Szkodliwość świetlówek energooszczędnych - Page 2

Re: Szkodliwość świetlówek energooszczędnych

Hmm... byłbym skłonny uwierzyć, że jeśli *przed* oślepieniem przez
reflektory źrenica była przymknięta, to szok jest mniejszy i *średnio*
widac lepiej (choć gdy nie oślepiają, to jednak gorzej). Ale to, że
*po* oślepieniu można komuś jeszcze w ślipia zaświecić i od tego mu
się poprawi, to trochę naciągana teoria.

Re: Szkodliwość świetlówek energooszczędnych

A nie 12h ?
Tam o ile sie orientuje sa dwie wachty, 6h obowiazkow, 6h odpoczynku, i tak
w kolko. Po 2 dniach pewnie nikt juz nie ma pojecia noc czy dzien ..

Sprawdzic ?

Raczej o to ze maksymalna czulosc precikow jest przy innej dlugosci fali
niz czopkow. W efekcie optymalne slabe oswietlenie ma nieco inny kolor niz
srednie oswietlenie. Ale oba sa zielone.

A to nie jest jakas inna kwestia, ze po prostu dobrze tlumia i swiatlo jest
slabsze (a dodatkowo czulosc oka mala) ?  No i mapy sa tradycyjnie dosc
zielone.

Ale w audi przyrzady podswietlone na czerowno. Byly badania ze w samolotach
tez jest to optymalna barwa w nocy. To by sie zgadzalo z twoja teoria - bo
ta niebieska lampka nie.

Nawiasem mowiac to na niebieski oko nie jest zbyt czule, a i filtr na
zarowke musi byc "mocny". Za to niektore niebieskie diody "daja po oczach"
ze az bola :-)

J.

Re: Szkodliwość świetlówek energooszczędnych

Nie sądzę.

I o to chodzi, żeby miał. Na wojskowych obyczajach to ja się znam słabo,
ale nie sądzę, by ktoś tam próbował zamienić 24-godzinny cykl biologiczny
na 12-godzinny.

Wielokrotnie sprawdzano. Ale co szkodzi po raz kolejny.

Co znaczy "optymalne"? Bo w tej teorii występuje jakieś tajemnicze
promieniowanie, przy którym świetnie widzą ci co chcą, a nie reagują
na nie oczy śpiących.

A co mają do tego mapy? Zwykły tekst, czarno na białym, można oświetlić
do czytania światłem czerwonym lub zielonym. Po zgaszeniu czerwonego
widać w ciemnościach lepiej niż po zgaszeniu zielonego.

Teraz chyba w większości samochodów tak jest.

Re: Szkodliwość świetlówek energooszc zędnych
UBF%ytkownik JarosB3%aw SokoB3%owski napisaB3%:
 z niB1%.

CaB3%kiem niebieskie B6%wiatB3%o ma tEA% zaletEA% BF%e dobrze przy nim wi=
daE6%20
szczegF3%B3y a przez powieki siEA% w ogF3%le przebiE6% nie moBF%e. Najwy=
raBC%niej do20%
ogF3%lnego pobudzenia caB3%ego ukB3%adu nerwowego potrzebne jest B6%wiatB3%
o o20%
widmie zbliBF%onym do widma sB3%onecznego...

--20%
Darek

Re: Szkodliwość świetlówek energooszczędnych

To dobry argument, z tymi powiekami śpiących. Nie brałem go wcześniej
pod uwagę.

Bardzo prawdopodobne. Mnie na przykład w świetle jarzeniowym brakuje
podczerwieni.

Re: Szkodliwość świetlówek energooszc zędnych
UBF%ytkownik J.F napisaB3%:
o,

SB1%dzEA% BF%e problemem nie byB3%o BC%rF3%dB3%o B6%wiatB3%a a jego wielo=
dobowe20%
nieprzerwane B6%wiecenie czB3%owiekowi chcB1%cemu spaE6%. Zaburzenia snu =

spowodowane nadmiarem B6%wiatB3%a sB1% dobrze znane polarnikom...
ChociaBF% po czterech dniach to wyjB1%tkowo szybko - musiaB3%y siEA% doda=
tkowe20%
czynniki doB3%B1czyE6%.

--20%
Darek

Re: Szkodliwość świetlówek energooszczędnych

Świetlówki jednak pulsują, zwłaszcza dłużej używane, to nawet wtedy widać.

No, głównie to. Zabieg w sumie drobny, ale nie zniosłem go najlepiej, choć
tak źle nie było.

Już dokładnie nie pamiętam, najwięcej to, ze w dniu zabiegu uprowadzono
księdza Jerzego.
Czynniki dodatkowe - no, stan po zabiegu, świeciło bez przerwy, może i
leki... ale zasadniczo ciurem światło, 24/24, tak, jakby migające 50/100 Hz
słonko zachęcało do pobudki... No, ja wiem, że nowe świetlówki tak nie
pulsują... choć tu nie było takich dodatkowo pomrygujących, ale wymieniać co
miesiąc na nowe to trzochę rozrzutnie by było... to i się zużywały, a
migotanie rosło. W stanie po zabiegu każdy czynnik mógł swoje 5 groszy
dołozyć szczególnie mocno.
Nie miało jednak dla mnie znaczenia, co było źródłem światła, czy żarówka,
czy świetlówka, czy lampy, chyba już wtedy sodowe, za oknem, przy Trasie
Łazienkowskiej (wystarczyły, aby przeszkodzić) Każde sztuczne światło...

--
Alanné mba yi woma... wé :) (...)
Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

Slabo. I 100Hz. Trudno zauwazyc. I w szpitalu mogly byc z kondensatorami
przesuwajacymi, albo na 3 fazach.

No i swietlowki nadal pulsuja, a milionom ludzi nie przeszkadza.

Ale skad wiesz ze to nie skutki narkozy ?

Jakis nadwrazliwy moze jestes, a moze spisz z otwartymi oczyma - ale jak
rozumiem swiatlo bylo rozproszone.
A moze skosztowales troche lampy dezynfekcyjnej ?

Tylko ze kolor swietlowek to akurat dosc zblizony do naturalnego byl, chyba
najbardziej z w/w.

J.

Re: Szkodliwość świetlówek energooszczędnych

Ale raczej mało kto jest pod ich światłem przez cały czas.

Gdyż podobnie reaguję obecnie. Tylko sytuacji takich jest jak na lekarstwo.
Otoczka zabiegu conajwyżej mogła przyczynić się do intensywności problemu.

To pierwsze raczej, tego nie wykluczam. Skoro słyszę brzęczenie muszki
owocówki?

No, same lampy osłonięte nie były, ale światło rozpraszały oprawy, nie było
jakieś niezwykłe.

Nie było w tamtym miejscu. Chyba, ze przed moim pobytem.

Z pewnością znaczenie ma też osobiste nastawienie, ale jednak, ze światłem
słońca dostajesz też to, czego nie dostarczy ci świetlówka, żarówka, etc. Co
tracisz za szybą, dlatego też ludzie otwierają okna zimą, bo czują, że muszą
(oczywiście, gdy świeci słońce).

--
Alanné mba yi woma... wé :) (...)
Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

Podczas pobytu latem w okolicy koła podbiegunowego największą
trudność w zasypianiu miałem właśnie podczas pierwszych dni - siedzi
sobie człowiek jakby wczesnym wieczorem (bo przecież za oknem
"jeszcze widno") a na zegarku trzecia rano. Szybko nauczyłem się
kłaść spać według zegarka, choć nie odczuwałem senności. Szczelne
zasłonięcie okna pomagało.

Może to być kwestia indywidualnej potrzeby (przyzwyczajenia), bo np.
w pociągu (jeżdżę sporo i nie mam problemu ze spaniem w podróży)
znacznie trudniej mi zasnąć, jeśli pali się światło w wagonie
(zwłaszcza "walące po oczach" świetlówki bez oprawek w EZT-ach).

--
Artur Stachura

Re: Szkodliwość świetló wek energooszczędny ch
On Thu, 24 Nov 2011 03:58:59 -0800 (PST), Lisciasty

Peem tak. Czasami, cecha osobnicza, świetlówka może przeszkadzać
(jakieś odczucie migotania, zmęczenia czy co tam). Ale żeby z tego
wyciągać wniosek, że świetlówki, generalnie, są szkodliwe to trzeba
być lekko nawiedzonym.
--
Grzegorz Krukowski

Re: Szkodliwość świetlówek energooszczędnych

To nie słyszeliście o tym, że w niektórych przypadkach, specyficznie uszkodzony
starter świetlówki
powodował, że migała ona specyficznie, tj. na normalne 50Hz nakładałow się
generowane przez starter pulsowanie
7Hz, które nakłada się na fale mózgowe alfa.
U szczególnie wrażliwych osobników powodowało to halucynacje oraz stan
kataleptyczny, a czasem także katatoniczny.
Zdarzały się przypadki, że poddani takiemu oswietleniu osobnicy nagle zaczęli
sobie uświadamiać, że są supermenami
i np. mogą latać, co kończyło się wyskakiwaniem z okna.

Był też przypadek, że pracownik obsługujący robota przemysłowego pod uszkodzoną
świetlówką nagle wyobraził sobie
że to jest obcy robot-kosmita, który chce zapanować nad ludzkością, i w obronie
ludzkości tenże pracownik
stanął do walki. Niestety, był to spory robot przenoszący elementy pod prasę, i
niestety robotnik nie miał szans.

Tak, że nie bagatelizowałbym sprawy.

Re: Szkodliwość świetlówek energooszczędnych
Użytkownik "sundayman"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:jalkva$3m7$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Nie, nie slyszalem zeby w Polsce ktos z biura z okna wyskoczyl.
Lepsze startery Polam robil ?

Za to owszem, zdarzaly sie rozne wariackie wybryki. Ktos dzieci zabil
i do beczki wlozyl np.
Pewnie mu felerna zarowke sprzedali.

J.

Re: Szkodliwość świetlówek energooszc zędnych

A niektórzy od zwykłej żarówki potrafią się do zabójstwa przyznać.

--
Grzegorz Jońca    GG: 7366919    JID: snipped-for-privacy@jabber.wp.pl
Green Trafic 140 dCi

Re: Szkodliwość świetlówek energooszc zędnych

Ba, nawet do samobojstwa ;)

--
venioo
GG:198909

Re: Szkodliwość świetló wek energooszczędny ch
On Thu, 24 Nov 2011 15:39:39 +0100, "sundayman"

No ale to mieści się w tych cechach osobniczych. W końcu z jakiegoś
powodu zaczęto np. do gier dodawać ostrzeżenia o epilepsji.
Nie da się ukryć, że źródła fal (jakichkolwiek) o stałej
częstotliwości i długim czasie oddziaływania pojawiły się stosunkowo
niedawno, bo w XIX wieku, i ewolucyjnie możemy być na nie
nieprzygotowani. Trzeba być tego świadomym i nie demonizować na
zasadzie świetlówka=cichy morderca.
--
Grzegorz Krukowski

Re: Szkodliwość świetlówek energooszczędnyc h

napisaC5%82(a):

Spoko. Teraz tylko populacja nieprzystosowanych musi zostaC4%87 przetrz=
ebiona  =

przez dobC3%B3r naturalny i juC5%BC po sprawie ;-)

TrochC4%99 tylko nie rozumiem, jaki jest mechanizm dziaC5%82ania czynn=
ika  =

selekcjonujC4%85cego. Tych wyskoczeC5%84 przez okno jakoC5%9B maC5%82=
o jest.

ae

Re: Szkodliwość świetlówek energooszczędnych

Komu bije dzwon. Znaczy to nie ten kościół. Po pierwsze primo nie 50 tylko
100Hz. Po drugie pulsowanie 7Hz (alfa to 8.8Hz) nie jest na ogół produkowane
przez starter, tylko przez urządzenia elektroniczne znajdujące się w tym
samym obwodzie. Na przykład regulator tyrystorowy czy sterowanie grupowe
ogrzewacza przepływowego albo i inny silnik czy coś reaktancyjnego. Zjawisko
nazywa się flicker i jest przedmiotem pomiarów, także BHP.

Re: Szkodliwość świetlówek energooszczędnych
Zastanawiam się, czy koledzy nie wyczuli w moim poście ironii, czy też
polemizują na poważnie :)
Bo zaczyna mnie przerażenie ogarniać, i sam byłbym pewnie wyskoczył przez okno,
gdyby nie
przeciw-kotowa siatka. Co jest o tyle uzasadnione, że mam w domu same
energooszczędne "żarówki"...

Re: Szkodliwość świetlówek energooszczędnych

Wyczuli, ale błędy też można w ironicznej wypowiedzi poprawić.

Flicker jest jednak problemem,jest naprawdę wkurzający no i powoduje
zwiększanie zachorowań. W interesie pracodawcy jest unikanie ww.