TI zrobiło promocję

Adam Dybkowski napisal(a):

Jako pacholę będąc w kinie oglądałem film Duch. To było okropne przeżycie dla mej wrażliwej psychiki. Wiele lat później podobne wrażenie zobiło na mnie zetknięcie z mnemonikami PIC-ów.

Reply to
Marcin E. Hamerla

Marcin E. Hamerla pisze:

Stronicowanie pamięci programu to historia która w procesorach rodziny

18 i pochodnych nie ma już miejsca. Procesorów z rodziny 16 i mniejszych, gdzie stronicowanie występuje, używa sie zwykle do prostych aplikacji, gdzie rozmiar kodu nie przekracza zwykle pojedynczej strony, a więc problemu nie ma. Do wszystkich większych programów rodzina 18 i wyżej.

Rzeczywiście przejście z mnemoników pochodnych od rodziny MCS51 albo Motoroli wymaga wysiłku. Ale ten wysiłek się opłaci. Nikt by mnie już nie namówił do powrotu do AVR-ów albo do Motoroli. Ważną zaletą PIC-ów są ich znacznie lepsze właściwości elektryczne niż odpowiedników oraz świetne tanie narzędzia sprzętowe.

Reply to
Andgro

W dniu 2010-07-27 21:57 Andgro napisał(a):

To był AFAIR PIC16F877. Program się rozwijał przez długi czas od mniejszego procka, a ja dołączyłem do tego nieszczęsnego projektu tuż po przejściu na '877. Kupa kodu w asemblerze, rzeczywiście dopieszczonego ale mocno upstrzonego makrami bo inaczej w ogóle nie dałoby się nad tym zapanować.

W dzisiejszych czasach - gdybym to miał pisać od zera - od razu wziąłbym jakiegoś AVRa albo małego Cortexa i pisał w C. Żadnego asemblera przy tej ilości kodu. A PICe nie są w końcu aż tak małoprądożerne jak to wynika z legend.

Reply to
Adam Dybkowski

Adam Dybkowski pisze:

Ale to nie wina procesora, tylko typowe problemy z wchodzeniem w cudzy program, na dodatek w asemblerze. Trzeba było poświęcić kilka dni i przetransferować program na jakiś układ z rodziny 18, który nawet ma taka sama pinologię. Robiłem to dwukrotnie i jest to szybkie, oczywiście tylko w tę stronę. Jedyne co trzeba zrobić to poprawić kontrolę peryferiów i pozamieniać globalnie w mnemoniki w kodzie. Przynajmniej problemy ze stronicowaniem pamięci by znikły. A potem na spokojnie można napisać tę sama aplikacje w C, jeśli ktoś musi, i zapomnieć o mnemonikach Microchipa

Pice są wykonywane w różnych technologiach. Te w technologi nanowatt pozwalają osiągnąć bardzo małe pobory prądu, jeśli sie mądrze zarządza zasobami i używa stanów uśpienia. Bo jeśli się włączy rdzeń i wszystkie peryferia na cały czas, nawet te które nie są non stop potrzebne, to przecież cudów nie ma...

Pice zawsze miały też znacznie trwalszy i lepiej działający flash i eeprom niż AVR-y. To Micorchop pierwszy wprowadził procesory z jedynie 8 nogami (chyba ze 20 lat temu) a potem pchełki wielkości tranzystora w obudowie STT23-6. I to jest właśnie poprawne podejście do tematu uC. Do każdej aplikacji odpowiedni element.

NIe wiem jak ostatnio , ale jeszcze zupełnie nie dawno do AVR-ów był tylko programator, podczas gdy pierwszy debugger ICD i kompatybilne z nim PIC-e pojawiły sie też ponad 10 lat temu. A to zupełnie inna jakość w uruchamianiu urządzeń pracujących w systemach czasu rzeczywistego, a takie jest właśnie główne przeznaczenie komputerów w jednej kostce.

Nie twierdzę, że PIC jest super i nie ma alternatywy. Ale firma oferuje taką potężną gamę procesorów, stale ja rozwijając, że najnormalniej w świecie nie widzę sensu wchodzenia w innego producenta. Po co, skoro na wyciągnięcie ręki mam i pchełkę wielkości łebka zapałki, i dsPICa z poteżnymi w stosunku do zwykłych uC możliwościami matematycznymi i DSP, i 32 bitowe potworki. Każdy w kilku obudowach do wyboru. I wszystkie podłączę do tego samego ICD2 albo ICD3 i napiszę program w asemblerze lub C pod dopracowanym niezawodnym firmowym środowiskiem.

Reply to
Andgro

Am 27.07.2010 23:04, schrieb Andgro:

Każdy robi tak, jak mu wygodnie. Czasem jeszcze dłubnę jakiś programik na AVRze, ale już rzadko. W 99% złapię za MSP430 z podobnych powodów, z jakich ty się trzymasz PICów. Duża paleta do wyboru od maleństw do dużych krów. I trudno przekonywać które są lepsze, a które lepszejsze. Na MSP wystrugam program za parę godzin/parę dni/parę tygodni. PICa musiałbym dopiero oswajać, a nie widzę zalet, by to robić.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

W dniu 2010-07-28 10:09, Waldemar Krzok pisze:

ostatnio przymierzałem się do zrobienia pewnej rzeczy na MSP430 - niestety jednak sięgnąłem po ATMega. Z prostej przyczyny - potrzebowałem najlepiej 3 UART-ów, ew. 2xUART + 1xSPI. Zamówiłem układy z TI chyba jakoś w styczniu, część zamówienia (ale nie te uC na których mi najbardziej zależało z 4xUART/USART/.../..) dostarczyli natychmiast, potem parę razy przesuwali dostawę MSP (do połowy sierpnia), aż w końcu w maju anulowali zamówienie..

Reply to
Michał Baszyński

Michał Baszyński napisal(a):

Mi teraz TI potwierdzilo dostawe opampow na luty przyszlego roku. Bardzo smieszne.

Reply to
Marcin E. Hamerla

To już się zmieniło. Nowy rdzeń PIC16 Enhanced ma 2 sprzętowe wskaźniki

16-bit, które mogą sięgnąć dowolny bajt w RAM i ROM bez bankowania, z pre- i postinkrementacją/dekrementacją. Dodatkowo są nowe rozkazy do skoków względnych, które mogą przekroczyć granicę banków ROM.
Reply to
Account

I to jest sedno problemu. Uczenie sie rodziny procesorów kosztuje i musi się zwrócić. Skakanie z kwiatka na kwiatek w momencie gdy praktycznie każda rodzina oferuje bardzo szeroki asortyment wykonań, po prostu jest nieekonomiczne. Pewnie gdybym sie zajął MSP, to siedziałbym w MSP. Ale los sprawił, że w pewnym momencie siedziałem równocześnie w rodzinie 51, Motoroli i PIC-ach. Najbardziej przekonały mnie do siebie PIC-e, i nie żałuję dokonanego wyboru. Praktycznie do każdego projektu biorę inny procesor(y). Już chyba miałbym problem z policzeniem ilu różnych modeli używałem.

Reply to
Andgro

ColdFire pisze:

Odświeżam wątek, bo już zdążyłem zapomnieć, a właśnie dostałem maila, że wczoraj wysłali te 2 sztuki, które w czerwcu zamówiłem. Dostał to już ktoś w PL? Jak długo trwała przesyłka?

Reply to
ajt

W dniu 10-09-24 14:48, ajt pisze:

Dostał. Poniżej 48h od momentu e-mailowego powiadomienia o wysyłce.

Reply to
Butek

W dniu 2010-09-24 14:48, ajt pisze:

dostał, ze 2 tygodnie temu.

a nie dostałeś numeru przesyłki, żeby sprawdzić na stronie fedex-u co się z nią dzieje?

Reply to
Michał Baszyński

Michał Baszyński pisze:

Numer znalazłem, po dokładniejszym przeczytaniu maila już po wysłaniu pytania na grupę :) Na razie paczka jest w Indianapolis, do mnie ma dojść we wtorek. Wreszcie będzie okazja powrotu do mikrokontrolerów po 20 latach abstynencji :)

Reply to
ajt

W dniu 24.09.2010 15:30, Michał Baszyński pisze:

Ja nie dostałem - było puste pole ;)

Ale dotarło, udało się uruchomić pod linuxem, i nawet paczki w debianie już są ;)

Reply to
Michoo

Jest jakieś dobre forum linuxowe na ten temat? Jak na razie dłubię pod Windozem, ale wolałbym jednak linuxa.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Dostałem kilka dni temu po ponad dwóch miesiacach oczekiwania. Doszlo zgodnie z przewidywaniem podanym przez Fedex. Z konta w Polbanku zeszło 13,97zł :)

Reply to
as

Sorry, to było 12,97zl. Za szybko pisalem..

Reply to
as

Swoja drogą strasznie wielkie to jest. Nie mogli by zrobic wielkosci pendriva?

Reply to
Miron (Asha) Kitkowsk

W dniu 10-09-26 20:22, Miron (Asha) Kitkowsk pisze:

Ależ zrobili już dawno, tylko "trochę" droższe :

:)

Reply to
Butek

nie znalazlem nic wielkosci pendrive. Myslalem o czyms malym co mozna nosic w kieszeni lub przy kluczach i ma przynajniej 2kb ram i 1kb pamieci nieulotnej

Reply to
Miron (Asha) Kitkowsk