superheterodyna AM na tranzystorach - Page 3

Re: skrĂłcona superheterodyna AM na lampac h

Byłem wielokrotnie, ale faktycznie dopiero teraz zauważyłem schemat
Telefunkena T4 B. Konstrukcja rzeczywiście podobna do tego co
nasmarowałem :-)

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: skrĂłcona superheterodyna AM na lampac h

Obejrzałem sobie schemat. Wow! ale fajne... Chyba jest coraz mniej ludzi
którzy takie rzeczy rozumieją... Qrde, ile jak takich OR-ów rozebrałem na
kawałki zanim się spostrzegłem ile one dziś by były warte :)
--
Jacek

Re: skrócona superheterodyna AM na lampach

One są tyle warte właśnie dlatego, że tyle ich rozebrałeś :-)

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: skrócona superheterodyna AM na lampach

Aaaa! cholera, nie dobijaj mnie :)
--
Jacek

Re: skrócona superheterodyna AM na lampach

Nie jesteś osamotniony...
Ja swoje pierwsze radio "Stolica" rozebrałem w 1968 roku
jak miałem 14 lat.

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: skrócona superheterodyna AM na lampach

Przeciez w klasie B to na jedno wychodzi

Ja tam nie wiem, bo w kraju to mozna bylo sobie wolec.

Ale minelo pare lat i transformatorow nie stosowal juz nikt.

W sumie to sie zastanawiam czemu je w ogole stosowano .. nic sie
przeciez w technice nie zmienilo. Czyzby tranzystory staly sie tansze
niz transformatory ?

Zaraz .. a moze to z braku komplementarnych ?

J.

Re: skrĂłcona superheterodyna AM na lampach
Dnia Thu, 24 Dec 2009 01:46:23 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja

To też. Ale jak masz głośnik który znamionową moc uzyskuje przy
1V/50mA napięcia, a masz baterię zasilającą 6V to lepiej użyć
transformatora i z baterii brać 15mA zamiast 50. No i pierwsze
tranzystory mocy były mocy tylko z nazwy, wytracanie na nich
kilkuset mW dobrze im nie robiło.

--
Tomasz Szcześniak

snipped-for-privacy@stareradia.pl
Re: skrócona superheterodyna AM na lampach

No ale 50mA przepuszczaly ... ?

Bo tak jak piszesz .. 1V skuteczne, czyli 2.8Vpp, obnizylbym napiecie
do 4.5V i byloby w sam raz ..

J.

Re: skrĂłcona superheterodyna AM na lampach
Dnia Thu, 24 Dec 2009 11:40:43 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja

NiektĂłre z trudem :)

Akurat założyłem amplitudę 1V, czyli 2Vpp. Z jakichś powodów typowym
napięciem zasilającym było 6V (a czasami nawet 9V lub 12). Nie wiem
czemu, może przy niższm zasilaniu nie udawało się uzyskać odpowiedniej
czułości i stabilności układu? No i przy braku tranzystorów
komplementarnych prościej jes dać dwa transformatory (sterujący i
wyjściowy) + 3 tranzystory (driwer + 2 * końcówka) niż i dwa
transformatory niż sporo (zależy od układu) tranzytorów i zero
transformatorów. Pomijając fakt, że tranzystor był droższy, to jeszcze
był też bardziej awaryjny. A do tego german lubił sobie pływać wraz
z temperaturą.

--
Tomasz Szcześniak

snipped-for-privacy@stareradia.pl
Re: skrócona superheterodyna AM na lampach

No fakt ..
http://tubedevices.com/alek/polprzewodniki/tg5/tg5.htm
Bez trafa o stosownej rezystancji strach podlaczac :-)

A juz pare lat pozniej, TG51-55 - tym Wojciechowski nie bal sie 4A
przelaczac :-)

Tez jestem ciekaw. Wydawaloby sie ze germanowym nawet 3V nie straszne
..

Nawet tylko jedno trafo
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/jasiu/oldtr/Koliber.html

Widze ze raz sprobowali z drugim, ale im przeszlo - za drogo czy wrecz
gorzej ?

No wlasnie .. usiluje sobie przypomniec, jak zrobic prosto
beztransformatorowca .. i nie bardzo moge, a stare ksiazki gleboko :-)

Ktos pamieta radziecki odbiornik taki zabawkowy .. Zwiezdoczka chyba -
jak u niego koncowka wygladala ?

A przy okazji guglania - to mi sie spodobalo - czy to klasa AA ? :-)
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/jasiu/oldtr/radia/Eltra-schemat.png

J.

Re: skrócona superheterodyna AM na lampach

Ja go miałem i chyba było BEZ transformatorów.
Para komplementarna?

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: skrĂłcona superheterodyna AM na lampac h

http://molotok.ru/item812806469_radiopriemnik_zvezdochka.html

Ja tutaj nie widzę żadnego transformatora. Tranzystory wyraźnie
germanowe, to idzie poznać. :) Ktoś z was dysponuje może schematem tego
odbiorniczka? Sam chętnie zobaczyłbym co to było. ;)

Z radzieckich kitów było jeszcze radio Юность (Junost) 102.
http://www.allegro.pl/item846989826_radio_junost_102_zrob_to_sam.html
http://tinyurl.com/ybvvh69
http://www.rw6ase.narod.ru/ju/junost/junost102mon.jpg

Co mnie zastanawia, to ten drugi wystaje się mieć coś wspólnego z
radyjkiem Артек (Artek)? Podobny zestaw elementów, niemal identyczny
sposób strojenia. Płytka jakby taka jakby trochę podobna. ;) Czyżby to
były jakieś pokrewne modele i ten Artek też był sprzedawany jako zestaw
do montażu? To by tłumaczyło prostą konstrukcję (bezpośrednie
wzmocnienie) skoro w Polsce od początku turystyczne miniaturowe
"tranzystory" były robione jako superheterodyny.

BTW ktoś z was miał do czynienia z tymi kolorowymi radzieckimi
tranzystorkami? Trochę ich leży u mnie w pudełku. ;) Jak czytać ich
oznaczenia? Czy kolor (żółty/czerwony) coś oznacza?

Re: skrĂłcona superheterodyna AM na lampach

I on chce 34 $?
To radyjko nie jest warte 3,4 $...

Pozdrowienia. Krzysztof z TychĂłw.

Re: skrĂłcona superheterodyna AM na lampac h

Pewnie liczy na ofertę jakiegoś kolekcjonera, tudzież osobę, która da
się ponieść sentymentom.
Chociaż byłoby o wiele więcej warte, gdyby nie było złożone. ;)

Re: skrĂłcona superheterodyna AM na lampac h

Zwiezdoczka miała na wyjściu germanową parę komplementarną. Tranzystory
MP41 (pnp) i MP39 (npn) o ile mnie pamięć nie myli.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: skrócona superheterodyna AM na lampach

Nie mam dostępu do serwera z obrazkami, ale najprościej:
W kolektorze tarnzystora szeregowo dwie diody i opornik do zasilania
Dwie bazy stopnia komplementarnego po obu stronach diod (czasem
zamiast 2 diod stosowano jedną zenera w kierunku przewodzenia, ew.
równolegle do
diod opornik zmniejszający napięcie. Stosowano też czasem ujemne sprzężenie
zwrotne
z wyjścia na bazę pierwszego tranzystora i ew. opornik/kondensator w
emiterze.
Wszystko jasne?:))

Punkt pracy przesuwał się do klasy A, jesli radio odbierało sygnał (detektor
szczytowy na diodzie
D2. W celu oszczędzenia baterii.

Re: skrĂłcona superheterodyna AM na lampach
Dnia Sun, 27 Dec 2009 13:09:02 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja

To juş bardzo późny tranzystor a taki 2N35, swego czasu popularny
tranzystor końcowy miał aż 100mA i 0.18W mocy kolektora (przy idealnym
chłodzeniu), co było naprawdę dużą wartością.

Bo to jako prównywanie ZX-Spectrum i Amigi - zupełnie inna liga :)

Zmiany pojemności złącz, punktów pracy (temperatura - german jest dużo
wrażliwszy), zapas na amplitudę itp. drobiazgi mogły powodować, że
przy mniejszych napięciach układ nie zawsze prazował zadowalająco.
A układy zaislana 1.5V to ja na krzemie robiłem :)

Trzeba trochę pokmbinować z zasilaniem jednego tranzystora w końcówce,
upierdliwe to dość, a i w różnych klasach oba pracują (jeden OC, drugi OE)

Przesuwanie punkty pracy, dość sprytne rozwiązanie. W klasie A najwięcej
mocy wydziela się na elemencie przy braku sygnału, tem układ przesuwa
polaryzację tranzystora w stronę większych mocy przy silniejszych
sygnałach. Oszczędność mocy pobieranej z baterii i mniejsze grzanie
tranzystora. Oczywiście HiFi z tego nie wyjdzie :)

--
Tomasz Szcześniak

snipped-for-privacy@stareradia.pl
Re: skrócona superheterodyna AM na lampach
Jak byl glosnik 4 czy 8 ohm to przy zasilaniu np. 9 V musial byc
transformator (odbiornik Migo czy Minor)
Przy 40 ohm mozna bylo juz nie stosowac transformatora. W Kolibrze byla para
tranzystorów PNP.
Zastosowanie (pózniej) tranzystorów komplementarnych uproscilo konstrukcje.

Re: skrĂłcona superheterodyna AM na lampach
Dnia Thu, 24 Dec 2009 00:00:58 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja

Tu chodziło o co innego - dopasowanie mocy. Jak głosnik ma X omów, a
zasilanie Y woltów to aby dopasować moce stosowani transformator. Inaczej
pobór prądu z baterii byłby wiekszy (a moc byłaby tracona na
tranzystorach wyjściowych) i efektywność rozwiązania gorsza.

--
Tomasz Szcześniak

snipped-for-privacy@stareradia.pl
Re: superheterodyna AM na tranzystorach

Mialem taka ksiazke, zdaje sie ze Chojnackiego ktora zawierala
rozne rozwiaznia na transyztorach, zdaje sie ze dla krotkofalowcow.
Jakies 17 lat temu jak sie tym interesowalem to zrobilem kilka
roznych wersji ukladow wzm w.cz , heterodyny i mieszacza na
tranzystorach (do p.cz stosowalem scalaki z cemi - 1211 i 1242)
i generalnie takie odbiorniki dzialaly. Mnie interesowal wtedy odbior
pasma lotniczego i 2m.
Na pewna proste do uruchomienia sa :
- uklad z bf966 jako mieszacz + dowolny generator na tranzystorze bipolarnym
(ja uzywalem uklady Seilera).
Ten mieszacz obciazny byl filtrami LC na 10.7 (kubki 7x7 + odpowiednie
kondensatory)
i filtrem ceramicznym lub pozniej kwarcowym. Impedancja kwarcowego jest
inna niz ceramicznego, musisz to uwzglednic.

- uklady z jfetami bf245. Kaskoda bf 245+  jakis bipolarny , chyba bf180 (uklad
ws+wb),
potem mieszacz na bf245. Do heterodyny polecam tranzystory bipolarne np 2n2369.

Generalnie to jak robisz osobno wzm w.cz. mieszacz i heterodyne to jest to dosc
prosto uruchomic.

--
pozdrawia
    yorgus