swiatła stop

serwus

jestem poczatkujacy z elektroniki (niektorzy powiedza ze wrecz leszczem:)) jednak mysle ze praktykowanie tejze jest lepsze od studiowania teorii - i wpadl mi do glowy pomysl dot. samochodu. otoz skonstruowalem przed laty takie urzadzenie:

marzy mi sie caly czas by zrobic go jak najbardziej wybajerowanym... wiadomo jednak - pieniedzy zawsze brak a domyslam sie iz czesto zrobienie jakiegos urzadzenia kosztuje duzo wiecej niz kupno gotowego. zawsze podobalo mi sie podswietlenie samochodu od spodu - jednak swietlowki neonowe odpadaja - podwozie jest za nisko a one same sa zbyt nietrwale. ostatnio jednak przegladalem oferty sprzedarzy i znalazlem taki patent: listwa aluminiowa z umieszcznonymi w niej diodami, podlaczona do zasilania samochodowego i przytwierdzona pod spodem - calosc to pewnie kilkanascie diod polaczonych ze soba. wydaje mi sie ze jest do dosc proste do zrobienia. i druga sprawa - swiatla stopu - w nowych samochodach zrobione z diod czerwonych, swiecacych tym mocniej im mocnej nacisnie sie pedal hamulca.

otoz moja prosba jest taka: czy ktos z Was moglby mi nakreslic szacunkowo czy oplaca mi sie zaczynac budowe czegos takiego? po prostu czy przy moim niklym doswiadczeniu podolam? (umiem lutowac :) )no i druga sprawa - jezeli podolalbym - to skad mozna wziasc jakies pomoce typu - projekt polaczen elementow? z gory dziekuje za wszelkie odpowiedzi

Reply to
Popey

Wed, 29 Oct 2003 19:24:26 +0100 jednostka biologiczna o nazwie Popey snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Jak juz ktos slusznie napisal, niewielki koszt zrekompensuje sie kiedy policja wystawi Ci mandat za takie oswietlenie, ale faktycznie lampy z

50 zl, wyjda taniej niz za 200 zl ze sklepu, bo jezeli np. policja wreczy Ci mandant na 100 zl to w pierwszym wypadku sumarycznie placisz 150 zl, a drugim dwa razy wiecej, a i tak bedziesz musial taki festyn-bajer zdemontowac.

Nie wiem czy to zgodne z przepisami, poza tym IMO bezsensowne: jasne swiatla stop juz od momentu kiedy sie rozpoczyna naciskanie pozwola latwiej dojrzec je kierowcy jadacemu z tylu. Takie "modulowane" zwiekszaja znacznie ryzyko ze ktos nie zauwazy ze zaczales hamowac i przyrabie Ci w tyl samochodu. Zdecydowanie odradzam taki pomysl !!!!! Mowie powaznie - zanim cos dodasz do samochodu, w pierwszej kolejnosci musisz zastanowic sie jaki wplyw na dzialanie samochodu i bezpieczenstwo to wywrze. Nie wolno o tym zapominac !!!

Podolasz, ale samochod bedzie wygladal wsiowo.

Pewna inspiracja moze byc tez galeria na stronie

:-)

BP NMSP

Reply to
BLE_Maciek

jup

galerie juz z dawna odwiedzam :p ale na powaznie - to ten samochod i tak sluzy wylacznie jako funkcja reprezentacyjna - czyli przejechac sie po miescie ze dwa razy, postac troszke i znow sie przejechac :p chodzi po prostu o to by zrobic cos , poduczyc sie troszke i przy okazji zdzialac cos pozytecznego

Reply to
Popey

Wed, 29 Oct 2003 22:08:21 +0100 jednostka biologiczna o nazwie Popey snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Wiem ze o gustach sie nie dyskutuje, ale nie zdajesz sobie sprawy ze samochod z takim podswietleniem od spodu to nie szpan tylko obciach ?

Eeee tyle roznych fajnych (i przydatnych) urzadzonek mozna zbudowac, musisz koniecznie "szpetniki" do samochodu ?

Reply to
BLE_Maciek

jup

nie wiem czy my o tym samym mowimy :) widziales ten link? specjalnie podalem go, by nie wyjsc na wsioka ktory do lanosa wkleja takie rzeczy... caly ten lazik mozna w gruncie rzeczy podciagnac pod obciach, ale mi sie podoba...

no wlasnie do samochodu tylko rzeczy mi sa potrzebne. oprocz tego potrzebuje urzadzonko ktore dziala na pilot (podczerwien) i po odpowiednim sygnale wlacza lub wylacza prad na 5 wyjsciach (napiecie sieciowe 230) i na jednym wyjsciu reguluje w zakresie wartosci od 0-100% ale nie zrobie tego na bank, bo jak znam zycie za trudny to uklad bedzie...

wiec moze jakies sugestie masz, co mozna byloby pozytecznego stworzyc? (a zarazem dosc prostego)

Reply to
Popey

Wed, 29 Oct 2003 22:26:29 +0100 jednostka biologiczna o nazwie Popey snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

O sory faktycznie, nie zajrzalem. Lazik niczego sobie. IMO nie jest obciachowy.

Sporbuj poszukac na

Na 90% cos takiego znajdziesz.

Reply to
BLE_Maciek

No własnie - ja w kwestii formalnej :-) Jako że ma tablice rejestracyjne, to rozumiem że ma homologacje? I teraz pytanie JAK??

No, chyba że ściśle tajne/poufne... to nie mów.

Reply to
jerry1111

serwus

najnormalniej w swiecie - to byl kiedys normalny garbus. rozwalilem go, zdjelem bude, zalozylem plastik i cala reszte nie informujac nikogo - a pozniej juz tylko bol przy przegladach technicznych - czyli : nie ma wycieraczek, jest za glosny, i tak dalej i tak dalej... ale konczac juz: rokrocznie zdobywa przeglad techniczny i rokrocznie jest modernizowany :) w razie jakby ktos chcial wiedziec cos wiecej to duzo buggystow jest na pl.rec.garbusy - no i ja sluze pomoca.

a jeszcze raz podchodzac do elektroniki - a dokladniej elektronika.pl - zalogowany jestem, widze kilka schematow - ale drazac te podswietlenie:) to czy prostym sposobem da sie to zrobic? jak trzeba to podlaczyc? przegladalem kilka juz stron www i nigdzie takich prostych schematow z diodami LED nie widzialem :(

Reply to
Popey

Wed, 29 Oct 2003 23:10:34 +0100 jednostka biologiczna o nazwie Popey snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Dlatego wszyscy pytaja o diody LED na p.m.e :-) Jezeli znasz prad diody (typowo 15-25 mA, przy niskopradowych ok 5 mA, ale niebieskie do takich nie naleza :-)) ) i napiecie typowedla niej (2-3V) to mozesz obliczyc jaki trzeba dac rezystor aby uzyskac odpowiednie zasilanie i nie spaic diody. Przyklad: Zaslianie 12V, dioda 3V 25mA Potrzeba 3V, a wiec na rezystorze nalezy odlozyc 9V. Potrzebna rezystancja to: 9 V / 25 mA = 0,36 kohm = 360 ohm

Jezeli laczysz np. dwie diody szeregowo to oczywiscie napiecie tego zespolu jest rowne sumie napiec diod (czyli np. 6V)

Wez jakas ksiazke i zapoznaj sie z jedynie trzema rzeczami: prawo Ohma, pierwsze prawo Kirchoffa, drugie prawo Kirchoffa. Wtedy bedzie dla Ciebie jasne jak sie takie rzeczy liczy.

Reply to
BLE_Maciek

serwus

mialem to na el-technice - tylko to wystarczy? postaram sie skonstruowac na papierze obwod i policzyc - zglosze sie jak to zrobie :) ach i jeszcze: dlaczego o diodach nie na p.m.e? na jakiej to grupie sie walkuje?

Reply to
Popey

Wed, 29 Oct 2003 23:24:54 +0100 jednostka biologiczna o nazwie Popey snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

No wlasnie na zadnej innej. P.m.e sluzy do tego, ale po prostu temat pojawia sie dosyc czesto wiec ... :-)

Reply to
BLE_Maciek

Polucyjant musialby byc mocno zawziety zeby sie tak dokladnie przypatrywac - w koncu sporo lamp diodowych ma homologacje... A na takiej malej (waskiej) lampie ypatrzec brak literki H w koleczku to trzeba sie dokladnie przyjrzec.

Totez chyba zaden samochod nie ma stopniowanej jasnosci swiatel stopu

- juz raczej przy slabym przyhamowaniu poblyskuja z malym wypelnieniem. przymocniejszym wlaczaja sie na dobre... I glowna zaleta w pelni skomputeryzowanego zarzadzania samochodem - przy raptownym puszczeniu gazu zwlaszcza na nisim w stosunku do predkosci biegu kompiter w co lepszych samochodach potrai zaczoc migac swiatlami stopu jakbysmy na hamulec chwilami deptali - w sumie czy depczemy hamulec czy bez gazu na niskim biegu jedziemy to zwalniamy - niech tez z tylu ma to na uwadze...

Reply to
Dariusz K. Ladziak

On Behalf Of Popey

... odczep się od tego podświetlenia! Powszechnie uznane za obciach. Koniec. Chcesz zrobić bajer bez obciachu?

  1. Zrób automatyczne domykanie drzwi.
  2. Wsadź bandę kontaktronów podpiętych do choinki LED, a sygnalizujących czy włączona żarówka się świeci, czy nie na podstawie prądu przez nią płynącego.
  3. Układ mierzący zużycia paliwa na podstawie czasu otwarcia zaworów w układach z wtryskiem lub kąta otwarcia przepustnicy w gaźnikowcach.
  4. Własnoręcznie centralny zamek z antynapadem.
  5. Zimno się zrobiło muszę sobie drinka zrobić ;-)

pzdr Artur

Reply to
ziel

W artykule snipped-for-privacy@4ax.com BLE_Maciek napisał(a):

Bo nie ma faq tej grupy ? Na kazdej grupie jest zestaw pytan obowiazkowych. Wlozenie ich do FAQ bardzo upraszcza odpowiadanie na nie. Wystarczy link do FAQ zamiast odsylania do archiwow - zazwyczaj dziala skutecznie.

Paweł

Reply to
Paweł Kołodziej

Thu, 30 Oct 2003 01:27:06 +0100 jednostka biologiczna o nazwie Paweł Kołodziej snipped-for-privacy@pld.TOUSUN.org.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Trza kiedys zrobic, ale sie nikomu nieeeeee chce. Zieeeeeeeew :-)

Reply to
BLE_Maciek

Wed, 29 Oct 2003 23:30:42 GMT jednostka biologiczna o nazwie snipped-for-privacy@waw.pdi.net (Dariusz K. Ladziak) wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

To ja mam pomysl dla kolegi ktory tak chcial podswietlenie i stopniowane swiatla stop budowac: Akcelerometr na ADXL'u, ktory wlacza swiatla stop gdzy samochod gwaltownie zwalnia ;-)

Reply to
BLE_Maciek

serwus

:)))) LOL - tam nie ma drzwi :)))) ale w planie mam jakiegos amerykanca i wtedy wszystkich na pewno pomecze w tej sprawie ;)

uwazasz ze dam rade? ja szczerze watpie... nie mam nawet pomyslu jakby to zrobic

no jak wyzej - nie ma drzwi :) a z ciekawosci - czy taki zamek z antynapadem wykonany domowo jest skuteczny? sa jakies projekty na sieci?

a ja ledwo cieply z laborek wrocilem :)

Reply to
Popey

jup

a to jest super sprawa - ale jak?? ja nawet nie wiem co to adxl :) och skoro juz jestesmy przy samochodach: ten moj buggy to rzecz na podzespolach garbusa. z przyczyn technicznych nie mam jak zamontowac tam predkosciomierza oraz obrotomierza. na razie predkosciomierz mam typu "rowerowego" przyczepiony do kola, lecz chce na wiosne zmienic cala deske rozdzielcza na metalowa, i od razu zrobilbym nowe zegary - predkosciomierz, obrotomierz, zegarek, paliwomierz, ladowanie - ktos ma pomysl jak moznaby to ubrac w ladna elektroniczna forme?

Reply to
Popey