strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu

witam

Poraz drugi podchodze do budowy czegoś w rodzaju strzelnicy. Strzelać
sie będzie wiażka z laserka do czegoś w rodzaju batreii słonecznych. sęk
w tym ze powinno to działać w jasnym otoczeniu. Czyli oświetlony pokój,
albo na dworze, w cieniu. Piloty do TV działają, wiec powinno sie z
laserkiem udać. Myśle aby swiatło laserka nie było stałe tylko
przerywane, np 1khz. czy to sie da w jakiś prosty sposób wyłapać?
Dokłaniej mówiac, zrobić układ którynie zareaguje na swiatło otoczenia,
laserek ciagły a zareaguje na ten przerywany 1khz. Druga sprawa, czym to
swiatło odebrać? Próbowałem z fotorezystorem ( i swiatłęm ciągłym) -
działa, ale odpada przez zbyt małą powieżchnie czujnika - nikt tak
precyzyjnie nie trafi. Najlepsza była by bateria sloneczna z tych lamp
ogrodowych z diodką. Ma powierzchnie paczki zapałek. Niemam jednak
takiej baterii. jak myślicie - da sie tak zrobić? a moze jakieś inne
roziwazanie podpowiecie?

ToMasz

PS pistolet musi być emiterem światła, cele muszą być pasywne - takie są
załozenia.

Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu

Dobry pomysł, to czego szukasz to "filtr górnoprzepustowy". Ewentualnie
- użyć gotowego odbiornika podczerwieni (takiego jak w telewizorze) i
"zasilić" laser ze starego pilota tv.

Bateria słoneczna nie jest najlepszym pomysłem - są dość powolne i nie
będą przenosiły sygnałów szybkozmiennych a używanie światła ciągłego nie
jest dobrym pomysłem - pomyśl o ile zmieni się prąd takiej baterii po
oświetleniu 5 miliwatowym laserkiem kiedy słońce pakuje na ten sam
obszar (całej baterii) coś w okolicy 500mW? Najprościej jako celu użyć
jakiegoś półprzeźroczystego przedmiotu (np. przeciętej na pól piłeczki
pingpongowej) a sensor (fotodiodę, fototranzystor) zamontować kawałek z
tyłu.
Pozdrawiam
Grg

Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu

Najprościej - to mi sie podoba. Rozumiem ze pingpong były rozszerzeniem
pola powierzchni sensora? Mógłbyś rozwinąć swój pomysł?

ToMasz

Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu

Zwyczajnie - przeciąć piłeczkę na pół, połówkę ustawić wypukłością do
strzelca a za nią dać fotodiodę "patrząca" na wnętrze. Odległość dobrać
eksperymentalnie w taki sposób aby fotodioda "widziała" całe wnętrze.
Czułość sporo spadnie w porównaniu do bezpośredniego trafinie diody
promieniem laser będzie dużo mniejsza ale powinno działać. Jeśli czułość
będzie zbyt mała (a to bardzo możliwe) - można spróbować z fotodiodą w
ognisku soczewki. Cel będzie kierunkowy - ale jeśli wiesz gdzie będzie
stanowisko "strzelca" możesz odpowiednio zorientować cele.
Pozdrawiam
GRG

Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu

Możesz próbować z filtrem ale jedyny skuteczny sposób to detekcja
homodynowa. Poszukaj w necie na ten temat. Taki detektor wydobywa
słabiutki sygnał z bardzo silnego tła ale musi mieć doprowadzony sygnał
referencyjny i działa jakby w takt jego. W twoim wypadku byłoby to
sygnał modulujący czyli ten 1kHz. Musiałbyś go jakoś dostarczyć do
odbiornika np. przy pomocy nadajnika radiowego. Nadajniki i odbiorniki
radiowe są już od około 20-30 pln - zobacz w TME czy Seguro. Czyli da
się, ale pytanie czy będzie ci się chciało wkładać w to trochę wysiłku.

Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu

Zastosuj rozwiązanie odwrócone. W strzelbie zamontuj małą kamerę z
teleobiektywem. Będzie potrzebny jeszcze monitor z możliwością zrobienia
stopklatki. Pozwoli to trenować strzelanie do dowolnych obiektów nawet
poruszających się.

Paweł

Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu

Myślałem nad tym; Pistolet byłby skomplikowany, cele - nawet drukowane.
Sęk w tym ze to naprawde za trudne do zbudowania i uruchomienia, dwa-
cel trafiony, mógłby być trafiany ponownie.
JA to chce zrobić inaczej. 10 celów - każdy autonomiczny, szybko je
mozńa poprzestawiać - tak aby strzelec nie wiedział gdzie są. Cel
odezwie sie pipnieciem i przez 3 sekundy będzie gotów na przyjęcie
strzału. Po tym czasie - pauza na ok 30 sekund i restart. Cel po
trafieniu - przechodzi do stanu pauzy.
Teoretycznie NAjfajniej byłoby zrobić pistolet z kamerką usb, optyką,
podłączyć do kompa, uruchomić program i strzelać do czegoś takiego jak
"fotokody" widoczne na dole po prawej na stronach orange

Tyle ze ja programu tez nie napisze....

ToMasz

Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu

Na początku myślałem, że chodzi o określenie w jakie miejsce tarczy ktoś
trafił. Teraz jednak nie bardzo wiem co chcesz osiągnąć. Chcesz tak
zrobić aby cel po trafieniu się chował ?

Paweł

Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu
nie, to zatrudne. Chce w domu, piwnicy, lesie.... porozmieszczać 10 "celów"
Każdy z celów ma zroibić pip i poczekać parę sekund na trafienie. Jak
strzelec spudłuje - poczeka na okazje 30 sekund. Dlaczego tak? bo przy
następnej próbie "sędzia" pozamienia lokalizacje celów. Oczywiście w
ciemnym pokoju, na 16m2 bedzie łatwo zmusić układ do działania, łatwo
trafić.. Ale strych ( stary blok) ma ze 150m2 - to już jest fajna
strzelnica, ale stosunkowo jasna. 10 celów - moze byc mało, wiec fajnie
zeby były tanie. Znalazłem taki układ : AVT730. Niestety niewiem czy
mogę zastosować w nim laserek i.... fotodiodę? A moze odbiornik
podczerwieni "zobaczy" czerwony laserek?

ToMasz

Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu

Nadal nie napisałeś czy ma to działać całkiem automatycznie. Jeśli nie,
to w przypadku kamery strzał oznacza zrobienie zdjęcia. Później zdjęcia
można obejrzeć i zobaczyć kto w co trafił. W przypadku typowej kamery
podłączonej do PC program do sterowania jest banalnie prosty.
Ja jednak myślałem o czymś jeszcze prostszym. Bez zastosowania PC.
Tylko kamera i monitor(telewizor) z funkcją stopklatki. Strzał powoduje
zamrożenie obrazu. Krzyżyk na środku ekranu (naklejony lub namalowany)
pomaga określić czy cel został trafiony. Takie rozwiązanie nie wymaga
pisania programów ani jakieś specjalnej wiedzy. Trzeba jedynie podłączyć
kabelek do pilota.

Paweł

Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu
To oczym piszesz, jest moze nawet ciekawe, ale strzelnica statyczna -
odpada.
To ma być zabawia dla dzieci, wiec "sposób podania" to 75% zabawy, samo
strzelanie - 25%. Tak wiec każdy z celów ma być autonomiczny i
automatyczny. ma sie dać ustawić, zabić i odrodzić po czasie.
Fajnie by było zeby w wersji finalnej, za 5 lat, cele były powiazane
radiowo, zarządzane programem z PDA kasowane na polecenie sędziego i
wyniki zapisywane dla 9999 użytkowników. Kiedys tam... teraz jest to
zbyteczne.

ToMasz

Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu

Najlepsza zabawa to będzie spory ekran z tylną projekcją plus aktywne
pistolety. Da się zrobić z projektora i konsoli do gier. A grywalność i
ogólny wygląd gry na ekranie dużo wyższe niż wymyślanie realnych tarcz.

Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu

...i wygodne fotele?
Moim zdaniem możliwość rozstawienia tego w terenie (lesie?) i zmuszenie
do ruszenia d... to podstawowa zaleta.

Mirek.

Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu

Ja w tym celu kupiłem w UW mapę w skali 1:10000 (mają foliowe matryce i na
zamówienie robią (od ręki) czarno-białą odbitkę). Rozmieszczam w lesie
jakieś słodycze, stawiam krzyżyki na mapie i dzieci idą w las.
P.G.

Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu

Eee, twórca wątku chyba pisał ostatnio o tej strzelnicy rozstawionej na
jakimś poddaszu czy w piwnicy.

Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu

Powiedzmy, że w to wierzymy ...

Paweł

Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu

Tak sobie myślę - to może być nawet lepsze od zwykłej strzelnicy!
Zamiast "strzelania z pistoletu" zabawa w "paparazzi" - cele z jasną
diodą świecącą (albo - dla utrudnienia, podczerwoną i dźwiękowym
sygnalizatorem aktywności) zapalaną na kilka sekund. Zamiast pistoletu -
aparat fotograficzny. Dzieciak ma za zadanie pstryknąć 10 fotek "gwiazd" :)
Bardzo proste do wykonania, nie trzeba komputera, a przy okazji - żadna
Sowińska nie będzie się mogła przyczepić o dawanie dzieciom broni do
ręki (nie wiem czy słyszeliście - w Niemczech zabroniono paintbola a
nawet jego laserowej wersji - ciekawe kiedy polscy politycy "pochylą się
nad problemem przemocy").
Pozdrawiam
GRG

Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu

Mozesz mala fotodiode/fotorezystor (nie jestem pewien czy fotorezystor
bedzie szybki) umiescic za soczewka skupiajaca (w jej ognisku). Przy
zalozeniu ze strzelac bedziesz w miare prostopadle (czyli z pewnej
odleglosci), to wszystko co przechodzi przez ta soczewke powinno
wyladowac w jej ognisku.

--
Jerry1111

Site Timeline