sterowniki silników krokowych i przepięcia

Ave!

Miałem dzisiaj bardzo dziwną sytuację - na skutek skopanej
metalizacji[*] - działający w trybie prądowym (ledwo 1A) sterownik miał
awarię przelotki - zadymiła i zniknęła, w efekcie "wszystko" przestało
działać. Najpierw podejrzewałem zasilacz[**], ale jak się okazało
wszystkie 4 sterowniki są przepalone na zasilaniu na zwarcie. Sterowniki
miały wspólne jedynie zasilanie, więc podejrzewam, że uzwojenie silnika
w momencie upalenia przelotki zadziałało jako step-up i przez sterownik
poszło na zasilanie a stamtąd przebiło pozostałe.

Dorzucę do projektu transil przy zasilaniu każdego, ale zastanawia mnie
czy to wystarczy i ewentualnie co jeszcze można by zrobić. Jakieś sugestie?

[*] Drugi raz mam już problem z metalizacją na sprzęcie LPKF, inny lab
na uczelni, inna osoba obsługiwała a znowu niektóre przelotki nie mają
kontaktu, albo się palą przy kilkuset mA.

[**] Czy to jest normalna praktyka, że daje się bleader na wyjściu (24V)
a nie daje się przy kondensatorze PFC? Przez przypadek rozładowałem
sobie 30?F/340V przez ręce.

Re: sterowniki silników krokowych i przepi?cia
Hello Michoo,

Monday, March 4, 2013, 12:18:18 AM, you wrote:

Uk?ady PFC maj? dzielnik napi?cia zasilany z wyjœcia - w normalnych
warunkach wystarcza na roz?adowanie kondensatora.

 RoMan
Re: sterowniki silników krokowych i prz epi?cia

Tutaj je?eli dobrze rozumiem to PFC jest tylko pasywne - tak to wygl?da:
Bezpiecznik -> filtr wejœciowy (kondensator + d?awik na wspólnym
rdzeniu) -> mostek prostowniczy -> du?y kondensator -> przetwornica na
NCP1200A

+ kondensatora jest po??czony z reszt? uk?adu jedynie N-MOSem,
przetwornica zasilana z dodatkowej diody. Je?eli dobrze widz? to jedyne
co roz?adowuje ten cholerny kondensator to up?ywnoœ? MOSa.

Re: sterowniki silników krokowych i przepi?cia
Hello Michoo,

I gdzie to PFC? Dlawik skompensowany to nie PFC.

 RoMan