swietlówka UV

kupiłem na allegro świetlówkę UV z zamysłem wstawienia jej do mojej
nabiurkowej lampy tez ze świetlówką . I jak sie okazało te UV nie świecą
ponoć są do lampy elektronicznej . Z lampy wychodzą dwa piny i nic poza tym
. Co zrobić żeby to zaświecić ? te świetlówki kupiłem .
http://allegro.pl/zarowka-swietlowka-9w-do-lampy-uv-elektroniczna-i1783504012.html

Re: swietlówka UV

    Mam nadzieję, że nie do pracy biurowej ;)

I jak sie okazało te UV nie świecą

    Musisz mieć lampę z zapłonem elektronicznym. Ta świetlówka nie ma żarnik
i standardowym układem z dławikiem i starterem tego nie odpalisz. Jeśli masz
lampę z układem elektronicznym to nawet jeśli jest ona na standardowe
świetlówki (z żarnikami) to te żarniki i tak są w takich lampach nie
używane. Cały pech polega na tym, że o ile 230 VAC wystarcza do pracy
świetlówki,
to aby ją odpalić wymagane jest dużo wyższe napięcie.

Re: swietlówka UV

czyli co zrobić ? bo mam tam identyczna na oko świetlówkę tzn. z takim samym
wtykiem. Kupić jakąś lampe czy może dodać jakiś układ do zapalania tych lamp
? Ta świetlówka która jest w lampie podczas zaświecania mruga i potem sie
świeci . Nie przerabiałem tematu świetlówki ))

Re: swietlówka UV
Kiedyś był układ "zrób to sam" do zasilania świetlówki. Było to na
tranzystorze i transformatorze, dawało 10 do 20 kHz i kilkaset woltów. Nie
trzeba było startera i świetlówka świeciła na dobrym zasilaniu jasno, a na
słabym zasilaniu słabo. Układ nie był odłączany bo to było zasilanie
akumulatorowe. Ale po poświeceniu świetlówka była już "zapalona" i przez
dławik mogła świecić.

Re: swietlówka UV
czy może mi ktoś wytłumaczyć jak ta świetlówka  działa ? Znam normalne z
włóknami gdzie były startery a tu jak sa tylko dwie elektrody jak sie to
zapala ?

Re: swietlówka UV

    Podaje się z przetwornicy na tyle wysokie napięcie, aby uzyskać zapłon
świetlówki.

    W wersji z żarnikami gaz jest podgrzewany co ułatwia taki zapłon. Jednak
wystarczy podać wysokie napięcie aby uzyskać to samo bez podgrzania
elektrod.

Re: swietlówka UV
czyli lampa w którą jest wyposażona ta świetlówka ma przetwornice
wysokonapięciowa ?
no to w normalnych warunkach tego nie zapale i koncepcja użycia takich dwóch
jako naświetlarki UV upadła ???

Re: swietlówka UV

jakiego rzędu sa te napięcia i jak zbudować w miarę prosta taka przetwornice
? .

Re: swietlówka UV
robiłem przed chwila próby i zaświeca sie na chwilkę potem gaśnie . co jest
?

Re: swietlĂłwka UV

W popularnych latarkach−świetlów−

kach stosowany jest inny sposĂłb zapalania

lampy jarzeniowej. Napięcie zapłonu zimnej

świetlówki wynosi ok. 500V. Przyłożenie na−

pięcia wyższego do jej elektrod powoduje za−

płon. Jest to tzw. zimny zapłon, który bardzo

niekorzystnie wpływa na żywotność lampy.

Praktycznie już po kilkudziesięciu włącze−

niach na końcach świetlówki pojawiają się

ciemne pasy świadczące o jej zużyciu. Do te−

go typu zapłonu należałoby zastosować spe−

cjalne świetlówki, które są jednak trudno do−

stępne i drogie.

http://www.elportal.pl/pdf/k04/76_21.pdf

Re: swietlówka UV

to nawet znalazłem ale jaki sens jest najpierw obniżać na 12 V a potem
podwyższać na XX V ?

Re: swietlówka UV

Chcesz mieć tanio? Poszukaj w domu spalonej świetlówki kompaktowej i
wykorzystaj elektronikę.
Jeśli nie masz to kup jakąś chińszczyznę o podobnej mocy jak twoja
świetlówka i wyłuskaj elektronikę. Nic tańszego raczej sam nie wydumasz.

Re: swietlówka UV

to ma sens ale chyba poszukać takiej co ma moc 18 W bo chce świecić dwoma
świetlówkami 9W .ciekawe co z tego wyjdzie. Stare wywalam .

Re: swietlówka UV

Kiedyś słyszałem o tym ze to wykańcza świetlówki kilkukrotnie szybciej.
Prawda to?

Re: swietlówka UV

Podobno. Chociaż współczesne świetlówki mają pewnie wydumane jakieś środki
zaradcze. W końcu "kompakty" wytrzymują całkiem sporo...

Re: swietlówka UV
Jakie oznaczenia powinna mieć takaświetlówka UV,zeby działała bez
elektroniki ?

Re: swietlówka UV
działa z elektroniką ze starej lampy , ale tylko  jedna ,dwie rownolegle
połaczone nie zapalaja sie jednoczesnie a szkoda, szeregowo nie sprawdzałem
.

Re: swietlówka UV

Zaplonniki nawet te elektroniczne mozna podzielic na dwa rodzaje
jedne przebijaja lampe wys. napieciem "na zimno"
/szybciej nastepujaca degradacja swietlowki/
oraz takie ze wstepnym podgrzewaniem zarnikow jak to odbywa sie
w ukladzie klasycznym - dlawik/starter

Re: swietlówka UV

    Ale żeby móc coś podgrzewać to świetlówka musi te żarniki mieć.
Kilka "kompaktów" już rozebrałem i nie przypominam sobie abym choć raz
trafił na świetlówkę z 4 wyprowadzeniami. Z drugiej strony nie robię tego
masowo, więc nie twierdzę, że takich nie ma, ale nawet OSRAM z okolicy lat
90-tych miał tylko dwa przewody do podłączenia "rury". Żarniki jednak
podrażają koszt wykonania świetlówki, a teraz każdy cent się liczy.

Re: swietlĂłwka UV

Można spotkać świetlówki z wbudowanym w cokół starterem, wtedy na
zewnątrz idą tylko 2 wyprowadzenia, najlepiej zaobserwować świetlówkę w
jej oryginalnym układzie, jeśli odpala po krótkiej chwili ma żarzenie,
jeśli natychmiast to nie ma. Co do szkodliwości odpalania "na zimno" to
dedykowane do tego lampy mają odpowiednie elektrody, tak jak neonówki.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html