SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??

Witam!

    Ostatnio do pomiarów mostkiem tensometrycznym stosowałem
"all-in-one" AD7796 (7797)... spisywały się znakomicie! Chodził od 4Hz
do 123Hz... Teraz potrzebuję zrobić znowu podobne pomiary, ale
częstotliwość próbkowania nie może być mniejsza niż 250Hz, fajnie by
było pójść z tym trochę w górę, ale bez przesady ;)... 250Hz będzie OK,
ale jak da radę na przykład 400Hz, to zły nie będę ;)...
Zna ktoś coś gotowego?? Czy mam sobie darować gotowce i poskładać to
samemu?? Czyli precyzyjny wzmacniacz i jakiś w miarę dokładny ADC??
Typowo w tych gotowcach stosują Sigma-Delta, które szybkie nie są... W
rozwiązaniu "DIY" dałbym jakąś sukcesywną aproksymację chyba ;)... Tylko
w temacie precyzyjnych wzmacniaczy jestem trochę zielony... nie wiem,
czy tylko SC, czy coś można dostać fajnego ?? :)... w końcu napięcia są
tam "nieduże" :)...
Dodam, że potrzebuję mierzyć 1 kanał...

  Konop

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??

Trzeba by sie doczytac konkretnego modelu - ale SD byc moze jest w
stanie dostarczyc pomiaru znacznie szybciej, za to z mniejsza
dokladnoscia.
Jesli wystarczy ci 12 czy 14 bitow .. a pewnie tak.

Tylko ze problem nie w przetworniku A/D, ale wlasnie w opampie, o
niewielkim niezrownowazeniu, jeszcze mniejszym dryfie itp.

J.

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??
2E%.. W

OpampF3%w mnie ma co tu dawaE6% bo to pomiar mostkowy. Trzeba daE6% wzmac=
niacz20%
pomiarowy. MoBF%na zrobiE6% z opampF3%w ale oprF3%cz jakoB6%ci wzmacniacz=
y waBF%ne20%
jest teBF%  dopasowanie rezystorF3%w i ich stabilnoB6%E6. Nie zrobi siEA%
 samemu20%
czegoB6% na poziomie AD624 czy chociaBF% z taniej pF3%B3ki - AD620 czy A=
D8221.

--20%

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??

Ech, gdzie te czasy gdy rezystory w scalakach mialy bardzo duzy
rozrzut i straszliwie plywaly z temperatura :-)

J.

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??

ważne żeby pływały jednakowo, a to stosunkowo łatwo zapewnić jak są
wykonane tak samo, z tego samego kawałka materiału i w tym samym czasie
i procesie. A to żeby były takie same, to się doreguluje jeszcze na
linii produkcyjnej, choćby laserem.

--
Pozdr.
Michal

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??
 jak sB1%

Wtedy ukB3%ad kosztuje 150 plnF3%w.

--20%

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??
E6%
2E%.. W

Analog Devices. Najlepszy to AD624. TaF1%sze i niezB3%e AD620, AD622,20%
AD8221. Ja stosujEA% AD8221 bop wysBF%B3o mi, BF%e najlepszy z tych taF1%
szych.20%
AD627 jest za wolny. Tak samo te z TI ( dawniej BB) INA101, 103 itd - te =

precyzyjne sB1% doB6%E6 wolne a w sumie droBF%sze od AD.

--20%

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??

Kurcze, sprawdziłem cene tego AD624 i tak się zaksztusiłem, że aż
czkawki dostałem ;P... 159zł / szt :D... wiem, przy większych ilościach
będzie łatwiej ;)... i wiem, że pewnie jest warty swojej ceny, ale chyba
skorzystam z tych tańszych ;)... te tańsze są bardziej ludzkie, jeśli
idzie o cenę... 15-20zł / szt to coś, co się w mojej głowie mieści... a
swoją drogą - czy różnica pomiędzy nimi jest tak duża, że uzasadniona
jest 10-krotna różnica cenowa?? ;>...

  Konop

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??

AD624 ma znacznie niBF%szy dryft. Ale przede wszystkim ma wbudowane20%
rezystory korygowane laserowo podczas produkcji. DziEA%ki temu ma od 5 do=
20%
25 ppm/C - w najgorszej grupie. Wzmocnienie ustalasz zwierajB1%c nF3%BFk=
i.20%
AD624 ma 10 ppm/C dla G3D%1 a -50 ppm/C przy G>1. No i jeszcze zastanF3%w=
20%
siEA% jakiej klasy musisz daE6% rezystory ustalajB1%ce wzmocnienie BF%eby=
 nie20%
pogorszyE6% jego parametrF3%w. KiedyB6% stosowaB3%em AD624. ZwB3%aszcza z=
e jest20%
szybszy przy wyBF%szych wzmocnieniach. Teraz - do trochEA% innych zadaF1%
20%
stosujEA% te taF1%sze.

--20%

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??

Na pewno 3x miało być "AD624"?? :)..

Faktem jest, że nie ma sensu popadać w przesadę - urządzenie będzie
używane w warunkach wręcz laboratoryjnych, więc zmiany temperatury mogą
nie przekroczyć +/- 5 st.C... do tego - sam mostek "płynie", rezystory
zrobią swoje - nie ma co przesadzać...
U mnie problem jest nieco inny - mały sygnał ;)... czujnik na 500kg,
chciałbym osiągnąć rozdzielczość na poziomie 0,5-1kg... Dokładność nie
musi być super... jak zamiast 50kg pokaże się 52, to nie będzie problem
;)... ale nie chciałbym, żeby wynik był zaszumiony bardziej niż o +/-
1kg i żeby wynik jakoś specjalnie pływał (choć kalibrację "zera" mogę
wykonywać codziennie, albo nawet częściej - to nie problem).

  Konop

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??

Zobaczysz ze to wystarczy :-(

i 400Hz ?

J.

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??

Aha ;)... to mnie nie pocieszyłeś ;)...

Te wymagania wyssałem z palca trochę ;)... bo sądziłem, że są realne..
Jeśli kolega jest doświadczony w temacie, to prosiłbym o podpowiedź,
jakich parametrów mogę się spodziewać przy częstotliwości próbkowania
 >250Hz ?? Powiedzmy, że konstrukcja jakaś realna, bez kosmicznych
tenchologii i scalaków po 100zł (chyba, że all-in-one) ;)...

  Konop

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??

Przy dobrym scalaku moze nie bedzie zle.
W koncu ludzie dawniej to na MAA501 robili.
Po prostu z praktyki wiem jak plywa taki domorosly wzmacniacz na
"zwyklych opampach" nawet w warunkach "laboratoryjnych".

Nie mowe ze nie sa. Tylko zie zastanawiam co mierzysz - malo jest w
przyrodzie tak szybkich i mocnych procesow - analiza drgan silnika ?

J.

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??

CZy AD622 to też "zwykłe opampy"?? :P...

Ważę ludzi :)... ale w czasie wyskoku albo zeskoku... Jakie jest pasmo -
nie mam zielonego pojęcia... ale przy twardym lądowaniu - raczej
szerokie ;). Bazuję więc na podobnych rozwiązaniach, w których podana
jest "częstotliwość odświeżania >250Hz" itp ;).. Co do dokładności - tak
sobie wymyśliłem, że chcę, aby człowiek, który waży 70kg, jak stanie na
tę platformę nie widział wyników typu 60, 80... bo nie będzie ufał temu
urządzeniu ;)...
Niestety, firma, która to zleca ma taką politykę... dla nich konstrukcja
nowych urządzeń to działalność dodatkowa... nie robią badań, analizy,
dają zlecenia pojedynczym osobom, więc mam do wyboru - albo szukać
materiałów i robić analizę jakie parametry to urządzenie mieć powinno,
wnikać w takie rzeczy jak fizjologia człowieka itp... albo podpatrzeć
inne rozwiązania i się na nich wzorować. I nie chodzi o plagiat, tylko
po prostu - patrze w dane techniczne i próbuję zaprojektować coś, co
będzie miało podobne charakterystyki... Z resztą - ta firma sama takiego
toku myślenia wymaga ;)... i proszę mnie nie "tępić" za takie podejście,
bo sam wolałbym to zrobić porządniej! Ale umowa o dzieło -> płacone za
projekt, nie za wykonaną pracę...

  Konop

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??

AD622 to nie jest opamp tylko wzmacniacz pomiarowy. RF3%BFni siEA% od op=
ampa20%
tym, BF%e jest w peB3%ni symetryczny. Taki wzmacniacz moBF%na zrobiE6% z =
trzech20%
opampF3%w i kilku dobrze dopasowanych rezystorF3%w. Wyjdzie kiepsko bo ni=
e20%
spasujesz rezystorF3%w chyba BF%e 0,1%. W gotowym wzmacniaczu pomiarowym =

masz to zrobione w jednym procesie technologicznym.

adnoB6%ci - tak

ZrF3%b coB6% podobnego do tego co pisaB3%em zakB3%adajB1%c pasmo np 1-2kh=
z. A20%
pF3%BCniej ewentualnie tB3%umisz filtrem na wejB6%ciu lub filtrem cyfrow=
ym.
Nie rozumiem zastrzeBF%eF1% JF. Dlaczego 12 bitowy przetwornik nie miaB3%
by20%
daE6% przy 400 Hz czy nawet 1kHz dokB3%adnoB6%ci na poziomie 10 bitF3%w? =

Wzmacniacze serii AD620, 622 czy 8221 do 1kHz przenoszB1% nawet przy20%
wzmocnieniu 1000 a tyle nie potrzebujesz bo przy FS wystarczy ci 2,5 do20%
5V z zaleBF%noB6%ci od zastosowanej w przetworniku referencji. Sam 12 bit=
owy20%
przetwornik z wbudowanym S?H spokojnie przy 1kHz zachowa 11 bitF3%w.

, analizy,

 powinno,
, co
acone za

Jak patrzysz na jego parametry i prF3%bujesz zrobiE6% to samo to chyba je=
st20%
normalka. Co innego gdybyB6% kopiowaB3% pB3%ytki :)
AF%yczEA% powodzenia.

--20%

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??
W dniu 2010-06-03 13:25, Mario pisze:
2E%
by

S/H oczywiB6%cie

--20%

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??

Nie zauważyłeś minki na końcu ?? :)... Po prostu - cały czas pisaliśmy o
wzmacniaczu pomiarowym, a JF napisał, że na zwykłym opampie to będzie
pływać... i nie wiem, czy z ironią nazwał AD62x "zwykłym opampem", czy
źle mnie zrozumiał i myślał, że ja to chcę rzeźbić na piechotę ;)...

Rozdzielczość 10 bitów, to minimum, ale wystarczające... da
rozdzielczość na poziomie 1kg... jeśli te 10 bitów będzie wolne od
szumów - będę zadowolony...
A pomysł z przyspieszeniem próbkowania i filtrem jest niezły ;)...
właśnie sobie przypomniałem, że w tych danych technicznych nie jest
podane pasmo, a "częstotliwość odświeżania"... Czyli obcinasz pasmo do
100Hz, ale próbkujesz 1kHz i masz "częstotliwość odświeżania" 1kHz... co
z tego, że większość widma jest wycięta? Ładnie wygląda w katalogu ;D...
masakra....
O przetworniku na razie nie myślę - wiadomo, że będzie to coś porządnego
, ale z nastawieniem na te 10-12 bitów "niezaszumionych".

No w sumie OK, tylko tak naprawdę zakładam sobie pasmo 250Hz i nie wiem,
  czy to dużo czy mało, czy lepiej byłoby pójść w górę, czy może mógłbym
spokojnie zejść w dół, a nikt by nie zauważył?? :P.. Ktoś pewnie kiedyś
o tym myślał, ale pytanie, czy ta wartość 250Hz to ze względów
praktycznych, czy marketingowych?? ;>...

  Konop

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??
dzie
adnoB6%ci - tak
w?
 porzB1%dnego

Etam. Bez pzesady. Ja kiedyB6% pracoweaB3%em na MAX187 po 80 do 120 zB3%/=
szt a20%
teraz przechodzEA% na te MCP po 10 zB3% w TME. Tylko nie stosujEA% z20%
wewnEA%trznymi BC%rF3%dB3%ami bo sB1% kiepskie albo to wprost z zasilania=
2E% WolEA% te20%
z zewnEA%trznym.

 pewnie kiedyB6%

  JeB6%li planujesz pF3%jB6%E6 w gF3%rEA% to zobacz zaleBF%noB6%E6 rF3%
BF%nych wzmocnieF1% od
czEA%stotliwoB6%ci i ewentualnie zmniejsz wzmocnienie np. do 100 dajB1%c =
za20%
wzmacniaczem pomiarowym zwykB3%y operacyjny z wzmocnieniem np. 5. WeBC% t=
eBF%20
pod uwagEA%, BF%e w stanach dynamicznych sygnaB3% moBF%e pF3%jB6%E6 w mi=
nus wiEA%c albo20%
przesuF1% poziom albo daj przetwornik pracujB1%cy teBF% w minusie. Ja bym=
20%
przesunB1%B3 poziom na opampie za pomiarowym i daB3% na przykB3%ad rF3%BF=
nicowy20%
MCP3301 13 bitowy.

--20%

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??

Zwykle metalizowane maja np 250ppm/K. Wystarczy 1K roznicy zeby sie
zrobilo 0.75mV roznicy przy zasilaniu 12V.

Precyzyjne sa lepsze.

Pytanie czy Konop o tym wie :-)
Zeby od slonca zaslonic, zeby czas na nagrzanie dac, zeby

A propos - ma ktos wspolczesna elektroniczna wage ?
Laboratoryjna, sklepowa - one tez wymagaja tarowania przed pomiarem ?
Czy jakos automatycznie to robia caly czas jak tylko uznaja ze sa
nieobciazone ?

I sie okaze ze relaksacja trwa 200ms, a amplituda zmian siega 200kG.
I co dalej ? :-)

J.

Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??

  Wszystkie metalowe 1% jakie kupowaB3%em miaB3%y 100ppm katalogowo i z20%
pomiarF3%w. Teraz jak kupujEA% SMD to teBF% majB1% 100ppm/C poza wartoB6%
ciami20%
poniBF%ej 10 Ohm i jakieB6% megaomowe.

ParEA% razy prF3%bowaB3%em integrowaE6% siEA% z gotowB1% wagB1% np. Ohaus=
2E% TarujB1% siEA%20
po wB3%B1czeniu albo po wcisnieciu przycisku lub rozkazie z RS232. ByE6%
 moBF%e20%
majB1% opcje autotary jeB6%li przyrost jest mniejszy niBF% jakieB6% minim=
um. Z20%
reguB3%y maja jednak ograniczenia zwiB1%zane z zaszytym kryterium20%
stabilnoB6%ci wskazaF1% do zatrzaB6%niEA%cia wyniku czy dobF3%r staB3%ych=
 czasowych20%
filtrF3%w. Jak nie ma wymagaF1% GUM to lepiej zrobiE6% coB6% wB3%asnego.

dnieniu

  No i to oznaczaB3%oby  BF%e tB1% mechanikB1% nie zB3%apie szybkich stan=
F3%w i nie20%
bEA%dzie niB1% badaB3% biomechaniki sportowcF3%w. Na pewno waga dBC%wigni=
owa z20%
ciEA%BFkim pomostem i przeciwwagB1% by siEA% nie nadaB3%a. Tylko lekki w=
ytrzymaB3%y20%
pomost oparty wprost na belkach tensometrycznych.

--20%