tig DC > AC

Witam

Pytanie teoretyczne. Czy w sprzecie do spawania tig pradem stalym, jest
mozliwosc wpiecia miedzy wyjscie spawarki a uchwyt "przelacznika"
zmieniajacego polaryzacje wyjsciowego pradu, czyli robiacego z tego prad
pseudo AC.
W roli przelacznika mam na mysli cos gdzie siedzia np tranzystory mocy  IGBT
czy inne i przelaczaja polaryzacje na wyjscie z jakas tam czestotliwoscia,
raczej nie w kHz.

Prad gdzies do 100A napiecie mniej niz 50V. Czy ma to sens, jest realne,
utrzyma / wytrzyma luk, bo pewnie musialo by byc uruchamiane po
zainnicjowaniu luku dopiero.

pozdro
Tmek

Re: tig DC > AC

Odpowiedź teoretyczna: można. Trzeba zrobić przetwornicę z 50VDC na
przemienne. Prąd około 100A.

Nie

Nieopłacalne, droższe od takiej spawarki.

Na etapie uruchamiania będzie się to trochę dymić...

--
Desoft

Re: tig DC > AC
Hello Desoft,

Powiedzmy, że kawałek przetwornicy...

Nie znam się na spawaniu...

Nieprawda.

Niekoniecznie.

Re: tig DC > AC

W zasadzie sama czesc przelaczajaca polaryzacje plus cos co by to
wysterowalo i nie zwieralo sie samo z soba. Mniej wiecej tak sadze.
Moglbys podpowiedziec w jakim kierunku szukac?

pozdro
Tmek

Re: tig DC > AC
Hello Tmek,

Mógłbym - full-bridge. Tylko nie mam pojęcia, po co to. Bo sensu
najmniejszego nie widzę.

Re: tig DC > AC

Kondensatora na wejściu nie będzie potrzebowało? Ze spawarki wychodzi
wyprostowane niefiltrowane. Jak zareaguje spawarka na obciążenie
pojemościowe?

Kiedyś chciałem dać tranzystor w szereg z przewodem spawalniczym.
Trochę się dymiło... za duże prądy i przepięcia (łuk) żeby taki wynalazek
ruszył z buta, bez wypuszczenia choćby jednego dymka.

--
Desoft

Re: tig DC > AC

zapomniałem dodać...
spawarka na wyjściu ma indukcyjność, z reguły regulowaną, ale rzadko do
zera.

I nie mów, że to będzie tańsze od spawarki. Pełny mostek ze sterowaniem,
radiator, zabezpieczenia. Nawet nie licząc robocizny to drożej niż 100A
spawarka na prąd przemienny - najprostsza z najprostszych.

--
Desoft

Re: tig DC > AC

http://www.profimarket.pl/index.php?products=product&prod_id17%45

Cena brutto, zrobisz za 250zł _kawałek_ przetwornicy?

--
Desoft

Re: tig DC > AC

Nie o takiej spawarce mowa.
Mowa o tigu, i zabawach od ruskiego roku z poklejeniem kawalka aluminium,
gdzie potrzebne jest AC.

Tig calkiem dobry jest, ale DC. Fabryczny chinski sprzet, ale wg opini
calkiem ok, do takich zabaw od 2k w gore.

pozdro

Re: tig DC > AC

Ale czytasz co piszemy???

NTG -> pl.misc.chwalesie

--
Desoft

Re: tig DC > AC

Pewnie najtaniej bedzie kupic drut aluminiowy do migomatu.

--
Jerry1111

Re: tig DC > AC
Hello Desoft,

Toś mnie teraz zaskoczył. Parę układów współczesnych spawarek widziałem
i żadna nie miała regulowanej indukcyjności...

Re: tig DC > AC

Nie, nie .. płynna regulacja to nie jest :-)
Na tym zdjęciu:
http://images.okazje.info.pl/p/dom-i-ogrod/2564/kemppi-kempomat-2500-polautomat-spawalniczy.jpg

na dole, ma dwa wejścia spawalnicze, jedno z małą cewką, a drugie z dużą
cewką.

--
Desoft

Re: tig DC > AC

Chcesz spawać aluminium? poniżej 100A symetrycznym AC?

Do zabawy skórka nie warta wyprawki a do pracy to nie ta kategoria sprzętu.

Re: tig DC > AC

Da sie. Tylko nie bedzie to prosty H-bridge niestesty, bo taki nie
zadziala, trzeba rozne ciekawe sztuczki robic. Przy spawaniu Al rozne
cuda sie robia... kiedys kurwicy jader [(c) by Waldemar Krzok]
dostawalem 3x dziennie przy projektowaniu.

OIDP od 200-300A da sie juz w miare normalnie AC uzywac bez stosowania
sztuczek.

Jakie sztuczki to nie powiem. Z firma zwiazany juz nie jestem, ale
podstawy lojalnosci obowiazuja.

Aha - a rzeczy typu 2 dlawiki, to w poprzednim stuleciu byly!

--
Jerry1111

Re: tig DC > AC

O mniej niż 100A chodziło twórcy wątku, jakoś sobie tego nie wyobrażam o
ile to nie modelarstwo:)

Re: tig DC > AC

Rozumiem, że to do mnie...
Nie napisałem że ta spawarka ma dwa dławiki. Nie widziałem spawarki z dwoma
dławikami - z jednym regulowanym - tak.
Tutaj o dławiku mowa w sensie wyjścia indukcyjnego ze spawarki.
Jeżeli więc piszesz w temacie, to podasz typ spawarki która nie ma dławika
na wyjściu?

--
Desoft

Re: tig DC > AC

Dlawik ma. Malutki - reszta w DSP zalatwiana. Zreszta przy mig-pulsie
nie mozesz miec duzego dlawika.

--
Jerry1111

Re: tig DC > AC

Niezależnie jaki jest, ale jest Różne firmy robią różnie, chociaż to co
napisałeś o tym, że obecnie nie stosuje się przełączanych indukcyjności, to
mnie zaskoczyłeś, bo nie przypominam sobie takiej spawarki a dokładnie
półautomatu spawalniczego. Oczywiście chińska technika XXI wieku w
zastosowaniu przydomowym nie wymaga przełączania indukcyjności.

Wracając do indukcyjności, nie wierzę że, zrobienie pełnego mostka na takim
wyjściu, obciążonego łukiem, będzie możliwe od pierwszego kopa.
Spotkałem się (ale chyba to nie reguła) ze spawarkami które mają obwód
wtórny połączony z obudową (PEN). Dokładnie nie kojarzę już, pamiętam tylko
że upalało żółtozielony przewód w kablu zasilającym. Więc być może wystąpić
problem jeszcze od tej strony.

Miałem okazję przerabiać migomat pod inne cele i z własnego doświadczenia:
jest to nieopłacalne.
W tym przypadku taki transformator spawalniczy kosztuje poniżej 300zł, ma
rok gwarancji i nikt nie podejmie się zrobić tego taniej.

--
Desoft

Re: tig DC > AC

Praca nie, zabawa raczej.