Termin "regulator temperatury"

Tworzę sterownik do pewnego urządzenia. Poboczną funkcją tego sterownika
jest "regulator temperatury". Pojawił się problem, że "regulator
temperatury" nie jest prawdopodobnie dobrym określeniem na funkcję, którą
tak określiłem. Chodzi o to, że do sterownika podłącza się czujnik
temperatury NPN bądź PNP, który daje sygnał przy określonej temperaturze
(np. 60st.C). Jeśli temperatura jest wyższa niż te 60st.C, to sterownik
włącza wentylator. Jeśli temperatura spadnie poniżej 60st.C to wentylator
pracuje jeszcze przez pewien czas, po którym jest wyłączany. W menu
sterownika jest opcja "Regulator temperatury" ("włącz" / "wyłącz"). Niemniej
ktoś mi powiedział, żeby zmienić nazwę "regulator temperatury" na jakąś
inną, gdyż w regulatorze temperatury na ogół nastawia się wartość
temperatury, która ma być utrzymywana. U mnie nie ustawia się temperatury
(sam czujnik działa przy określonej temperaturze). Mam do Was pytanie, czy w
moim przypadku termin "regulator temperatury" jest poprawny, a jeśli nie, to
czym go zastąpić?

Z góry dziękuję za pomoc.

Robbo

Re: Termin "regulator temperatury"

Taki binarny regulator temperatury to zwyczajowo się TERMOSTAT nazywa.

Możesz to też nazwać "sterownik wentylatora".

Re: Termin "regulator temperatury"

Chciałbym tego uniknąć, gdyż (o czym nie napisałem) mam dwa rodzaje tych
"regulatorów temperatury". Pierwszy to ten, o którym pisałem, a który
nazywam "regulatorem temperatury" (wymaga on czujnika temperatury). A drugi
to "układ czasowy" (nie wymaga czujnika temperatury, działa na ślepo; włącza
wentylator przy starcie urządzenia i wyłącza po pewnym czasie -- urządzenie
grzeje się tylko przy starcie, więc takie rozwiązanie na ogół wystarcza).
Obydwie funkcje są "sterownikami wentylatora", a potrzeba dać im różne
nazwy.

Nad termostatem pomyślę. Zastanawiałem się nad tym wcześniej, ale jakoś nie
przypadło mi do gustu.

A może zostać przy "regulatorze temperatury", o ile to nie jest błędne
określenie w moim przypadku...

R.

Re: Termin "regulator temperatury"

Ale jest właściwe.

Jest błędne.
Nazwanie "regulatorem temperatury" tego
czegoś, to jak określenie malucha mianem limuzyny.

JK

Re: Termin "regulator temperatury"

A dlaczego tak brzydko wyrażasz się o układzie, który jest prosty, tani i
spełnia swoją rolę?
Chyba nie trzeba we wszystkich przypadkach stosować drogich i rozbudowanych
układów, gdy są one niepotrzebne.

R.

Re: Termin "regulator temperatury"

Uraziłem twoje ego?

Czy ja napisałem, że ten układ jest zły?
Spełnia swoją rolę i OK. Ale ty pytałeś o
nazwę. Termostat jest zbyt prostacki dla
ciebie? No to masz problem, tyle, że nie z
układem ale ze sobą.

JK

Re: Termin "regulator temperatury"
Pisanie "tego czegoś" odebrałem jako krytykę układu. Układ jest prosty, ale
wystarczający do tego zastosowania.

R.

Re: Termin "regulator temperatury"

to napisz "prosty i tani regulator temperatury" :) termostat masz np w
lodówce i dokładnie tak działa jak to opisałeś

@

Re: Termin "regulator temperatury"

A dlaczego nie zrobiłeś normalnej histerezy, tzn. załączenie wentylatora
przy 60 st.C, wyłączenie przy np. 55 st.C? Ten czujnik już daje binarny
sygnał? A ma w sobie jakąś sensowną histerezę?

Re: Termin "regulator temperatury"
Może "aktywne chłodzenie" i "chłodzenie przy starcie" dla rozróżnienia
tych 2 trybów?

I czemu masz tam jakiś dziwny czujnik dający sygnał a nie wartość pomiarową?

Re: Termin "regulator temperatury"

Czemu dziwny?
Po prostu ma pewnie czujnik przemysłowy z wyjściami programowalnymi PNP/NPN.
Oczywiście są też 0..10V czy 4..20mA ale widocznie byłby to już przerost
formy nad treścią w takim zastosowaniu.

Pozdro

--
Irokez

Re: Termin "regulator temperatury"

Re: Termin "regulator temperatury"

Kontroler temperatury?

Re: Termin

Termostatem tego nie można nazwać tego układu nie można, bo termo-stat, "jak
sama nazwa wskazuje" stara się utrzymać (z jakąś tam dokładnością i ewentualnie
histerezą) stała temperaturę.

Proponuję (automatyczny) OGRANICZNIK TEMPERATURY - to chyba oddaje sposób
działania opisywanego układu.

Re: Termin

Troszkę się zapętliłem, poprawka:

 Termostatem nazwać tego układu nie można, bo termo-stat, "jak
 sama nazwa wskazuje" stara się utrzymać (z jakąś tam dokładnością
 i ewentualnie histerezą) stałą temperaturę.

 Proponuję (automatyczny) OGRANICZNIK TEMPERATURY - to chyba oddaje sposób
 działania opisywanego układu.

Wmak

Re: Termin

Tia. Zwłaszcza termostat bimetaliczny który wyłączy grzanie przy 60 a
włączy przy 30. Podejrzewam, że jego sterownik/kontroler/regulator
będzie miał mniejszą histerezę. Ponadto może zmienić algorytm i zamiast
dziwnej zwłoki czasowej dać histerezę jak normalny człowiek. Moim
zdaniem termostat do dobre słowo :)