Świetlówki ...

Mam przed sobą kolejną spaloną PHILIPS Tornado 15 W Energy Saver Made in
P.R.C  ...

Jakoś tak raz na dwa miesiące kupuję nową a starą (z poważaniem dla
ekologii) pierdykam na śmietnik.
W sumie będzie ich w mieszkaniu ze dwadzieścia sztuk i zaczynam się gubić.
Postanowiłem zatem prowadzić rejestr wymian świetlówek.
Chcę sprawdzić jak długo świeciła a ile miała świecić, jakiego producenta,
za jaką cenę, itd.

Wnioski za rok.

Re: Świetlówki ...

Trzymaj paragony to będziesz mógł wymienić jeśli za szybko padnie
któraś. Castorama podobno bez problemu wymienia na nowe.

Re: Świetlówki ...

A fe, ty nieekologiczny.

Zapisujesz date na obudowie, przed wkreceniem.

20 sztuk, to tak srednio 40 miesiecy wytrzymuja. Ewentualnie niektore rok,
a inne sie wcale nie psuja :-)

J.

Re: Świetlówki ...

Podejrzewam że wyjdzie na to, że używanie świetlówek w
mieszkaniu jest nieopłacalne :-). Bo tania szybko pada, a
droga nigdy się nie zwróci...

Re: Świetlówki ...

Zalezy ile swiecisz.
taka 100W zarowka kosztuje ~5 gr/h w pradzie, zaoszczedzic mozna
jakies 4gr/h. Jesli swiecisz np 2h dziennie to mamy 2.40 na miesiac.
Taka za 7 zl zwraca sie po kwartale, i jesli padnie to wymieniaja bez
problemu. Taka za 12zl jak widac w 5 miesiecy.

Ale zapomnialem o kosztach zarowki - francowate osramy dlugo nie
wytrzymuja, a teraz nie do dostania i zapas sie konczy.
Zas wstrzasoodporne z Heliosa drogie, byc moze trwale - ale pewnie
kosztem mniejszej wydajnosci :-)

J.

Re: Świetlówki ...

Możesz kolego podać te obliczenia dokładniej? Bo coś mi to za
optymistycznie wygląda.
Pozdrawiam

Re: Świetlówki ...
Użytkownik "WK"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:jgrm0t$mao$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

A co tu mozna dokladniej ? Co najwyzej dobitniej lub innymi slowami.

100W zarowka niewapliwie zuzywa "pradu"  0.1kWh/godzine.
A 1kWh kosztuje dzis ok 50gr w jednej taryfie.

dwie godzinki dziennie, 6kWh w miesiac, 3 zl.  9 zl w 3 miesiace.

A swietlowka zuzyje 1/5 tego. Czyli ok 7 zl zostanie w kieszeni po 3
miesiacach.

J.

Re: Świetlówki ...

Gdzie?

pzdr
mk

Re: Świetlówki ...

ENEA

G11 - 0,5592 zł

G12 - 0,6699 zł / 0,286 zł

Re: Świetlówki ...

"Marcin Wasilewski" jgunul$gb1$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl

A poza ENEA'ą -- ile kosztuje 1kWh?

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'

A podobnie.
http://www.tauron-dystrybucja.pl/pl/dla_domu/strefa_klienta/change/taryfa-g11

W takim wroclawiu - 0.1816 oplaty transportowej,
http://www.tauron-pe.pl/dla-domu/dokumenty-do-pobrania/Strony/Taryfa-sprzedazy-energii-elektrycznej-dla-domu.aspx
za prad 0.2844, razem 0.466. Plus VAT.

J.

Re: Świetlówki ...
http://www.tauron-pe.pl/dla-domu/dokumenty-do-pobrania/Strony/Taryfa-sprzedazy-energii-elektrycznej-dla-domu.aspx

Otóż to - kilkanaście procentów więcej niż podałeś.
A do zgrubnych rachunków powoli trzeba będzie przyjmować ok. 0,60
PLN/kWh - w ciągu życia świetlówki pewnie przekroczy.

pzdr
mk

Re: Świetlówki ...

"mk" 4f3405e8$0$1267$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl

ciągu życia świetlówki pewnie przekroczy.

Nie wiem, jak to komu wychodzi. IMO mniej niż dwa razy mniej.
Nie można przecież wliczać żadnych kosztów stałych, abonamentów
itd. -- nijak nie zależą one od pobieranej mocy, chyba że tej
mocy trzeba by dostarczyć 100 razy więcej.

-=-

Tak czy siak -- trudno zaoszczędzić na energii elektrycznej poprzez
wymianę żarówek na świetlówki czy LEDki. Świetlówki są w cenie żarówek
(różne są ceny ale można uznać, że w przeliczeniu na czas żywota ;)
doczesnego ;) świetlówka kosztuje tyle samo co żarówka) a i chyba
LEDKa wychodzi tu podobnie, choć żyje kilkadziesiąt tysięcy godzin.

Jednak oszczędności są tak małe, że IMO trudno je znaleźć.
Ja teraz korzystam z jednego źródełka światła. Komputer ciągnie
około 50 watów, światełko (świetlówka) ze 3 razy mniej, żarówka
by brała około 40 watów.

Już wymiana desktopa na notebook daje 80% oszczędności -- a komputer
,,świeci'' czasami 24 godziny na dobę. Wymiana notebooka na netbook
to kolejne 80% (mój netbook pobiera od 4 watów do 10 watów) czyli tu
zysk można znaleźć. Podobnie z ogrzewaniem -- wielu dogrzewa mieszkania
elektrycznością. (wielu wprost, inni zaś twierdzą, że jedynie oświetlają;
ja dogrzewam gazem)

Kolejny problem (ponoć biedaków on nie dotyczy) to klimatyzacja.
Zwłaszcza połączenie gigawatów światła i klimatyzacji daje fajne efekty.

-=-

IMO jedynie oszczędności oświetleniowych można szukać tu:

 -- żarówki trzeba częściej wymieniać niż świetlówki i znacznie częściej
    niż LEDki, a wymiana czasami jest i czasochłonna, i kosztowna

 -- żarówki zwykle niszczą (termicznie) swe oprawy
    (imo to główny powód wymiany domowych żarówek na świetlówki)

 -- gdzie jest potrzebne stałe i jasne oświetlanie
    (drogi, hotele, iluminacje)

-=-

(; Czy lodówki nadal są wyposażane w żarówki? Jeśli lodówka
   kosztuje 500 złotych, czy włożenie do niej LEDowego
   oświetlenia (kosztującego 50 złotych) naprawdę
   zwiększa koszt produkcji całego wyrobu?
;)

-=-

IMO największym zyskiem w oświetleniu byłoby zastąpienie drutów panelami
słonecznymi doposażonymi w akumulatory. Wysokie zamontowanie takich lamp
mogłoby spowodować bezproblemowe ich używanie przez czas życia akumulatorów,
a te można by montować na wysokości takiej, aby ich wymiana nie była droga.
Tym oto sposobem raz zamontowane oświetlenie uliczne nie potrzebowałoby
dozoru, lub potrzebowałoby szczątkowego. :) Co więcej -- można by takie
oświetlenie montować niemal wszędzie, także tam, gdzie nie odchodzą druty.

Skąd brać na to oświetlenie pieniądze? To proste -- od firm ubezpieczeniowych
i od właścicieli samochodów. Ale skąd brać pieniądze na odszkodowania firmom
pogrzebowym -- nie wiem, a zyski tych firm spadną...

Komplety panel+akumulator+LEDowe_oświetlenie są już oferowane przez sprzedawców.
Trzeba jeszcze zmiany myślenia inwestorów, dbających o chleb ;) serwisantów
dozorujących to oświetlenie...

Wszystkie drogi jasne... Zbyt dla producentów, masowa produkcja ww. kompletów,
poniżanie cen tychże kompletów, większe bezpieczeństwo na drogach, a nawet
możliwość tankowania ;) samochodów elektrycznych pod takimi słupami? Samochodów
może nie, ale akumulatora samochodowego -- tak. Gdy ktoś ugrzęźnie na odludziu,
nie zamarznie tak łatwo, czekając na pomoc... A i piechur być może dzięki takim
słupom naładuje telefon, przez co dodzwoni się do służb ratunkowych...

Wiem -- przesyciła mnie nienawiść do służb grzebiących...

Ale jestem pod wrażenie seksu z Playa -- tam właśnie zauważyłem miotający
się drucik i napis w stylu ,,doładuj swój telefon''.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'

W pewnym sensie można. ;)
Opłata przejściowa jest w 3 stawkach (ENEA):

do 500 kWh/rok  = 0,36 zł/m-c,
do 1200 kWh/rok  = 1,51 zł/m-c,
powyżej 1200 kWh/rok = 4,76 zł/m-c.

Tak więc schodząc ze zużyciem poniżej 1200 kWh/rok oszczędzasz dodatkowo 39
zł/rok na opłatach stałych.

Mi udaje się wokól tej ilości oscylować, ale zmieścić się w tych poniżej
1200 kWh/rok to już lekki hardcore. Mi w ostatnim roku udało się zejść do
1150 kWh/rok, ale nawet n-kę na noc wyłączam, o reszcie złomu
elektronicznego nie wspominając.

Re: Świetlówki ...

"Marcin Wasilewski" jh1fh3$5kr$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl

IMO 1200 kWh/rok to niedużo. To dziennie mniej niż 3,28 kWh.

  100/30.5=3,27868852459016
  3,27868852459016/24=0,136612021857923

136 watów ciągłego pobierania. :)

  1200/(365,25*24)=0,136892539356605

Raczej  nie ma szans w zwykłej rodzinie tak zwanej.

 -- Co to jest polska rodzina XXI wieku?
 -- Mama, tata, bezrobotny syn pijący alkohol z kumplami,
    córka pracująca w Tesco i marząca o mieszkaniu/życiu
    w rezydencji oraz rodzeństwo kiblujące w Anglii...

Przepraszam za złośliwość, ale od dawna już nie wiem, co to
rodzina -- przyrost naturalny w Polsce XXI to praktycznie
zero, podczas gdy Azjaci mnożą się na potęgę. Coś tu ,,nie
tak'' proszę władców narodu. Zwłaszcza upadek PRli oraz
delegalizacja skrobanek -- daje ciekawy efekt rozrodczy...

kWh/rok to już lekki hardcore. Mi w ostatnim roku
złomu elektronicznego nie wspominając.

U mnie ciągnie:

 - pralka (ciagnie bez trudu więcej niż 1 kWh dziennie)

 - czajnik elektryczny (co najmniej 0.25 kWh dziennie)

 - lodówka (nie wiem, ile, ale myślę, że więcej niż 1 kWh dziennie)

 - okazjonalnie (średnio raczej więcej od czajnika) przenośny klimatyzator

 - cała reszta (notebook, routerki, oświetlenie, odkurzacz, wieżyczka,
   wiatraczki w kominach) też nie jest pomijalna (szacuję to na więcej
   niż 1 kWh dziennie)...

W sumie więcej niż owe 3.28 kWh -- a jestem tu sam.
Czajnik mogę zamienić na gazowy -- ale imo gaz jest
tym bardziej drogi, bo drogie są opłaty stałe.

Ale może rzucę okiem do rachunków i wyliczeń ZE. :)

-=-

Być może istotnie zastosowanie taniego oświetlenia dać
potrafi przejście poniżej tego progu tej nadziei.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'

    To już przegięcie, jak się ma "pryliard" par skarpetek, koszul itd.,
czym się zawsze chwalisz na grupie. No chyba, że Ty to zakładasz raz i
wyrzucasz... ale wtedy skąd te prania? ;)
    Ja mam pralkę pobierającą ciepłą i zimną wodę (2 zawory), więc wiele
prądu nie ciągnie, jakaś AMICA sprzed lat 10-ciu, a prania to gdzieś
wychodzą około 3 tygodniowo, czasami więcej. Zmywarkę zresztą też mam
podłączoną do ciepłej wody. Wg instrukcji jeśli ciepła woda ma poniżej 65
st., to jak najbardziej można tak zrobić.

    Czajnik elektryczny zmieniłem na gazowy. Za gaz płacę ryczałtem, bo
licznik jest zbiorczy. Więc jeśli sam go nie będę zużywał to i tak będę
płacił za innych.

    Amica AAA, zużycie około 0,45-0,50 kWh/dobę. Poprzednia lodówka ARDO też
już nastoletnia brała 1,2 kWh/dobę, więc kupując nową skupiałem się na
zużyciu energii, a nie bajerach typu wyświetlacze na obudowie.

Gdybym mieszkał w twojej strefie klimatycznej to pewnie bym zimą wystawiał
parę butelek plastikowych z wodą za okno na -30 st. i one by spokojnie
robiły w lodówce za chłodzenie zamiast prądu. ;) A na zachodzie to mamy
zazwyczaj zimę dużo lżejszą.

    No ja dysponuję tylko dwoma wentylatorami nie wiem ile ciągną, ale
pewnie poniżej setki. Ale ostatnie lato było takie, że nawet ich z piwnicy
nie przyniosłem (zachód Polski). Poza tym 2 komputery desktop, tuner n-ki
(bierze ponad 20W, czy jest na czuwaniu, czy włączony), kuchenka
mikrofalowa, zmywarka i TV LCD 32". Tylko, że wyrobiłem nawyk gaszenia
światła, wcześniej bywało też i tak, że siedziało się w kuchni, a światło
"grzało" kuchnię, pokój i przedpokój, że o włączonym TV nie wspomnę. Aha - w
kuchni posiadam świetlówki kompaktowe (GU10 4x 8W na suficie) i LED-y w
oprawach GU10 x 5 szt. (panel nad szafkami) były drogie ale polecam:

http://allegro.pl/zarowka-led-gu10-cob-smd-5w-57chip-3000k-wys-fre-i2056125952.html

    Wcześniej miałem jakieś trzy gówniane ledy składające się 48 diód (plus
2 halogeny 35W). Wszystkie 3 LED-y popadały w ciągu 2 lat od zakupu.
Objawiało się to albo rozerwanym kondensatorem ceramicznym na 400V, albo
wyłączaniem/miganiem poszczególnych sekcji (4 sekcje po 12 diód). Kilka razy
je ranimowałem przelutowując diody, ale powoli mnie ta zabawa znudziła, gdyż
przynajmniej raz w miesiącu trzeba było przy którejś grzebać. Te obecne
LED-y używam od października zeszłego roku i jestem baaardzo zadowolony - są
bardzo jasne i jak na razie zero z nimi problemów - pierwsze moje LED-y o
których mogę uczciwie powiedzieć, że nadają się jako oświetlenie główne.

    No a u mnie 2 osoby, mieszkanie 56 m^2, ale ja nie walcze z pleśnią bo
jej nie mam (tak jak Ty), więc wiesz... Poza tym jak już pisałem ostatnie
lato było chłodne, jak by wentylatory trochę pochodziły, to pewnie też bym
się nie zmieścił.

    No ale jak masz gaz to i tak opłaty stałe ponosisz. Ja np. płacę za gaz,
czy go używam czy nie. To głównie zaważyło na tym, że czajnik elektryczny
zlikwidowałem.

    Ja to traktuję jako bonus, ale samo w sobie celem moim nie jest. Da się
zejść poniżej 1200 kWh to fajnie, nie da się to trudno... Największa
oszczędność i tak jest na zmniejszeniu ilości kWh.

Re: Świetlówki ...

Masz dwa podstawowe składniki. Energia elektryczna - 0,28 zł/kWh (G11) i
składnik zmienny stawki sieciowej 0,16zł/kWh. Razem daje 0,44zł/kWh
netto. Dolicz 23% VAT i wychodzi 0,54 zł/kWh. Biorąc pod uwagę, że CFL
może przetrwać ze dwa lata, a w tym czasie będą pewnie znaczne podwyżki
spowodowane opłatami za emisję CO2, to nie wydaje się przesadzone
założenie, że średnia cena prądu w tym czasie będzie 0,6zł/kWh.

40 Watów klasycznej żarówki jest dobre żeby się o sprzęty nie obijać. Ja
mam CFL 21 watów pod sufitem i drugą taką przy biurku. Czyli odpowiednik
dawnych żarówek o łącznej mocy 200 W na pokój 12m^2.

Można jeszcze wymienić netbooka na tableta, a tableta na smartfona.

Można obniżyć temperaturę o np 6 stopni i założyć cieplejsze ubranie.

Ale dlaczego firmy ubezpieczeniowe maja finansować pomysły nawiedzonych
ekologów. Jest krajowa sieć energetyczna, są zadania gminy w kwestii
oświetlenia dróg. Co mają do tego firmy ubezpieczeniowe?

Re: Świetlówki ...

"Mario" jh1fin$sev$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl

Skąd te 28 groszy? Z pokazanej strony?

Tego to już w ogóle nie pojmuję.

uwagę, że CFL może przetrwać ze dwa lata, a w tym
wydaje się przesadzone założenie, że średnia cena

W średnim mieszkaniu czy w domu wielopoziomywm?
IMO 2 waty na m*2 wystarczą do nieobijania się o przeszkody.

dawnych żarówek o łącznej mocy 200 W na pokój 12m^2.

IMO bardzo jasno. Dla mnie starczy połowa tej mocy.
A do nieobijania się -- 24 waty żarówki wystarczą.

Notebook jest 10 razy szybszy od tego desktopa.
Netbook jest też znacznie szybszy od tego desktopa. :)

Nie wiem, czy tablet będzie równie szybki i przydatny co desktop.
Smarfon -- będzie miał GPSa, więc będzie przydatniejszy. ;)
IMO ten ostatni ma inne zadanie do spełnienia niż komputer typu desktop czy
notebook.

Komputery będą coraz mniej energochłonne, ochoć
będą coraz szybsze i będą miały coraz większe dyski.
I będą pełniły te same funkcje, czy raczej te same plus nowe.

dogrzewam gazem)

Ciepłe, wełniane rękawice -- czemu nie. ;)

IMO przynajmniej na noc można mocno obniżyć temperaturę.
Ja kiedyś lubiłem +6°C w czasie snu.

od właścicieli samochodów. Ale skąd brać pieniądze

ekologów. Jest krajowa sieć energetyczna, są zadania gminy

Mniej wypadków. To chyba jasne. Nie o ekologię mi chodzi (ta
zapewne ucierpi w wyniku produkowania oświetlenia), ale
o jasność na drogach.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'

Możesz sobie sprawdzić w opublikowanej decyzji prezesa Urzędu Regulacji
Energetyki, albo na stronce dowolnego dostawcy energii. Stawka na 2012
wynosi 0,28zł/kWh

Bo jest stawka zmienna  - zależna od dostarczonej energii i stała -
miesięczna wynosząca kilka zł/mc dla odbiorców indywidualnych. Kilka
osób podaje ci aktualne ceny energii a ty nie przyjmujesz tego do
wiadomości i upierasz się, że są dwa razy niższe. Ty w ogóle płacisz
rachunki za energię czy tak sobie teoretyzujesz. Jeśli płacisz to po
prostu popatrz na fakturę z energetyki.

Wydaje mi się że znów teoretyzujesz. Kalkulację robiłem kilka lat temu i
bardziej opłacalne było stosowanie CFL. Od tej pory ceny świetlówek
znacznie spadły a ich żywotność wyraźnie wzrosła. Mam na myśli markowe
żarówki jak Philips czy Osram. Z tymi drugimi mam mniej doświadczenia bo
dopiero ostatnio zaczęli obniżać ceny i się nimi zainteresowałem.

Przy odpowiednim doborze notebooka i desktopa zapewne tak.  Przy innym
doborze zapewne desktop będzie 10 razy szybszy od notebooka

No od desktopa zużywającego 40 Watów (i pochodzącego z 2004 roku)
zapewne tak. Od mojego desktopa będzie znacznie wolniejszy. A od
desktopa, który kupiłem synowi pewnie ze 20 razy wolniejszy.

Wątpię czy notebook będzie równie przydatny co desktop.

A komputer typu desktop może mieć inne zadania niż notebook.

Ale jeśli będzie mniej wypadków to ludzie nie będą się chcieli
ubezpieczać i firmy ubezpieczeniowe będą miały mniej wpływów. W ogóle to
dziwne podejście z szukaniem dojnych krów. Równie dobrze firmy od
ubezpieczenia zdrowotnego powinny finansować bary ze zdrową żywnością
żeby ograniczyć choroby serca. A banki powinny wspierać szkolnictwo bo
wyedukowani obywatele nie będą w przyszłości rabusiami.  Takich
wydumanych pomysłów można sobie generować nieskończenie wiele.
Gdyby takie rozwiązanie byłoby korzystne dla firm ubezpieczeniowych to
już by dawno to wprowadziły. A jeśli trzeba by wprowadzać przy pomocy
państwowego przymusu to zapewne nie byłoby to dla nich korzystne.

Re: Świetlówki ...

Z dawnych czasów pamiętam wzmiankę, że w "eReFeNie" zrobiono eksperyment
oszczędnościowy, wygaszając co drugą lampę uliczną. Podobno straty wynikłe z
wypadków z tym związanych 9-krotnie przekroczyły zyski z akcji.