Świecące diody IR w kamerze...?

Hejka!
Wczoraj, idąc ulicą Mickiewicza w Warszawie, zobaczyem kamerę monitoringu, w
której wyraźnie, choć słabo - jakby na progu wzbudzenia, na ciemnoczerwono
świeciły diody oświetlające otoczenie. Aby upewnić się, czy to są diody IR,
włączyłem fotopstryka co miałem pod ręką i pokazał, że tak - zamiast
ciemnoczerwonego, widać było dość jasne światełko sinobiałe, takie, jak mój
aparat pokazuje IR.
Byłem akurat po silnym wzburzeniu (sytuacją niezwiązaną z ową kamerą) i
usiłuję dociec, czy niektóre tak mają kamery, że widać te diody świecące tak
po prostu, czy od wzburzenia wyostrzył mi się zmysł wzroku (co czasem się
zdarza, z rzadka, choć bywa i w drugą stronę) i zobaczyłem coś normalnie
niewidoczne?
Światło było wręcz słabiutkie, ale jednak wyraźnie zauważalne, był półmrok
po zachodzie słońca.
Niepokoić się, czy olać? :))

Re: Świecące diody IR w kamerze.. .?
Niektore IR-ki widać, nie musisz się przejmować ;) Zależy od tego na
jaką długość fali zrobiona, o ile chinczykowi sie parametry "omskły" i
jaki jest "zakres pomiarowy" Twojego oka.

--
Ahmed
Nigdy nie dyskutuj z czlowiekiem ktory ma nad toba pol litra przewagi.

Re: Świecące diody IR w kamerze...?

Jeszcze nie widzialem kamery, zeby nie swiecily.

Re: Świecące diody IR w kamerze...?

Przylukam inne kamery, na razie mało obserwowałem takich "przypadków",
zwykle było to w dzień, więc świecić nie ma po co, a w nocy, "to się śpi" :)
Chociaż jakoś nie bardzo lubię spaćw nocy...

Re: Świecące diody IR w kamerze.. .?
UBF%ytkownik Marcin Gala napisaB3%:
 kamerB1%) i
alne, byB3%

Diody rzEA%du 820nm widaE6% prawie zawsze (no, w sB3%oneczny dzieF1% zape=
wne20%
nie), 860nm - tylko w zupeB3%nej ciemnoB6%ci, 890nm w zupeB3%nej ciemnoB6%
ci juBF%20
tylko niektF3%rzy dostrzegajB1% jak wiedzB1% gdzie majB1% widzieE6%.

Oko ludzkie jest w stanie zarejestrowaE6% rF3%wnieBF% B6%wiatB3%o silnego=
 lasera20%
neodymowego skierowane na powierzchniEA% rozpraszajB1%cB1% - mimo BF%e to=
 aBF%20
1060nm. Ale to silnego lasera, w caB3%kowitej ciemnoB6%ci i po dB3%uBF%sz=
ym20%
czasie pozostawania w tej ciemnoB6%ci.

--20%
Darek

Re: Świecące diody IR w kamerze...?

Mnie zawsze ciekawiło, ime zobaczę z góry i dołu, tak samo, ile usłyszę...
ale tu o świetle gadamy. No, w tej kamerze zobaczyłem krąg z
ciemnoczerwonych diod...

No i raczej chyba bym nie sprawdzał specjalnie, czy tyle zobaczę, aby nie
było jak w dowcipie o pijaku pijącym spirytus drzewny... :)
Darku, a wiesz może, jakim laserem przykleja się rozwarstwioną siatkówkę w
oku? Zapomniałem... Czy nie tym 1060 właśnie?

Re: Świecące diody IR w kamerze...?

Do oświetlenia używa się na ogół 880nm lub 940nm. Są najbardziej efektywne.
Diody o ww długościach fal są mało sprawne.

NdYAG ma 1064nm.

Nie. Używa się światła białego (xenon) w impulsach, względnie lasera
zielonego do niebieskiego (460-550nm).

Re: Świecące diody IR w kamerze...?

Dzięki za info.

Re: Świecące diody IR w kamerze...?

Jeszcze ciekawostka: na początku, z braku silnego źródła światła używano
skolimowanego światła słonecznego.

Re: Świecące diody IR w kamerze...?

To jest normalne. Diody 880nm widzi prawie każdy, 940nm niekoniecznie, ale
kamery też niespecjalnie, więc 880nm są częściej używane. Ale osobiście
widzę też diody 940nm i mi to w życiu nie przeszkadza :-). Nawiasem mówiąc
oko jest jeszcze czułe na światło lasera NdYAG, 1064nm, ale tu granica
między widzeniem i spaleniem siatkówki jest dość cienka :-).

Re: Świecące diody IR w kamerze...?
Hello Waldemar,

"Widzę! Już nie widzę!"

Re: Świecące diody IR w kamerze...?

"A widzisz!" :)

Re: Świecące diody IR w kamerze...?

Nie, "widzę ciemność, ciemność widzę"

Re: Świecące diody IR w kamerze...?

Czy można stąd zadzwonić na miasto?!? :)

Re: Świecące diody IR w kamerze.. .?
UBF%ytkownik RoMan Mandziejewicz napisaB3%:

W laser moBF%na popatrzeE6% dwa razy - raz jednym okiem, raz drugim.

--20%
Darek

Re: Świecące diody IR w kamerze...?

Nawet na napędach CD jest ostrzeżenie... Ale to i tak lepiej niż saper,
który pomylić się może tylko jeden raz :)

Re: Świecące diody IR w kamerze...?

Uspokoiłeś mnie,czyli nic się specjalnego nie stało :) Te diody rzeczywiście
widziałem, ale np. fotokomórkę w Solarisie (autobus, nad drzwiami to-coś),
czy nadajnik pilota TV widzi już tylko mój aparat foto, czy telefończak
Sferii...

Może zależy to od intensywności?

No, ryzyko jest.

Robiłem kiedyś próby, w bunkrach MRU, c.a. 20 metrów pod powierzchnią, jak
już ciemno nazewnątrz było, a nawet w jasny dzień do "mojego" miejsca nie
docierało ani trochę światła. Trzymałem rękę przed oczami, bardzo słabiutko,
ale widziałem zarys swoich palców, także jak się zginają. Ktoś jeszcze z
grupy potwierdził, że tak ma.

Re: Świecące diody IR w kamerze...?

Ciekawe. Ale ja bym tu stawiał na inne zjawisko niż widzenie IR (bo wydaje mi
się, że to które emitujemy chyba jest zbyt "głębokie").
No, ale alternatywna koncepcja jest nie nadająca się na tą grupę :)
Jeśli jednak kolega tak rzeczywiście ma, to ja bym na miejscu kolegi sprawdził,
czy np. podobnie nie widzi w ciemności
roślin.

Re: Świecące diody IR w kamerze...?

Zamiast palców pokazywać marchewki? Ja bym zaczął od testu z liczeniem
palców innej osoby, a nie własnych.

Re: Świecące diody IR w kamerze...?

Były widoczne.