Test baterii

Czołem. Sprawa dotyczy baterii do telefonu używanego przez starszą osobę, która z racji wieku niestety czasem zapomina o naładowaniu. Czym sprawdzić *realną* pojemność baterii ? Mogę określić ładunek władowany, ale jak to się ma do kondycji baterii ? Mam kilka baterii pod ręką, może znajdę najlepszą. W ogóle, jakieś patenty na komórkę dla starszej osoby mile widziane.

Reply to
PeJot

W dniu 2019-12-07 o 10:18, PeJot pisze:

Nie ma problemu znanego z NiCd czy NiMh - więc można osobę przyzwyczaić do codziennego podpinania na noc ładowarki, bez względu na stopień naładowania baterii.

W miarę dobry program androidowy to Ampere (od Braintrapp). Pokazuje m.in. zmierzoną pojemność, szacowany czas, zużycie energii przez konkretne programy/usługi.

Można mierzyć pojemność baterii przyrządem takim, jak np. Digitus DA-70610.

Reply to
Adam

A ma wyrobiony nawyk odkładania telefonu w jedno miejsce? Może tam podłożyć matę do ładowania bezprzewodowego i zaopatrzyć telefon w/z taką funkcję?

Reply to
Marek

W dniu 2019-12-07 o 12:23, Adam pisze:

Mam podobny wynalazek ale on mierzy ładunek władowany a nie wyciągnięty z baterii.

Reply to
PeJot

W dniu 2019-12-07 o 13:32, PeJot pisze:

Ale nie wyjmiesz więcej, niż włożyłeś ;)

Chodzi o oszacowanie kondycji baterii. Jeśli takowa ładuje się do 80% deklarowanej pojemności - można założyć, że jeszcze jest OK. Jeśli już tylko 40% - lepiej wymienić. No, chyba że ktoś kupił przykładowo chińską baterię do S5 (nie powiększoną) z napisem 9800 mAh - to już jego problem ;)

Reply to
Adam

Zapewniam Cię, że to się zwykle nie udaje. Sam jestem tego najlepszym dowodem: musiałem zrezygnować z prób leczenia moich zaburzeń pamięci z bardzo prostej przyczyny (o czym już tu pisałem) - zapominałem brać tabletki :(((

Reply to
stary grzyb

Żeby oszacować kondycje baterii, to najpierw trzeba zmierzyć jej rezystancje wewnętrzną. Starą baterię Twoim sposobem to można nawet i do

200% deklarowanej pojemności naładować.
Reply to
Mateusz Bogusz

Dnia Sat, 7 Dec 2019 10:18:39 +0100, PeJot napisał(a):

Naładować do pełna w kontrolowany sposób i tak samo rozładować. Ponieważ tak zmierzone wielkości pojemności będą się różniły w zależności od przyjętych napięć początkowego i końcowego, musisz sobie jakieś przyjąć. A ponieważ nie zrobiłeś kontrolowanego ładowania/rozładowania kiedy zaczynałeś eksploatację baterii, niestety nie zmierzysz stopnia wyeksploatowania. Ale, jeśli to zrobisz teraz, to kiedy kupisz nową baterię będziesz w stanie ocenić czy kupiłeś lepszą czy gorszą :)

Reply to
Jacek Maciejewski

W dniu 07.12.2019 o 10:18, PeJot pisze:

zakładam ze baterie są łatwo wyjmowalne i styki na zewnątrz. ja robię tak: ładuję wszystkie jakie mam, i podłączam do wszystkich żarówki z roweru. koszt 1zł plus kawałek drucika. ja mam drut stalowy, i bez żadnych innych uchwytów, taśm, daję radę połączyć trwale żarówkę z baterią. możes zużyć żabki do prania. Która najdłużej będzie świecić żarówką - ta jest najlepsza. Może metoda "wygląda" na wieśiacką, bo nie ma wyświetlacza, arduino/rasberiPI, ale jest tania i odporna na wszelkie błędy pomiarowe. oczywiście możesz zamiast żarówek zastosować identyczne oporniki i woltomierze - ale idea jest mam nadzieje jasna. Ładowanie. istnieją "anteny" odbiorcze do ładowarek bezprzewodowych, zakończone złączem miniusb/microusb/usbc. przyklej taką na stałe do telefonu seniora i ucz odkładać na ładowarkę w sensie - tam będzie zawsze leżał - nie będzie trzeba szukać jak będzie potrzebny

ToMasz

Reply to
ToMasz

I użytego prądy ładowania/rozładowania.

Reply to
Mateusz Bogusz

Dnia Sat, 7 Dec 2019 17:22:42 +0100, Mateusz Bogusz napisał(a):

Tu już niekoniecznie, pod warunkiem mierzenia napięć w stanie bezprądowym.

Reply to
Jacek Maciejewski

W dniu 2019-12-07 o 10:18, PeJot pisze:

Jeżeli chodzi o zapominanie o podłączeniu do ładowarki (sam czasem zapomnę i ładuję dopiero rano w samochodzie) to przyszło mi do głowy że wystarczyło by ustawić alarm z własnym dzwonkiem typu nagrana wypowiedź "podłącz ładowarkę !!!"

Trochę głupio że przypominał by nawet wtedy gdy sie podłaczyło. Zatem trzeba by apkę która sprawdza podłączenie do ładowarki i ewentualnie wieczorem się odzywa. wrzuciłem w google i dostałem takie coś :)

Roman Rogóż

Najlepszym patentem dla starszej osoby byłoby aby komórka była raczej w rodzaju jakiegoś głośnika Alexa. Coś takiego co nie trzeba dotykać a co by działało i rozumiało intencje. Czasem również przypomniało o wzięciu tabletek albo wykonaniu kontrolnego połaczenia do kogoś z bliskiej rodziny.

Oczywiście wszystko zależy od stopnia niesprawności; osobom młodym i zdrowym nawet nie przychodzi do głowy, że problemem są klawisze głośności umieszczone na krawędzi obudowy (większość słuchawek tak ma); taka starsza osoba bierze komórkę do ręki i mimowolnie ścisza głośnik, no i komórka nie dzwoni albo nic nie słychać.

Też szukam komórki odpowiedniej dla starszej osoby.

jp

Reply to
jacek pozniak

Po co takie cudawianki. Kupic tej osobie telefon ze słuchawka na kablu i kręcona tarcza.

Reply to
Zenek Kapelinder

W dniu 2019-12-07 o 10:18, PeJot pisze:

ZB2L3 tester za ok 10zł. Podpinasz pod naładowaną baterię i mierzysz rzeczywisty dostępny ładunek jeśli masz je "luzem" nie w urządzeniu. Robiąc pomiar przy ok 0,5-1A można dość szybko wyjaśnić sprawę.

Reply to
jacek

W dniu 2019-12-07 o 22:47, jacek pisze:

O, to chyba jest rozwiązanie. Dzięki.

Reply to
PeJot

Dnia Sat, 7 Dec 2019 13:32:16 +0100, PeJot napisał(a):

Powinien wystarczyc - IMO, idzie w parze. Problem moze byc, jesli telefon ma przetwornice i prad aku jest wiekszy niz prad z gniazdka - IMO, stare nie mialy, nowe z USB-C juz maja/powinny miec.

Moze jednak nowa bateria ... poki jeszcze da sie kupic.

Albo jakis model "dla seniora" z podstawka ladująca.

Lub dwa telefony.

W dniu 2019-12-08 o 16:58, J.F. pisze:

I tu się zaczynają problemy - do starszego modelu telefonu często dostępne są jedynie leżaki magazynowe.

Jest to jakaś opcja, pod warunkiem że senior będzie pamiętał o parkowaniu telefonu w bazie, a w tym przypadku z pamięcią jest różnie.

Na razie jest druciany + komórka.

Reply to
PeJot

Wywal druciany, strata kasy. Kup za parę groszy bramkę gsm i podepnij pod to stary telefon druciany, bo pewnie ta starsza osoba się do niego przyzwyczaiła. Zasilanie z gniazdka, to się nie wyczerpie.

Reply to
Grzexs

Dnia Sun, 8 Dec 2019 19:26:56 +0100, Grzexs napisał(a):

A tak swoja droga - przydalby sie jakis system do nadzoru nad taka osoba, nawet nie wymagajacy obslugi przez nia.

Jakis glosnik, kamera ... i swietnie by sie tu IMO sprawdzil Smart TV, a tu d* - one tego nie potrafia ...