Telefon retro - AVR + moduł GSM - Page 3

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM

Z tej infrastruktury, to najważniejsze i najwięcej warte są maszty,
wieże i w ogóle miejsca lokalizacji. Mam jeden taki BTS niedaleko domu,
widzę, że czasem coś dokładają do środka. GSM zapewne przetrwa, nikt
częstotliwości nie odbierze. Przetrwa i rozwinie się sieć, w rozumieniu
geometryczno-topologiczno-geograficznym. A w obrębie tej sieci technika
będzie się dalej rozwijać.

Kilka razy czytałem artykuły o tym, jak wielu klientów kupuje smartfony
bez pakietów internetowych. Napisane w tonie "jakie to te ludzie som gupie".
Ale rzeczywistość jest taka, że ci ludzie potrafią często korzystać bardzo
intensywne z tych telefonów, ale robią to w domu, w pracy, w klubie czy
w innej remizie, tam gdzie najczęściej przebywają, a gdzie i tak jest
darmowa łączność Wi-Fi. Na płacenie ekstra nie musza mieć ochoty.
Operatorzy muszą to przemyśleć i uwzględić w swoich planach -- nie zarobią
już ani na połączeniach telefonicznych, ani na drogim dostępie do sieci.

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM

Tyle tylko, że te maszty i wieże tak naprawdę niewiele mają wspólnego z
systemem GSM. Ot - konstrukcje nośne dla anten. To, jaką antenę się
powiesi i do czego będzie podłączona niewiele ma do rzeczy. W mojej
okolicy stoi na przykład maszt, który zbudowano jeszcze na potrzeby
sieci NMT Centertela. W przypadku "śmierci" systemu GSM po prostu zdejmą
anteny, ale te od trzeciej, czwartej czy kolejnej generacji będą wisiały
dalej.

Tyle tylko, że ja pisząc o "GSM" nie mam na myśli kolokwialnego
określenia telefonii komórkowej jako takiej, ale konkretnie - drugą
generację. Zastanawiam się po prostu jak długo utrzyma się
infrastruktura kompatybilna wstecz ze wszystkimi urządzeniami bez 3G,
LTE itd. Innymi słowy - jaka jest szansa, że za
kilkanaście/kilkadziesiąt lat wyjmę z szuflady Nokię 3310, a ona będzie
miała z czym się połączyć? ;)

Bo wspomniane NMT zniknęło z naszego kraju dość szybko. No a druga
generacje się trzyma i jak na razie nie widać jego końca.

Tak, tylko jest to trochę sprzeczne z ideą mobilnego Internetu. W
smartfonach najfajniejsze są właśnie te funkcje, które wymagają
aktywnego połączenia (synchronizacja z chmurką, e-maile oraz IM przez
pusha. W domu i tak ma się i tak jakiś komputer pod ręką.
Ja już wielokrotnie byłem świadkiem sytuacji, kiedy "zwykły użytkownik"
z mojego otoczenia kupował smartfona, bo chciał być modny. Na samym
początku pojawiała się deklaracja "ja tego potrzebuję tylko do
dzwonienia i SMS-ów", a zaraz za nią szła prośba o upewnienie się, czy
automatyczne łączenie z siecią faktycznie jest wyłączone. W jakiś czas
potem wielu jednak decydowało się na wykupienie jakiegoś małego
pakieciku u operatora. ;)

BTW odnośnie mody na smartfony, to najzabawniejsze jest to, że dzisiaj
tego sprzętu używają ci sami ludzie, którzy cztery-pięć lat temu stawali
na głowie próbując mnie przekonać, że tak naprawdę HTC Wizard nie jest
mi do niczego potrzebny i wystarczyłby ich Sagem. W końcu "telefon jest
do dzwonienia". ;)

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM

I ja to samo miałem na myśli (pisząc o trwaniu na częstotliwościach).

Przypuszczam, że długo.

To całkiem inny przypadek. Standard GSM tak daleko różni się technicznie
od NMT, że robienie dwysystemowych telefonów nie miało sensu. Wszystko
co powyżej GSM łatwo i tanio zrealizować w jednym urządzeniu, więc to
się robi.

A tak poza tym, to NMT trzymało się bardzo długo po zakończeniu sprzedaży
telefonów. Zdaje się, że jeszcze w tym roku sieć była aktywna.

Jeśli ktoś robi coś dla idei, to ma problem.

Właśnie nie. Wielu ludzi w ogóle nie ma komputera, bo go wcale nie
potrzebuje.

Bardziej zabawne jest to, że ci sami niedawno uważali, że telefon powinien
być jak najmniejszy (aż do absurdu) i jak najdłużej pracować bez ładowania
(tego rzeczywiście nigdy dosyć). Dzisiaj co i rusz kupują nowego większego
smartfona, a sprawę ładowania chyba w ogłoe przestali uważać za istotną.

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM

Kto mówił, że to ma być telefon używany na co dzień? Urządzenie ma być
taką lekko kuriozalną ciekawostką, budzącą zdziwienie postronnych
obserwatorów. To taka "interface archeology". Nasuwa się podobieństwo do
projektu Tworse Key (
http://www.youtube.com/watch?v=V9KckRf_MKo
) - jego
autorowi także nie chodziło przecież o prostotę i wygodę obsługi.
Nie wspomnę już o tym, że ma to być mój pierwszy poważniejszy projekt z
wykorzystaniem samodzielnie zaprogramowanego uC, więc aspekt edukacyjny
również ma znaczenie.

Trochę na siłę stwarzasz problemy. :) W przypadku najczęściej używanych
numerów mogę przecież zrobić jakieś szybkie wybieranie - kilka numerów
zapisać w EEPROM-ie Atmegi i odwoływać się do nich, kiedy wybrany numer
będzie jednocyfrowy.
Niemniej robiłem już przymiarki polegające na wykręcaniu współczesnych
numerów na tej tarczy i problemu nie widzę. Zajmuje to więcej czasu, ale
przecież nie o to w tym projekcie chodzi. On nie ma zastępować normalnej
komórki. Gdyby tak na to patrzeć, to znajdzie się całe mnóstwo innych
"niedomagań" - brak obsługi SMS-ów to tylko najmniejszy z nich.

Poza tym znam kilku starszych ludzi, którzy jeszcze dzisiaj używają
starych telefonów z tarczą (po wioskach, gdzie starsze centrale jeszcze
obsługują wybieranie impulsowe).

Tak, tylko wykonanie czegoś takiego nie jest czymś, co wybiera się na
pierwszy projekt z programowanie uC. No i Atmega8 to jednak zdecydowanie
za mało...
Można by też zrobić to nieco inaczej - stosując jakiś moduł BT z
funkcjonalnością audio. Szczególnie fajnie musiałoby to wyglądać z Siri
z iPhone'a ("emulacja" operatorki ręcznej centralki). Tylko koszt
całości wtedy rośnie (odpowiedni moduł BT jest kilka razy droższy niż
moduł GSM), a końcowy efekt nie będzie już telefonem, a zaledwie
słuchawką bezprzewodową. Nie wspominając już o tym, że nawet nie mam
iPhone'a. ;)

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM

No to może zacząć od z pozoru mniej ambitnego, za to bardziej praktycznego
zadania i za pomocą atmegi podłączyć tarczę numerową do telefonu DECT?
Z drugiej strony bramka VoIP i asterisk. Łatwiej będzie testować działanie,
a potem oprogramować na przykład zamawianie budzenia tarczą numerową
(ze zwrotnym potwierdzeniem synterycznym głosem z centrali).

Jarek

PS
Zostało mi trochę modułów GSM, Motoroli bodajże. Łatwych do wykorzystnia,
bo złącze ma rzadki raster, więc mały problem z amatorskim lutowaniem.
Mogę nawet darmo oddać, pod warunkiem, że je znajdę.

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM

Prawdę mówiąc też o tym myślałem ale stwierdziłem, że rozwiązanie z
modułem GSM będzie bardziej dydaktyczne i pozwoli mi w praktyce
przetestować więcej informacji przyswojonych podczas lektury podręcznika
i tutoriali z sieci. Szczególnie zaś chodzi mi o takie zagadnienia jak
komunikacja po rs232 oraz wykorzystanie komend AT.
Poza tym zależy mi jednak na tym, żeby telefon działał gdziekolwiek.
Jestem chociażby ciekaw, co powiedzą na to znajomi należący do
rozmaitych historycznych grup rekonstrukcyjnych. ;)

Generalnie początek udany. Dzisiaj miałem trochę czasu i podpiąłem
telefon do płytki startowej z Atmegą. Procedura czytająca liczby z
tarczy, napisana w ciągu 15 minut, zadziałał od razu. Nie mam w tej
chwili żadnego wyświetlacza pod ręką, ale wynik jest bardzo ładnie
wyświetlany binarnie, na kilku diodach podłączonych do PORTC.

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM

No to z grubej rury: telefon dwusystemowy GSM/DECT.

Że stroją się średniowieczne zbroje, to wiedziałem. Ale że są tacy,
co rekonstruują lata siedemdziesiąte, to dla mnie nowość.

W owych czasach bywały też telefony z mnóstwem lampek. Jak kto był
ważny, to mu taki na biurko dawali. A w ogóle, im kto ważniejszy,
tym miał więcej telefonów na biurku. Taki Breżniew, to miał chyba
z kilkanaście. Można zrobić binarny CLIP na takich lampkach.

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM

Tak swoją drogą, to istnieją może jakieś moduły DECT do wykorzystania w
takich projektach czy mówimy o bardziej topornym podejściu, polegającym
na wykorzystaniu słuchawki DECT sterowanej przez zwieranie styków
klawiatury?

Lata siedemdziesiąte, to może nie (przynajmniej żaden z moich znajomych
do takiej grupy nie należy) ale już międzywojnie albo ww2 to jak
najbardziej. Oczywiście członkowie grup rekonstrukcyjnych zwykle
charakteryzują się sporą dbałością o detale, ale jestem ciekaw ich
zdania co do samego pomysłu - nie mówię o wykorzystaniu tego konkretnego
telefonu.
Co innego, jeśli chodzi o jakiegoś LARP-a. Z tego co mogłem
zaobserwować, to tam już można sobie pozwolić na większe odstępstwa od
realiów. :)

Niezły pomysł, chociaż raczej nie nada się do tego projektu. Posiadany
telefon nie ma żadnych lampek, a nie chciałbym przerabiać oryginalnej
obudowy.

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM

Podobno są, choć znaleźć trudno. Ale podłączanie się do linii klawiatury
nie jest takie złe.

Ale emulację sekretarki już można zrobić -- po podniesieniu słuchawki
najpierw słychać "łączę z numerem 6-7-8 3-4-5 6-7-8" a dopiero po tym
następuje odebranie połączenia.

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM

Dostrzegam tutaj kilka możliwych niedogodności:
1. Taki komunikat tylko przedłuża czas od usłyszenia dzwonka do
odebrania połączenia. Może się zdarzyć, że rozmówca najzwyczajniej w
świecie zrezygnuje właśnie w momencie odczytywania komunikatu.
2. Na dobrą sprawę mało kto dzisiaj jest w stanie skojarzyć numer z
konkretną osobą. Komórki rozleniwiły ludzi. ;) Z numerem ma się do
czynienia podczas jego wpisywania, a przecież i to można ominąć, gdy
kontakt prześle się po BT, NFC albo Sieci. Trzeba by zestawić w
programie numery z odczytywanymi nazwiskami ludzi... W praktyce trzeba
by więc zaprogramować obsługę książki telefonicznej. ;)

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM

Taka zapowiedź trwa nie dłużej niź jeden sygnał. Ale ryzyko jest.
Można też oczywiście odebrać od razu i w czasie zapowiadania numeru
puścić w drugą stronę komunikat "łączę z towarzyszem dyrektorem".

Od początku mówiłem, że projekt jest w poprzek dzisiejszych trendów.
Długie kręcenie, brak identyfikacji i jakiejkolwiek sygnalizacji
tego, co się robi.

No to by się jeszcze w tym telefonie przydał moduł Wi-Fi.

To oczywiście też. Ale i w druga stronę -- żeby można było kręcić
krótkie numery, w stylu epoki.

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM
Mam jeszcze kilka pytań odnośnie podłączenia mikrofonu i słuchawki do
modułu GSM. Mianowicie oryginalny kabel z tego RWT posiada tylko trzy
żyły. Byłbym więc zmuszony zastosować wspólną masę. Wyjście
słuchawkowe
pozwala co może być w pewien sposób podłączone do masy (strona 37
manuala) ale nie widzę czegoś takiego w przypadku wejścia mikrofonowego
(strona 35 - jest tylko positive i negative input).

Czy w takim razie wskazane jest wykorzystanie jakiegoś współczesnego
kabla telefonicznego, z czterema żyłami?

Na potrzeby tych rozważań zakładam zastosowanie mikrofonu elektretowego
w miejscu oryginalnej wkładki węglowej.

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM

To ze względu na eliminację zakłóceń indukowanych w kablu. Jeśli się
poda sygnał na jedno z wejść (a na drugie poda stały potencjał), to też
powinno zadziałać (miałem do czynienia z tymi modułami, ale wejścia
audio nie były mi nigdy potrzebne).

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM
Pomysł wszedł już w fazę wstępnego projektu. Program napisany w jakichś
50%, gdy tylko dostanę przesyłkę z modułem na MAX3232 zabiorę się za
dalsze testy i pisanie kolejnych funkcji. W międzyczasie zabrałem się za
projektowanie schematu i PCB pod Eagle. Do tej porty także nie miałem
raczej styczności z tym programem, podobnie jak zresztą z mikrokontrolerami.

Chciałbym rozwiać kilka wątpliwości, gdyż Google zwraca mi kilka różnych
wersji, a i projekty na które rzuciłem okiem mają tę kwestię rozwiązaną
w rozmaity sposób. Mianowicie chodzi mi o zasilanie Atmegi8.

Nie mam zamiaru korzystać z przetwornika A/C. Jak w związku z tym
powinienem podłączyć AVCC i AREF? Widzę, że przedstawiciele jednej
szkoły postulują, by mimo wszystko, zawsze i wszędzie dawać dławik przed
AVCC i kondensator pomiędzy AREF i GND.
Inni zadowalają się AVCC podłączonym do głównej linii zasilania
(niekiedy nawet ze wspólnym z VCC kondensatorkiem filtrującym) oraz AREF
wiszącym w powietrzu.

W jakiś przypadkach przy VCC warto dodać osobny kondensator
elektrolityczny/tantalowy obok tego 100nF?

Jakie rozwiązanie zalecalibyście mi w tym przypadku?

Dodam jeszcze, że planuję wykonać dwie płytki. Na jednej będzie się
znajdował uC oraz moduł GSM + jakiś prosty wzmacniacz do słuchawki
telefonicznej. Druga płytka będzie zawierała układ ładowania baterii i
przetwornicę do zasilania mechanicznego dzwonka (za którym wciąż się
rozglądam).

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM

różnych

AVCC połącz z VCC. Natomiast pin AREF połącz przez kondensator 100nF do
masy.

               http://dybkowski.net/

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM

Nie muszę dawać osobnego kondensatora filtrującego przy AVCC? Wystarczy
ten przy VCC?

A jak to jest z elektrolitami? Przy pinach zasilania modułu GSM
oczywiście będę musiał umieścić jakiś elektrolit, że względu na to, że

pobiera on większy prąd impulsami podczas nadawania. Czy w przypadku
Atmegi także jest wskazane umieszczenie elektrolitu, poza C 100nF przy VCC?

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM

że

O, panie, problem zasilania modułu GSM to temat rzeka.

Najlepiej wzorować się na schematach aplikacyjnych producenta
konkretnego modułu, chociaż jest kilka zasad sprawdzających się w
większości przypadków. Podczas nadawania moduł GSM pobiera zasilanie w
krótkich impulsach (o długości czasu timeslot'u), przy prądzie
dochodzącym do 2A. No i są dwa rozwiązania: albo przewymiarowujemy
zasilacz aby wydolił stale te 3A, albo musi nam wystarczyć zasilacz
500-600mA (plus tyle ile pobiera reszta urządzenia), ale bardzo blisko
modułu GSM musimy umieścić super kondensator. I to nie pierwszy z brzegu
elektrolit ale CapX, do tego o możliwie minimalnej rezystancji szeregowej.
http://www.element14.com/community/docs/DOC-24910/l/why-you-should-use-ultra-low-esr-super-capacitors-in-gsmgprs-applications

Trzecie rozwiązanie - stosowane w urządzeniach o zasilaniu z akumulatora
- to użycie akumulatora Li-Ion jako właśnie takiej sporej pojemności,
dołączonego możliwie prostą drogą do pinów zasilania modułu GSM.

A Atmegę zasil ze stabilizatora LDO, dając na wyjściu możliwie małą
pojemność dodatkową (żadnych dużych elektrolitów w tym miejscu) -
najlepiej zalecaną przez producenta LDO. Często dobrze sprawdzają się w
tym miejscu kondziołki ceramiczne.

               http://dybkowski.net/

Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM

W dokumentację stosowanego modułu (Motorola G15) jeszcze nie wczytywałem
się bardzo szczegółowo, ale z tego co widzę producent zaleca
umieszczenie kondensatora 1000uF między VCC a masą, możliwie blisko modułu.

Generalnie koncepcja jest taka, że telefon ma być (o ile można tak
powiedzieć) mobilny, a więc w grę wchodzi zasilanie z akumulatorka NiMH
3.6V. Oczywiście będę musiał dobudować jakiś układ ładowania, do
wejścia
którego mógłbym podpiąć standardową ładowarkę na 5V. Tym jednak zajmę
się w drugiej kolejności (niemniej byłbym wdzięczny za podpowiedzi co do
możliwych rozwiązań, najlepiej tych względnie nieskomplikowanych).
Najpierw chciałem przygotować program, przeprowadzić eksperymenty na
płytce testowej i złożyć moduł z uC i GSM.

Drugi moduł poza układem ładowania i akumulatorkiem będzie też zawierał
przetwornicę do elektromechanicznego dzwonka (o ile w międzyczasie nie
zmieni się koncepcja i nie zdecyduję się na jakiś elektroniczny
odpowiednik, tego jednak wolałbym uniknąć). Zasilanie będzie musiało
więc być na tyle wydajne, by w "stresie" znieść pobór prądu generowany
przez moduł i dzwonek.

http://www.element14.com/community/docs/DOC-24910/l/why-you-should-use-ultra-low-esr-super-capacitors-in-gsmgprs-applications

A gdzie takie coś można dostać? ;)
Producent zaleca właśnie zastosowanie kondensatora, ale nie ma
informacji na temat jego typu w dokumentacji pojawia się jedynie
następujące stwierdzenie:

"In order to minimise the ?it is recommended to use a short Flat cable
as possible and to put a 1000uF capacitor (or maximum possible) in the
D15 VCC input."

Pobór prądu w "peeku" ma wynosić około 1.5A.

Hmm... Z kilku różnych względów nie chciałbym już kombinować z różnymi
napięciami zasilania uC i GSM...

BTW w chwili obecnej poziom zaawansowania prac nad programem szacuję na
jakieś 50% (teraz czekam na moduł z max3232, który pozwoli mi
skontrolować czy wszystko jest ok i pchnąć projekt do przodu). Widzę, że
jak na razie wykorzystałem niewielką część flasha Atmegi8. Ten układ ma
też więcej linii IO, niż będzie mi potrzeba. Zastanawiam się nad
wykorzystaniem czegoś w rodzaju ATTiny 2313 albo 4313. Jak wygląda
kwestia przenośności kodu między tymi mikrokontrolerami? Wystarczy, że
uwzględnię inne nazwy portów i zmienię ustawienia w makefile, czy też
powinienem się liczyć z większymi utrudnieniami? Czy na przykład
rejestry funkcyjne i konfiguracyjne USART wyglądają dokładnie dokładnie
tak samo?

Site Timeline