Tester silnika krokowego

Poszukuje schematu (prostego) do testowania silnika krokowego bipolarnego (2 uzwojenia) stosowanego przy instalacjach LPG. Wystarczajacy zupelnie bylby ruch w gore i w dol z ewentualna mozliwoscia zatrzymania w dowolnym polozeniu. z googli korzystalem.

Reply to
He®Sk

He®Sk napisał(a):

Wydaje mi się, że widziałem coś takiego w kitach AVT. Tylko nie wiem jak z prostotą wykonania.

Reply to
Virus_7

w moim rozumieniu - prosty tzn. na ukladach scalonych ale np. nie wymagajacy procesora do sterowania czy sterowania przez port komputera. poszukam jeszcze '-)

Reply to
He®Sk

Prosty to znaczy uC - pomysl nad tym kitem z AVT - kup zaprogramowany uC i tyle...prostrze niz budowa z TTL

Reply to
PAndy

tyle, ze jest to sterownik do silnika unipolarnego, ja potrzebuje do bipolarnego ale moze masz racje, zaprogramowany uC kosztuje 30zl. przemysle temat. dzk.

Reply to
He®Sk

da sie zrobic na np TCA3727 + NE555 i licznik na przerzutniku D liczacy w kodzieGray'a...

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

a cos blizej ? rozpatrywalem SAA1042 ale chyba scalak nie do sdobycia. silnik na 2 uzwojenia po 50 ohm.

Reply to
He®Sk

TCA3727 jest maly i elegancki, lecz drogi (>20zl) mozna zamiast niego dac TEA3718 lub uklad na 2 tranzystorach Darlingtona (2 polmostki) + 2 tranzystory tworzace pozorna mase, uzywalem wielokrotnie, lecz TEA(TCA) jest lepszy przystosowany do pracy z mikrokrokiem, ale moesz nei uzywac, na wejscia I10, I20 oraz I11,I21 zapodajesz 0 lub 5V - masz 4 wartosci pradu / faze do wyboru na wejscia PH0, PH1 zapodajesz sekwencje

00 01 11 00 i sie kreci.. od biedy mzoesz podlaczyc 2 guziki i przyciskac w taki sposob:) lepiej dac NE555 jako generator o zmiennej czestotliwosci oraz podwojny przerzutnik D, np CD4013 polaczony tak, by generowal te sekwencje od przodu lub tylu - da sie zrobic takei przelaczanie przelacznikiem - negujesz faze pobierajac sygnal z wyjscia nieQ do tego wylacznik odlaczajacy NE555 od wejsc zegarowych i uklad gotowy

mozna podczepic tez malego procka i napisac doslownie kilka linijek w bascomie koszt procka at90S2313 to ok 4zl na allegro (keidys byly po 2zl, przy zakupie 10szt) moze sie to okazac najtansze i najszybsze rozwiazanie

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

wszystko to pieknie tyle, ze musialbym zaczynac od podstaw ;-). tester potrzebny mi wylacznie do sprawdzania silnika krokowego, bez zadnych wodotryskow. gora/dol/stop/pozycja_spoczynkowa. nic to, pogrzebie jeszcze w google, moze cos znajde co spelni oczekiwania i scalak/i nie okaze/a sie zbyt trudny/e do zdobycia.

Reply to
He®Sk

to w takim razie potrzeba ci 4 przyciski i zrodlo pradu... naciskac bedziesz sobie w odpowiedneij sekwencji wymuszajac przeplyw pradu w poszczegolnych uzwojeniach..

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

to zbyt prymitywne ;-). zaprojektowac plytke, wytrawic itp to ja jeszcze potrafie. bez przesady. sadzilem, ze sa gotowe us ktore wystarcza do prostego sterowania silniczkiem i wlasnie tego szukam. tak jak pisalem SAA1042 zaltwoalby czesciowo temat ale nie widze go w zadnej z ofert w intersklepikach. sadze, ze da sie przerobic uklad z AVT, nie kosztuje zbyt wiele, a z opisu wynika ze jestem blisko celu ;o).

Reply to
He®Sk

sa takie scalaki, co podajesz mu zegar i kierunek i kreci, nie pamietam jednak symbolu, chyba bylo to cos od ST albo Allegro, pracowalo bodajze z L297, a opis byl w starych numerach PE

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

wsadz impulsator od myszki czy inny "kwadraturowy" i 4 wzmacniacze :-) Ewentualnie jeden podwojny H-bridge - cos typu L298

J.F. napisal :

Co to jest impulsator od myszki ze tak zapytam ? :)

Reply to
Shooter

te kolka [enkodery] ktorymi sie kreci. Wraz z towarzyszacymi elementami. Najprosciej to by chyba bylo tego kreciolka z gory od scroll.