Technika DSP - demodulacja FSK - Page 2

Re: Technika DSP - demodulacja FSK

PR oprócz APRSu jeszcze żyje? :)

Sam stoję przed tym tematem - chcę się uruchomić na APRSie a żaden tracker z
tych, które przejrzałem, nie spełnia moich oczekiwań, więc robię swój. Nie chcę
pisać wszystkiego od nowa tylko w miarę możliwości wykorzystać już istniejące
rozwiązania. I też właśnie rozglądam się za wydajnym sposobem wykrywania
częstotliwości, bo liczenie przejść przez zero (tak działa WhereAVR) podobno
średnio się sprawdza.

FOA-Pack wygląda obiecująco, ale nie znalazłem nigdzie kodu źródłowego do tego
trackera, a to dla mnie podstawa - plik .hex do wrzucenia do mikrokontrolera
mnie nie interesuje.

Mój tracker ma mieć moduł Bluetooth (BTM-112) i komunikować się ze mną przez
telefon, na razie mam wizję komunikacji tekstowej przez terminal (Pocket Putty
na Windows Mobile).

sp5gof

--
gof

[...]

częstotliwości, bo liczenie przejść przez zero (tak działa WhereAVR) jak sam
zauważyłeś w realnym środowisku średnio się sprawdza.

[...]

Chyba nie, ale warto mieć możliwość postawienia węzła jak
ktoś wyłączy w Polsce Internet ;-)

chcę

Jak napiszesz od nowa to rozwiążesz kilka problemów i zrozumiesz
dlaczego tak to działa. Głównie dlatego się za to zabrałem.
Jak już będe miał działający modem w sofcie - to pokusze się o doklejenie do
tego dsPIC'a ethernetu i spróbuje zrobić igate na 2 scalakach :-)

Ciekawy pomysł :-)

--
#begin 755 signature.exe
[tomek <at> sikornik <dot> net]                             vy 73! de SP9UOB
bit/s

Beda strzelac do takich :-)

No wlasnie - przeciez jest chyba do tego troche gotowego
oprogramowania, nie mozna podejrzec ?

J.

Re: Technika DSP - demodulacja FSK
bit/s

;-)

Większość rozwiązań na uC jest zamkniętoźródłowe.
Podglądałem kilka rozwiązań już - ale na zabawe mam czas tylko w weekendy.
W zeszły weekend doszedłem do wniosku że goertzel reaguje zbyt wolno, za
to mnożenie i opóźnienie wygląda obiecująco. Muszę się tylko nauczyć
projektowania filtrów FIR i ich implementacji.

--
#begin 755 signature.exe
[tomek <at> sikornik <dot> net]                             vy 73! de SP9UOB
Re: Technika DSP - demodulacja FSK

Teoretycznie najlepszB1% detekcjEA% by dawaB3%o porF3%wnywanie ostatnich
kilkunastu prF3%bek z oczekiwanym ksztaB3%tem sybmolu dla 0 i 1 (czyli
caB3%y okres 1200 i 1.8 okresu 2200). PorF3%wnywanie tu jest policzeniem
korelacji. Gorzej, BF%e symbol 2200 nie zawiera caB3%kowitej iloB6%ci
pF3%B3okresF3%w, tylko uB3%amek, wiEA%c wstawienie takiego symbolu w strum=
ieF1%
zmienia fazEA% nastEA%pnych, zatem i ich spodziewany ksztaB3%t. ByB3%oby du=
BF%o
B3%atwiej z 1200/1800 lub 1200/2400, bo wtedy kaBF%da jedynka czy zero
wyglB1%da tak samo, ew. jest zanegowane. I z korelacji by moBF%na
zrezygnowaE6%, i synchronizacja rzB1%d wielkoB6%ci prostsza, same zalety,
ale niestety nie tu:)

JeB6%li masz na tyle mocy procka BF%eby FIR zrobiE6%, to moBF%na tak:
StrumieF1% wejB6%ciowy na FIR o takiej dB3%ugoB6%ci, jak dB3%ugoB6%E6 symb=
olu
(dB3%uBF%szy sprawi, BF%e sB1%siednie symbole bEA%dB1% wpB3%ywaB3%y na sieb=
ie, efekt
niemile widziany). FIR ma byE6% taki, BF%eby przepuszczaB3% do 1200 a
wycinaB3% od 2200. Np. taki (dla 16 kHz):
-0.0523 -0.0256 -0.0050 0.0376 0.0959 0.1559 0.2012 0.2180 i dalej
symetrycznie 0.2012 0.1559...
Na jego wyjB6%ciu bEA%dzie duBF%y sinus dla 1200 i jakieB6% B6%mieci przy 2=
200.
Tylko BF%e nigdy nie wiadomo w jakB1% fazEA% 1200 trafimy, wiEA%c ten jeden
okres 1200 moBF%e dawaE6% szczyty za kaBF%dym razem w rF3%BFnych miejscach=
.
Czasem to bEA%dzie jeden dodatni i jeden ujemny, czasem jeden ujemny i
dwa sB3%absze dodatnie, a typowo coB6% pomiEA%dzy:) MoBF%na zliczaE6% symbo=
le
2200 i sobie przewidywaE6% fazEA%. Ale to dla ambitnych. A moBF%na teBF%
wyrF3%wnaE6% tego sinusa to czegoB6% w miarEA% pB3%askiego. Gdyby byB3% syg=
naB3%
kwadraturowy, to B3%atwo sobie amplitudEA% wyliczyE6% z sumy kwadratF3%w. A=
le
BF%e nie ma, to go sobie moBF%na zrobiE6% przez opF3%BCnienie o E6%wierE6%
 okresu
(tak jakby z sinusa zrobiE6% cosinus), i wychodzi amplituda (pierwiastka
nie lubimy):
y[n] 3D% x[n]^2 + y[n-E6%wierE6% okresu]^2
x to wyjB6%cie z FIRa. y to juBF% jest sygnaB3% trzymajB1%cy siEA% wysoko p=
rzy
1200 i nisko przy 2200. Do detekcji caB3%kiem siEA% nadaje.

Oddzielny temat to synchronizacja. Do tego przydaje siEA% wiedza o
protokole. Typowo powinna byE6% preambuB3%a, pozwalajB1%ca na znalezienie
momentF3%w gdy jeden symbol siEA% koF1%czy a nastEA%pny zaczyna. Np. histog=
ram
ze zmian tego wyBF%ej wyliczonego sygnaB3%u moBF%e to podpowiedzieE6%.
PrF3%bkowanie bEA%dB1%ce wielokrotnoB6%ciB1% 1200 teBF% nieco uB3%atwi. Prz=
y dobrej
synchronizacji moBF%na teBF% CPU zaoszczEA%dziE6% i liczyE6% wszystko nie c=
prF3%bkEA%, ale raz na symbol.

WP

Re: Technika DSP - demodulacja FSK

ja bym na twoim miejscu jeszcze przemyslal - filtry i limiter mozna zrobic
analogowo - bedzie szybsze i bedzie pobierac mniej pradu niz procesor...
nie mowiac o zakresie dynamiki ...

--

Re: Technika DSP - demodulacja FSK

jeszcze jeden pomysl mi przyszedl do glowy :
http://en.wikipedia.org/wiki/Quadrature_mirror_filter
z tym ze moja znajomosc matematyki nie umozliwia mi stwierdzenie czy taki
filtr sie 'nada' (chociaz mysle ze w przeciwienstwie do Groetzla -
wprowadzalby tylko pewne opoznienie, a przy PR/APRS to nieistotne, bo
transmisja jest half-duplexowa) .

idea bylaby tu podobna do uzycia zero-crossing, tzn. dzielimy sygnal na 2
czesci , mniejsze niz 1700 i wieksze niz 1700.

zaleta nad 0 crossing taka, ze nawet rozpoznajac 'bity' na podst. prostej
sredniej z kazdych pasm (czyli albo mamy 'wiecej dolu' albo 'wiecej gory')
mozna wprowadzac prosta 'redukcje zaklocen' - np. malo dokladnym (a co za
tym idzie szybkim) Groetzlem badac 'dol' i 'gore' _poza_ interesujacym nas
pasem - dzieki czemu uzyskamy srednia 'zaklocen' poza interesujacym
prazkiem, i te srednia zwyczajnie odejmujemy przy ostatecznej decyzji od
kazdej ze skladowych. moze dzialac zarowno 'krotkoterminowo' (redukcja
szumow) jak i dlugo (korekcja np. charakterystyki czestotliwosci)

dodatkowa zaleta ze juz po pierwszym 'podziale' uzyskujemy dwa rownolegle
strumienie, ktore mozemy rownolegle przetwarzac - no ale to jedynie jesli
uzywamy jakiegos dsp/fpga/wielordzeniowej architektury , chociaz od biedy
mozna np. uzyc jednego szybkiego mikrokontrolera 'rozdzielajacego' pasma, a
nastepnie np. dwoch dodatkowych , pracujacych rownolegle - analizujacych
kazde z osobna (lub nawet dwoch drabinek DAC i komparatora, ew. analogowych
filtrow)