swietlówka UV

kupiłem na allegro świetlówkę UV z zamysłem wstawienia jej do mojej nabiurkowej lampy tez ze świetlówką . I jak sie okazało te UV nie świecą ponoć są do lampy elektronicznej . Z lampy wychodzą dwa piny i nic poza tym . Co zrobić żeby to zaświecić ? te świetlówki kupiłem .

Marek S

Użytkownik "Marek S" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:j428gf$jgt$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Mam nadzieję, że nie do pracy biurowej ;)

I jak sie okazało te UV nie świecą

Musisz mieć lampę z zapłonem elektronicznym. Ta świetlówka nie ma żarnik i standardowym układem z dławikiem i starterem tego nie odpalisz. Jeśli masz lampę z układem elektronicznym to nawet jeśli jest ona na standardowe świetlówki (z żarnikami) to te żarniki i tak są w takich lampach nie używane. Cały pech polega na tym, że o ile 230 VAC wystarcza do pracy świetlówki, to aby ją odpalić wymagane jest dużo wyższe napięcie.

Reply to
Marcin Wasilewski

Użytkownik "Marcin Wasilewski" snipped-for-privacy@adres.pl napisał w wiadomości news:j42b9h$ds$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

czyli co zrobić ? bo mam tam identyczna na oko świetlówkę tzn. z takim samym wtykiem. Kupić jakąś lampe czy może dodać jakiś układ do zapalania tych lamp ? Ta świetlówka która jest w lampie podczas zaświecania mruga i potem sie świeci . Nie przerabiałem tematu świetlówki ))

Reply to
Marek S

Kiedyś był układ "zrób to sam" do zasilania świetlówki. Było to na tranzystorze i transformatorze, dawało 10 do 20 kHz i kilkaset woltów. Nie trzeba było startera i świetlówka świeciła na dobrym zasilaniu jasno, a na słabym zasilaniu słabo. Układ nie był odłączany bo to było zasilanie akumulatorowe. Ale po poświeceniu świetlówka była już "zapalona" i przez dławik mogła świecić.

Reply to
wt

czy może mi ktoś wytłumaczyć jak ta świetlówka działa ? Znam normalne z włóknami gdzie były startery a tu jak sa tylko dwie elektrody jak sie to zapala ?

Reply to
Marek S

Użytkownik "Marek S" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:j45p2j$pn1$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Podaje się z przetwornicy na tyle wysokie napięcie, aby uzyskać zapłon świetlówki.

W wersji z żarnikami gaz jest podgrzewany co ułatwia taki zapłon. Jednak wystarczy podać wysokie napięcie aby uzyskać to samo bez podgrzania elektrod.

Reply to
Marcin Wasilewski

czyli lampa w którą jest wyposażona ta świetlówka ma przetwornice wysokonapięciowa ? no to w normalnych warunkach tego nie zapale i koncepcja użycia takich dwóch jako naświetlarki UV upadła ??? Użytkownik "Marcin Wasilewski" snipped-for-privacy@adres.pl napisał w wiadomości news:j45plj$t5n$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Reply to
Marek S

Kiedyś słyszałem o tym ze to wykańcza świetlówki kilkukrotnie szybciej. Prawda to?

Reply to
Sebastian Biały

jakiego rzędu sa te napięcia i jak zbudować w miarę prosta taka przetwornice ? .

Reply to
Marek S

robiłem przed chwila próby i zaświeca sie na chwilkę potem gaśnie . co jest ?

Reply to
Marek S

Użytkownik "Marek S" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:j45rcb$4ao$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

W popularnych latarkach−świetlów−

kach stosowany jest inny sposób zapalania

lampy jarzeniowej. Napięcie zapłonu zimnej

świetlówki wynosi ok. 500V. Przyłożenie na−

pięcia wyższego do jej elektrod powoduje za−

płon. Jest to tzw. zimny zapłon, który bardzo

niekorzystnie wpływa na żywotność lampy.

Praktycznie już po kilkudziesięciu włącze−

niach na końcach świetlówki pojawiają się

ciemne pasy świadczące o jej zużyciu. Do te−

go typu zapłonu należałoby zastosować spe−

cjalne świetlówki, które są jednak trudno do−

stępne i drogie.

Marcin Wasilewski

Podobno. Chociaż współczesne świetlówki mają pewnie wydumane jakieś środki zaradcze. W końcu "kompakty" wytrzymują całkiem sporo...

Reply to
Marcin Wasilewski

Użytkownik "Marcin Wasilewski" snipped-for-privacy@adres.pl napisał w wiadomości news:j45u1r$ejm$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

to nawet znalazłem ale jaki sens jest najpierw obniżać na 12 V a potem podwyższać na XX V ?

Reply to
Marek S

Użytkownik "Marek S" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:j45ujt$gjq$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Chcesz mieć tanio? Poszukaj w domu spalonej świetlówki kompaktowej i wykorzystaj elektronikę. Jeśli nie masz to kup jakąś chińszczyznę o podobnej mocy jak twoja świetlówka i wyłuskaj elektronikę. Nic tańszego raczej sam nie wydumasz.

Reply to
Marcin Wasilewski

Użytkownik "Marcin Wasilewski" snipped-for-privacy@adres.pl napisał w wiadomości news:j45v7c$jbt$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

to ma sens ale chyba poszukać takiej co ma moc 18 W bo chce świecić dwoma świetlówkami 9W .ciekawe co z tego wyjdzie. Stare wywalam .

Reply to
Marek S

Jakie oznaczenia powinna mieć takaświetlówka UV,zeby działała bez elektroniki ?

Reply to
wespa

działa z elektroniką ze starej lampy , ale tylko jedna ,dwie rownolegle połaczone nie zapalaja sie jednoczesnie a szkoda, szeregowo nie sprawdzałem .

Reply to
Marek S

Użytkownik "Marek S" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:j4873d$oea$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Zaplonniki nawet te elektroniczne mozna podzielic na dwa rodzaje jedne przebijaja lampe wys. napieciem "na zimno" /szybciej nastepujaca degradacja swietlowki/ oraz takie ze wstepnym podgrzewaniem zarnikow jak to odbywa sie w ukladzie klasycznym - dlawik/starter

Reply to
Waldek

Użytkownik "Waldek" snipped-for-privacy@nie.cpam napisał w wiadomości news:j4bd7a$jii$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Ale żeby móc coś podgrzewać to świetlówka musi te żarniki mieć. Kilka "kompaktów" już rozebrałem i nie przypominam sobie abym choć raz trafił na świetlówkę z 4 wyprowadzeniami. Z drugiej strony nie robię tego masowo, więc nie twierdzę, że takich nie ma, ale nawet OSRAM z okolicy lat

90-tych miał tylko dwa przewody do podłączenia "rury". Żarniki jednak podrażają koszt wykonania świetlówki, a teraz każdy cent się liczy.
Reply to
Marcin Wasilewski

Użytkownik Marcin Wasilewski napisał:

Można spotkać świetlówki z wbudowanym w cokół starterem, wtedy na zewnątrz idą tylko 2 wyprowadzenia, najlepiej zaobserwować świetlówkę w jej oryginalnym układzie, jeśli odpala po krótkiej chwili ma żarzenie, jeśli natychmiast to nie ma. Co do szkodliwości odpalania "na zimno" to dedykowane do tego lampy mają odpowiednie elektrody, tak jak neonówki.

Reply to
AlexY