Takiego lasu wasów jeszcze nie widziałem.

Pewnie jest to tam od dawna, ale ja natknąłem się dziś i jestem w szoku.
http://nepp.nasa.gov/whisker/photos/index.html#aircap
P.G.

Re: Takiego lasu wasów jeszcze nie widziałem.

Przy czym ... ta pierwsza konstrukcja z kondensatorem zmiennym wyglada na
stara.  To moze miec 25 lat.
No i ciekawe - olow nie zapobiega whiskersom, czy kondensator byl bielony
czysta cyna ?

J.

Re: Takiego lasu wasów jeszcze nie widziałem.

To są wąsy z kadmu

Łukasz

Re: Takiego lasu wasów jeszcze nie widziałem.

E! nie przeparaszam - cyna, widać chyba czysta.

Łukasz

Re: Takiego lasu wasów jeszcze nie widziałem.

Czysta, nanoszona galwanicznie. Z górą trzydzieści lat temu zagoniono
mnie do praktykowania we fabryce Kasprzaka. Tam mieli galwanizernie,
w której cynowano śrubki i inne blaszki. Kadmowano zresztą też.
Kondensatorów chyba nie, bo te przyjeżdżały skądeś gotowe. Ale na pewno
niektóre obudowy silników magnetofonowych. Jak ktoś ma gdzieś na strychu
sprzęt Kasprzaka z tego okresu, może zajrzeć, czy też mu się taki zarost
wyhodował.

Re: Takiego lasu wasów jeszcze nie widzia łem.
Powitanko,

Oby sprzet medyczny w takim wykonaniu ratowal kiedys zycie
uniourzednika, ktory to wymyslil.
Jaki wlasciwie jest mechanizm powstawania takich struktur? Wiadomo, ze
niewielki dodatek Pb eliminuje to zjawisko, ale czy np. lakierowanie
zapobiega/chroni przed tym? Albo moze jakas inna technika pozwalajaca
ustrzec gotowy bezolowiowy sprzet przed whiskerami (jakas kapiel
galwaniczna bezpradowa)?

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
Re: Takiego lasu wasów jeszcze nie widziałem.

O ile się orientuję (ale nie robiłem gruntownego dochodzenia) to mechanizm
do końca nie jest znany, ani dlaczego dodatek ołowiu zapobiega (może zużywa
się liczba lokalnych atomów cyny, a ołowiowe nie chcą się przyłączyć).
Z jaką siłą rośnie whiskers? Jakieś siły międzyatomowe o tym decydują, a te
chyba są znacznie silniejsze niż by się wydawało.
Czy lakier potrafi się przeciwstawić tak cieniutkiej igiełce wbijającej się
powolutku - śmiem podejrzewać, że whiskersowi jest prawie wszystko jedno,
czy wbija się w powietrze, czy w lakier.
Coś mi się kojarzy, że rosnący bambus potrafi się przebić przez pozornie
twarde rzeczy - może deskę.
Tu cienkość whiskersa daje mu chyba jeszcze większą siłę przebicia.
Jak jest na prawdę nie wiem, ale gdyby lakier zapobiegał to chyba problem by
praktycznie nie istniał, a istnieje.
P.G.

Re: Takiego lasu wasów jeszcze nie widziałem.
e zuBF%ywa
Jest mniej wiEA%cej znany, naprEA%BFenia w materiale powodujB1% wypychanie
materiaB3%u przez sB1%siadujB1%ce krysztaB3%y.
Dlatego szybciej rosnB1% jeBF%eli podda siEA% powB3%okEA% cyklom chB3%odzen=
ia i
ogrzewania (rozszerzalnoB6%E6 cieplna).
OB3%F3w psuje tEA% strukturEA% krystalicznB1%.

Nie kaBF%dy. Na tej stronie jest gdzieB6% to opisane.

Re: Takiego lasu wasów jeszcze nie widziałem.

Wiem, że nic nie wiem, ale tak na chłopski rozum jak naprężenie wypchnie
jakiś kryształ to skąd potem w tym miejscu kolejny do wypchnięcia. Kolejny o
który jest za dużo powinien być raczej obok a nie tam, gdzie jakiś ubył.
P.G.

Re: Takiego lasu wasów jeszcze nie widziałem.

Obawiam się, że nikt z nas tego nie rozumie i musimy przyjmować na  wiarę
to, co nam ktoś przedstawia jako wyjaśnienie.
Mamy zero możliwości własnej weryfikacji. Oczywiście mam na myśli kogoś, kto
nie prowadzi badań naukowych w tym kierunku.
Ja gdybym nie widział rtęci, to tez bym za bardzo w jej istnienie nie
uwierzył? Bo niby dla czego w temperaturze pokojowej (od -38.83 stopni C )
jakiś metal ma być ciekły?  Cyna to w ogóle ciekawy metal ze wzgledu np. na
tzw. zarazę cynową.

pzdr. Janusz

Site Timeline