Świetlówka mnie kopie

Help! Zrobiłem sobie oświetlenie do akwarium. 4 świetlówki T5 po 54W zasilane
przez 2 stateczniki elelktroniczne. Świetlówki wiszą 5cm nad powierzchnią wody,
zamocowane do profila aluminiowego za pomocą metalowych klipsów
http://tnij.org/k399
Klips utrzymuje również odbłyśnik z blachy kwasoodpornej. Końcówki świetlówek
włożone są w typowe oprawy akwarystyczne z przewodem http://tnij.org/k4ac
Problem polega na tym, że odbłyśnik, profil aluminiowy, klips świetlówki są pod
napięciem. Po przyłożeniu probówki - świeci. Przy zbliżeniu palca - pieści.
Zmierzone napięcie, między kopiącą blachą a PE w gniazdku, to ok. 600V. Prąd
jaki przepływa - 13mA.
Zjawisko występuje na każdej z 4 świetlówek, mimo że między profilami, na
których wiszą, nie ma połączenia.
Różnicówki 30mA nie wywala, więc wiem jak to zlikwidować. Ale skąd to cholerstwo
się bierze?

--
Bartek

Re: Świetlówka mnie kopie

Sądzę, że twój miernik jest klasy 10zł, a nie 1000zł. Napięcie jest
pewnie mniejsze, ale dla miernika trochę "za dziwne". Zrób lampę
porządnie, tak jak się powinno zrobić, szczególnie, jak masz po drodze
wodę: odbłyśnik i klipsy podłącz do PE i nie będzie kopać.

Re: Świetlówka mnie kopie

pomijając jaki to miernik (ponad 20 letni, analogowy, nie wiem jakiej klasy, ale
mogę to zmierzyć woltomierzem klasy 0,1, tylko nie pamiętam czy zakresu mi
wystarczy) żadnego napięcia tam nie powinno być, a małe nie jest, bo kopie w
palec zanim dotknę metalowej części. Po dotknięciu nie czuję przepływu prądu.
Jak zlikwidować zjawisko to wiem, już rozpiąłem PE po całym "urządzeniu" i mnie
nie kopie, pragnę się tylko dowiedzieć skąd się bierze napięcie na odizolowanym
fragmencie metalu, który dotyka szkła świetlówki w 2 miejscach.
Wcześniej PE nie montowałem, ponieważ żadne urządzenie akwariowe 230V, włącznie
z oświelteniem, nie posiada PE.
PE podłączone tylko do statecznika elektronicznego nie rozwiązuje problemu -
muszą być podpięte również odbłyśniki.

--
Bartek

Re: Świetlówka mnie kopie

O zjawisku indukcji elektrycznej w szkole nie słyszałeś?

Re: Świetlówka mnie kopie

-->

.
BTW: uziemienie przy instalacjach w otoczeniu mokrym jest absolutnie
obowiB1%zkowe! A z powyBF%szego wynika, BF%e nie zrobiB3%eB6% go porzB1%dni=
e, albo
wcale.

Marek

Re: Świetlówka mnie kopie

Postawmy sprawę jasno, bo w Polsce teraz zrobił się niepotrzebny kult
uziemienia.

Jeśli urządzenie jest w II klasie izolacji, w szczególności dostosowane
do otoczenia wilgotnego (IP44 lub podobne), to wtedy się go nie uziemia.

Ale jeśli to jest samoróba, to prawie na pewno nie spełnia wymagań klasy
II izolacji, zwłaszcza że wyczuwane napięcie dotykowe wskazuje na to, że
wykonanie instalacji jest bardzo amatorskie. W związku z tym, trzeba
uziemić.

Piszę o tym dlatego, że urządzeń II klasy izolacji nie tylko że nie
trzeba uziemiać, ale nawet nie wolno uziemiać. Przez uziemienie
urządzenia II klasy izolacji redukujemy jego klasę do I klasy izolacji
ze wszystkimi tego konsekwencjami. I warto tu pamiętać że uziemienie nie
jest cudownym lekiem na wszystko. Ono jest tylko dlatego, że nie
wszystkie urządzenia mogą być w II lub wyższej klasie izolacji. Lepiej
dla użytkownika by było, gdyby np. pralka była w II klasie izolacji,
tyle że kosztowała by kilka razy tyle, co w I klasie izolacji.

A co do akwarium, to ja bym kupił oprawę IP44 w II klasie izolacji, a
nie pieprzył się z robieniem oprawy nie spełniającej norm.

Tomek

Re: Świetlówka mnie kopie

Zgadzam się z tobą, ale jak tu zostało opisane metalowa oprawa jest
umieszczona równolegle z kilkoma rurami napełnionymi plazmą i niemałym
przepływem prądu o częstotliwości kilkunastu kHz (4 rury po 54W i cos fi
pewnie rzędu 0.7 to jakieś 1.5A). Indukuje się niemało i może zdrowo
poparzyć. W ramach doświadczeń można pokombinować z antyrównoległym
podłączeniem rur. Budując coś amatorsko i nia mając dużego pojęcia o
klasach izolacji itp itd warto jednak przyjąć, że ma się do czynienia z
klasą I i tak to zrobić (ze wszystkiego tego konsekwencjami).

Re: Świetlówka mnie kopie

Mowisz ? Pamietam GB - tam sie chyba do dzis krany i umywalki
uziemia.

Hm, i mowisz ze to gorzej ?
Hm .. lepiej miec pralke z obudowa wiszaca w powietrzu, czy
podlaczona do bolca w gniazdku, ktore moze sie gdziess dalej urwac
.. hm ..

II klasa wystarcza do tego zeby nie bylo odczuwalnego szczypania ?
Troche powatpiewam - te sprzezenia pojemnosciowe sa wrednie czule.

Tylko ile to bedzie kosztowac, bo jak rozumiem powinno byc odporne
na wpadniecie do wody ..

J.

Re: Świetlówka mnie kopie
Kolego!!!
Nie I czy II klasa izolacji tylko klasa ochronności
Pozdrawiam

Re: �wietl�wka mnie kopie
dostosowane do

Przepraszam, oczywiście chodzi o drugą klasę OCHRONNOŚCI. Dziękuję
koledze za uwagę.

Tomek

Site Timeline