Szukam cichego wiatraczka zasilanego prądem zmiennym

W lampie do akwarium (6x39W świetlówki T5) mam zainstalowane

2 wentylatory 8x8cm zasilane z sieci prądu zmiennego (akurat w USA więc jest to 115V/60Hz ale to nie ma dużego znaczenia).

Wentylator, wiatraczek to RAD8025B2 marki "made in china" :) Tu znalazłem jakiś datasheet z tym oznaczeniem:

Chcę znaleźć coś dużo cichszego, dopuszczam mniejszą wydajność.

Wolałbym nie zmieniać zasilania w lampie, więc szukam wiatraka także zasilanego z sieci AC...

W tym samym datasheet znalazłem wiatraczek RAH8025B2 co ma według tabelki dla 60Hz głośność 26 dBA, czyli o 3dbA mniej niż wentylator aktualnie zainstalowany w mojej lampie akwariowej.

Czy dobrze pamiętam że 3 dBA oznacza dwukrotnie głośniej/ciszej? Jeśli mam 2 wiatraki, i zmniejszę hałas o połowę w każdym to czy powinno to dać jeszcze większy efekt niż połowę? Może 3-4x ciszej? :)

Czy ktoś zna producenta cichych wiatraczków tego typu zasilanych z prądu zmiennego? Nie mogę znaleźć w sieci oferty na RAH8025B2.

Reply to
Pszemol

W dniu 2010-12-12 23:17, Pszemol pisze:

Czy możesz wstawić większy wiatrak? Będzie znacznie ciszej przy tej samej wydajności. Szukaj łożysk ślizgowych. Poszukaj w ofercie SUNON, mają dużo modeli i są łatwo dostępne.

Reply to
Andrzej W.

Pan Pszemol napisał:

Ale czy przy mniejszej wydajności wiatraczka coś się w akwarium nie będzie zawieszać?

Reply to
Jarosław Sokołowski

:-) Świetlówki mogą się nieco bardziej grzać...

Reply to
Pszemol

Pan Pszemol napisał:

Uff... to całe szczęście, że tylko tyle. Może trzeba będzie na wszelki wypadek częściej odkurzać.

Dokładnie taki jak na tym obrazku w PDF, który wył i warczał jak potępieniec, wymieniłem kiedyś w UPS na wersję 12V. Tam było skąd wziąć 12V, ale nawet dodanie zasilacza wewtyczkowego nie powinno być kłopotliwe. Coś stoi na przeszkodzie? Niskonapięciowych do obudów komputerowych jest cały wybór. Mam nawet taki, co ma ze

20 cm średnicy. Kręci się dość wolno, za to bezgłośnie. I całkiem sprawnie miesza powietrze.
Reply to
Jarosław Sokołowski

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" snipped-for-privacy@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...

"Bezgłośnie" nie jest jednoznaczne. Ja zamiast 12V dałem 8V i mięsza a NIC nie słychać. Pewnie przy 12V jest "bezgłośny". S*

Reply to
Szczepan Bialek

Pan Szczepan Bialek napisał:

Gdybym miał jakoś definiować bezgłośność wentylatora, to bym poszukiwał czegoś w okolicy "nie wywołujący turbulentnego przepływu powietrza". Ten dwudziestocentymetrowy sprawia wrażenie właśnie takiego. Nawet przy 12 woltach.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Mysle ze wiatraczki do PC beda idealne, jaki jest najcichszy tego nie powiem, kiedys mialem panasonic panaflow i byl super cichy na mniejszym napieciu.

Maly zasilacz/przetwornica ~110-> =10V znajdziesz np na ebay i juz. Zobacz jak duzy jest srodek tego wiatraka w stosunku do powierzchni "roboczej" a w wiatraczkach komputerowych lopatki sa znacznie wieksze wiec przy mniejszych obrotach beda mialy podobny przeplyw. Na cichce wiatraczki AC 220/110 bym nie liczyl, na pewno glownie stosowane w automatyce przemyslowej a tam kto sie przejmuje cisza...

Reply to
Papkin

Chciałbym zacząć od wymiany na wolnoobrotowy zasilany z sieci, bo obudowa lampy akwariowej jest naupychana i wąska - nie ma za bardzo gdzie zmieścić zasilacza AC-DC aby zgrabnie to wyglądało... Nie chcę rżnąć obudowy i wyprowadzać nowych kabli do kostki 12V w ścianę.

Co do mniejszej średnicy bebechów a większych piór wiatraka- chyba na nic się to nie zda, bo maskownica za tym wiatrakiem, zewnętrzna cześć obudowy lampy, ma otwory pasujące do tego wentylatora więc znów musiałbym rżnąć obudowę a tego chcę uniknąć.

Ten RAH8025B2 ma ciut mniej obrotów na minutę i 3dBA mniejszy hałas. Byłby już polepszeniem sytuacji hałasowej, ale nie mogę go kupić...

Kto jeszcze produkuje takie małe wentylatory zasilane prądem zmiennym?

Reply to
Pszemol

Tak, tak, pamiętam dyskusję o procesorach. Nie wiem czemu się wyśmiewasz - odkurzanie radiatora w pececie i trzymanie wiatraka w należytej czystości to PODSTAWA prawidłowej operacji komputera. Nowe procesory już nie są tak wrażliwe na ciepło jak stare były, już się nie resetują, nie głupieją, nie robią błędów mnożenia itp. tylko grzecznie wykrywają przegrzanie i świadomie spowalniają sobie zegar klokujący operacje procesora aby go ochłodzić, ale i tak warto mieć czysty wentylator bo nikt nie lubi peceta pracującego powoli.

Tam nie ma miejsca na 20cm wiatrak. Tak wygląda ta obudowa lampy:

ęp między śrubkami mocującymi wentylator to 8cm... Cała lampa ma około 10cm wysokości :-) nie licząc nóżek które zdjąłem. Muszę mieć wiatrak o rozstawie śrubek 8cm i żadnego 20cm tam nie dam.

Reply to
Pszemol

Niestety. Patrz post obok - cała obudowa lampy jest owalna i w najgrubszej środkowej części ma 10cm. Dwa wiatraki 8cm mieszczą się tam prawie na styk. Fotka strzelona od spodu pokazuje jak te wiatraki są tam w obudowie umieszczone.

Czy łożyska mają duży wkład w hałas Twoim zdaniem? Mój wiatrak ma łożyska kulkowe według datasheet.

Sklep online digikey.com ma jakiś tam wybór tych wiatraków Sunon w rozmiarze 8x8cm ale niestety są grubsze, 3,8cm zamiast jak u mnie

2,5cm (podejrzewam że 3,8cm się nie zmieści, ale zmierzę to jeszcze...) a poza tym są niestety znacznie głośniejsze. Dla przykładu wiatrak SF11580A-1083HSL.GN to 35dBA a mój ma 32 dBA.

Jak na Digikey.com ustawie rozmiar wiatraka 8x8x2.5 i zasilanie te moje 100-120VAC to mają tylko 5 do wyboru i wszystkie > 30dBA. Nawiasem mówiac wszystkie mają łożyska kulkowe...

Chyba trzeba będzie jednak poszukać wiatraka stałoprądowego. Jest tam zdecydowanie większy wybór.

Reply to
Pszemol

Dnia Sun, 12 Dec 2010 16:17:14 -0600, Pszemol napisał(a):

Co do mocy akustycznej. Ale poniewaz sluch ludzki ma logarytmiczna czulosc, to bedzie mniej.

Reply to
Jaroslaw Berezowski

Pan Pszemol napisał:

Wszyscy pamiętają. Nie o procesorach, tylko o Windows. 95 konkretnie.

Nowe systemy operacyjne też nie są aż tak wrażliwe na ciepło.

W 1995 roku też niektórzy już mieli system operacyjny w wersji "tropic", który się nie resetował, nie robił błędów w procesorze, a mnożył i dzielił jak wściekły.

Ja tylko chciałem zaznaczyć, że wybór wśród stałoprądowych jest duży. Oczywiście, jeśli mechanika jest gotowa, to najlepiej wziąć taki 8 cm. We wiatraku AC, to się raczej prędkości łatwo nie ureguluje, a w DC, to i owszem. Można całe akwarium wyciszyć, nie obawiając się przy tym, że gupiki zgłupieją, skalary będą robić błędy w mnożeniu, a glonojad się powiesi. Ryby też teraz nie takie robią jak kiedyś.

Reply to
Jarosław Sokołowski

W dniu 2010-12-13 17:27, Pszemol pisze:

Ten sam model przy identycznej wydajności w wersji ślizgowej ma 33 a w wersji kulkoewj 34,5 dBA.

Tu jest wersja 25mm

Najgorsze co możesz zrobić to wybrać wiatrak AC. Np. dla wiatraka AC 80x80x25 mamy:

21 CFM / 33 dBA (SF11580AT) A wiatrak DC o tych samych rozmiarach daje: 23,7 CMF / 22 dBA (HA80251V4-0000-999) Czujesz różnicę?
Reply to
Andrzej W.

W dniu 2010-12-13 16:25, Pszemol pisze:

Wiatrak pociągnie swoje nawet przez te otworki, nie musisz masakrować obudowy. Szczególnie, że nie chcesz zwiększyć wydajności pompowania, tylko otrzymać cichszy system.

Reply to
Andrzej W.

Dyskusja była o procesorach, bo jak procesor źle liczy czy źle skacze to żaden software dobrze nie będzie chodził...

Acha... A skąd wiesz? Puszczałeś Windows 7 na Pentium III 667MHz?

Przypadek z błędami mnożenia z powodu spalonego wiatraka miałem bodajże jeszcze w jakiejś sklepowej aplikacji pod MS-DOS.

No jest.

Wyobraziłem sobie właśnie jak się glonojad wiesza :-) Ale on tak czy inaczej lubi wisieć przyssany do szyby...

Nie miałem zamiaru spowalniać wiatraka AC a raczej kupić inny AC, taki powolniejszy. RAD8025B2 różni się od RAH8025B2 nie tylko hałasem ale i właśnie prędkością obrotów - być może tylko prędkość kręcenia się wpływa na hałas a reszta konstrukcji, łożyska, itp są te same.

Wybrałem dwa wiatraki 8x8x2,5cm 12VDC. Nie wiem który lepszy.

Pierwszy jest firmy NMB Technologies FBA08A12L1AZ, ok. $8/szt.

Wygląda na to że ma te same właściwości jeśli chodzi o max przepływ (24 CFM zamiast 23CFM) przy dużo mniejszym poziomie hałasu (21dBA zamiast 32dBA). Ma jednak jeden znacznie gorszy parametr: ciśnienie statyczne - nie bardzo czuję jaki to ma wpływ na pracę w moich warunkach - tylko 0.062 in H2O zamiast 4mmH2O.

4mm H2O to jakieś 0.157 in H2O, czyli ma mniej niż połowę. Chyba chodzi o pokonywanie oporów w przepływie powietrza. Ale moja obudowa światełek do akwarium raczej ma dużą ilość otworów wlotowych więc przepływ powietrza jest raczej słabo ograniczony i nie trzeba nic mocno zasysać...

Drugi to wiatrak firmy Sunon: tańszy $3/szt, mocniejszy, głośniejszy: EE80251S3-0000-999. Ten ma 28 dBA, przepływ max 33CFM i ciśnienie statyczne 0.11 in H2O (2,8mm H2O)

Co myślicie? Który będzie z nich lepszy? Ja wolałbym ten cichszy... :)

Jako miniaturową przetwornicę AC-DC wybrałem to: BP5037B12

200mA max, sprawność 78%. Cena $3 za sztukę. Ma ok. 2,5cm długości i jakieś 1,5cm wysokości, uda się mi to zamocować wprost na obudowie wiatraka, być może :-)

Reply to
Pszemol

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

Nie. Każde 3dB odpowiada zwiekszeniu 2-krotnemu mocy wzmacniacza "grającego" na głośnikach. Subiektywne odczucie 2-krotnego zwiększenia głośności odpowiada zwiększeniu poziomu akustycznemu o ok. 10dB

26dB dla wiatraka to i tak jest cicho i trudno Ci będzie coś bardziej cichego znaleźć.
Reply to
Plumpi

OK, rozumiem.

Znalazłem taki co ma w danych producenta 21dBA przy przepływie

24CFM. O ile można im wierzyć... Model FBA08A12L1AZ firmy NMB Technologies Corp z Kaliforni. $8.15 za sztukę na DigiKey.com.

Chyba sobie kupię dwie sztuki na próbę, zobaczę jaka temperatura powietrza będzie wylatywać z otworów wylotowych przy nowych wiatrakach... Na razie termometr pokazuje mi od 28-34'C, zależy przy którym otworku wentylacyjnym go przystawię... Jeśli nowe wiatraki dadzą dużo większą temperaturę "wydechu" z lampy to będę musiał pogodzić się z hałasem, bo temperatura niekorzystnie wpływa na żywotność i kolor świecenia świetlówek akwariowych.

Reply to
Pszemol

W dniu 2010-12-13 21:17, Pszemol pisze:

A jaką masz temperaturę wody? Stateczniki do świetlówek są elektroniczne czy konwencjonalny kawał mela?

Reply to
Andrzej W.

A jakie to ma znaczenie? :-)

Wentylator w obudowie lampy zasysa powietrze ogrzane przez świetlówki i zassane przez otwory wlotowe w lampie po przeciwnej stronie i u góry, ponad odbłyśnikami. Powietrze to nie miesza się z powietrzem nad taflą wody, bo oddziela je ochronna tafla plexiglasu będąca integralną częścią lampy. To plexi da się wysunąć do czyszczenia ale generalnie nie ma przepływu powietrza z nad wody i tego omywającego świetlówki, zasysanego przez wentylatory.

Chyba elektroniczne, bo takie długie prostokątne sztabki są. Nie widać dobrze, bo ukryte są za reflektorami.

Reply to
Pszemol