

nie mam odpowiedniego sprzętu pomiarowego a kompletnie nie znam parametrów
tego transformatora, poza tym wykonanie pojedyńczej sztuki czegokolwiek jest
koszmarnie drogie.

to są wyłącznie mity, przed chwilą porównałem halogen 18W/230V i 20W/12W i
wzrokowo różnicy w jasności świecenia nie widać, no i włókno wcale nie jest
cieńsze tylko dłuższe.

Re: transformator elektroniczny
Hello news,

Życzę powodzenia.

Jaki sprzęt pomiarowy? Góglnąłes chociaż, żeby zobaczyć co to jest
IR2153? Taka przetwornice uruchamiasz w 10 minut na plytce
uniwersalnej.

Na oko, to chłop w szpitalu umarł.

Sam jesteś mit. Potrząśnij jedną i drugą gdy sa włączone - wtedy
obalisz swoje mity.

Re: transformator elektroniczny
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"

Właśnie moje zabawy zakończyły się powodzeniem wbrew twoim przekonywaniom że
nie da się, widzę ze poza faktem że wiesz co to za zaisilacz i mniej więcej
co daje na wyjściu to za grosz nie masz pojęcia o elektronice, bo niby co
miało by stać na przeszkodzie w wyprostowaniu i odfiltrowaniu obwiedni
impulsowego napięcia przemiennego?!
Podłączyłem na wyjście mostek i kondensator i uzyskałem piękne 15V napięcia
stałego, pewnie do podłaczenia na wyjście przetwornicy DC/DC, kondensator
będzi zbędny.

To nie ma znaczenia czy to jest proste czy nie, jeśli chodzi o koszty to ja
wykonując pojedyńczą sztukę zapłacę za same części więcej niż nawet takie
samo urządzenie gotowe zakupione w sklepie, nie rozumiesz tego?

Pomijając sens potrząsania żarówką zamontowaną w lampie naściennej, to
przestań opowiadać swoje mity zasłyszane pewnie od jakichś budowlańców, to
zdaje się jest grupa elektroniczna?

Re: transformator elektroniczny

wg mnie nie oplaca sie uzywac tych przetwornic jako zasilaczy do czegos innego,
zwroc uwage czy kondenstor po mostku z szybkich diod sie grzeje.
Idzie oczywiscie zmniejszyc grzanie elektrolita dajac za mostkiem dlawik.
Halogeny 12V sa duzo trwalsze od tych na 220V i poza tym sa tansze, sprawnosc
tez maja o ile pamietam wieksza. Jak koniecznie uzywac tej przetwornicy
jako zasilacza to radze dorzucic jeden tranzystor jako zabezpieczenie
przeciwzwarciowe.

--
pozdrawia
    yorgus

Re: transformator elektroniczny
Użytkownik "yorgus"

moim zdaniem się bardzo opłaca, bo zasilacz jest mały, tani, polski, wysoko
sprawny i bezgłośny, czego nie można powiedzieć o praktycznie żadnym
zasilaczy w obecnie fabrycznie produkowanym sprzęcie 9głównie chińskim).na
razie nie zauważyłem grzania się kondensatora, ale też mi to do głowy
przyszło, zresztą przy takiej wysokiej częstotliwości impulsów kondensator
elektrolityczny jest zbędny i zupełnie wystarczy jakiś mały foliowy, czy
ceramiczny.zasilacz fabrycznie posada zabezpieczenie zwarciowe, termiczne i
jeszcze jakieś tam;)

co do halogenów to z wieloletniego doświadczenia nie widzę żadnych różnic
między napięciem 12V i 220V, ceny też są identyczne, wystarczy przejść się
do sklepu żeby sprawdzić, a zupełnie nie rozumiem twierdzenia o wyższej
sprawności, niby z czego miała by ona wynikać?

Re: transformator elektroniczny
Hello news,

Koniecznie musisz tak zrobić.

Przeciwwybuchowe zapewne.

Zgadzam się w zupełności. Nie rozumiesz.

Re: transformator elektroniczny

No to moze jest lepszy niz ten co ja mialem, a co ze 100 Hz?
Jak dasz kondensator zwijany to tego nie wyfiltrujesz, poza tym zwijane maja
spora indukcyjnosc, ten moj "trafo" do halogenow  dzialal na cos kolo 100kHz.
Juz predzej bym kombinowal z dlawikami i potem dopiero dal elektrolita, sam
elektrolit bez dlawika  to sie w tym zastosowaniu gotowal po sekundzie.
Inaczej mowiac czy ten "trafo" u Ciebie moze dac np 5A i 12V bez wiekszych
tetnien ?

Dawno nie kupowalem ale 12V kiedys byly sporo tansze. Wyzsza sprawnosc
wynika z wiekszej temperatury ktora wynika z grubszego drutu, poza tym udar
pradowy
w halogenach na 220 jest wiekszy co powoduje ze czesto sie pala. Mialem kilka
halogenow
na 220 (takie rurki na 150 i 500 W  i takie z gwintem e27) i zyly raczej krotko.

--
pozdrawia
    yorgus

Re: transformator elektroniczny

jeszcze co do efektywnosci zobacz tu
http://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficacy
i tabelka wyraznie pokazuje ze 220 V halogeny sa gorsze

--
pozdrawia
    yorgus

Re: transformator elektroniczny
Hello yorgus,

Nie znasz się na elektronice i masz się zwolnić z pracy, skoro Twój
pracodawca Cię jeszcze nie zwolnił.

Re: transformator elektroniczny
Użytkownik "yorgus"

jeśli już to tam będzie minimum 200Hz, z dość wysoką składową stałą, a
kondensator pewnie dlatego się nie grzeje bo on nic nie filtruje, tylko jest
impulsowo doładowywany, więc nawet żadnego elektrolitu tam nie trzeba dawać,
wystarczy ceramiczy małejk pojemności,

czy ten "trafo" może dać 5A/12V bez tętnień to nie wiem, nie mam na razie
jak sprawdzić a i nie bardzo mnie to interesuje, bo mi chodzi żeby pod top
"trafo" podpiąć wysokosprawną i tanią przetwornicę DC/DC i z niej już
ciągnąć te stałe ampery, narazie muszę dorwać jakąś taką przetwornicę do
zabawy.

moze "kiedyś" były sporo tańsze i pewnie dlatego ze się je masowo
produkowało, teraz masowo się produkuje na 230V i kosztują tyle samo co 12V

co do sprawności to temperatura halogena jest ta sama niezzależnie na jakie
jest on napięcie i wynosi zawsze coś koło 3000 stopni, więc sprawność jest
ta sama,
co do żywotności to jak się kupuje chłam to i 12V często się palą, a udary
prądowe dla 230V i 12V są takie same, żeby ich nie było to musisz łagodnie
podnie podnieść zasilanie niezależnie od wysokości napięcia.

Re: transformator elektroniczny
Hello news,

Zdecydowanie. Szczególnie o układach zasilających. Musisz napisać do
mojego pracodawcy, żeby mnie natychmiast zwolnił.

Re: transformator elektroniczny
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"

jeśli w pracy opowiadasz podobne brednie to dziwne ze cię jeszcze nie
zwolnił!
jak byś miał odrobinę rozumu to przyznał byś się do błędy, rzecz ludzka, ale
ty brniesz w zaparte udając nieomylnego i wszechwiedzącego mędrca!

Site Timeline