Świetlówki do naświetlarki - zwykłe, czy UV?

Na pewien czas idea skB3%adania naB6%wietlarki mi przeszB3%a, ale BF%elazko
znowu polegB3%o i definitywnie zapragnB1%B3em naB6%wietlarki. Poprzedni
pomysB3%, z diodami LED UV porzuciB3%em, ale nadal potrzebujEA% jakiegoB6%
BC%rF3%dB3%a B6%wiatB3%a.

Znajomy moBF%e mi daE6% palnik z lampy ulicznej, ktF3%rym kiedyB6% kasowa=
B3%
EPROMY, ale podejrzewam, BF%e to pociB1%gnie mnF3%stwo prB1%du. Na elektrod=
zie
wyczytaB3%em, BF%e moBF%na zastosowaE6% zwykB3%e B6%wietlF3%wki, ale zdania=
 uczonych
sB1% podzielone.

Czy moBF%na uBF%yE6% najzwyklejszych B6%wietlF3%wek 8W, czy muszB1% byE6% k=
oniecznie
UV? Prawdopodobnie bEA%dB1% cztery sztuki, ale nie wiem, czy kupowaE6%
zwykB3%e, czy UV.

Z gF3%ry dziEA%kujEA% za odpowiedBC%.

Pozdrawiam.

Re: Świetlówki do naświetlarki - zwykłe, czy UV?

A próbowałeś laminator?

Jak już ją będziesz miał, to poznasz wady metody, i zapragniesz czegoś innego.

nie

--
DJ

Re: Świetlówki do naświetlarki - zwykłe, czy UV?

Nie, ale:

1. Nowy to okoB3%o 70 zB3% (a trzeba go zepsuE6%)
2. KiedyB6% byB3%y w TESCO za 40 zB3%, ale juBF% nie ma.
3. Nie mam konta na Allegro i nie chcEA% mieE6%.
4. Nikt ze znajomych nie ma uszkodzonego laminatora.

Pozdrawiam.

Re: Świetlówki do naświetlarki - zw ykłe, czy UV?

Nie. Możesz mieć normalny laminator + ficzer grzania do 170. Ja tak mam
z tym "z tesko".

Re: Świetlówki do naświetlarki - zw ykłe, czy UV?
On 2009-07-08 19:47:46 +0200, =?ISO-8859-2?Q?Sebastian_BiaB3%y?=

A to już mocno zależy od modelu. Są takie z grzałką PTC, gdzie
temperatury nie przekroczysz, bo grzałka więcej jak 130-140 nie da.
Wtedy trzeba go mechanicznie zbałamucić na nasze cele.

--
DJ

Re: Świetlówki do naświetlarki - zwykłe, czy UV?

No to do kompletu wylicz znane Ci problemy z metodą fotochemiczną, i
będzie git.

--
DJ

Re: Świetlówki do naświetlarki - zwykłe, czy UV?

Jedyne co przychodzi mi na myB6%l to nierF3%wnomierne naB3%oBF%enie Positiv=
u,
koniecznoB6%E6 zabawy z kilkoma pojemnikami (trawienie, wywoB3%ywanie) no =
problem konstrukcji naB6%wietlarki.

Nie bawiB3%em siEA% tym sposobem, BF%elazkiem i owszem. U mnie w Tarnowskic=
GF3%rach jest problem BF%eby kupiE6% papier kredowy gB3%adki (wszEA%dzie ma=
jB1%
taki "szorstki"), o folii do drukarki laserowej nie wspomnEA%.

Poza tym 200ml Positivu powinno wystarczyE6% na kilka miesiEA%cy -- widzEA%
to po Plastik70, ktF3%rym zabezpieczam pB3%ytki. Psikam i psikam i
wykoF1%czyE6% nie mogEA%.

Re: Świetlówki do naświetlarki - zwykłe, czy UV?

skutkujące potem nieprawidłowym wywołaniem.

Pozatym pomyśl co spowodują najmniejsze paproszki kurzu, które polecą
ze strumieniem lakieru.

Potrzebne klisze z naświetlarni, lub zabawa w zaczernianie wydruków.

Nie twierdzę, że są to problemy nie do pokonania. Tylko że trzeba
nauczyć się sobie z nimi radzić.
Nie ma metody bez wad, i dopóki wad nie poznasz, nie dotkniesz, to nie
będziesz miał o nich pojęcia. A metoda której doświadczyłeś wydaje Ci
się "be", bo jej wady już znasz. Ciągnie Cię nowa, ale jak natkniesz
się na problemy znów się możesz zniechęcić.

Zawsze możesz na początek  spróbować gotowego laminatu pokrytego
emulsją fabrycznie. Kilka problemów mniej. Jednak dla Ciebie wadą może
być tu cena.
Nie ma róży bez kolców, jak to mówią.

A czasopisma kobiece są? ;) No to kup kilka (albo podprowadź archiwalne
numery żonie/mamie/dziewczynie), i używaj.

--
DJ

Re: Świetlówki do naświetlarki - zwykłe, czy UV?
Gusioo napisawszy:

Jak interesuje Cie taki, który wymaga złożenia (z przerabianych "na
warsztacie"
skończyłem szybciej inny, i tego mi się nie chce już nawet poskręcać dla
przyzwoitości), to daj znak na priva.

pozdro
Dino

Re: Świetlówki do naświetlarki - zw ykłe, czy UV?
UBF%ytkownik DJ napisaB3%:

Dlaczego? OczywiB6%cie moBF%na - jak siEA% ich da duBF%o i ma siEA% odpow=
iednio20%
duBF%o czasu.

--20%
Darek

Re: Świetlówki do naświetlarki - zw ykłe, czy UV?
On 2009-07-08 22:12:47 +0200,

To już prościej wykorzystać tę "z nieba"... ;)

--
DJ

Re: Świetlówki do naświetlarki - zw ykłe, czy UV?
UBF%ytkownik DJ napisaB3%:

Szybsza jest ale mniej powtarzalna - teBF% uBF%ywaB3%em...

--20%
Darek

Re: Świetlówki do naświ etlarki - zwykłe, c zy UV?

Muszą być UV, no chyba że masz duuużo czasu. Ja naświetlam świetlówką
8W UV firmy Sylvania, kupioną wieki temu za chyba 40zł. Czas
naświetlania 15 minut. Odległość 8cm. Nie robię za dużych
płytek/formatek więc jedną świetlówką spokojnie się da oblecieć. Pod
spód pod płytkę daję płaską gąbkę i nakrywam wszystko grubą (6,5mm),
ciężką szybą. Klisze z naświetlarni. Wołanie - 600ml wody + 8ml
(odmierzam zlewką) granulek NaOH (grubych lub drobnych - te i te
działają :-) ). Czas wołania - kilkanaście sekund.

A termotransfer sobie daruj. Kiedyś się w to bawiłem, ale metodą
fotolitograficzną da się robić o niebo lepsze płytki. Jest to co
prawda bardziej pracochłonne, ale efekt jest tego zdecydowanie wart.

--
I really hate this damn machine,
I wish that they would sell it.

No wB3%aB6%nie miaB3%em wB1%tpliwoB6%ci przeglB1%dajB1%c konstrukcje na Ele=
ktrodzie.
Czyli muszEA% szukaE6% B6%wietlF3%wek UV. DziEA%ki za odpowiedBC%.

Pozdrawiam.

Re: Świetlówki do naświetlarki - zwykłe, czy UV?
Czy można użyć najzwyklejszych świetlówek 8W, czy muszą być koniecznie
UV? Prawdopodobnie będą cztery sztuki, ale nie wiem, czy kupować
zwykłe, czy UV.

Używanie świetlówek, tych UV jest niewygodne bo są za słabe. Lepsze są
rtęciówki, mogą być bezdławikowe pasujące do zwykłych oprawek. Nie trzeba
tłuc bańki. Jak ktoś chce więcej UV to można użyć palnika od kwarcówki, albo
całej lampy, tylko grzejnik trzeba przenieść albo zastąpić dławikiem. Lampy
halogenowe dają mało UV a za to dużo ciepła, a to ciepło psuje styki w
lampie.

Emulsja positiv jest raczej droga i niewygodna w użyciu. Bez wirówki trudno
położyć równą warstwę. Emulsja sitodrukowa, odmiana wodoodporna, nakładana
jest gumowym wałkiem, jest lepiej uczulona, nie trzeba takiej dużej
ciemności. Za cały kilogram trzeba zapłacić tyle co za dwie puszki sprayu, a
starczy chyba na całą podłogę.

Jak nie można dostać odpowiedniego papieru do termotransferu to najlepiej
papier jaki mamy uszlachetnić. Uszlachetnianie papieru można zrobić pastując
go pastą do butów, taką pastą w gąbce, nasyconą silikonem, najlepiej
bezbarwną, albo olejem silikonowym jak kto ma. Po impregnacji trzeba taką
zaprawę dobrze szmatą wytrzeć, bo na mokre drukarka laserowa nie chce
drukować.

Re: Świetlówki do naświ etlarki - zwykłe, c zy UV?

Bez przesady. Przecież 15 minut to nie jest tak długo. Wolę bezpieczną
świetlówkę UV-A niż rtęciówkę dającą UV-C.

Na wirówce jeszcze ciężej. A jak nabrać wprawy w malowaniu sprayem
(przynaję, prawie całą jedną puszkę na to poświęciłem i kilka godzin)
to wcale się dużo tego Positivu nie marnuje.

Emulsję sitodrukową zasadniczo nakłada się rynienką, a nie wałkiem...

Przy Positivie też nie trzeba strasznie dużej ciemności.

I za każdym razem odmierzanie uczulacza, bo przecież jak uczulić całą
to za dwa tygodnie można będzie do śmietnika ją wyrzucić. A poza tym
jak wyobrażasz sobie usunięcie tej emulsji potem? Żrącym
odwarstwiaczem do emulsji sitodrukowych? Co na to miedź? Positiv
przecieram tylko ze dwa razy ręcznikiem papierowym nasączonym acetonem
i maska zmyta.

W życiu bym takiego syfu nie włożył do drukarki, ani nawet do
laminatora.
Wybacz, ale jakieś straszne dziwactwa wypisujesz. Stosowałeś choć raz
w praktyce rozwiązania które opisujesz, czy tak sobie tylko
ględzisz/trollujesz?

--
I really hate this damn machine,
I wish that they would sell it.
Re: Świetlówki do naświ etlarki - zwykłe, c zy UV?

A z czego jest taka emulsja? Chodzi mi o to z jakiego polimeru jest powłoka.

--
DJ

Re: Świetlówki do naświ etlarki - zwykłe , c zy UV?

Stare (i zarazem gorszej jakości) emulsje, np. polska ES-2 były na
alkoholu poliwinylowym, uczulane dwuchromianem amonu lub dwuchromianem
potasu.
Nowsze (np. Kiwo Azocol Z1 który mam i używałem do robienia sit) są
chyba na akrylu, tu masz zresztą kartę charakterystyki:

http://www.sitomarket.pl/pliki/Karta%20Charakterystyki%20AZOCOL%20Z1.pdf

Piszą że zawiera:

Estry kwasu akrylowego monoarylowe, monoalkilowe
lub monoalkiloarylowe

Ale na tyle na chemii/polimerach się nie znam żeby to jednoznacznie
stwierdzić. Substancja światłoczuła , podobnie jak w Positivie, to
chyba jakieś diazo (też się na tym tak nie znam).

Jedne i drugie emulsje wymagają do usunięcia żrących środków,
zawierających m.in. nadmanganian potasu i różne inne utleniające(?)
substancje.

--
I really hate this damn machine,
I wish that they would sell it.
Re: Świetlówki do naświ etlarki - zwykłe , c zy UV?

Znaczy do usunięcia w swoim naturalnym zastosowaniu, czyli na sicie.
Wtedy chodzi o to aby sita oszczędzić.
Natomiast na płytce pewnie można użyć inne... Cienka warstwa polimeru
akrylowego powinna zejść pod acetonem.

--
DJ

Re: Świetlówki do naświ etlarki - zwy kłe , c zy UV?

Wezmę jutro jakieś stare sito i spróbuję czy emulsja puszcza pod
wpływem acetonu, ale szczerze mówiąc, wątpię. To cholerstwo jest
bardzo odporne na prawie wszystko.