test gimnazjalny 2010 - Page 3

Re: test gimnazjalny 2010

To nie takie proste:

1) jeśli zakładamy, że lodówka jest włączona to oczywiście zwiększy się,
2) jeśli zakładamy, że pomieszczenie i lodówka (wyłączona)nie stanowi
wspólnego zbioru to temp. zmniejszy się,
3) natomiast gdy uznamy, że lodówka też jest częścią tego pomieszczenia, a
przy okazji jest wyłączona, to średnia temp. w pomieszczeniu (którego
lodówka jest częścią) nie zmieni się.

Re: test gimnazjalny 2010

Ale dlaczego wyłączona?
Idąc tym tropem, jeżeli lodówka stała wcześniej w tym pomieszczeniu
pracując, to podniosła temperaturę do pewnej wartości (pomieszczenie
jest izolowane, ale przecież nie idealnie). Otwarcie drzwi i
pozostawienie ich spowoduje chwilowe obniżenie temperatury w
pomieszczeniu, ale po ustaleniu będzie taka jak wcześniej... ale lodówka
będzie pracować non stop i dodatkowo zapali się żarówka ;)

Mirek.

Re: test gimnazjalny 2010

Chyba jakiś tępy jestem bo w tym akurat
pytaniu nie widzę żadnych nieprecyzyjnych
sformułowań. Napisz proszę, co jest dla ciebie
niejasne.

OK, ktoś mocno zakręcony mógłby zacząć
zastanawiać się czy ta lodówka była podłaczona
do prądu... SORRY, do sieci.

AW

Re: test gimnazjalny 2010

To dlaczego nie podałeś odpowiedzi?

Mirek.

Re: test gimnazjalny 2010

OK, masz rację.
Teraz podaję:
Temperatura w pomieszczeniu wzrośnie
(zakładając, że lodówka podłączona jest do
zasilania). Czyli odp. A.

AW

Re: test gimnazjalny 2010

Testy ci mózg wyprały?
Każda z tych odpowiedzi może być prawidłowa.
Właśnie brakuje szczegółów istotnych dla podania prawidłowego rozwiązania.

Re: test gimnazjalny 2010

No tu już chyba wpadasz w jakąś paranoję.
Oczywiste jest, że lodówka z uwagi na
sprawność mniejszą od 100% spowoduje wzrost
temp. pomieszczenia. Nie wiem dlaczego ktoś
uznał twoją odpowiedź za nieprawidłową. A może
to tobie pamięć płata figle?

Z drugiej jednak strony spróbuj ułożyć to
pytanie w taki sposób aby prawidłowa była
tylko jedna odpowiedź. Ciekawe czy dasz radę?

AW

Re: test gimnazjalny 2010

*Pozostawiono* co oznacza że ona tam stała, więc musiała być włączona.
Nie napisano *wniesiono*. :-)))))))))))))))))))))))))))))))))

--
Desoft

Re: Re: test gimnazjalny 2010

UkB3%ad izolowany to taki, ktF3%ry nie wymienia energii, materii, pEA%du =
ani
niczego innego z zewnEA%trzem. I tak moBF%emy do radosnej B6%mierci :-)

Pozdrawiam,
PaweB3%

Re: test gimnazjalny 2010

Wyjęto wtyczkę z gniazdka, otwarto drzwi i oziębiono otoczenie :-)

Re: test gimnazjalny 2010

W izolowanym pomieszczeniu pozostawiono podłączoną do sieci lodówkę z
termostatem
ustawionym na 8 stopni Celsjusza oraz otwartymi drzwiami.

Temperatura w tym pomieszczeniu:
a. Zwiększy się.
b. Zmniejszy się.
c. Pozostanie bez zmian.
--
pzdr, j.r.

Re: test gimnazjalny 2010

No niestety, w szkołach uczy się fizyki idealnej... sprawność się
pomija, opory powietrza się pomija itp. ... no i dlatego w tym pytaniu
chodziło o to, że tyle samo ile lodówka z jednej strony schłodzi, tyle
samo z drugiej zagrzeje, czyli temperatura się nie zmieni...
Zwłaszcza termodynamika jest dosyć pomijana w szkolnictwie, przyznam, że
do dziś jest moją słabą stroną... ale w szkole mówi się tylko o gazie
doskonałym, o przemianach izobarycznych, termicznych itp.. Czyli prosta
sprawa - gaz (freon) w lodówce schładza się o ileś tam stopni, z drugiej
strony grzeje o ileś, agregat się nie grzeje itp... ma wyjść na zero ;)..
Ale cóż, szkoła zawsze działała tak, że tego, kto był "wyższy" należało
przyciąć do właściwego wymiaru... Pamiętam, jak u mnie w podstawówce
była babka z fizyki, która nic nie umiała... w domu wszyscy się śmiali,
że jak tak można robić zadania... ja zbierałem słabe oceny za "swoje
metody"... i NIKT w szkole nie chciał gadać ze mną ani z rodzicami,
mówili, że oni nie są od oceniania innych nauczycieli, że ona ma
wykształcenie i się zna... Przykład jej zadania dam poniżej ;)... Dodam,
że jestem ostatnim rocznikiem, który szedł standardowym systemem
nauczania...

Dodać "Przyjmij sprawność równą 100%"...

No a teraz ten przykład:
Pociąg wyjeżdża z miasta A do miasta B i jedzie ze stałą prędkością
60km/h.. W tym samym momencie z miasta B do miasta A jedzie drugi pociąg
z prędkością 40km/h. Po jakim czasie pociągi spotkają się? Z miasta A do
B jest 120km.
Moje rozwiązanie to standardowe, równanie takie, że v1*t + v2 * t = s
:)... Rozwiązanie nauczycielki:
t1 = s / v1
t2 = s / v2
t = t2 - t1 :D:D:D...
Szkoda, że nie zapytałem jej wtedy, co by było, gdyby pociągi jechały z
tą samą prędkością ;)...

  Konop

Re: test gimnazjalny 2010
UBF%ytkownik Konop napisaB3%:

A gdzie tu termodynamika? Zasada zachowania energii i chB3%opski rozum20%
wystarczajB1%. LodF3%wka zabiera ciepB3%o z wnEA%trza i oddaje na zewnB1%
trz.20%
Zasada zachowania energii mF3%wi ze tyle ile z wnEA%trza zabraB3%a tyle n=
a20%
zewnB1%trz oddaE6% musi. I teraz na chB3%opski rozum - wiemy BF%e BF%eby =
lodF3%wka20%
dziaB3%aB3%a to musi energiEA% elektryczna z sieci pobieraE6%, jak nie po=
biera20%
to wnEA%trza nie chB3%odzi. Energia ta w koF1%cowym rozrachunku teBF% zam=
ieni20%
siEA% w energie cieplnB1%. Zatem na radiatorze lodF3%wka odda to co z wnEA%
trza20%
wyssaB3%a i to co z sieci pobraB3%a - czyli na radiatorze odda wiEA%cej c=
iepB3%a20%
niBF% parownikiem zassaB3%a - czyli w sumie pomieszczenie podgrzewa.

PokaBF% mi tu termodynamikEA%! Termodynamika siedzi wewnB1%trz lodF3%wki =
a my20%
tam nie zaglB1%damy!

Podobnie jestem ci w stanie wyprowadziE6% wartoB6%E6 pierwszej prEA%dkoB6%
ci20%
kosmicznej bez uBF%ycia przyspieszenia doB6%rodkowego...

--20%
Darek

Re: test gimnazjalny 2010

Termodynamika jest w tym, ze wbrew temu, co pare osob tu powiedzialo
(o zgrozo, patrzac na grupe, byc moze inzynierow!) lodowka/pompa
cieplna
nie dziala tak, ze tyle samo ciepla oddaje, co pobiera.

Zupelnie nie wnikajac w realizacje chlodziarki, w idealnym przypadku
zmiana entropii to dS3D% dQ_wy/T_wy - dQ_we/Twe
porownujac do zera ('idealne urzadzenie'), a tak naprawde dS>0
dQ_wy> dQ_we *T_wy/T_we.

A w przypadku chlodziarki T_wy/T_we>1.

Zdrowy rozsadek mowi, ze cieplo 'plynie' z cieplejszego
ciala do chlodniejszego. Aby cieplo plynalo
w druga strone, trzeba wlozyc troche pracy.
Energia tej pracy laduje jako cieplo na wyjsciu.
Fizyka mowi, ze na wyjsciu pojawi sie _co_najmniej_
T_wy/T_we raza wiecej ciepla niz zostalo pobrane.

pozdrawiam
bartekltg

Re: test gimnazjalny 2010

Tylko skoro lodowka jest otwarta, to mozna zalozyc ze T_wy=T_we.

Czy ukladajacy pytanie sobie zdawal sprawe ze strat czy nie,
oto jest pytanie. Pytanie za grube pieniadze, to bylo w testach na
medycyne :-)

J.

Re: test gimnazjalny 2010

Kaloryferek z tylu lodowki jest cieplejszy od otoczenia.
Tak samo chlodzaca czesc lodowki bedzie zimniejsza niz
'srednia temperatura w pomieszczeniu'.

Mogl je pominac. Nadal jedyna prawidlowa odpowiedzia
(dla dzialajacej lodowki) jest zwiekszenie temperatury pomieszczenia.

pozdr
bartekltg

Re: test gimnazjalny 2010
UBF%ytkownik bartekltg napisaB3%:

Ale caB3%a termodynamika dzieje siEA% wewnB1%trz bebechF3%w lodF3%wki i w=
nikanie w20%
niB1% nie jest niezbEA%dne - z zasady zachowania energii i prostej20%
obserwacji BF%e lodF3%wka nie pobierajB1%c energii z sieci elektrycznej n=
ie20%
chB3%odzi moBF%na spokojnie wywnioskowaE6% poprawnB1% odpowiedBC%.

I jak juBF% pisaB3%em - pierwszB1% kosmicznB1% teBF% idzie proB6%ciej jak=
 w20%
kiepskich podrEA%cznikach wyprowadziE6%...

--20%
Darek

Re: test gimnazjalny 2010

Problem jest taki, że "poprawna odpowiedź" to rzecz względna... dla
mnie, dla Ciebie, dla wielu piszących tu osób poprawna, logiczna i pewna
odpowiedź brzmi "temperatura w pomieszczeniu zwiększy się". Jednak na
tych testach, osoba układająca to pytanie (zapewne wykształceniem
związana z fizyką) prawidłowa odpowiedź brzmiała "temperatura nie zmieni
się"... i co ciekawe - tylko jedna osoba w jakiejś tam grupie zaznaczyła
PRAWDZIWĄ (czyli niewłaściwą) odpowiedź. Pozostałe osoby, zaznaczały
NIEPRAWDZIWĄ odpowiedź, czyli tą "właściwą"... i zastanawia mnie skąd to
się bierze??!!

  Konop

Re: test gimnazjalny 2010

O tym wlasnie pisalem. Ta osoba na pewno nie miala wyksztalcenia
zwiazanego z fizyka. Albo nic z tych studiow nie wyniosla.

pozdrawiam
bartekltg

Re: test gimnazjalny 2010
UBF%ytkownik bartekltg napisaB3%:

Jak to nic? PaprotkEA% i parEA% sadzonek kaktusF3%w!

A na powaBF%nie - jeB6%li autor tego tekstu nie miaB3% wyksztaB3%cenia w =

zakresie fizyki to urzEA%dnik ktF3%ry pozwoliB3% mu test ukB3%adaE6% powi=
nien20%
zwrF3%ciE6% paF1%stwu koszty wydania, dystrybucji i koszty egzaminu. A ja=
k20%
miaB3% - to sam powinien zwrF3%ciE6% koszt studiF3%w i wszystkie dotychcz=
as20%
otrzymane pensje nauczycielskie. No, nie bEA%dEA% nieludzki - niech mu sB3%
uBF%y20%
prawo regresu wzglEA%dem tych co go tak niecnie oszukali i dali mu dyplom=
2E%

--20%
Darek

Site Timeline