Test EMC zakłócenia zewnętrzne

Mam urządzenie z interfejsem Ethernet, wolne pary przewodów są wykorzystane
do zasilania (prąd około
200mA). Podczas testów EMC okazało się, że dla pewnych wartości sygnałów
zewnętrznych zakłócających
układ się wiesza. Niestety nie było mnie przy tych pomiarach. Wiem tylko tyle
że było zakładane na
przewód Ethernetowy coś w rodzaju cęg do których był podłączony generator
(chyba impulsów losowych).
Moim zdaniem winnym zwisów są właśnie te przewody zasilania i chciałbym
wyeliminować zakłócenia
dostające się właśnie od tej strony. Na linii zasilania był koralik
PBY321611T-601Y, jak widać nie
wiele on pomaga, więc szukam lepszego rozwiązania. Postanowiłem zastosować
dławik skompensowany
prądowo. W standardowym połączeniu tego dławika służy on do niwelowania
zakłóceń wspólnych, ale
można też cewki połączyć w "trybie różnicowym". Tylko nie jestem pewien
czy w tym przypadku mam do
czynienia z zakłóceniami wspólnymi czy różnicowymi.

Re: Test EMC zakłócenia zewnętrz ne

układ się

nie
Coś nakładane na kabel nie jest w stanie wrzucić w kabel innych zakłóceń
niż
wspólne.
P.G.

Re: Test EMC zakłócenia zewnętrzne
niż wspólne.

Dziękuję. Potwierdziły się moje przypuszczenia.

Re: Test EMC zakłócenia zewnętrz ne

zakłóceń
Oczywiście różne niedoskonałości powodują, że zakłócenia różnicowe
też się
pojawiają, ale raczej niewielkie.

Nie pamiętam, czy przypadkiem przy zakłóceniach burst urządzenie nie ma
prawa się powiesić pod warunkiem, że samo wstanie.
P.G.

Re: Test EMC zakłócenia zewnętrzne

stosuje się kryterium B, czyli dozwolone jest obniżenie parametrów, ale
niedozwolona jest zmiana stanu pracy lub utrata danych (czy jakoś tak ;))

Wydaje mi się, że spotkałem się z różnymi definicjami kryteriów w różnych
normach.
Mi się kojarzy (nie chce mi się teraz szukać), że C to może się zawiesić
(ale nie uszkodzić) a powrót do stanu normalnego może wymagać interwencji
obsługi, a B że ma samo wrócić (zawieszenie trwające np., kilka sekund może
chyba (zależnie od urządzenia) być jedynie obniżeniem parametrów (wydłużenie
czasu reakcji) lub nie).

definicją to są zaburzenia, które powodują zakłócenie pracy urządzenia.

Od dziecka zaburzenia nazywałem zakłóceniami - trudno będzie się odzwyczaić
;-).
P.G.

Re: Test EMC zakłócenia zewnętrz ne
Czy na pewno masz dobrze sparowane linie w kablu?.
Jest to wyjątkowo ważne aby nie używać przewodów z różnych par.
Ethernet prawidłowo wykonany powinien być zupełnie odporny na zakłócenia
wspólne.
opis np.
http://www.kamery.pl/pomoc/zlacza-w-instalacjach-monitoringu-ip.htm

t-1

Re: Test EMC zakłócenia zewnętrzne
wspólne.

Pary mam OK, ale tak jak pisałem mam puszczone zasilanie w wolnych liniach i
stąd moje problemy.

Re: Test EMC zakłócenia zewnętrzne

Dodaj ewentualnie transile bidirekcjonalne na zasilaniu. Mój EMC-spec
robił jeszcze próby ze zprzężeniem pojemnościowym. Urządzenie stało
izolowane na stole podłączonym do źródła zakłóceń, a próbką dotykało
się
wsiech drutów i cokolwiek metalicznego wystawało z urządzenia.

Re: Test EMC zakłócenia zewnętrz ne
Zasilanie można zrobić na dwa sposoby:

1. jedna para oba druty (+), druga para oba druty  (-) i jest to chyba
standardem PoE
Ciekawe jakby podłączyć, jeśli nie ma przeciwskazań:
2. pierwszy przewód z każdej pary (+), drugi przewód (-). Myślę, że
powinno
być lepiej zrównoważone.

t-1

Re: Test EMC zakłócenia zewnętrz ne

Zrównoważenie ma znaczenie dla symetrycznych przebiegów szybkozmiennych, a
DC raczej do nich nie należy.
P.G.

Re: Test EMC zakłócenia zewnętrz ne

I zakłóca DC a nie impulsy na DC?
Ciekawe, bardzo ciekawe.

t-1

Re: Test EMC zakłócenia zewnętrz ne

Nie chwytam co masz na myśli.
Linie DC są zawsze solidnie zblokowane do masy i częstotliwości dla których
to niezrównoważenie może mieć jakiekolwiek znaczenie są hen, hen za
horyzontem.
Linii szybkozmiennych nie można tak zblokować więc niezrównoważenie
(zamieniające zaburzenia CM na DM) ma istotny wpływ bo zaburzenia pojawiają
się jako sygnał różnicowy, którego nie ma jak odfiltrować od sygnału
użytkowego.
Przy emisji tak samo:
- na symetrycznej parze szybkozmiennej występuje sygnał DM rzędu V i
niezrównoważenie nawet jak jego niewielką część (rzędu mV) zamieni na
sygnał
CM to może już przekroczyć normy.
- na linii DC występują zaburzenia DM rzędu mV i ewentualne
niezrównoważenie
może z nich zrobić sygnał CM rzędu uV - praktycznie bez znaczenia.
P.G.

Re: Test EMC zakłócenia zewnętrzne
Hello t-1,

Nie ma znaczenia.

 RoMan
Re: Test EMC zakłócenia zewnętrzne
Hello Bool,

że było zakładane na
PBY321611T-601Y, jak widać nie
dławik skompensowany

Jak podłączysz dławik skompensowany jako różnicowy, to doprowadzisz do
natychmiastowego nasycenia przy przepływie jakiegokolwiek pradu DC. W
efekcie indukcyjnośc spadnie do zera.

Użyj go normalnie, jako skompensowanego, z dwoma kondensatorami -
powinien zadziałać.

 RoMan