TI zrobiło promocję - Page 3

Re: kiCAD i footprints

http://www.kicadlib.org/Fichiers/KiCad_Tutorial.pdf str. 16

j.

Re: TI zrobiło promocję

No i mam!
Wczoraj przyszła paczka z zamówionymi ustrojstwami (2 sztuki). Jeszcze
nie podłączyłem, bo chwilowo nie mam czasu, ale wygląda ok. W każdym
kicie są dwa procesory MSP430G2231 i G2211 w wersji DIL, maluśki kwarc,
kabelek USB i płytka z międzymordziem. No i ładna naklejka ;-). Software
trzeba ściągnąć ze strony TI.

Waldek

Re: TI zrobiło promocję

Na supermena to ten procek nie wygląda:
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/msp430g2231.html
W każdym razie w 2KB Flasha ciężko będzie zrobić coś większego niż
"hello LED" czy "hello USB". A ze 128 bajtami RAMu także poszaleli. To
chyba do bardzo specyficznych zastosowań jedynie się nadaje ze względu
na oszczędność prądu.

Re: TI zrobiło promocję

Ach, można kupę rzeczy na tym zrobić. Za te parę $$ opłaca się. Mam już
nawet parę zastosowań w głowie i jedno nawet gotowe. Co prawda na F2013, ale
te też wystarczą.

Waldek

Re: TI zrobiło promocję

Na 2kB w PIC-u zrobiłem kiedyś w pełni sterowaną cyfrowo wysokosprawną
ładowarkę do wszystkich rodzajów ogniw pojedynczych lub łączonych w
pakiety od 50mAh do 80Ah, z regulacja prądu od 10mA do 6A, z kompletem
zabezpieczeń, klawiaturą, wyświetlaczem, wszystkimi trybami ładowania,
formowania, pomiarem pojemności, programami użytkownika.
Oczywiście w asemblerze :)

To wystarczająca ilość pamięci na dość skomplikowane funkcjonalnie
urządzenie. Teraz o jakości uC śwadczy niski pobór prądu, bo tylko to
jest trudno zrobić.

A. Grodecki

Re: TI zrobiło promocję

No pewnie. To ustrojstwo, co zrobiłem, to miernik impedancji elektrod.
Generator 25Hz, prostownik synchroniczny, wyświetlanie na LEDach i/lub
analogowo na instrumencie wychyłowym. Zaprogramowane w C i jest jeszcze
kupa miejsca na cokolwiek innego. Druga rzecz, która jest prawie gotowa
to sterownik silnika krokowego z current shaping i automatycznym
zerowaniem. Projektem jest dekoder RC5. To moje plany na to lato ;-).
Wszystko pasuje do tych maleństw.

Waldek

Re: TI zrobiło promocję

Kilka lat temu w firmie z przymusu zajmowałem się projektem w asemblerze
dla PICa. Całość miała AFAIR 8 czy 16 KB binariów, kodu źródłowego masa,
architektura PICa okropna - ciągle trzeba było przełączać się pomiędzy 4
obszarami pamięci programu (wydziwione makra do skoków) i 4 bankami
RAMu. Do dzisiaj mnie ciarki przechodzą jak o tym pomyślę. Jak miło że
inni producenci tak nie komplikują życia programistom - nawet
niskopoziomowym.

Re: TI zrobiło promocję

Jako pacholę będąc w kinie oglądałem film Duch. To było okropne
przeżycie dla mej wrażliwej psychiki. Wiele lat później podobne
wrażenie zobiło na mnie zetknięcie z mnemonikami PIC-ów.

--
Pozdrowienia, Marcin E. Hamerla

Re: TI zrobiło promocję

Stronicowanie pamięci programu to historia która w procesorach rodziny
18 i pochodnych nie ma już miejsca. Procesorów z rodziny 16 i
mniejszych, gdzie stronicowanie występuje, używa sie zwykle do prostych
aplikacji, gdzie rozmiar kodu nie przekracza zwykle pojedynczej strony,
a więc problemu nie ma. Do wszystkich większych programów rodzina 18 i
wyżej.

Rzeczywiście przejście z mnemoników pochodnych od rodziny MCS51 albo
Motoroli wymaga wysiłku. Ale ten wysiłek się opłaci. Nikt by mnie już
nie namówił do powrotu do AVR-ów albo do Motoroli. Ważną zaletą PIC-ów
są ich znacznie lepsze właściwości elektryczne niż odpowiedników oraz
świetne tanie narzędzia sprzętowe.

A. Grodecki

Re: TI zrobiło promocję

To był AFAIR PIC16F877. Program się rozwijał przez długi czas od
mniejszego procka, a ja dołączyłem do tego nieszczęsnego projektu tuż po
przejściu na '877. Kupa kodu w asemblerze, rzeczywiście dopieszczonego
ale mocno upstrzonego makrami bo inaczej w ogóle nie dałoby się nad tym
zapanować.

W dzisiejszych czasach - gdybym to miał pisać od zera - od razu wziąłbym
jakiegoś AVRa albo małego Cortexa i pisał w C. Żadnego asemblera przy
tej ilości kodu. A PICe nie są w końcu aż tak małoprądożerne jak to
wynika z legend.

Re: TI zrobiło promocję

Ale to nie wina procesora, tylko typowe problemy z wchodzeniem w cudzy
program, na dodatek w asemblerze.
Trzeba było poświęcić kilka dni i przetransferować program na jakiś
układ z rodziny 18, który nawet ma taka sama pinologię. Robiłem to
dwukrotnie i jest to szybkie, oczywiście tylko w tę stronę. Jedyne co
trzeba zrobić to poprawić kontrolę peryferiów i pozamieniać globalnie w
mnemoniki w kodzie. Przynajmniej problemy ze stronicowaniem pamięci by
znikły. A potem na spokojnie można napisać tę sama aplikacje w C, jeśli
ktoś musi, i zapomnieć o mnemonikach Microchipa

Pice są wykonywane w różnych technologiach. Te w technologi nanowatt
pozwalają osiągnąć bardzo małe pobory prądu, jeśli sie mądrze zarządza
zasobami i używa stanów uśpienia. Bo jeśli się włączy rdzeń i wszystkie
peryferia na cały czas, nawet te które nie są non stop potrzebne, to
przecież cudów nie ma...

Pice zawsze miały też znacznie trwalszy i lepiej działający flash i
eeprom niż AVR-y. To Micorchop pierwszy wprowadził procesory z jedynie 8
nogami (chyba ze 20 lat temu) a potem pchełki wielkości tranzystora w
obudowie STT23-6. I to jest właśnie poprawne podejście do tematu uC. Do
każdej aplikacji odpowiedni element.

NIe wiem jak ostatnio , ale jeszcze zupełnie nie dawno do AVR-ów był
tylko programator, podczas gdy pierwszy debugger ICD i kompatybilne z
nim PIC-e pojawiły sie też ponad 10 lat temu. A to zupełnie inna jakość
w uruchamianiu urządzeń pracujących w systemach czasu rzeczywistego, a
takie jest właśnie główne przeznaczenie komputerów w jednej kostce.

Nie twierdzę, że PIC jest super i nie ma alternatywy. Ale firma oferuje
taką potężną gamę procesorów, stale ja rozwijając, że najnormalniej w
świecie nie widzę sensu wchodzenia w innego producenta. Po co, skoro na
wyciągnięcie ręki mam i pchełkę wielkości łebka zapałki, i dsPICa z
poteżnymi w stosunku do zwykłych uC możliwościami matematycznymi i DSP,
i 32 bitowe potworki. Każdy w kilku obudowach do wyboru. I wszystkie
podłączę do tego samego ICD2 albo ICD3 i napiszę program w asemblerze
lub C pod dopracowanym niezawodnym firmowym środowiskiem.

A. Grodecki

Re: TI zrobiło promocję

Każdy robi tak, jak mu wygodnie. Czasem jeszcze dłubnę jakiś programik
na AVRze, ale już rzadko. W 99% złapię za MSP430 z podobnych powodów, z
jakich ty się trzymasz PICów. Duża paleta do wyboru od maleństw do
dużych krów. I trudno przekonywać które są lepsze, a które lepszejsze.
Na MSP wystrugam program za parę godzin/parę dni/parę tygodni. PICa
musiałbym dopiero oswajać, a nie widzę zalet, by to robić.

Waldek

Re: TI zrobiło promocję

ostatnio przymierzałem się do zrobienia pewnej rzeczy na MSP430 -
niestety jednak sięgnąłem po ATMega. Z prostej przyczyny - potrzebowałem
najlepiej 3 UART-ów, ew. 2xUART + 1xSPI. Zamówiłem układy z TI chyba
jakoś w styczniu, część zamówienia (ale nie te uC na których mi
najbardziej zależało z 4xUART/USART/.../..) dostarczyli natychmiast,
potem parę razy przesuwali dostawę MSP (do połowy sierpnia), aż w końcu
w maju anulowali zamówienie..

--
Pozdr.
Michał

Re: TI zrobiło promocję

Mi teraz TI potwierdzilo dostawe opampow na luty przyszlego roku.
Bardzo smieszne.

--
Pozdrowienia, Marcin E. Hamerla

Re: TI zrobiło promocję
I to jest sedno problemu. Uczenie sie rodziny procesorów kosztuje i musi
się zwrócić. Skakanie z kwiatka na kwiatek w momencie gdy praktycznie
każda rodzina oferuje bardzo szeroki asortyment wykonań, po prostu jest
nieekonomiczne. Pewnie gdybym sie zajął MSP, to siedziałbym w MSP. Ale
los sprawił, że w pewnym momencie siedziałem równocześnie w rodzinie 51,
Motoroli i PIC-ach. Najbardziej przekonały mnie do siebie PIC-e, i nie
żałuję dokonanego wyboru. Praktycznie do każdego projektu biorę inny
procesor(y). Już chyba miałbym problem z policzeniem ilu różnych modeli
używałem.

A. Grodecki

Re: TI zrobiło promocję

To już się zmieniło. Nowy rdzeń PIC16 Enhanced ma 2 sprzętowe wskaźniki
16-bit, które mogą sięgnąć dowolny bajt w RAM i ROM bez bankowania, z
pre- i postinkrementacją/dekrementacją.
Dodatkowo są nowe rozkazy do skoków względnych, które mogą przekroczyć
granicę banków ROM.

Re: TI zrobiło promocję

Odświeżam wątek, bo już zdążyłem zapomnieć, a właśnie dostałem maila, że
wczoraj wysłali te 2 sztuki, które w czerwcu zamówiłem. Dostał to już
ktoś w PL?
Jak długo trwała przesyłka?
Andrzej
Re: TI zrobiło promocję
maila, Ĺźe

Dostał. Poniżej 48h od momentu e-mailowego powiadomienia o wysyłce.

--
butek
Re: TI zrobiło promocję

dostał, ze 2 tygodnie temu.

a nie dostałeś numeru przesyłki, żeby sprawdzić na stronie fedex-u co
się z nią dzieje?

--
Pozdr.
Michał

Re: TI zrobiło promocję
Numer znalazłem, po dokładniejszym przeczytaniu maila już po wysłaniu
pytania na grupę :)
Na razie paczka jest w Indianapolis, do mnie ma dojść we wtorek.
Wreszcie będzie okazja powrotu do mikrokontrolerów po 20 latach
abstynencji :)

Andrzej