Technologia wytwarzania PCB - ile klisz potrzeba?

W firmie długi czas montowaliśmy sami elektronikę za pomocą drukarki szablonowej, placera SMD i pieca rozpływowego. Potem przewlekane kąpiel, przewlekane nie pływające i gotowe. Jednym z ograniczeń były scalaki motoroli w FinePitch, nogi łączyły się cyną, a higroskopia powodowała że kropelka potrafiła wywędrować dość wysoko i przez to stawała się kiepsko widzialna nawet pod "małym niemcem". Potem się okazało, że ograniczeni to my myśleniowo jesteśmy ;) Wystarczy włożyć soldermaskę na 1 milsa na pady. Nie ma takiej możliwości żeby cyna zwarła nogi, napięcie powierzchniowe na to nie pozwoli, no chyba że lutuje się pastą wiaderkami a szablon ma korekcję na plusie 1mm ;)

Pozdrawiam.

Reply to
Miłosz Skowyra

O kurde, nie pomyślałem, że do zrobienia sit, potrzeba klisze ;P.... dzięki ;D...

Reply to
Konop

Miłosz Skowyra pisze:

Heh chlopie ja kilka lat temu sprzedalem im kilku chinskich podwykonawcow bo nie mieli pojecia ze mozna lepiej i taniej.

:):):)

Technoserwis to manufaktura sredniowieczna.

Reply to
zenek

W dniu 2010-06-11 00:08, zenek pisze:

Mam przedziwne wrażenie że piszesz dla frajdy pisania. Jeżeli kilka lat temu sprzedałeś im kilka patentów, to pochwal się komu konkretnie wysłałeś takie informacje. Zapytam i po chwili będę miał potwierdzenie z ZWOD-u że faktycznie tak było. No chyba że ta osoba już tam nie pracuje... albo samochód ją przejechał czy coś... Wybacz, ale byłem na miejscu i oglądałem jak to wygląda od wewnątrz, zresztą jak zobaczysz sobie na stronie jak potężną prywatną strukturą jest technoserwis, w wielu profilach działalności, to coś te Twoje zarzuty zaczynają wyglądać jakby wyssane z tego... no... wiadomo.

Pozdrawiam Miłosz.

Reply to
Miłosz Skowyra

W dniu 2010-06-10 18:39 Miłosz Skowyra napisał(a):

Ale jakich "sporych kosztów"? W najbliższej naświetlarni (Javelin) kilka razy zamawiałem klisze A5 po 3zł (2400 dpi). To jest drogo? Komplet dla płytki 2-stronnej z soldermaskami i jednym opisem to łącznie 15 zł.

A potem z tych klisz płytki wykonywał Faldruk - łącznie wychodzi nawet taniej niż w Technoservice oferta TS'ka.

Reply to
Adam Dybkowski

Witam,

W dniu 2010-06-10 21:36, Miłosz Skowyra pisze:

Oni to nazywają "ślepe przelotki"...

Reply to
Dykus

Dobra, inaczej... nie w celach prototypowych, a hobbystycznych ;)...

I nie mówię, że to drogo, ale nie lubię, jak mnie ktoś wprowadza w błąd. A myślałem, że właśnie tak było ;)... okazuje się, że nie, więc OK :)... Aha, co do cen - oni za kliszę liczą sobie 5zł netto, 4zł za sito i 5zł za testowanie doliczają... tak więc z prostej płytki robi się za przygotowanie 33zł netto :). i jeszcze 17zł za wysyłkę ;P...

Wiem, że to MAŁO! To jest tanio i jak robię płytki "zawodowo", to się zachwycam takimi cenami (terminami niekoniecznie ;P). Ale po prostu zobaczyłem cennik, policzyłem dla płytki hobbystycznej i pomyślałem, że wychodzi tanio, więc laminator idzie do szafy ;P... a po wycenie okazało sie, że jest 2x drożej niż liczyłem :(... i stąd to pytanie ;)... ale już wszystko jasne...

Reply to
Konop

W dniu 2010-06-11 06:27, EM pisze:

W Protelu trzeba pamiętać że biblioteki które dołączają, są raczej przystosowane do montażu na fali, do rozpływu trzeba pady lekko przerobić.

Nie sądzę żeby był to bardzo duży problem. Większym problemem jest nakładanie pasty niż staranne wykonanie maski.

IMHO jeżeli wykonawca PCB na to pozwala, to wygodne jest oblepienie pada soldermaską. Łatwiej się lutuje, nawet przy ręcznym montażu.

Pozdrawiam Miłosz.

Reply to
Miłosz Skowyra

W dniu 2010-06-11 00:43, Adam Dybkowski pisze:

Pytanie co jest priorytetem, czas czy koszt ;) Nie zamierzam nikogo nakłaniać do zmiany firmy jeżeli z poprzedniej jest zadowolony. Kilkukrotnie robiąc prywatne projekty, skorzystałem z firmy siakiejśtam i zaleta była jedna, było tanio choć wkurzająco. W jednym z projektów np. facet sam z siebie poprzestawiał przelotki i zmienił ścieżki, ale nie zauważył że na drugiej warstwie była wylana masa. Skutek to uruchamianie układu zacząć należało od 3x6800uF naładowanych do 5V i upalanie ścieżek...

2 czy 3 razy skorzystałem z takich firm, a potem zacząłem korzystać z TS-ki i byłem zadowolony, dlatego poleciłem.

Pozdrawiam Miłosz.

Reply to
Miłosz Skowyra
"

Nie wiedzialem ze BGA mozna na fali lutowac.

:):)

Reply to
zenek

Thu, 10 Jun 2010 17:54:26 +0200 Michoo <michoo snipped-for-privacy@vp.pl napisał:

W Faldruku robią foto.

Reply to
__Maciek

Thu, 10 Jun 2010 17:39:39 +0100 Miłosz Skowyra snipped-for-privacy@wyciecie.epf.pl> napisał:

Spore koszty są jak wyślesz do płytkarni gerbery albo plik z programu CAD i chcesz żeby to oni przygotowali klisze. Wtedy kasują jak za zboże. Jak sobie klisze złożysz sam i zaświecisz w naświetlani poligraficznej to wychodzi za nie tylko kilkanaście złotych. Z wykonaniem płytek w Faldruku wyjdzie taniej niż w TS.

Reply to
__Maciek

W dniu 2010-06-11 15:56, zenek pisze:

Tego to ja nie napisałem... Poza tym oczywiście że lutować można... tylko że niekoniecznie się polutuje ;) a o działaniu nie wspomnę ;)

Reply to
Miłosz Skowyra

Miłosz Skowyra pisze:

Biblioteki w protelu sa zgodne z dokumentacja producenta i czasami warto do nich zajrzec. A lutowanie na fali to wybacz ale epoka kamienia lupanego.

Reply to
zenek

Chyba troszke pomieszales.

Slepe przelotki to sa 'blind vias' (czyli ida od jednej strony plytki do srodka (a nie na tylot). 'Buried vias' (po polsku 'zagrzebane') to przelotki tylko miedzy wewnetrznymi warstwami. Micro vias to przelotki o dziurze 100-150um (z reguly w padach) wiercone (a raczej wypalane) laserem.

Reply to
Jerry1111

W dniu 2010-06-11 19:03, zenek pisze:

Masz rację że zgodnie z dokumentacją producenta. Jednak do fali pady muszę być większe niż do smd i w części not aplikacyjnych znajdziesz taką informację. Wynika to z tego że element jest przyklejony przed lutowaniem i na fali nic się nie stanie, jednak przy takich samych padach jak zaczniemy lutować rozpływowo to dość szybko uwidacznia się m.in efekt nagrobkowy.

Co do epoki kamienia łupanego... jak wyobrażasz sobie polutowanie obecnej płyty głównej bez fali, lub bez fali selektywnej ?

Reply to
Miłosz Skowyra

jesli chodzi o elementy uzywane najczesciej tj. 0402 , 0603 1206 1210 itd to protel 99 w swoich bibliotekach ma po kilka wersji kazdego , a jak jest w nowszym protelu to nie wiem

moze za 10-20lat da sie tak powiedziec , poki co technologia ma sie dobrze a smd-kowe odpowiedniki przewlekanych sa drozsze, a czasem i te odpowiedniki zachowuja sie jak plynny wosk lutowane nawet w procesie olowiowym , o pb-free mozna zapomniec

Reply to
nenik

Z tego co wiem, to mało która firma pozwala na dostarczenie własnych klisz. Sam wygląd warstw to nie wszystko.

Reply to
EM

Zależy o jakich elementach mówimy. Jeśli chodzi o rezystor SMD to on prawie nie kosztuje. Koszt montażu jest ok. 10x droższy niż samego elementu. Natomiast koszt montażu przewlekanego jest jeszcze znacznie wyższy.

Natomiast samo lutowanie na fali nie przeczy montażowi SMT. Elementy SMD o niezbyt gęstym rastrze lutuje się na fali. Podobnie z RoHS, nie ma problemu. Są to wszelkie płytki jednowarstwowe, gdzie z jednej strony jest THT, a od strony ścieżek SMT. Oczywiście dwustronne też mogą być takie. Kombinacji możliwych jest wiele.

Reply to
EM