superheterodyna FM z MT 12/84 - Page 2

Re: superheterodyna FM z MT 12/84

Spójrz na sam link do skanu, podany tu przez kogoś :-)

Jako 16latek byłem mało samodzielny w takich sprawach. Najbliższe
większe miasto to dla mnie była Łódź, doległa o ok. 50km i rodzice w
życiu by mnie wtedy nie puścili tam samego, w dodatku po jakieś
"płytki i części". Wg najprawdopodobniejszego scenariusza
usłyszałbym najwyżej coś w stylu pamiętnego, Balcerkowego: "a lekcje
gówniarzu odrobiłeś?" i to byłaby cała rozmowa :-)

No... to jest prawdopodobne. Najgorsze, że nawet nie udowodnię, bo
raz, że wszystkie elektrolity by trzeba z marszu wymienić, poza tym
toto jeszcze w OIRT pracowało, przestrajać by trzeba było, a tego
już by mi się na pewno nie chciało. NIc, jak będzie poddawał
ojcowskie opowieści w wątpliwość, zawsze się mogę spytać, czy lekcje
już odrobił gówniarz jeden ;->

J.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84

Albo zrobić do kompletu mały nadajniczek FM na OIRT ;-)

Do mojego pierwszego praktycznie użytecznego odbiornika (właśnie znalazłem,
że 1971 = pierwszy rok emisji Lata z Radiem) domontowałem później (74..75)
syrenę wyzwalaną przerwaniem cieniutkiego drucika (0,05mm). Miał to być
alarm na "zieloną noc" na obozie wędrownym.
W swój drucik misternie, cichaczem, po ciemku rozciągnięty między sąsiednimi
łóżkami władowałem się oczywiście sam, gdy biegiem wracaliśmy z "akcji".
P.G.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
J.F. napisał(a):
[ciap]

pożyjemy, zobaczymy:
jak w pierwszej klasie technikum zrobiłem ten tuner z MT_8/86 to potem
pomyślałem o czymś bardziej zaawansowanym ale w piśmie AudioVideo (nie
pamietam dokładnie z którego roku) przeczytałem że radio analogowe jest
na wymarciu, że bodaj w 2005 zniknie całkowicie, nawet w Polsce. Jest
2010 i jakoś nie zniknęło.

przy okazji do autora wątku:
- dlaczego przestrajane cewkami? Heh, jak się mieszkało niedaleko
Dzierżoniowa to się takich pytań nie zadawało :-) Jeden z ówczesnych
odbiorników samochodowych, ale nazwy nie pamiętam, miał taką głowicę,
dziwnie identyczną jak ta z Młodego Technika, wtedy problem części mi
się rozwiązał sam :-) A jak ktoś chciał AM przestrajane warikapami to
bodaj w Traperze czy czymś takimś była BB113. Wcale bym się nie zdziwił
gdyby przy tym granitowym słoniu we Wrocławiu jeszcze gdzieś mieli
zachomikowany podobny złom.

Andrzej Kamieniecki

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
Użytkownik "Andrzej Kamieniecki"

Ale reszta odbiornikow z Dzierzoniowa miala normalne kondensatory
zmienne,
jesli mnie skleroza nie myli to chyba Ducati .

Z falami srednimi jest klopot ze rozpietosc czestotliwosci jest 3x.
Co daje wymog na rozpietosc pojemnosci [albo indukcyjnosci] 9x.
Owczesne warikapy takiej nie mialy.
No i nie wiem jak ze wspolbieznoscia wejscia i heterodyny - byc
moze wymagalo to innych charakterystyk kondensatorow.

A ten sklep jeszcze zyje ? Obrotow chyba nie ma duzych ..

J.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
wspomniana BB113 miała w środku 3 diody po 250pF każda i do AM była
idealna. Bywały dostępne jeszcze jakieś z czeskiej Tesli o podobnej
pojemności ale pojedyncze, sprzedawane po dwie sztuki parowane.
We wspominanym przez kogoś wcześniej tunerze AM z AudioVideo była
właśnie BB113, o ile dobrze pamiętam, a prócz tego cztery worki cewek
7x7 :-)

Andrzej Kamieniecki

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
Andrzej Kamieniecki napisał(a):
[ciap]

a w uzupełnieniu: google pokazują, że te czeskie sprzedają jako KB113
ale na sztuki, nie po dwie. Pojemność mają podaną 13-280 pF.
Oryginalne BB113 z Siemensa były potrójne. Heh, poza tym polskim radiem
samochodowym sprzed lat jeszcze w starych odbiornikach pomiarowych
Rohde&Schwarz są takie :-)

Andrzej Kamieniecki

Re: superheterodyna FM z MT 12/84

ZTCP to w diorowskim "Merkurym" też są

--
Pozdr.
Michał

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
Użytkownik "Andrzej Kamieniecki"

To ze sa trzy niczego nie zmienia - iloraz sie nie powieksza.

Cztery worki, to pewnie 7 podzakresow fal krotkich :-)
Ale kazdy z nich ma mniejsza rozpietosc, to nie ma problemu.

J.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
J.F. napisał(a):
[ciap]
ale przecież on iloraz tajnym nie jest i każdy może sprawdzić ile
wynosi. Nie no bez jaj, nie słyszałeś o BB113?
To że 3 w jednym to po to, że im się z temperaturą tak samo dzieje.
a zakres zmian pojemności to jak napisałem: kilkanaście pF do dwieście
kilkadziesiąt pF. Tyle samo co w kręconych kilkusekcyjnych
kondensatorach powietrznych. Popularne były na 380 pF, ale we
wspominanej w tym wątku Danie, kondensator do przestrajania miał od
kilkunastu do 250 pF zdaje się. Zresztą jak masz w szufladzie to rozkręć
i sprawdź że tyle.

Andrzej Kamieniecki

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
Użytkownik "Andrzej Kamieniecki"

Nie pamietam.
Znalazlem tu http://www.datasheetarchive.com/BB113-datasheet.html
Ale to z 1977 i rubryka ilorazu jest dla niej nie wypelniona :-)
Za to inne maja od 1.4 do 6.8

znalazlem BB112 - tez jej nie pamietam, ale jest dobra, wedle
katalogu z 1994.

J.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
J.F. napisał(a):
[ciap]

tu sprzedają te pojedyncze czeskie:
http://sklep.monster.pl/ProduktSzczegoly.aspx?TowarId19%203
i nie wiem czemu je plątają z BB113. Oryginalna BB113 jest potrójna, ma
pięć końcówek i jest w obudowie takiej coś jak BF194 tylko większej ze
dwa razy, nie wiem jak się ona nazywa.

hm, ale takiej to nie widziałem w sprzętach dostępnych w okolicy,
capacitance ratio 15, nieźle. Nie wiedziałem o jej istnieniu.

Przed chwilą dopytałem też kolegi to on potwierdza, że BB113 jest z
Trapera i ponoć była też w czymś jeszcze z końcowej działalności Diory.
A głowica przestrajana cewkami wg niego to Safari 6 i chyba jeszcze
Wiraż ale tu to nawet on się zapomina.
Pewnie obecny naczelny EP wiedziałby najlepiej :-)

Andrzej Kamieniecki

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
Andrzej Kamieniecki napisał(a):
[ciap]
lub ewentualnie samemu przekopać się przez dział download ze strony

http://unitra.eu.org /

Andrzej Kamieniecki

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
Użytkownik "Andrzej Kamieniecki"

Jak wyciagne drabinke, to moge siegnac do rocznikow RE :-)

http://unitra.eu.org/node/3080
Traper SMP-401, przestrajany istotnie BB113, ale srednie ma
podzielone na dwa podzakresy.

http://unitra.eu.org/node/3753
Traper 2, o - to samochodowe, bez schematu, ale nadal podwojne
srednie.

J.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84

http://unitra.eu.org/node/992

Merkury - potrójna BB113, dwie równolegle w obwodzie wejściowym, jedna w
heterodynie.

--
Pozdr.
Michal

Re: superheterodyna FM z MT 12/84

I tez ma dwa podzakresy na srednich falach.

J.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
J.F. napisał(a):
[ciap]
zauważ że jest to konstrukcja z wykorzystaniem warikapów, o których
pisałeś: "Owczesne warikapy takiej nie mialy". A dzielone średnie (i nie
tylko) stosowano także tam, gdzie powietrzny kondensator o odpowiednim
zakresie przestrajania nie stanowiłby problemu. Uczepiłeś się zakresu
przestrajania, już wtedy były były odpowiednie diody, i je z powodzeniem
stosowano, ale przecież to nie tylko kwestia zakresu pojemności.
Swoją drogą szkoda, że naczelny EP nie pisze na pme, pewnie o tych
Diorowych odbiornikach mógłby wiele ciekawego powiedzieć.

Andrzej Kamieniecki

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
Użytkownik "Andrzej Kamieniecki"

Wcale nie jestem pewien czy byly, bo cos nie moge znalezc katalogu,
i wlasnie nie widze zeby z powodzeniem je stosowano.
Tzn jak widac mozna - ale zakresu przestrajania brakuje :-)

Ale to podstawowy wymog.

Ja sie kiedys dawno nad tym sam zastanawialem, wnioski wyciagnalem
jak widac, moglem tylko nie trafic na BB113.

J.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
J.F. napisał(a):
[ciap]
[ciap]

ROTFL

ok, Diora oszukiwała na schematach, takich warikapów nie było, zwłaszcza
że nie możesz ich znaleźć w katalogu. Siemens oszukiwał i ich nie
produkował, Traper i Mercury nie istniały, zwłaszcza że pewnie nie masz
ich w domu. Zakres przestrajania możliwy do osiągnięcia ówczesną diodą
pojemnościową jest mniejszy niż stosowanymi przez przemysł PRL
kondensatorami powietrznymi. Ich pojemności są tajne ale pewnie jakieś
ogromne. To dlatego w odbiornikach z ręcznie kręconymi kondensatorami
można przestrajać od długich do krótkich albo jeszcze bardziej,
zwłaszcza że się dawniej nad przestrajaniem zastanawiałeś, itd, itd.
Nie obraź się ale taka to właśnie komedia.
Wobec powagi przytoczonych argumentów dla mnie EOT.

Andrzej Kamieniecki

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
Użytkownik "Andrzej Kamieniecki"

Byly, ale czy mialy zakres przestrajania 9-10x ? Chyba jednak nie.
I odbiornik sie komplikuje, bo trzeba dodatkowe zakresy wprowadzac.

Nie obraz sie, ale przeciez nieglupi z ciebie chlop, a
najprostszych rzeczy jakos zrozumiec nie potrafisz.

Znajdziesz jakis schemat radia przestrajanego kondensatorem
zmiennym z podzielonymi srednimi ?
Nie.
Pewnie w tym PRL za bardzo oszczedzali na cewkach, i dopiero
wspaniale diody od Siemensa umozliwily wprowadzenie lepszych
odbiornikow z precyzyjnym strojeniem na srednich falach, pewnie
zeby lepiej WE i BBC lapac :-P

Nawet ten "wspanialy" tuner AM radmora [5122 ?] co mial krotkich z
10 zakresow na warikapach i programator na potencjometrach, dlugie
i srednie mial
na kondensatorze powietrznym.

Tu nie o pojemnosc maksymalna chodzi !

J.

Re: superheterodyna FM z MT 12/84
Hello J.F.,

Już Ci podałem zakres przestrajania - po co brniesz dalej? Doskonale
powinieneś sobie zdawać sprawę z tego, że problemem nie był zakres
przestrajania ale chęć uniknięcia zniekształceń.