Takie niewinne źródełko prądowe

helo,

Dostałem do przemyslenia temat skonstruowania regulowanego, stabilizowanego
źródła prądowego. niby temat prosty, ale to ustrojstwo ma dać się regulować
od 2 do 40A przy 150V. Obecne rozwiązanie to 3-fazowe trafo i sterowany
prostownik na tyrystorach. Łatwo sobie wyobrazić ile to wazy.

Zamiast trafa mozna by dac odpowiednio duzy zasilacz impulsowy, do regulacji
prądu
http://www.daycounter.com/Circuits/Current-Servo/Current-Servo.gif.
Pytanie - co pierwsze wybuchnie po podłączeniu pełnego obciązenia ? :)

A tak powaznie - poza dobraniem elementów mocy tak, zeby nie poszły z
dymem - czy to rozwiązanie zadziała ? Coś za prosto to chyba wygląda, zeby
poszło od pierwszego włączenia :) Jakich niespodzianek mozna się spodziewać
?

pozdr

@

Re: Takie niewinne źródełko prądowe
Hello Artur,

Jasne.

Jaja sobie z nas robisz?

Chcesz liniowym układem odprowadzać 6 kW ciepła? Bądź poważny.

Re: Takie niewinne źródełko prądowe

ciekawe skąd wiedziałem, ze pierwszy z odpowiedzią będzie RoMan, i ze będzie
ona własnie w tym stylu :)

no ale ok, za szybko pomyslałem ... i za duzo chciałem. wystarczy mierzyc
spadek na oporniku szeregowym i tym spadkiem regulowac PWM ... juz w samym
zasilaczu, po co jeszcze dokładać coś więcej.

duzo tu wkoło sprzętu chłodzonego wodą ;)

równiez,

@

Re: Takie niewinne źródełko prądowe
Hello Artur,

Ciesz się, że tak delikatnie... Za duży upał jest na poważniejsze
złosliwości.

A tak naprawdę to potrzebujesz takiej dokładności, że chcesz mierzyć
po wtórnej?

Dopiero co narzekałeś na duży transformator... 6kW wystarczy, żeby
regularny prysznic używać.

Re: Takie niewinne źródełko prądowe

tak tak, znam Twoje mozliwości w tym zakresie ;)

tak chyba będzie korzystniej dla szybkości odpowiedzi przy zmianach
obciązenia. a czy to rozwiązanie ma jakieś znaczące wady, ze pytasz ? Poza
większymi rozmiarami bocznika ...

@

Re: Takie niewinne źródełko prądowe
Hello Artur,

Do tej pory radził sobie regulator tyrystorowy z czasem reakcji bardzo
dużym - skąd nagła potrzeba szybkiej reakcji?

Najprościej: podaj zastosowanie. Bo jeśli to elektroliza, to w ogóle
jakakolwiek regulacja po wtórnej nie jest potrzebna.

Re: Takie niewinne źródełko prądowe

nie ma potrzeby szybkiej reakcji, ale jest potrzeba skonstruowania kilku
takich zasilaczy, te obecne nie są juz produkowane i powoli się sypią
(elektrolity wysychają, luty pękają itp) bo mają juz dobrze ponad 20 lat.
stosowane są do zasilania lamp wyładowczych w laserach w obrabiarkach cnc.

pozdr

a.

Re: Takie niewinne źródełko prądowe
Hello Artur,

No to jest dokładnie tak, jak podejrzewałem - tu nawet sprzężenie
zwrotne ze strony wtórnej nie jest potrzebne a jedynie "zadanie" prądu
po stronie pierwotnej. I solidny dławik po wtórnej, żeby lampy nie
gasły. Banał, choć skala paskudna.

Re: Takie niewinne źródełko prądowe
UBF%ytkownik RoMan Mandziejewicz napisaB3%:
 siEA% regulowaE6%
y z
 spodziewaE6%
ny.

I juBF% wiemy kto za ocieplenie klimatu odpowiada... PrzecieBF% to jest20%
B6%rednia moc ogrzewania nieduBF%ego domu jeB6%li wielkich mrozF3%w nie m=
a.

--20%
Darek

Re: Takie niewinne źródełko prądowe

Re: Takie niewinne źródełko prądowe

No co, chlodnica w samochodzie potrafi.
Setka tranzystorow, stosowna ilosc radiatorow, trzy wiatraki i
zbiornik wody dla bezpieczenstwa :-)

J.

Re: Takie niewinne źródełko prądowe

Marne szanse. Kiedyś próbowałem. Dziesięć lub dwanaście IRFZ48 połączonych
równolegle.
(P19%0W, Id50%A) chłodzenie wodne. Działało bardzo krótko. Prąd jedynie
100A. Moc miała się wydzielać w granicach 1kW.

--
Desoft

Re: Takie niewinne źródełko prądowe

No ale Ty  dales 100W na tranzystor, a  ja proponuje 60 - a to duza
roznica :-)

J.

Re: Takie niewinne źródełko prądowe

No ale ja dałem 1kW Ty 6 - a to duża różnica. :-)

--
Desoft

Re: Takie niewinne źródełko prądowe

Zrobiłem kiedyś 3.6KW bez wody. Część z tej mocy była wytracana na
opornikach (miały swój gustowny radiator), reszta na tranzystorach. IRFZ
się nie nadają do tego, trzeba poszukać czegoś potrafiącego wytracić
odłożoną moc (power transistor). Zastosowałem MJ15003 o ile pamiętam w
ilości chyba 24 sztuk... nie pamiętam dokładnie, w każdym razie prądy na
poziomie 300A musiało przez chwilę wytrzymać. Tak czy siak w pojedynkę
nie dało się tego przenieść :)

Miłego.
Irek.N.

Re: Takie niewinne Ÿródełko pršdowe

Radiator ? Toz 3kW to przeciez wieksza farelka jest, pod warunkiem ze
oporniki rozgrzane do czerwonosci :-)

a 2kW grzejnik CO to ma metr szerokosci

J.

Re: Takie niewinne ?ródełko pršdowe

Przemysłówka, nawiew wentylatorem (a w zasadzie 3 sztuki o ile
pamiętam), radiator nie jako płaska i bezpieczna w utrzymaniu
powierzchnia, tylko zaje..... pofałdowana jak na radiator przystało,
czerniony...  hmmm... :)

Miłego.
Irek.N.

Re: Takie niewinne �ródełko pršdowe

Atam do czerwoności. Zamawiałem kiedyś rezystorki 0.5 kW, bez radiatora,
maja ledwie 35 cm długości.

--
P. Jankisz
Re: Takie niewinne źródełko prądowe
Trafo mają to do siebie ;)

Grzałka przemysłowa... znaczy się tranzystor.

To rozwiązanie jest bez sensu - każda porządna przetwornica impulsowa
mierzy napięcie na wyjściu i w zależności od niego reaguje na zmiany
obciążenia, wystarczy, że to napięcie będziesz brał z rezystora
pomiarowego (np 10m 0.5%) i dostaniesz zamiast źródła napięciowego
źródło prądowe. Tylko pamiętaj o zabezpieczeniu przed brakiem
obciążenia, bo inaczej Twoje trafo i kondensatory opuszczą układ
słoneczny. ;)

Re: Takie niewinne źródełko prądowe
UBF%ytkownik Artur Miller napisaB3%:
 siEA% regulowaE6%
 spodziewaE6%

W zasadzie BF%adnych poza atrakcjami typu "B6%wiatB3%o i dBC%wiEA%k (dymy=
20%
gratis)". Policz sobie moc traconB1% na tranzystorze regulacyjnym -20%
przecieBF% on pracuje liniowo! W skrajnym przypadku bEA%dzie to 6kW - mas=
z20%
takiego mosfeta?

DalszB1% sprawB1% jest to BF%e to jest ukB3%ad pt. "jak maB3%y Jasio pEA%
tlEA%20
sprzEA%BFenia zwrotnego sobie wyobraBF%a" Zero zrF3%wnowaBF%enia termicz=
nego20%
(rF3%BFne rezystancje na wejB6%ciach opampa, koszmarnie duBF%a staB3%a c=
zasowa -20%
przy szybkozmiennym obciB1%BFeniu nie wiem jak to zadziaB3%a, trzeba by =

przesymulowaE6% z modelem obciB1%BFenia zmiennego - czy dla twoich warun=
kF3%w20%
moBF%e byE6% tak wolno reagujB1%cy ukB3%ad. JeB6%li juBF% ma to byE6% ukB3%
ad liniowy20%
zdolny do rozproszenia 6 kW (koszty!) to niech bEA%dzie chociaBF% szybki =
-20%
kompensacja czEA%stotliwoB6%ciowa w stabilizatorze ma za zadanie20%
uniemoBF%liwiE6% jego wzbudzenie siEA% na wiEA%kszych czEA%stotliwoB6%cia=
ch a nie20%
spowolniE6% go do prEA%dkoB6%ci opornicy wodnej obsB3%ugiwanej przez pana=
 Zdzicha!

A na powaBF%nie - jeB6%li ukB3%ad nie musi byE6% skrajnie szybki (ten mim=
o20%
liniowoB6%ci nie jest) to zastosowaB3% bym regulacje impulsowB1% z szereg=
owym20%
kluczem (klasyczny ukB3%ad "buck" tyle BF%e z pEA%tlB1% stabilizujB1%cB1%
 nie20%
napiEA%cie a prB1%d). Co prawda kawaB3% ferrytu na takie moce potrzeba al=
e20%
sprawnoB6%E6 energetyczna bEA%dzie na tyle dobra BF%e zwykB3%y radiator =
sobie20%
poradzi (bo do tych 6 kW to B6%redniej wielkoB6%ci instalacjEA% CO w20%
mieszkaniu przeciEA%tnego metraBF%u moBF%na podB3%B1czyE6%...). Tyle BF%
e jeB6%li20%
zadajesz takie pytania to nie widzEA% szansy BF%ebyB6% przebrnB1%B3 prze=
z20%
konstrukcjEA% rzeczywistego regulatora impulsowego - nie sztuka poB3%B1c=
zyE6%20
klucz, diodEA%, cewkEA% i kondensator BF%eby pokluczowaE6% zasilaniem, sz=
tuka20%
tak klucz wysterowaE6% BF%eby wzbudzeF1% nie byB3%o (jak sterowanie podzw=
ania to20%
sprawnoB6%E6 leci na B3%eb i tranzystor kluczujB1%cy zaczyna B6%wieciE6%
2E%..) i tak20%
dobraE6% opF3%BCnienie reakcji pEA%tli oraz jej wzmocnienie BF%eby reago=
waB3%a20%
moBF%liwie szybko ale bez wpadania w oscylacje.

--20%
Darek

Site Timeline