superheterodyna AM na tranzystorach

Dnia Wed, 09 Dec 2009 22:48:39 +0100, Atlantis snipped-for-privacy@wp.pl napisał:

Ten scalak jest dosc dobry do FMu, i b. prosty w uzyciu Jak bedziesz robil p.cz na tranzystorach to mozesz miec problemy ze wzbudzaniem sie wzm. (jak to niechlujnie zaprojektujesz). Byly dobre powody po temu ze do p.cz uzywano scalakow gdy tylko sie dalo.

10.7 to bylo i chyba jest popularne w radiach fm (piezoceramiki), w konstrukcjach krotkofalarskich to raczej sie uzywalo filtrow kwarcowych 9MHz. 465 khz to byly takie proste filtry piezoceramiczne (rf02 chyba) uzywane w radiach am. Goly filtr piezo ma duza selektywnosc, ale przepuszcza tez piki poza zalozonym pasmem dlatego stosowalo sie filtr lc + filtr piezo.

nie mam tych ksiazek pod reka. Na poczatek polecam lekture

yorgus

Jacek Maciejewski pisze:

Czyli w gruncie rzeczy przy AM homodyna zachowuje się jak normalny odbiornik o bezpośrednim wzmocnieniu i nie przejawia nawet części zalet superheterodyny? Czyżby generator lokalny służył tutaj do odtworzenia drugiej wstęgi przed demodulacją? Jakoś nie interesowałem się nigdy szerzej odbiorem homodynowym. :)

Reply to
Atlantis

Wydaje mi sie ze wrecz odwrotnie - ma wszystkie zalety, a nawet wiecej .. i troche dodatkowych wad.

Jesli odbierasz AM [dwie wstegi] to nie ma co odtwarzac, jesli SSB .. owszem, odtwarza, ale jednak ma jedna zalete mniej - trudniej sie filtruje czestotliwosci lustrzane.

Dnia Thu, 10 Dec 2009 21:30:49 +0100, Atlantis napisał(a):

Źle kombinujesz. Używanie generatora lokalnego do homodynowego odbioru AM jest nie tylko zbędne, jest szkodliwe. Każda niedokładność dostrojenia spowoduje potężny gwizd interferencyjny. Zatem idealna homodyna do odbioru AM to homodyna bez generatora lub z wyłączonym generatorem czyli zwykły 1V2 czy coś w tym rodzaju. Generatora używa się tylko wtedy gdy fali nośnej brak (SSB czy jego warianty) lub wtedy gdy na tym gwiździe nam zależy (CW).

Reply to
Jacek Maciejewski

Jacek Maciejewski pisze:

Hmm... Może zwyczajnie nie rozumiem istoty działania homodyny, ale zawsze wydawało mi się, że tam zwyczajnie częstotliwość generatora lokalnego jest przesunięta o tyle względem odbieranej stacji, iż na wyjściu mieszacza otrzymujemy pasmo akustyczne.

Jeśli nie będzie generatora lokalnego, to i nie będzie przemiany częstotliwości. Czym w takim razie różni się taki odbiornik od zwykłej konstrukcji z obwodem rezonansowym, kilkoma stopniami wzmacniacza i detektorem?

Reply to
Atlantis

Dnia Fri, 11 Dec 2009 19:41:33 +0100, Atlantis napisał(a):

Zapoznaj się ty z widmem sygnału AM. Jak nie ma heterodyny to masz zwykły odbiornik z bezpośrednim wzmocnieniem, bez przemiany. Taki detektor z wzmacniaczem (opcjonalnym) w.cz i wzmacniaczem m.cz :)

Reply to
Jacek Maciejewski

Jacek Maciejewski pisze:

No i czy przypadkiem właśnie nie to napisałem na samym początku? ;) Czyli reasumując: homodyna służy głównie do odbioru SSB i CW. Tak?

Reply to
Atlantis

Dnia Fri, 11 Dec 2009 21:04:07 +0100, Atlantis napisał(a):

Tak

Reply to
Jacek Maciejewski

Ok, lampy już zamówione. Na razie 1T4T i kilka sztuk tej subminiaturowej pentody Telefunkena. Na razie pewnie i tak zacznę "trening" od czegoś prostego, angażującego tylko jedną lapę - coś w rodzaju detektora siatkowego z reakcją. :)

Reply to
Atlantis

Użytkownik Atlantis napisał:

No właśnie od tego trzeba zacząć :-) Jedna lampka i słuchawki. Potem dorzuć stopień m.cz. i już radyjko będzie sympatycznie brzęczało wieczorkiem na mały głośniczek :-)

W razie problemów służę pomocą.

Powodzenia Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Grzegorz Kurczyk pisze:

Hmm... A co do stopnia m.cz. to nie orientujesz się może czy istnieje jakaś relatywnie dostępna pentoda głośnikowa lub nawet triodo-pentoda (trioda na preamp) o podobnych wymogach co do zasilania (słowem: o możliwości zasilania bateryjnego) do 1T4T albo tej subminiaturowej pentody?

Potem ewentualnie zawsze można by jeszcze udoskonalić odbiorniczek dodając kolejną 1T4T przed detektorem siatkowym, jako wzmacniacz w.cz.

No i jeśli eksperyment się powiedzie będę mógł się zabrać za wspomniany we wcześniejszym temacie odbiornik reakcyjny zasilany z sieci, na EF22 + EBL21 z mojego zbioru lamp. Ewentualnie skróconą superheterodynę. ;)

Reply to
Atlantis

Użytkownik Atlantis napisał:

Wspomniana wcześniej 3S4T to właśnie pentoda głośnikowa.

Jak najbardziej.

Ponieważ i tak będzie potrzebny zasilacz sieciowy, to proponuję tanie i łatwo dostępne lampy novalowe. Skróconą superheterodynę można zrobić z ECH81 (heterodyna i mieszacz) i ECL86 lub ECL82 (triodowy detektor reakcyjny i pentodowy wzmacniacz m.cz.). Później dorzucić jeszcze drugi filtr p.cz., lampę EBF89 i mamy pełną superheterodynę.

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Dnia Thu, 17 Dec 2009 00:27:32 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja Grzegorz Kurczyk snipped-for-privacy@control.slupsk.pl> nadala:

Dość dziwna konstrukcja. Generalnie supery z detektorem reakcyjnym się nie przyjęły, mają mało zalet w stosunku do wad. A wsadzanie tam EK3 to straszne marnotrawstwo tej zancej lampy.

Reply to
Tomasz Szczesniak

Użytkownik Tomasz Szczesniak napisał:

Ma Kolega rację, że się nie przyjęły. Nie przypominam sobie czy był nawet produkowany seryjnie jakiś odbiornik w tym układzie. Była to raczej konstrukcja amatorska i miała poważną jak na tamte czasy zaletę: jedna "bańka" mniej niż klasyczna superheterodyna i była łatwiejsza w zestrojeniu, a skutecznością działania ten układ mile mnie zaskoczył.

Dlaczego EK3 ? To było lata temu. Gówniarz wtedy byłem. Ojciec miał taką w zakładzie RTV, a że nie przedstawiała już wartości "serwisowej" i fajnie wyglądała... :-) No i innej oktody nie było na składzie, a ECH21 była wtedy zbyt cenna z uwagi na licznie serwisowane radia z serii pionierkopodobnych... i jakas taka mała była :-) EK3 - większa bańka to i radio będzie lepiej grało ;-) Podobnie było z ECL11.

Oczywiście dzisiaj prędzej oddałbym dziecku cały karton ECH81 i ECL86 niż jedną EK3 czy ECL11 :-)

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Dnia Sat, 19 Dec 2009 01:44:25 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja Grzegorz Kurczyk snipped-for-privacy@control.slupsk.pl> nadala:

BYły, ale mało, np. polskie Telefunkeny - Lord, Fenomen, T4 i I T40 to były supery reakcyjne, układ miały praktycznie ten sam. Ale nie były to dobre radia. W Czechach Mikrofona tak tez robiła (oni to mieli i jeszcze dziwniejsze układy).

W sumie nie. Zestrojenie jej było trudniejsze od zwykłej trzyobwodówki, a uzyskiwane efekty gorsze. Trzyobowdówka w układzie selektoda (wzm. w.cz.), pentoda (detektor), pentoda (głośnik) ma już dobrą czułość i selektywność, nie gorszą od takiego supera.

Reply to
Tomasz Szczesniak

Użytkownik Tomasz Szczesniak napisał:

Witam ponownie. Ma Kolega może schematy tych odbiorników ? W swojej "karierze" nie miałem okazji się z nimi spotkać na żywo :-( a bardzo jestem ciekaw jak to rozwiązywano "fabrycznie".

Miałem na myśli, że zestrojenie było prostsze od pełnej superheterodyny :-) Z drugiej strony tak sie zastanawiam co mogło mieć lepszą czułość: odbiornik detektorowy z jednostopniowym wzmacniaczem w.cz. (patrz typowy jednostopniowy wzmacniacz p.cz. z detektorem stosowany w klasycznej superheterodynie) czy dobrze zestrojony detektor siatkowy z reakcją? Bo w sumie tym głównie różniły się te dwa rozwiązania. Fakt, że ze względu na starzenie elementów czy choćby wahania napięć zasilających mogło być trudno utrzymać optymalny punkt pracy obwodu reakcyjnego. Z drugiej strony detektor reakcyjny ustawiony na maksymalnej czułości mógł nieprzyjemnie zawężać pasmo. Czy w tych fabrycznych regenerodynach rozwiązano jakoś problem ARW ?

Pozdrawiam i dziękuję za ciekawą dyskusję. Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" snipped-for-privacy@control.slupsk.pl> napisał w wiadomości news:hgi8as$b0f$ snipped-for-privacy@nemesis.news.neostrada.pl...

[ciach]

A tu byłeś?

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Reply to
Krzysztof Tabaczyński

Użytkownik Krzysztof Tabaczyński napisał:

Byłem wielokrotnie, ale faktycznie dopiero teraz zauważyłem schemat Telefunkena T4 B. Konstrukcja rzeczywiście podobna do tego co nasmarowałem :-)

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Dnia Sat, 19 Dec 2009 12:46:29 +0100, Grzegorz Kurczyk napisał(a):

Obejrzałem sobie schemat. Wow! ale fajne... Chyba jest coraz mniej ludzi którzy takie rzeczy rozumieją... Qrde, ile jak takich OR-ów rozebrałem na kawałki zanim się spostrzegłem ile one dziś by były warte :)

Reply to
Jacek Maciejewski

One są tyle warte właśnie dlatego, że tyle ich rozebrałeś :-)