termowizja do diagnostyki elektroniki

Temat może mocno ogólny... Czy ktoś z tu obecnych stosuje? Jaki sprzęt?
Jakie rezultaty?
Do oglądania 3 wielkich RBków i kilku kabli w rozdzielnicy - ok, ok
widać grzanie się miejsc styku
Do oglądania domu i ucieczki ciepła (przy -10'C na dworze) - ok, fajnie
widać.
Ale czy do analizy (nadmiernego) grzania sie elementów typu tqfp32 czy
0805 wlutowanych na płytce, ma to sens praktyczny? (tzn sens finansowy,
bo pewnie inwestując jakąś dowolną 5-6cyfrową kwotę na lepszą kamerę z
większą rozdzielczością - da się oglądać, ale czy coś z tego wynika).
Dodam że interesuje mnie też sprawa grzania się kondensatorów które
straciły parametry (lub zostały źle dobrane) oraz złącz (idc/krawędziowe
itp), a układy to nie są 50kW falowniki, tylko pcb powiedzmy wielkości
płyty ATX i na całość pobierające moce ~ 20-50W, tak więc nie ma
ogromnych wydzielanych mocy i różnic temperatur...

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: termowizja do diagnostyki elektroniki

Nie ma znaczenia, ułamek wata wystarczy aby wytworzyć różnicę temperatur
2500°C, na przykład żarówka i to co obok.
Termowizja jest stosowana także do oglądania prototypów niektórych struktur,
PCB, zależy co komu potrzebne.
Mam jednak znikome doświadczenie praktyczne.
K.

Re: termowizja do diagnostyki elektroniki

ZaleBF%y co robisz, ogF3%lnie takie rzeczy powinno siEA% uwzglEA%dniaE6% na
etapie projektowania. MoBF%esz tB1% samB1% kwotEA% przeznaczyE6% na soft, k=
tF3%ry
to potrafi, albo kupiE6% kamerEA%.
Przydatna rzecz, jeBF%eli robi siEA% maB3%e ukB3%ady, gdzie jest problem z
odprowadzeniem ciepB3%a i trudno uwzglEA%dniE6% wpB3%yw stB3%oczonych blisk=
siebie elementF3%w.
Dobre do przetwornic, bo moBF%na obejrzeE6% trafo, klucze, kondensatory i
od razu znaleBC%E6 przyczynEA%. Nad takimi pierdF3%B3kami typu ukB3%ady s=
calone,
czy rezystorki to bym siEA% jednak mocno zastanowiB3%, bo to jest jeszcze
stosunkowo B3%atwe do przewidzenia.
Dla projektanta - do weryfikacji zaB3%oBF%eF1%. Dla serwisanta - szybkie
narzEA%dzie diagnostyczne. Zdecyduj sam.
Moje doB6%wiadczenie: widziaB3%em jak elektryk szafEA% oglB1%daB3% i czyta=
B3%em
trochEA%.

Skala nie ma znaczenia, potrzebna jest tylko odpowiednia optyka.

Re: termowizja do diagnostyki elektroniki

Ja używam MobIR M4 T. Jest tu
http://www.infolink.com.au/c/INLINE-Systems/New-MobIR-M4-n760341
Jak dla mnie często się przydaje. Serwis kamer video oraz
videorejestratorów. Czasami krótki test porównawczy obrazu w podczerwieni
zdrowego urządzenia i chorego i od razu widac który układ leży. Albo jest
zimny- nie pracuje albo za gorący zwalony. Proste co ?
Oprócz tego używałem np. do żyłowania zasilacza impulsowego. Trafo, dławiki,
itepe. Optymalnego rozkładu podzespołów w szafach  pod kątem odprowadzania
ciepła.
W branży budowlanej pomagam znajomym w oglądaniu mostków cieplnych i jakości
izolacji poddaszy wełną mineralną.
Widać nawet takie fuszerki jak brak wełny profilach. No i jeszcze kilku
hydraulików też czasem prosi o pomoc.

Marek

Re: termowizja do diagnostyki elektroniki
160x120 pixeli wystarcza by cokolwiek rozpoznać? Jak wygląda "głębia
ostrości" i zakres odległości (i co za tym idzie sensowna wielkość
oglądanych rzeczy)?

Otóż to, właśnie do takich prostych spraw by mi się przydało. Głównie
serwis czegoś co ktoś spieprzył w fazie projektowania, potem zostało
kiepsko wykonane, a potem pracowało w dziwnych warunkach i na końcu
zdechło albo nie zdechło ale dziwnie się zachowuje.

Do budowlanki i "dużych" rzeczy to widziałem w akcji różne sprzęty, tam
faktycznie jest to przydatne. Ale czy tak niska rozdzielczość pozwoli
cokolwiek rozpoznać?
Dla testu wziąłem sobie obrazek płytki, pomniejszyłem do 640x480 (bo
taki tam jest video cmos) - no ok, oporniki smd widać... A potem
zrobiłem 160x120 cz-b z dużym kontrastem i nałożyłem półprzeźroczysto na
tamten = niezbyt da się coś rozpoznać. Chyba że te pixele są takie
"duże" (tzn na 4 pixele wizyjne 1 termiczny) bo ktoś wyszedł z założenia
że i tak rozpływ temperatury będzie płynny i nie ma sensu pokazywać
gradientów między kolejnymi pixelami ?

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: termowizja do diagnostyki elektroniki

Moje zdjęcie z rzeczywistych pomiarów w dodatku wykonane w terenie - bez
szczególnego przykładania się:

http://www.fims.pl/IR000050.jpg

Układ mocy, zbliżony do falownika. Od razu widać, gdzie wydziela się
ciepło (za dużo ciepła!) i który kondensator pierwszy odleci.
Dla mnie bardzo przydatne.
Już nie mówię o tym, jak przydała się przy próbach odbiorczych - bez
kamery już byśmy mieli w ręku bubla...

Kamera Fluke TI-10.

Pozdrawiam,
Michał Smolnik
snipped-for-privacy@fims.pl

Re: termowizja do diagnostyki elektroniki
Ale to IR jest 360x240 tak mniejwięcej, to dwa razy większa
rozdzielczość niż w tym co kolega pokazywał... choć w specyfikacji jest
podane ze ti-10 ma też matrycę bolometryczną 160x120?

czyli gdzieś koło 20kzł, do przyjęcia...

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: termowizja do diagnostyki elektroniki

Przypuszczam, że dane są jeszcze przedtwarzane, żeby były zgodne co do
rozdzielczości z obrazem z kamery na światło widzialne (Fluke TI-10 ma
obie kamery i produkuje obrazy złożone).

Pozdrawiam,
Michał

Re: termowizja do diagnostyki elektroniki

20 tysięcy za coś do wypatrzenia miejsc cieplejszych od innych??

http://www.chinavasion.com/product_info.php/pName/portable-night-vision-scope-with-infrared /

200usd = 600pln

Re: termowizja do diagnostyki elektroniki
http://www.chinavasion.com/product_info.php/pName/portable-night-vision-scope-with-infrared /

haha, sorry, to jakaś płytka podczerwień, nie było tego postu :))

Re: termowizja do diagnostyki elektroniki

niemniej do diagnostyki pcb rozsądek podpowiada raczej zastosowanie skanera
pirometrycznego który można sobie złożyć kosztem paru stów - ręczny pirometr
allegro oferuje poniżej 200pln, sam czujnik to pewnie ćwierć tego.
zeskanowanie płytki trwałoby pewnie kilka sekund, może minutę, a koszty
pięćdziesięciokrotne niższe.
ciekawostka: po wpisaniu w polskiego Google SKANER PIROMETRYCZNY dostajemy
ZERO wyników.
ktoś ma wolny garaż? :))

Re: termowizja do diagnostyki elektroniki
Nie dalej jak miesiB1%c temu gdzieB6% taki projekt widziaB3%em. Kiepska
rozdzielczoB6%E6, bardzo dB3%ugi czas pomiaru, kB3%opoty z umiejscowieniem=
 -
statyw, a jak trzeba zajrzeE6% pod innym kB1%tem niBF% poziomo, to juBF%
problem.
Potrzebny byB3% by pirometr z szybkim przetwornikiem i do tego kawaB3%
mechaniki, no i statyw.
O kilku sekundach moBF%na zapomnieE6%.

Re: termowizja do diagnostyki elektroniki

OIDP na Elektrodzie, w dziale DIY - Zagranica.
--
Pozdrawiam    Bad Worm    badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: termowizja do diagnostyki elektroniki
http://www.chinavasion.com/product_info.php/pName/portable-night-vision-scope-with-infrared /
Pomijając że to zupełnie innej klasy i przeznaczenia produkt, to pytanie
offtopiczne - kupowałeś tam coś (tzn na tej stronce lub podobnej
chińskiej)? Jak z płatnością, przesyłką, cłem, ew. podatkami i opłatami
licencyjnymi (np dość głośny temat opłaty za licencję na algorytm
związany z mp3!)?

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: termowizja do diagnostyki elektroniki

Nie mam teraz możliwości przedstawienia bo kamera jest u ludzi ale wierz mi
że po ustawieniu ostrosci widać poszczególne rezystory SMD.