[tania] alternatywa dla starego dysku ATA - Page 2

Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

Nie miewam potrzeb odpalania gier, żadnych, satanistycznych i oazowych,
starych i nowych więc po prostu nie wiem, czy się da. Nie napisałem
jednak, co myślę o tych, którzy gustują w tego typu rozrywce, mimo iż
swoje zdanie na ten temat mam (i zupełnie nie chodzi mi o światopogląd
tej konkretnej gry). Jeśli czujesz się gorszy, bo masz takie potrzeby,
to już Twój problem - ja się w życiu nie kieruję zdaniem kogokolwiek,
zwłaszcza tak ogólnym, ale to już na marginesie :)

Da się odpalić Autotraxa i po to mi głównie DosBox. Odpalałem też trochę
narzędzi pod GUSa, żeby pozgrywać midy, które lata temu robiłem pod tą
właśnie kartą - emulacja jest doskonała, skoro da się wymieniać banki
brzmieniowe. Odpalałem też trochę dem sprzed 20 lat i starszych - pod
CGA i EGA, celem zobaczenia sobie, jak to w ogóle wyglądało. Wszystko
ruszyło.

--
pozdrawia Adam
Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA
http://www.dosbox.com/comp_list.php?showID43%36&letter=O

Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA
Dzięki. No właśnie broken, bo ona zamiast DOS4GW używa jakiegoś
niestandardowego EMM-a marki Borland. A jeśli chodzi o jakość to Borland
ma rozrzut jak ruska katiusza.

Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

I bywa mocno żerny na zasoby. Chciałem Heretica (normalnie to na 486 chodzi
płynnie) odpalić w ten sposób, to jak już go ustawiłem, że gra chodziła w

miarę płynnie, komp 3 GHz, 2GB pamięci, 256MB obraz, to komputer zaczął
się
dusić (prawie 100% proca dwurdzeniowego). Lepsze okazało się zastosowanie
otwartoźródłowego silnika do gry (projekt jHeretic/jDoom/jHexen), który też

dość mocno obciąża maszynę, ale zostawia jej jednak trochę swobody na
oddech, do tego jest znacznie przyjemniejszy w odbiorze (znaaacznie lepszy
render).
Natomiast tam, gdzie nie było potrzebne korzystanie z niuansów, DOSBOX
sprawował się świetnie.

Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

Render zdaje się można wybrać z kilku. Co do smaku na moc to nie wiem,
na i5 raczej nie czuję, żeby coś tam czkał, natomiast domyślnie
przydział zasobów jest niewielki i do płynnego działania autotraxa w
1280x1024 (więcej nie działa niestety) trzeba wymusić maksymalny
przydział mocy. Zjada mi to jeden rdzeń tak w 80%.

--
pozdrawia Adam
Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

Próbowałem rzeźbić, ale albo przy oszczędnych ustawieniach animacja
traciłą
na płynności, albo przy zbyt mocnych, też zaczęła skakać, ale to z powodu
niedostatecznej wydajności maszyny... wtedy też za animacją skakało
wszystko.

przydział

Moje to Pentium D925, znacznie żerniejszy od Heretica Wiedźmin chodził mi
płynnie (choć nie grałem w W, bo takie gry mi nie leżą, wolę takie, gdzie
trzeba raczej pomyśleć, ewentualnie do tego wykazać się trochę
zręcznością,
strateg ze mnie jak kozia D4, kto widział, to wie, co mam na myśli...), więc
pewnie DosBox trochę za bardzo chciał mi zrobić dobrze, ale nie bardzo
umiał... Jakoś w końcu doprowadziłem do sytuacji, gdy animacja była
płynna,
a system nie przycinał... ale i tak żarło to chyba z 80% procka,
dwurdzeniowy, jakby nie było. Już jHeretic żarł mniej i w zasadzie bardziej
może ograniczała go karta graficzna (Palit 7300GT, lekka chujówka
wydajnościowa, ale chodzi sprawnie), niż wydajność sprzętu.

Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

Na dobrą sprawę z emulacją przecież zawsze tak było. Pamiętam artykuł w
"Enterze", opublikowany gdzieś koło 1998 roku. Autor zrobił przegląd
emulatorów rozmaitych ośmio- i szesnastobitowych platform. W pewnym
momencie zwrócił uwagę, że chociaż oryginalny ZX Spectrum miał procek
3,5MHz i 48k RAM-u, to do emulatora pod Windowsa nie powinno się
podchodzić bez procesora Pentium i tych 32MB RAM. ;)

A DOSBox przecież robi kompletną emulację x86, dzięki czemu jest
dostępny też na innych platformach sprzętowych.

Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

To albo z tą grą było coś nie tak albo z DOS Boxem. Duuużo nowszy Blood
odpalony na Core 2 Duo 3GHz chodzi bez najmniejszego zająknięcia, choć
na poprzednim komputerze (Athlon 1700+) zamulał. Przez chwilę miałem
pomysł, by do starych gier poskładać jakiegoś peceta (fajna płyta z
P233MMX się w piwnicy kurzy) ale skoro teraz gry ze schyłkowego okresu
DOSa chodzą mi na DOS Boxie to dałem sobie z tym spokój.

Autotrax to raczej generalnie nie ma zbyt wielkich wymagań bo przecież
ten program powstał chyba w czasach 386. Jedyne, co tam może nieco
więcej czasu zabierać to kontrola ścieżek z netlistą. A tak w ogóle to
polecam pakiet Circuitmaker 2000 - formalnie to nigdy on nie stał się
darmowy ale kupić go też już się nie da. Wchodzący w jego skład
Traxmaker to dosłownie stary Autotrax w wersji pod Windows - pełna
zgodność formatu plików i bibliotek, te same skróty klawiaturowe.
--
Pozdrawiam      Bad Worm        badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

Rysowanie ścieżek w dużej rozdzielczości, gdy jest ich więcej, trochę
trwa. Nie dużo, ale każde przesunięcie kursora to lag. Był, znaczy, bo
po wymuszeniu mocy jest szybko.

Hmm... może trzeba będzie spróbować. Tego autotraxa mam w rdzeniu
kręgowym i mogę przy lunaktykowaniu wymieniać wszystkie funkcje :) Nigdy
nic nadto nie potrzebowałem, stąd nieochota do poznawania nowego środowiska.
Zresztą klawiaturę mam swoją, zdefiniowaną jeszcze z 18 lat temu.

--
pozdrawia Adam
Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

Ciekawa sprawa. Te wyższe rozdzielczości OIDP wymagały jakiś kombinacji
i nieoficjalnych sterowników do programu, tak?

Warto się przesiąść. Jedną z niewielu rzeczy, której mi w tym pakiecie
brakuje, to zwrotna informacja z Traxmakera do Circuitmakera by zmiany w
PCB były wprowadzane na schemat. Ale da się żyć, do przesiadki na
Cadstara jakoś się nie mogę zebrać. CM2000 chodzi jak przecinak a
dodatkowo ma wbudowane proste narzędzie do symulacji bazujące na PSpice.
--
Pozdrawiam      Bad Worm        badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

Symulacja vesy, widać pobiera nieco mocy. Same sterowniki są już leciwe,
acz powstały nieco później.

--
pozdrawia Adam
Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

Raczej DosBox. To jedyne środowisko, które nie radziło sobie wydajnościowo.
Gra uruchomiona bezpośrednio w systemowej emulacji DOS, nawet potrafi
coś-tam brzęczeć, kaprawo, ale nie jest bezgłośna. I chodzi megapłynnie.

Pograłbym i dzisiaj, ale z powodu błędu własnego, dane poszły się jechać.
Czasem coś z netu ściągnę. Ale małe to bywa i ginie czasem pośród znacznie
większych plików, umiejących 10-100 razy mniej :P :)

Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

Moim zdaniem emulacja to jednak nie to samo. Emulator jest fajny, kiedy
chcemy sobie dla zabicia czasu pograć w jakąś starą grę, choćby na
telefonie albo tablecie. Za nic jednak nie oddaje klimatu grania na
oryginalnym sprzęcie, bez względu na to czy mówimy o C64, Amidze,
Pegasusie czy PSX. W przypadku peceta też się to sprawdza, zwłaszcza
jeśli to jest TEN pecet, na którym grało się przed laty. ;)

Poza tym ciekawym doświadczeniem jest próba włączenia przeglądarki i
zobaczenie, jak kompletnie nie radzi sobie z obsługą współczesnych stron
www. Daje to pewne wyobrażenie na temat tego, jak wiele się zmieniło w
ciągu tych kilkunastu lat.

BTW Pegasusa też od czasu do czasu wyjmuję i podpinam do telewizora.
Współczesnego, na którym piksele są już całkiem sporymi kwadracikami. ;)

Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

Na Allegro przejściówek ci wszelakich u nas dostatek :)

Czytać możesz ile wlezie. Dopiero zapis może powodować problemy. A jak
szybko się zdegraduje, to też różnie, zależy od konstrukcji komórki
pamięci.

Przypuszczam, że padnie prędzej, niż karta dojdzie dni swoich.
A tak na szybko - zainteresuj się "Disk-On-Module", też można nabyć na
Allegro.
Co do SATA - starsze BIOSy mogą nie dość, że nie zobaczyć całego dysku, to

niektóre wręcz stają okoniem i przy dysku przekraczającym "pojmowalność"
BIOSu będzie "Nie wstanę, tak będę leżał". Mocno zależy od konkretnego
BIOSu. Rozwiązaniem (zastosowałem na starym serwerowcu Globalyst 730) jest,
że dysk systemowy mały, włączony w BIOS, duży w BIOS wyłączony,
pozostawione
włączenie portu (choć niektóre Szklarnie potrafią zobaczyć i obsłużyć
wyłaczony zasób), dysk zostanie przy wstawaniu Windy zobaczony, wciągnięty i

obsłużony.

Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

On 25/03/2013 20:38, Atlantis wrote:> Leży u mnie pewien stary komputer
- Cyrix 6x86. Pożytku z niego żadnego,
> [...]
 > względów czysto sentymentalnych - fajnie czasem odpalić jedną z
 > klasycznych gier na sprzęcie, który był moim pierwszym pecetem.
 >
 > Sęk w tym, że ostatnio dysk zaczyna szwankować. Podejrzewam bad sectory.
 > Czy istnieje jakieś alternatywne rozwiązanie, np. przejściówka IDE2CF?
 > Kiedyś straszono błyskawiczną degradacją karty w wyniku działania pliku
 > wymiany, ale na dobrą sprawę dzisiaj z pamięci flash korzysta się
 > powszechnie i nic złego się nie dzieje - SSD w netbookach, SD w
 > Raspberry Pi itp. Zabytkowy pecet i tak jest włączany okazjonalnie.

Przez kilka lat działała u mnie płyta VIA EPIA m1000 (architektura 486)
z wetkniętą CF przez przejściówkę.

c.

Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

Aczkolwiek chyba nie wszystkie karty działają w takich przejściówkach
bądź nie ze wszystkich da się zabootować system.
--
Pozdrawiam      Bad Worm        badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

karty CF majá dwa tryby pracy:

CF mode i ATA mode. Jedyny CF z jakim sie spotkalem ktory nie obsluguje
tryby ATA to byl jakis CF Microdrive wsadzony do MP3 playera od
Creative... ale to bylo wieki temu.
W tej chwili swiat juz odchodzi od CF wiec juz pewnie nic nowego nie
wymysla jezeli chodzi o ten system.

c.

Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

W każdym razie kupiłem przejściówkę CF2IDE (z możliwością zainstalowania
dwóch kart jednocześnie) i jakąś niedrogą, 4GB kartę Kingstona. Po
podzieleniu jej na partycje i zainstalowaniu Windowsa 98SE mogę
powiedzieć jedno - ten komputer jeszcze nigdy nie działał tak szybko. ;)

Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

stawiam na to ze po dwóch tygodniach działania kompa karte trafi szlag.
Flash ma ograniczoną liczbę zapisów, a W98 korzysta ze swap file'a i mnóstwa
tymczasowych plików

@

Re: [tania] alternatywa dla starego dysku ATA

mn?stwa

Może by i tak było gdyby nie fakt, że komputer jest odpalany raz na
kilka miesięcy celem pogrania w stare (głównie DOS-owe) gierki. Nie
wszystkie tytuły udało mi się odpalić na DOSBox-ie, poza tym oryginalny
komputer lepiej oddaje tamten klimat.
Internetu oczywiście na nim nie przeglądam. Office'a nie odpalam.
Grafiki nie obrabiam. Ma te swoje 64MB RAM-u i chyba zbyt często do
swapa nie musi się odwoływać.

Site Timeline