Szybki elektromagnes ? (500us lub mniej)

Czy jest realne w warunkach amatorskich aby wykonac nieduzy elektromagnes ktory bedzie potrafil przyciagnac kotwice na drodze powiedzmy 3-4mm w przeciagu np. 500us ? Naprawiam wlasnie stary aparat - Rolleicord (taka lustrzanka dwuobiektywowa :-) ) i uklad sterujacy migawka (mechaniczny) wprawdzie udalo mi sie uruchomic i dziala, ale pomiar czasu wykazuje ze dziala troche nieprecyzyjnie. Poniewaz nie chce mi sie dlugimi godzinami regulaowac tej mechaniki i powtarzac pomiarow, wymyslilem aby wyrzucic caly ten mechaniczny zlom, zostawiajac sama migawke i poruszac ja elektromagnesem (jest samopowracajaca wiec wystarczy tylko przyciagac dzwigienke na czas otwarcia) a czas odliczac za pomoca np. Tiny2313. Czy jest to realne ? Niestety chyba najwieksza przeszkoda jest niewiele miejsca w obudowie migawki, ewentualnie moge ja rozpruc zeby elektromagnes mogl wystawac, ale ni chcialbym tak robic. Jakies pomysly ? Najszybszy czas jaki oryginalnie mial ten aparat to 1/300s czyli

3,33ms. Gdyby udalo sie jeszcze skrocic czas otwierania migawki do np. 200us, mzna by dac np. max. 1/500 (2 ms)
Reply to
BLE_Maciek

uklad galwanometru albo rozwiazanie podobne jak w silniku liniowym w HDD... trudno ocenic jakie sily wchodza w gre...

Reply to
PAndy

Hm .. jesli sie da "profesjonalnie" to chyba da sie i amatorsko.

Ogolnie - wydaje mi sie ze bedzie trudno. troche za duzy skok i za szybko. Glowice w drukarkach iglowych sa chyba podobnego rzedu predkosci, choc skok maja mniejszy.

Ciekawe jakby wykorzystac Voice Coil z twardego dysku od ruszania glowica ...

Hm - jak to jest w aparatach foto, juz przeciez praktiki mialy elektroniczne sterowanie ..

A sprzedaj go jako antyk i kup sobie porzadna cyfrowke :-)

A sektory migawki beda latac po okolicy :-)

Mon, 04 Apr 2005 19:28:15 +0200 jednostka biologiczna o nazwie J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Swietny pomysl. Mam jakas stara glowice z zajechanymi na smierc iglami, Wydlubie cewki z niej i zobacze jaki bedzie efekt. Moznaby dolaczyc rownolegle do zrodla zasilania jakis pojemny elektrolit zeby mialo energie "trzepnac" :-)

Eee. To rownie dobrze mozna sobie chyba nawinac (lub wygrzebac z glowicy/malego przekaznika) cewke. Tam chyba nie jest duzo lepsza.

No wlasnie...

Wrrrrr. Nic nie zastapi tradycyjnej fotografii srebrowej :-) BTW to jest aparat srednioformatowy i klatka ma powierzchnie 60x60mm a nie 36x24mm. Przy tej samej zdolnosci rozdzielczej uzytego filmu jakosc jest ... A jak bede mial zabytkowy aparat z mikroprocesorowym sterowaniem migawka i byc moze takze swiatlomierzem to ... :-)

:-) Eee wytrzymaja.

Autentyczne, zaslyszane przez moja matke gdy u niej w pracy remontowano winde: "

- Ej, ta line to by chyba trzeba wymienic ...

- Eeee jeszcze wytrzyma ... " :-)

Reply to
BLE_Maciek

Z tego co doswiadczylem z glowicami, to cewka dostaje cos na poziomie

200us z napiecia 30-35V z ukladem szybkiego wygaszania. Niestety skok takiego elektromagnesu jest bardzo maly - pewnie nie wystarczy :-(

__ Pzd, Irek.N. ps. na oko nie widac czy igla wyszla z glowicy czy tez nie, czuc za to jak sie palec przylozy.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Jest jedna roznica - porusza sie lekka cewka a nie ciezki stalowy rdzen. Co prawda cewka ciezka miedziana :-)

Generalnie najszybsze urzadzenia sa jednak wlasnie tak robione - czy to dyski, czy silniki "z drukowanym wirnikiem", czy glosniki, czy galwanometry do efektow laserowych.

Kontaktrony uzyskiwaly czasy ponizej 1ms .. ale to znow nie bardzo o to chodzi ..

Spytaj astronomow :-)

A obiektyw jest adekwatnej jakosci ? :-)

Sęk w tym, że nie musi. Osiągana rozdzielczość nawet z marnym obiektywem jest poza zasięgiem cyfrówek. Ale jest ból - głębia ostrości i maksymalny otwór względny...

No co Ty, zwora magnetowodu sie rusza, uzwojenia stoja :-) nie wiem tylko czy zawsze ;-))

Wlasnie - a cewka z glosnika - tylko ze to duze :-(

A nie mozna tego jednak mechanicznie rozwiazac? moze naprawa mechanizmu nie jest taka trudna? - bedzie oryginalny. __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Tak sobie mysle... szalony pomysl... jakas pneumatyka, albo cos... . Wydaje mi sie, ze tam latwo uzyskac silne uderzenie potrzebne do gwaltownego ruszenia migawka :D... . Tyle tylko, ze musialbys skorzystac z jakiegos gotowca, zeby to w ten aparat zmiescic.... .

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

W przekazniku, bo w HDD juz nie ..

Powiedzmy tak .. kolega chcial 500us .. czy glosniki mialy 3mm amplitudy przy 1kHz ?

Taz radze - sprzedac, kupic cyfrowke :-)

Slawomir P. Ruszkiewicz

[...]

Jeden - całkiem poważny: tak jak w strzelbie Gaussa - ładowanie kondensatora do poważnego napięcia i wykorzystanie tego ładunki do uzyskania bardzo szybkiego działania elektromagnesu. Użycie do tego celu przetworniczki (da się zrobić naprawdę małą) zapewnia załatwienie problemu bez używania potężnej baterii. Długi czas reakcji elektromagnesu czy solenoidu wynika z jego indukcyjności. i = U*dt/L - jak widać, im wyższe napięcie, tym szybsze narastanie prądu w czasie. Teraz pozostaje tylko kwestia sprawdzenia, jakie napięcia wchodzą w grę.

Nie rozumiem skąd 10-krotna różnica czasów. Poza tym - uważaj na prędkość dźwięku ;-)

No...ja o glowicy drukarki myslalem.

Nie mialy, ale mogly miec (konstrukcyjnie). A nam nie chodzi o _piii_ tylko _pac_ ;-) No to co - maly sredniotonowy? (sliczna obudowke trzeba by dolozyc) :-(

Milego dnia Jarku. __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

a sie tak spytam, jaka mase ma przyciagnac? bo chyba to bedzie w tym momencie najwazniejsze; srednia predkosc w tym przypadku wyniesie 0,8m/s (wiec koncowa bedzie 1.6m/s) a ze chemy ta predkosc osiagnac w czasie 0.5ms, da to dosyc spore przyspieszenie 3200m/s^2; zakladajac ze masa migawki to

0,1g; sila potrzebna do uzyskania takiego przyspieszenia to 0,32N; Wiadomo ze sila bedzie rosla wraz ze zmniejszaniem sie sczeliny powietrznej, spokojnie mozna by przyjac ze 0,20N z odleglosci 4mm bedzie wartoscia wystarczajaca; jezeli ten elektromagnes bedzie mogl przyciagnac mase 20g z 4mm to powinno zadzialac; zostaje jeszzce kwestia czasu reakcji ze strony elektrycznej...

pozdrawiam Artur

Reply to
ArturVF500

Zalezy jaka jest migawka ! Jezeli przelatuja kurtynki w jedna strone, to ten czas nie jest tak bardzo istotny, tzn. jest wazny, ale nie wplywa na rownomiernosc naswietlenia.

W przypadku migawki centralnej bedzie juz miec znaczenie.

Adam

Reply to
Adam

A to akurat w miare latwo uzyskac...

Reply to
PAndy

To znaczy w jakim? Porównywalnym z czasem zadziałania?

[...]

Pomysł niegłupi - ale ze względu na prądy wirowe spowalniające działanie radziłbym magnes ferrytowy. Skoro nie możesz pracować przy wyższych napięciach, to pozostaje tylko zmniejszanie ilości zwojów w cewce i stosowanie grubszego drutu. Ale będziesz musiał bezwzględnie dbać o to, żeby w razie awarii układu sterującego nie wydymić tranzystorów kluczujących. Sterowanie - pełny mostek. Małe to nie będzie ;->

Mon, 04 Apr 2005 21:47:24 +0200 jednostka biologiczna o nazwie J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Aaa to wiem. Kupuja jakies superduze czarnobiale CCD i zbieraja swiatlo ;-)

Taki sobie, ale i tak jakosc zdjec z tego ap. jest lepsza niz z malego obrazka.

Reply to
BLE_Maciek