superheterodyna FM z MT 12/84 - Page 3

Re: superheterodyna FM z MT 12/84

Jakich znieksztalcen ?

J.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
Hello J,

Te obiorniki powstawały w czasie, gdy na falach średnich działały w
Polsce silne nadajniki lokalne. Na przykład opolski nadajnik blisko
górnego końca pasma. Dioda pojemnościowa spolaryzowana niskim
napięciem stałym, przy dużej składowej zmiennej może stać się w
szczytach diodą detekcyjną (skrajny przypadek) ale na pewno jej
pojemność jest silnie zależna od chwilowej amplitudy sygnału.
Układ trzydiodowy ze wspólną katodą uniemożliwia zastosowanie
symetrycznego układu diod dla stopnia wejściowego. A w układzie
niesymetrycznym zniekształcenia związane ze zmianą pojemności są
istotne.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84

Jest takie ryzyko. Wspomniany wczesniej Traper ma co prawda na
schemacie "3 do 23.5V", brzmi rozsadnie.

Tylko zupelnie nie tlumaczy dlaczego kupowac potrojne diody zamiast
trzech podwojnych, czy nawet zastosowac trzy potrojne - o jednej
zapomniec, uszyc dwoch symetrycznie.

Myslisz ze diody byly drozsze niz dodatkowy zakres ?

J.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
Hello J.F.,

A zakres przestrajana 20:1 masz przy napięciach 1 i 30V. Do pokrycia
pełnego zakresu obwód wejściowy trzeba przestrajać w zakresie 9:1 - to
dużo. Być może jeszcze był problem ze współbieżnością obwodu
wejściowego i heterodyny dla tak szerokiego zakresu.

Myślę, że powtarzalność parametrów diod a dokładniej - jej brak - były
przyczyną kłopotów.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84

Innymi slowy - podejrzewasz ze te diody kiepsko sie nadawaly do
realizacji odbiornika AM z falami srednimi, co pozwolilem sobie
napisac na samym poczatku klotni.

J.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
Hello J.F.,

Myslę, że wycinanie zdań z kontekstu nie jest dobrą metoda dyskusji.
Jesteś weteranem grup dyskusyjnych i pewnych chwytów nie powinieneś
robić.

Na trzydiodowym zestawie BB113 da się zrobić pełny zakres fal
średnich. Jednak wymaga to dokładności przy strojeniu niedostępnej
przeciętnemu pracownikowi produkcji.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84

ale ten pracownik dysponuje stosownym sprzetem.

Tak czy inaczej - nadal potwierdzasz ze BB113 nie jest tak dobra jak
kondensator zmienny

J.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
Hello J,

Patrząc tylko przez pryzmat przestrajania - oczywiście, że nie. Ale w
zastosowaniu warikapów chodzi nie tylko o zakres przestrajania,
powtarzalność parametrów ale przede wszystkim o usunięcie kłopotliwej
mechaniki. Obecnie jest to już całkowicie bez znaczenia, bo na byle
DSS można załatwić odbiór AM bezpośrednio.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84

Mechanika z potencjometrem jest podobna jak z kondensatorem.
Dopiero programator stanowi wyzwanie - i tu pamietam [tylko z
opisu] wlasnie jakies samochodowe z mechanicznym i ruchomymi
rdzeniami.

Nadal dobrze by bylo obwody wejsciowe przestroic i problem wraca,
ale chyba juz sa dobre warikapy.
No i ewentualnie mozna podzielic na zakresy w sposob nawet
niewidoczny dla uzytkownika.

No i jeszcze niuans - niektorzy wspominaja o szumach
warikapow,osobiscie sie nie znam, na ile to istotne.

J.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
Hello J.F.,

Czyli swojej nieumiejętności szukania przypisujesz wartość sprawczą
nieistnienia czegoś?

Andrzej Książkiewicz, Elementy i podzespoły elektroniczne, WNT 1987,
str. 69 na samym dole.

BB113, Siemens, Urmax 32V, Cr 255pF@1V, Kc = 20 dla Ur1 = 1V i Ur2 =
30V.

Zakres przxestrajania 20:1 nie jest najgorszy. Podejrzewam jednak, że
bano się zmiekształceń związanych z modulacją AM i stąd takie a nie
inne ograniczenie zakresu przestrajania.

To powinieneś trafić na starą BA102 z jej zakresem 14:1. Ale ich
trzeba było parę sztuk, żeby sensownie w zakresie AM przestrajać -
max. pojemność 30pF@4V

Re: superheterodyna FM z MT 12/84

http://unitra.eu.org/node/992

Merkury - BB113, dwie równolegle w obwodzie wejściowym, jedna w heterodynie.

--
Pozdr.
Michal

Re: superheterodyna FM z MT 12/84

O, to witam w klubie ;-))). Wtedy wiertarka ze statywem (a
nawet bez) była marzeniem, laminat, nawet jednostronny,
obiektem westchnień i pożądania ;-). Że o elementach,
jakichkolwiek, nie wspomnę ;-))). Był tylko zapał i chęć
tworzenia czegoś. Zupełnie odwrotnie niż teraz ;-)))

Re: superheterodyna FM z MT 12/84

Źle mnie zrozumiałeś. Ja nie twierdzę, że ten projekt jest jakoś
specjalnie skomplikowany i ja go nie pojmuję. Wyznaje jedynie zasadę, że
powinno zaczynać się od rozwiązań prostszych i stopniowo wspinać się do
góry. Jakimś specjalnym nowicjuszem nie jestem - radiem też bawiłem się
jako dzieciak, tak około dwunastoletni. Składałem wtedy proste
odbiorniczki o bezpośrednim wzmocnieniu, refleksowe itp. (na samym
początku także detektorowe). Przeważnie działały. ;)
Teraz powoli wracam do tego hobby, także jako zupełny amator. Moje
"główne" wykształcenie poszło w stronę dziedziny bardzo odległej od
elektroniki. Niemniej na razie wygląda na to, że pamiętam jak się
nawijało cewki i lutowało.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84

Przeciez superheterodyn nie skladali Terminatorzy, tylko panie
przeszkolone do poslugiwania sie lutownica :-)

Ten powyzszy to znacznie latwiejszy, bo glowica gotowa :-)

Generalnie moglby - to niemal jak skladanie klockow.
Glowica, p.cz, detektor FM, stereo ..

moze byc tylko problem z czestotliwoscia - na swiecie nie wszystkie
posrednie byly 10.7, i z kierunkiem dzialania ARCz.

J.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84

Przypomniałeś mi dawne czasy, kiedy jeszcze trochę bawiłem
się elektroniką ;-). 25 lat temu, jeszcze w szkole średniej,
zrobiłem tuner FM na bazie odbiornika Merkury HiFi i powiem
Ci że działa do dziś. W zasadzie to wierna kopia toru FM,
moje patenty to tylko zasilacz i przetwornica. Akurat wtedy
była zmiana pasma UKF i nawet sam przestrajałem głowicę
GFE-105 (bodajże...) i udało się ;-). W technikum było dużo
przyrządów, więc człowiek jakoś dawał radę...
Może nie zrażaj się trudnościami i spróbuj złożyć coś
podobnego?

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
Robert_J napisał(a):
[ciap]

Dobrodziejstwo mieszkania pomiędzy Dzierżoniowem a wrocławskim bomisem
na Skarbowców pozwalało zaopatrzyć się w gotowca :-) Po zamianach pasm,
zamiast głowicy 105, produkowali potem zdaje się 112.

Andrzej Kamieniecki

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
Hej, Atlantis, widziałeś dokąd poszli ludzie ?

Możesz spokojnie zastosować gotową głowicę UKF do jakiegoś radia (pod
warunkiem że wiesz która noga która ;)

Osobny tor.

Przypomniałeś mi dawne lata, gdy do odkupionych na szrocie głowic
montowałem pcz kolejno na 1242, 1244, 1245 i 1200...
A jak jeszcze stereodekoder ruszył, to już w ogóle był odjazd :)

To se ne vrati...

Sławek
--
  ________ Do czynu chłopi! Pojeść i popić!
_/ __/ __/ Lech Konopiński

Czyli na przykład takie maleństwo też się nada?
http://sklep.avt.pl/p/pl/48842/glowica+ukf+88-108mhz++avt2469.html
Nie będę musiał wprowadzać żadnych zmian do części z torem p.cz. i
wzmacniaczem m.cz.?

BTW pamiętasz może jakie były efekty? Czy między poszczególnymi układami
z tej rodziny istnieją jakieś szczególne różnice? Pomijam rzecz jasna
kwestie oczywiste, jak obecność czy też brak detektora FM.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84

Mial byc odbiornik z poczatku epoki, a kupisz gotowe klocki z synteza
i RDS'em :-P

J.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84

Gdzie tu jest synteza i RDS? :) Zresztą to był przykład tylko - tania i
łatwo dostępna głowica, którą dałoby się tam wepchnąć.
Oczywiście jestem otwarty na sugestie, gdyby istniał jakiś projekt
odpowiednika - równie prostego (od strony elektronicznej) jak oryginał,
ale niewymagającego takiej zabawy z mechaniką - kondensator zmienny lub
warikapy zamiast regulacji indukcyjności.

Site Timeline