Strojenie kanałów OTAKE COLOR 7090VT

Mam taki problem. Mam ten telewizor od 10 lat i nie mam (nigdy nie miałem do niego instrukcji).

Nie umiem dostroić go do nowych programów. Przypuszczam, że jakaś banalna kombinacja z pilota załatwia sprawę, ale mimo kilkukrotnych poszukiwań (raz na kilka lat) nie udało mi się. Teraz znów nam zmienili listę programów w kablu więc jest kolejna okazja.

Ja to widzę tak:

  1. Przy normalnym użytkowaniu wybiera się jeden z 50 programów do oglądania.
  2. Druga warstwa to 100 kanałów.
  3. Do każdego z 50 programów można przypisać jeden z tych 100 kanałów.

Moim problemem nie jest przypisywanie kanałów do programów tylko przestrojenie tych kanałów. Obecnie są one ponastawiane na około 20 różnych częstotliwości (wiele kanałów na tę samą częstotliwość).

Pilot do tego wygląda mniej więcej jak ten (u mnie o 2 klawisze Fine Tuning mniej).

Wydawało by się, że do strojenia powinny służyć przyciski: Preset, Search, Memory, ale one pozwalają tylko dla danego programu przeszukiwać te 100 kanałów. Na samym TV jest tylko 6 przycisków po dwa na wybór programu, siłę głosu i Fine Tuning. Tymi Fine Tuning nie udało mi się przejechać żadnym kanałem na sąsiednią częstotliwość.

Wydaje mi się, że byłem obecny (jakieś 17 lat temu) przy uruchomieniu automatycznego dostrajania do wszystkich znalezionych kanałów (wg instrukcji, która potem zaginęła).

Czy ktoś wie jak to zrobić aby przestroić któryś z tych 100 kanałów, lub aby on sam wyszukał wszystko, co widzi w kablu i przypisał sobie jakoś do tych

100 kanałów.

P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał:

Nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi. Co to znaczy przestrojenie kanałów?

To już całkiem niezrozumiałe. Może uporządkujmy rozumowanie. W OTV program oznacza pozycję, pod którą zapisana jest stacja np. TVP1 nadająca na kanale X (w zależności od rejonu przy odbiorze naziemnym, lub zależnym od przyporządkowania przez przetwornik w telewizji kablowej. Kanał to inaczej częstotliwość na jakiej nadaje stacja. Pasmo przydzielone telewizji podzielone jest na kanały.

I teraz po przeczytaniu powyższego dopytaj jeśli nie rozumiesz, lub napisz o co Ci chodzi.

Remek

Reply to
Remek

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał:

Co widać na tej fotce? Jeśli masz możliwość wrzuć gdzieś parę screenów z menu ekranowego telewizora.

Remek

Reply to
Remek

A próbowałeś naciskać po 2 naraz, przytrzymywać któryś dłużej?? Sądzę, że to działa tak - najpierw TV wyszukuje wszystkie dostępne stacje i sobie je porządkuje jako "kanały", Ty później przypisujsz każdemu z tych "kanałów" numer programu ;)...

FineTuning służy do dostrajania tylko... Nie ma jakiejś klapki i czegoś ukrytego??

Pewnie jakaś głupia kombinacja i tyle... szukałeś instrukcji w sieci?? :D...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Użytkownik "Konop" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:hhejnh$cm9$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Też tak przypuszczam, ale nie udaje mi się wymusić tej pierwszej operacji. Dłuższego przytrzymywania nie ćwiczyłem - spróbuję. Po dwa - liczba kombinacji olbrzymia, a napisy (wytarte do zera, ale pod światło coś niecoś widać) nic nie sugerują. Raczej myślałem, że po klawiszu Preset (wchodzi w tryb ustawiania) klawisz Search tak zadziała, ale on przeszukuje te już ustawione kanały (ale może dłużej - sprawdzę wieczorem).

Te wszystkie klawisze są pod klapką, nawet główny ON/OFF jest pod tą klapką, żadnej innej ukrytej klapki (mam schemat i parę razy już go naprawiałem więc chyba bym znalazł).

Wczoraj próbowałem znaleźć, ale trafiam tylko na Service manuale (ze schematem) za kilka $. Po nieskutecznych poszukiwaniach napisałem pytanie, bo może ktoś po prostu wie.

Dzięki za sugestię z dłuższym przytrzymaniem - to może być dobry trop. Pilot jest już w stanie takiego rozkładu (miał kilka wypadków), że nawet chwilowe naciśnięcie bywa nie działające - czy długie przytrzymanie wyśle długi sygnał, czy kilka krótkich - oto jest pytanie.

P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Remek" snipped-for-privacy@tlen.pl napisał w wiadomości news:hhe4a7$g4$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Dziękuję za zainteresowanie. Wiem, że TV nadawane jest w kanałach, ale potrzebowałem nazwać jeszcze warstwę pośrednią i dlatego użyłem do niej słowa kanały zostawiając słowo częstotliwości dla kanałów TV. Po to napisałem:

[...]

------------------ Aby było jasne, że przez Kanał rozumiem jeden z tych 100 zaprogramowanych (na jakieś częstotliwości) kanałów.

Przy takim nazewnictwie należy wprowadzić określenie na to co ja nazwałem kanałami - przyjmijmy słowo Numerki. Ten TV przypisuje kanały do Numerków, a potem można sobie poukładać je w swojej kolejności przypisując Numerki (0..99) do Programów (0..49). Przypisać Numerki do Programów umiem. Pytam jak przypisać kanały do Numerków. Nie sądzę, abym cokolwiek wyjaśnił więcej niż za pierwszym razem. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Remek" snipped-for-privacy@tlen.pl napisał w wiadomości news:hhe5ab$3u7$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Wiem, że ta fotka jest fatalna (jak ją kliknąć, to się powiększa i daje się (z trudem) domyślić jakie są opisy klawiszy). Jakbym zrobił zdjęcie mojego pilota byłoby widać jeszcze mniej - wszystko wytarte do zera. Ten TV ma bardzo nietypowego pilot - wszystkie uniwersalne z nim nie działają.

Nie ma czegoś takiego ja menu ekranowe.

Jedynie w prawym górnym rogu pojawia się (na chwilę) numer wybranego programu. Jeden z klawiszy powoduje wyświetlenie tego numeru, a pod nim numeru kanału (lub Numerku) przypisanego temu programowi. To praktycznie koniec tego, co pojawia się na ekranie (no jeszcze AV jak wybierze się, że ma wyświetlać nie sygnał z kabla antenowego tylko z wejścia AV). P.G.

Reply to
Piotr Gałka

In news:4b3b16f8$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl, Piotr Gałka snipped-for-privacy@CUTTHISmicromade.pl nabazgrał:

(ciap)

Już miałem napisać mniej wiecej to samo co Remek i jeszcze nakrzyczć... Ale przypomniałem sobie stary tv Blaupunkt (rekomendowałem zakup dla Teścia prawie 20 lat temu ;)

i postaram się ZTCP opisać (do instrukcji mam 400 km) w tym blaupunkcie jest podobnie;

- z tym że to coś od 0 do 99 to są jakby predefiniowane "kroki" strojenia (nie ma żadnych linijek na ekranie itp), i teraz "najlepsza" wiadomość, zależnie od wybranego "systemu" tj cable lub normal lub jeszcze coś innego (w rzeczonym TV jest to np. literka c przed numerem "kroku"), głowica przestarja się przez inny zakres (na tych samych numerach). Tak więc wybranie np. kroku / kanału 89 oznacza faktycznie wybranie kanału kablowego S17 (przykład z palca, nie z instrukcji ;) Dodatkowym efektem jest, że TV może nie mieć absolutnie ochoty na odbiór fonii 6,5 na zakresach kablowych (tak miały np. stare Sony).

Włodek

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

Jakie klawisze masz przy telewizorze?

Skoro naciskasz preset i search potem i coś znajduje to wszystko wyglada OK. Oczywiście skoro kablówka, to co chwilę masz jakiś kanał. Przecież skan jest po kolei po paśmie. Pewnie wtedy miga numer kanału i możesz go zmienić z pilota lub chanel +/- no i na koniec pewnie jakieś store/memo.

Reply to
EM

In news:hhfckj$sdo$ snipped-for-privacy@news.onet.pl, EM snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> nabazgrał:

W tym tv o którym wyżej pisałem, nie jest po kolei po paśmie tylko tak jak sie konstruktorowi wymysliło!

Włodek

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

Użytkownik "EM" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hhfckj$sdo$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Na samym TV są tylko: ON/OFF Volume (+/-) Program (+/-) Fine Tuning (+/-) i przełącznik S-Video/coś innego.

Wszystko robi się tylko i wyłącznie z pilota.

Opiszę jak to u mnie działa (w opisie kanał oznacza te numerki 0..99, a częstotliwość to faktyczny kanał TV): Wybieram program 1 (pod 1-ką mam TVP1 w kablu na 199,25MHz (K09)). Programowi 1 jest przypisany kanał (nie telewizyjny) nr 88. Wchodzę w Preset (na ekranie widzę 1-kę, a pod nią 88). Naciskam Search - leci od 88 do 99 i potem od 0 dalej zatrzymując się na tych na których coś jest. Tyle, że po drodze trafia np. na 6, 17, 76, 86, 92 wszystkie ustawione na

183,25MHz (K07), 7, 77, 87, 93 wszystkie ustawione na 191,25MHz itd. Na wielu nic nie odbiera, na wielu jest to samo. Skutek jest taki że tą metodą mogę wybrać tylko 22 różne działające kanały. Możliwe, że głowica nie wszystko może, ale wśród odbieranych są np. S09 i S11, a S10 nie ma (a sygnał jest na nich wszystkich).

Dlatego przypuszczam, że istnieje jakaś metoda przestrojenia np. któregoś z tych 6, 17, 76, 86, 92 na inną częstotliwość, lub jakaś metoda, aby on sobie sam wyszukał wszystko co widzi i jakoś tam (wszystko mi jedno jak) poprzypisywał do tych 0..99. No i o tą metodę pytam. Dalej już sobie poradzę.

Poza tematem: Inna ciekawa właściwość tego TV to ta, że S01 (111,25MHz) można odebrać tylko na dziewiczych programach - którym nigdy nie przestawiono kanału z 0 na coś innego. Jak przestawię na 1, a potem na 0 to już nie widzi tego S01 i Fine Tuning nic nie da. Dziwne to ale prawdziwe. Dlatego, mimo, że mogę ustawić tylko 22 programy, Discowery które akurat mam na S01 odbieram na programie 33 (wszystkie wcześniejsze były kiedyś ruszane).

P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał:

Co za bzdury. Jaką warstwę pośrednią???

Nie ma co przyjmować, czy wymyślać swojego nazewnictwa. Fachowcy już to wymyślili i nazwali. W związku z tym proponuję stosować znany, wspólny język. Inaczej nie ma możliwości porozumienia.

Też tak sądzę. Szczególnie, że usiłujesz się mądrować, zamiast wykazać chęć zrozumienia czegokolwiek. 30 lat naprawiałem telewizory i coś niecoś o nich wiem, ale skoro Ty wiesz lepiej, to radź sobie sam.

Remek

Reply to
Remek

Użytkownik "Remek" snipped-for-privacy@tlen.pl napisał w wiadomości news:hhfvmp$c6g$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Prawda, tylko, co ma zrobić człowiek (nie fachowiec TV), który chce się zapytać, a nie zna fachowej nazwy na te numerki 0...99 w odróźnieniu od tych

0...49. Wydało mi się że wyraźne zdefiniowanie jak co nazywam jest lepszym rozwiązaniem od tworzenia wątku w celu dowiedzenia sią jaka jest fachowa nazwa na te numery 0...99 (szczerze mówiąc to w ogóle nie przyszło mi do glowy tworzenie takiego wątku, ani szukanie tego terminu przez google). A że kanały TV można też jednoznacznie określić częstotliwościami, a ten telewizor jak uruchomi się przeszukiwanie to przeszukuje te 0...99 więc nie widziałem (i nadal nie widzę) nic aż tak zdrożnego w nazwaniu ich kanałami.

Czy ja wiem, czy mądrkować. Z Twojej odpowiedzi wyraźnie wynikało, że muszę jakoś inaczej ponazywać to co nazwałem kanałami aby mieć szansę na bardziej rzeczową odpowiedź. Więc to zrobiłem. Wyraziłem jedynie wątpliwość, czy faktycznie jest to aż tak ważne, i czy wnosi cokolwiek do meritum mojego pytania.

Czego konkretnie nie chcę zrozumieć ?

Skąd wniosek, że wiem lepiej. Z faktu, że pytam wynika wręcz coś dokładnie odwrotnego.

Może jednak byś zdradził tę fachową nazwę na to, co ja nazwałem warstwą pośrednią (nieopatrznie używając też nazwy kanały, a potem numerki). Przypuszczam, że nie jestem jedyną osobą, która nie zna tej nazwy.

Rozumiem, że na uzyskanie od Ciebie informacji, jak można te moje kanały poprzestrajać na inne częstotliwości nie mam co liczyć.

P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Konop" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:hhejnh$cm9$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Teraz już mogę powiedzieć, że próbowałem i nic.

Kombinowałem chyba ze wszystkimi klawiszami, które podejrzewam o związek z przestrajaniem. Pojedynczo - długo i podwójnie krótko i długo. Nie próbowałem z tymi do regulacji głośności, kontrastu, nasycenia, obsługi telegazety i numerami 0...9. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał:

Czytać i starać sie zrozumieć.

Prawda. Wydawało Ci się, że definiowanie swojego nazewnictwa jest dobrym rozwiązaniem. Tylko wytłumacz mi skąd ja mam widzieć co masz pod tymi nazwami i o co naprawdę chodzi?

A to bardzo dobre rozwiązanie. Nie widzę innej możliwości jak jednolite przyjęte nazewnictwo. Jeśli przestaniesz upierać sie przy tworzeniu własnej teorii odbioru TV i spróbujesz zrozumieć co Ci piszą fachowcy, to może cos z tego będzie.

Jest ważne, aby używać wspólnego języka.

Nie wiem ani w ząb co to za warstwa posrednia. Podejrzewam, że moze chodzić o numer kanału, który jest wyświetlany po wybraniu opcji programowania, ale to tylko domysły.

Kanały - umowny podział zakresu częstotliwości przyznanemu telewizji. Program - w tym przypadku oznacza pozycję programatora w odbiorniku.

Kanał możesz przyporządkować/zapisać pod odpowiednia pozycją w pamięci programatora.

Wydaje się, że nie uzyskasz odbioru wszystkich kanałów jeśli Twoja kablówka nadaje również w paśmie S, ponieważ ten model TV nie ma tego pasma (hyperband).

Pisz coś więcej (łopatologicznie) co po kolei robisz i co masz na wyświetlaczu.

Remek

Reply to
Remek

Użytkownik "Remek" snipped-for-privacy@tlen.pl napisał w wiadomości news:hhjccr$c8o$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Telewizor nie ma wyświetlacza. Po wybraniu programu jego numer jest wyświetlany przez chwilę w prawym górnym rogu ekranu.

Poniżej kopia fragmentu z mojego posta z 30.12. Zgodnie z sugestią zmieniam używane tam pojęcie kanał na pozycja pamięci:

---- zmodyfikowany cytat -------------- Opiszę jak to u mnie działa (w opisie pozycja pamięci oznacza te numerki

0..99): Wybieram program 1 (pod 1-ką mam TVP1 w kablu na 199,25MHz (K09)). Programowi 1 jest przypisana pozycja pamięci nr 88. Wchodzę w Preset (na ekranie widzę 1-kę, a pod nią 88). Naciskam Search - leci od 88 do 99 i potem od 0 dalej zatrzymując się na tych na których coś jest. Tyle, że po drodze trafia np. na 6, 17, 76, 86, 92 wszystkie ustawione na 183,25MHz (K07), 7, 77, 87, 93 wszystkie ustawione na 191,25MHz itd. Na wielu nic nie odbiera, na wielu jest to samo. Skutek jest taki że tą metodą mogę wybrać tylko 22 różne działające kanały. Możliwe, że głowica nie wszystko może, ale wśród odbieranych są np. S09 i S11, a S10 nie ma (a sygnał jest na nich wszystkich).

Dlatego przypuszczam, że istnieje jakaś metoda przestrojenia np. któregoś z tych 6, 17, 76, 86, 92 na inną częstotliwość, lub jakaś metoda, aby on sobie sam wyszukał wszystko co widzi i jakoś tam (wszystko mi jedno jak) poprzypisywał do tych 0..99 pozycji pamięci. No i o tą metodę pytam. Dalej już sobie poradzę.

----------- koniec cytatu -----------------

Zgodnie z sugestią Konop-a próbowałem naciskać poszczególne klawisze dłużej lub po dwa na raz i po dwa dłużej i nic mi się nie udało (ale to jeszcze nie koniec prób - baterie w pilocie słabe i długie przyciskanie mogło nie być widziane przez TV). Dziś zrobię pilotowi operację (obudowa składa się obecnie z 5 kawałków wszystko zaklejone taśmą) i jeszcze raz spróbuję.

Moje przypuszczenie, że powinno się jakoś dać inne kanały przypisać do pozycji pamięci bierze się z 2 przesłanek:

- występowanie tego samego kanału w wielu pozycjach pamięci.

- brak kanałów leżących bezpośrednio między innymi (brak S10, gdy jest S09 i S11). Gdyby nie to uznałbym, że przeszukiwanie po pozycjach pamięci wyczerpuje możliwości tego TV.

Wg schematu scalak opisany jako pamięć ma 10 nóg - w moim pojęciu jest to nietypowe (nie pamiętam, abyśmy do picco-GALa wkładali jakiś EEPROM inny niż

8 lub 14 nóg). Gdyby:

- był w podstawce (nie wiem, nigdy go nie szukałem),

- dane katalogowe były gdzieś dostępne (można by też próbować podejrzeć komunikację).

- zawartość nie była jakoś zawile utajniona, wiedząc jaki kanał gdzie jest miałbym szansę zrobić tam swój porządek.

Ale to są działania w ramach głupiego "uparłem się" nie mające za wiele wspólnego z rozsądkiem.

P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał:

Do tej pory rozumiem, że przeszukiwanie dotyczy zaprogramowanych pozycji? A chodzi o to, aby na konkretnej pozycji programatora zmienić odbierany kanał? Czy dobrze zrozumiałem?

Remek

Masz może dane kablówki? Kanały/częstototliwości. Powoli dochodzimy do sedna. Może coś z tego będzie.

Remek

Reply to
Remek

Użytkownik "Remek" snipped-for-privacy@tlen.pl napisał w wiadomości news:hhotda$kj7$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Jeśli pod pozycją programatora rozumiesz to samo co pozycja pamięci w TV to tak, od samego początku o to chodzi. W drugim TV jaki mam przyciskami Tuning i Fine Tuning przestraja się bezpośrednio odbieraną częstotliwość dla danego programu (0..49) (nie ma tam tej pośredniej warstwy ponumerowanych pozycji pamięci). Gdyby do tego drugiego TV użyć określenia pozycja programatora rozumiałbym to jako to samo co numer programu - dlatego zacząłem ten akapit od "Jeśli".

Tak, choć nie rozumiem dlaczego jest to istotne. Chodzi tylko o to, aby zmusić TV do przeszukiwania pasma, lub zacząć przestrajać (szerzej niż Fine Tuning) którąś z pozycji.

Dane są tu:

Pilotowi wstawiłem nowe baterie i kilkanaście minut próbowałem wciskać wszystko co mi się wydawało jako możliwa kombinacja rozpoczynająca przeszukiwanie pasma - bez skutku. Jestem coraz bliższy decyzji o rozwiązaniu problemu metodą "przez zaniechanie". P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał{

TVP1 masz zapamiętany na pierwszym programie (1 pozycja pamięci)?

Zatrzymując się. I co dalej sam leci, czy kolejny raz naciskasz "Search"?

Remek

Reply to
Remek

Użytkownik "Remek" snipped-for-privacy@tlen.pl napisał w wiadomości news:hhtfm5$35l$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Pozycja 1 pamięci programów (zakres 0...49) Pozycje 78, 88 i 94 pamięci kanałów (zakres 0...99). Wybrana do oglądania jako program 1 jest pozycja 88 ale tak samo dobrze może być któraś z pozostałych.

Jak wygląda cała tabelka opisałem odpowiadając na pytanie Wmak-a.

Wydawało mi się oczywiste, że jak piszę, że się zatrzymuje to sam nie rusza dalej więc logiczne, że naciskam Search. P.G.

Reply to
Piotr Gałka