tester napied diod zenera

Kiedyś zrobiłem coś takiego: jako zasilanie dwa małe transformatorki, jeden z 220 na 9V, a drugi na odwrót z 9 na 220V, za tym prostownik, miałem 300V na wyjściu, za tym mały filtr RC (za nim ok. 250V). Do tego proste źródło prądowe na BF459 nastawione na 5mA. Do tego woltomierz na 7109 zasilany ze "środka" transformatorów (oczywiście prostownik + stabilizator). Miał mieć automatyczne przełączanie zakresów, ale w końcu olałem i zrobiłem przyciskami podwójnymi załączającymi diodę Z do źródła prądowego i jednocześnie zmianę zakresu (2V, 20V, 200V), a na wejściu woltomierza nastawionego na 200mV (z dzielnikiem 1:10) diodę krzemową ograniczającą napięcie do 600mV. Działało fajnie, ale się straciło po przeprowadzce. Może zrobię to jeszcze raz, bo proste i tanie.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Kombinatorzy. bierze sie zasilacz, szeregowo podlacza kiepski wsazowkowy woltomierz i diode, odejmuje napiecie wskazywane od zasilacza i mamy wynik. Oczywiscie prad nie wynosi 5 mA, ale wystarcza.

Przy wyzszym napieciu zasilania i lepszym woltomierzu mozna mierzyc napiecie przebicia diod.