sygnalizacja ciśnienia oleju silnika

Dnia 2004-09-24 00:01, Użytkownik Mesiek napisał:

Masz element tak luksusowy jak miernik wskazówkowy i wolałbyś mieć zwykłą lampkę oleju? Gdyby w moim samochodzie był miernik wskazówkowy zamiast lampki oleju, to turbosprężarka nie padłaby z niedosmarowania. Po prostu pompa zaczeła dawać za małe ciśnienie, ale wystarczające, żeby lampka się nie zapaliła, natomiast za małe dla turbiny, która się zatarła :(

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" snipped-for-privacy@no.addr.com> napisał:

Kolega pisał, że chce _dołożyć_ lampkę.

Darek Żołna

Reply to
Dariusz Zolna

Właściwie potrzebujesz jeden układ wzmacniacza operacyjnego. A jeszcze lepiej komparator z histerezą... Komparator działa tak, że porównuje napięcia na swoich wejściach i jeśli jedno jest wyższe od drugiego to generuje na wyjściu logiczną 1 a jeśli niższe, to logiczne 0. Taka logiczna 1 to +5V, logiczne

0 to prawie 0V - wystarczy tam podłączyć diodę LED przez opornik i gotowe... Odpowiednio trzeba też przygotować wejścia - masz już jedno z czujnikiem, tam się zmienia napięcie (spadek na zmiennym "oporze" czujnika), wystarczy dodać dzielnik napięcia na drugim wejściu którym to ustawisz sobie próg zadziałania... Dodatkowo wszystko zepniesz silnym filtrem dolnoprzepustowym aby reagowało tylko na "powolne zmiany" sygnału, powiedzmy niech ma filterek stałą RC gdzieś w granicach 200-500ms i gotowe.

Mam nadzieję, że opis w miarę jasny i "naprowadzający"... Gotowców nie lubię do ręki podawać. Sorki.

Reply to
Pszemol

zegar sobie wyreguluj !

Reply to
VSS

Nie potrzebujesz zadnej elektroniki, kupujesz czujnik cisnienia od malucha i podlaczasz kontrolke led 12 V (z w budowanym rezystorem) i gotowe. Zostaje jeszcze sprawa podpiecia samego czujnika pod olej, ale tu wystarczy jakis trojnik.

Pozdrawiam

Reply to
Dogma

Witam wszystkich. Mam taki mały drobny problem. Posiadam czujnik ciśnienia oleju który liniowo zmienia swoja wartość rezystancji z 20 do 200Ohm (liniowo) w zależności od ciśnienia 0 do 10 bar. Jest on podłączony do miernika wskazówkowego. Wszystko dopasowane i dobrze działa. Chciałbym jednak dołożyc do układu czerwoną diodę LED która zaświeci się gdy ciśnienie spadnie dajmy na to do poziomu 2-3 bary. Znaczie bardziej rzuca się w oczy taka dioda od wskazówki, a spadek ciśnienia do tej wartości może okazać się zgubny.

Jak to podłączyc aby poprawnie działało????

Zdaje sobie sprawę że to błacha pewnie sprawa, ale ja niestety nie jestem elektronikiem. Prosty układ jestem jednak w stanie zmontować (płytka,lutowanie...itp) Jeśli ktoś z szanownych grupowiczów byłby mi w stanie pomóc będę szczerze zobowiązany!!!

Pozdrawiam Maciek

Reply to
Mesiek