Termporara? piec gazowy junkers - zasada działania, diagnostyka sygnałów z czujnika

Czy jest gdzieś opisane na jakieś zasadzie termopara (czujnik temperatury
przy świeczce w piecu) współpracuje z resztą zespołów gazowych?
Tyle o tym piszą (na elektrodzie), ale zero konkretów jak mierzyć itd, tylko
ciągle mowa o
dobrym kontakcie elektrycznym czujnika przy świeczce, zaśniedziałych stykach
albo żeby wezwać speca...
Z termopary wychodzą dwie linie, jedna łączy się przez szeregowy bezpiecznik
termiczny (i jak dobrze pamiętam kolejny szeregowy czujnik tlenku węgla)
przykręcony do nagrzewnicy, a druga linia to jakiś ekranowana żyła? Bo na
niej względem korpusu nic nie jest mierzalne co do napięcia tak jakby była
na poziomie masy elektrycznej lub jakoś izolowana?. Wygląda to tak jak
mosiężna rurka - podobna do ciśnieniowych termostatów w lodówkach. Zakładam,
że to jednak zwykły drut mosiężny, miedziany a nie żadna rurka z gazem
reagującym na temperaturę?
Natomiast na linii, która idzie do bezpiecznika termicznego można po
nagrzaniu zmierzyć napięcie (na konektorze) rzędu 12mV względem korpusu
pieca.
Mimo tak małego napięcia jak w działającym piecu (czuwanie ze świeczką) się
rozepnie linię co idzie na przekaźnik termiczny (rozłączy konektor przy
przekaźniku) to błyskawicznie wyłącza się zawór gazowy. Słychać wtedy
charakterystyczne PACH-PSTRYK jakby to jakiś stycznik był na 230V~ ;)
następuje błyskawiczne odcięcie gazu, gaśnie świeczka i koniec.
I teraz powstaje pytanie jak ten czujnik przy świeczce współpracuje z tym
"pstrykaczem" zaworem bezpieczeństwa gazowym?
Skąd tam się bierze taka energia, żeby to coś pstrykające podtrzymać tymi
nastoma mV?
A może napięcie mierzy się prawidłowo między tymi obiema liniami? Tylko, że
nie chcę mechaniczne rozpruwać tej drugiej linii (rwać nożem, zeskrobywać
wygląda jakby była jakoś lakierowana izolowana?) (pierwsza linia ma
konektory więc bezinwazyjnie da się zapiąć do niej miernikiem), NIE
zamierzam też grzebać w zespole gazowym ze względów bezpieczeństwa
szczelności przy tego typu interwencjach - chodzi o czystą elektryczną
diagnozę sprawności czujnika i stwierdzenie gdzie tkwi przyczyna długiego
czasu grzania czujnika potrzebnego do potrzymania czuwającego świeczki. Jaki
układ podpiąć celem symulacji czujnika i zdjęcia dzięki temu ch-ki
włącz-wyłącz zaworu gazowego?

Problem obecnie polega na tym, że gdy wyłączy się piec (zgasi się świeczkę
na noc), to po porannym odpaleniu świeczki trzeba trzymać wciśnięty przycisk
rozruchowy nawet kilka minut żeby świeczka została już samoczynnie
podtrzymana.
Dysza świeczki czyściutka (wykręcona, wykąpana), płomień w kształcie "serca"
ładnie opływający
czujnik temperatury - czyli to co zalecają w necie sprawdzone.
I teraz co i jak diagnozować, jakie napięcia? Jaki układ który w celach
testowych zasymuluje prawidłową temperaturę na czujniku i odblokuje trwale
zawór? Jakiś układ dzielnika napięcia z potencjometrem? Chodzi o
jednoznaczne stwierdzenie, że czujnik jest ok. Może jest gdzieś dokumentacja
takiego czujnika, charakterystyka temperaturowo-napięciowa?
Na podstawie diagnozy założyłem, że bateria R6 służy w tym piecu tylko jako
zasilanie przetwornicy do generowania iskry.
Bo w czasie pracy pieca można wyjąć baterię i nie wpływa ona na pracę pieca
z czuwającą już świeczką.
A może sam zawór gazowy ma jeszcze jakieś swoje wewnętrzne zasilanie? Czy z
tym czujnikiem przy świeczce współpracuje jakaś elektronika? Nic na zewnątrz
nie widać, bo linie wchodzą do korpusu gazowego. Nie wiem co tam w środku
siedzi, że w odpowiedzi na te miliwolty z czujnika potrafi podtrzymać
przepływ gazu.
Jest gdzieś to opisane na chłopski rozum zasada działania? Bez zasady
działania to takie macanie w ciemności. Chodzi mi o końcowy układ
wykonawczy, co tam siedzi i jak to coś się zachowuje.
Junkers WR250-1KE

Re: Termporara? piec gazowy junker s - zasada działania, diagnostyka sygnałó w z czujnika

OIMW to zupełnie normalne, natomiast nie jestem przekonany czy
wygaszanie świeczki na noc jest prawidłową praktyką.

--
P. Jankisz
Re: Termporara? piec gazowy junkers - zasada działania, diagnosty ka sygnałów z czujnika

Każdy Poznaniak czy Krakus się teraz za głowę łapie - Ty wiesz, ile
gazu taka świeczka przez noc spali?!?

 RoMan
Re: Termporara? piec gazowy junker s - zasada działania, diagnostyka sygnałó w z czujnika

Zwykle poniżej progu zadziałania liczydła gazomierza ( OIDP 40 litrów/h ).

--
P. Jankisz
Re: Termporara? piec gazowy junkers - zasada działania, diagnostyka sygnałów z czujnika

Gazomierz ma jakiś próg zadziałania?! Z tego co pamiętam, tam są jakieś
napełniające i opróżniające się mieszki. Kiedyś z koziej skóry, z czego
teraz, to nie wiem. Zasada działania raczej wyklucza istnienie progu.

Re: Termporara? piec gazowy junker s - zasada działania, diagnostyka syg nałów z czujnika

http://www.itc.polsl.pl/wkostowski/www_itc_pliki/Gaz/pomiary.pdf
(strona 34)

--
P. Jankisz
Re: Termporara? piec gazowy junkers - zasada działania, diagnostyka sygnałów z czujnika

   palnik kg duży -- 0.24-0.27 m3/h

   Gazomierze do 1992 miały próg rozruchu 0.36 m3/h (!)

Coś mi trudno w to uwierzyć. Jak jeszcze mieszkałem w bloku, a było
to zdecydowanie przed 1992, to mieliśmy tam tylko kuchenkę gazową jako
jedyny odbiornik gazowy. Rzadko używało się więcej niż jednego palnika
na raz, a mimo to gazomierz się kręcił.

Jak się chwilę zastanowić, to próg może istnieć -- te klapki zaworków
nie działaja idealnie, coś mogą puszczać. Ale z tabeli wynika, że jednak
świeczka załapuje się na pomiar. Zresztą wcale tak mało gazu nie spala
-- 0,25-1,00 m3 na dobę. Metr gazu, to 9 kWh. Więc również sporo grzeje.

Re: Termporara? piec gazowy junker s - zasada działania, diagnostyka sygnałów z czujnika
Elo

JarosB3%aw SokoB3%owski napisaB3%(a) :

Obecny gazomierz, rok produkcji 1995, jest czuB3%y. Nie pamiEA%tam jak
poprzedni.
"Junkers", a dokB3%adniej Termet89 pobiera na samym pB3%omyku okoB3%o
0.27m3/24h. Co wykazuje powyBF%szy gazomierz.

--20%
Pozdrawiam
   Zbyszek
PGP key: 0x5351FDE3

[CzB3%owiek zaczyna uBF%ywaE6% dopiero wtedy rozumu, gdy koF1%czB1% mu si=
EA%
wszystkie moBF%liwoB6%ci.]

Re: Termporara? piec gazowy junkers - zasada działania, diagnostyka sygnałów z czujnika

Aż poszedłem obejrzeć swój gazomierz. Rok produkcji 2005. Napisali,
że Q od 0,04 do 6,00 m3/h. Ale jet też, że "1 impuls = 0,01 m3".
Pod liczydłem jest coś, co wygląda na miejsce przyczepienia czujnika.
Podejrzewam, że magnetycznego. Co to może być, ktoś wie? Kontaktron,
hallotron?

Re: Termporara? piec gazowy junker s - zasada działania, diagnostyka sygnałów z czujnika

Kilka razy sprawdziłem, na różnych egzemplarzach PG17, ale tych z
*pojedynczym* płomieniem pilotującym - gazomierz nie rejestrował tego
przepływu przez noc. Ale już PG17 z wielokrotnym płomieniem uruchamiały
gazomierz.

--
P. Jankisz
Re: Termporara? piec gazowy junkers - zasada działania, diagnostyka sygnałów z czujnika

Z tej prezentacji uczonego gazownika wynika, że nie tylko świeczka, ale
gotowanie bigosu nie rusza starszego gazomierza. To mi się wydaje mocno
podejrzane.

Re: Termporara? piec gazowy junker s - zasada działania, diagn ostyka sygnałów z czujnika

Być może akurat te dane są OKDR, co nie zmienia postaci rzeczy że
zjawisko występuje w przyrodzie.

--
P. Jankisz
Re: Termporara? piec gazowy junkers - zasada działa nia, diagnostyka sygnałów z czujnika

Nie dam sobie glowy urwac (bylo to ponad rok temu),
ale swieczka starego predom temeta z modulem honeywell (szok :)
pobiera ok. 30zl/miesiac.
Nie przypominam sobie dokladnie, ale jakby co moge jeszcze raz zmierzyc :).
Tak czy siak kwota w skali miesiaca nie poraza,
ale w skali roku..., hm... - tylko komu by sie chcialo
gosic i zapalac piec 365x w roku, zeby te 300zl zaoszczedzic? :)

Re: Termporara? piec gazowy junker s - zasada działania, diagnostyka sygnałó w z czujnika
Zakładając, nawet że noc trwa aż 12 godzin to zaoszczędzisz połowę z tego.

Ale może się opłacić wymiana na taki zapalany bateryjnie.

Re: Termporara? piec gazowy junkers - zasada działa nia, diagnostyka sygnałów z czujnika

To juz lepiej wymienic na bezbateryjny - zapalany od turbiny.
U matki taki dziala juz wiele lat, no ale wode maja tam
wyjatkowa miekka - moze przy twardej juz by "padl"?...

Re: Termporara? piec gazowy junker s - zasada działania, diagnostyka sygnałó w z czujnika

Bateryjka działa ponad rok. Turbinka może się zakamienić.

pozdr.
w.

Re: Termporara? piec gazowy junker s - zasada działania, diagnostyka sygnałó w z czujnika
Q napisaB3%(a) :

CzB3%owieku! Na grupie *.banki toczB1% siEA% spory o 1/10000 grosza, a Ty=

lekkB1% rEA%kB1% wyrzucasz w bB3%oto 300 zB3%otych. :-D

[...]

Jak zauwazyl Michoo zaoszczedzilbym tak na oko polowe tego
a tak w ogole to nie porownuj jednorazowej optymalizacji lokat
czy czego tam do codziennego gaszenia i zapalania pieca, prosze Cie...
;)

Re: Termporara? piec gazowy junker s - zasada działania, diagnostyka sygnałó w z czujnika

Nie wiem czy to takie normalne - ja po wygaszeniu trzymam "wymuszenie"
najwyżej pół minuty.

--
Grzegorz Jońca    GG: 7366919    JID: snipped-for-privacy@jabber.wp.pl
Green Trafic 140 dCi

Dokładnie.
W pełni sprawny układ nie wymaga dłuższego czasu ręcznego podtrzymania
przycisku rozruchowego niż 20 sekund.

Site Timeline